Toastmaster: idéer, tips & uppgifter som du ska ha koll på

Toastmastern är den som brudparet har utsett till att presentera tal, mingla och hålla lite allmän koll. Här är allt du behöver ha koll på när du förbereder dig!

Toastmastern är brudparets viktigaste person!
Toastmastern är brudparets viktigaste person!

Att bli tillfrågad om man vill vara toastmaster är en stor ära. Det betyder att du är en pålitlig och organiserad person som förväntas kunna tala inför folk. Kanske är du till och med lite av en proffsminglare i andras ögon?

Hur väljer brudparet toastmaster?

Oftast väljer brudparet någon som de vet känner sig trygg med att stå i centrum. Men hur bekväm man än känner sig kan man bli nervös när de väl gäller.

Egenskaper en toastmaster bör ha:

  • Lite "spindeln" i nätet
  • Gillar att synas (skyr i alla fall inte rampljuset)
  • Trevlig aura
  • Bra vän till brudparet

Vad ska en toastmaster göra?

Ja, vad har toastmastern för officiella uppgifter? En toastmaster är lite av bröllopsmiddagen och bröllopsfestens minglare och konferenier. Framför allt är toastmastern den som ser till att alla talen får hållas - den kan också se till att det råder god stämning vid bröllopsmiddagen och gärna även festen.

Här är de uppgifter som man brukar förknippa med en toastmaster:

  • Hålla talarordningen
  • Delegera uppgifter
  • Bolla med brudparet om de har det de behöver
  • Spontana skålar
  • Ha lite koll på gästerna och vilka de är
  • Läsa upp eventuella telegram och hälsningar

Talarordningen

Toastmastern är den som håller koll på talarordningen. Ibland sker förstås också spontana bröllopstal – och det kan vara bra att toastmastern håller koll så att inte talen blir för långa.

  • Tips! Det är lite av en svår uppgift, men om ett tal blir för långt eller om du upplever att det är bäst att bryta, kan du avbryta med en skål för brudparet för att se om stämningen lättas upp!

Delegera uppgifter

Fattas något? Saknar någon bestick eller dryck? Se till att ha lite koll. Du behöver inte själv gå och hämta bestick eller dryck – men se till att serveringspersonalen gör det om det är något de har missat.

Bolla med brudparet

Ha kontakt med brudparet genomgående och visa dem att du finns där om de behöver något.

Spontana skålar

En av uppgifterna är att se till att det råder god stämning vid bordet, festen och lekarna. Spontana skålar är ett mycket bra knep för en toastmaster att låta ansiktena dras mot brudparet – som ska vara centrum för allas uppmärksamhet!

Gästkollen

En toastmaster är lite av en "proffsminglare". När toastmastern fördelar ut talen är det proffsigt om toastmastern har lite bakgrundskoll på den som ska tala. Är det brudens pappa, är det någon kusin eller en gammal kär vän? En liten kort presentation av den som talar är ett mycket professionellt sätt att utföra sin "toastmasterplikt" på!

Måste en toastmaster hålla tal?

Det hör inte till toastmasterns uppgifter att hålla ett tal, därför kan du slappna av! Däremot är du givetvis välkommen att hålla ett tal – men eftersom du är lite av en "konferencier" för bröllopsfesten och middagen är det bra att tänka på att inte framhäva dig själv. Välj ett tillfälle när ingen annan tänker tala, och försök hålla dig relativt kort.

Här är några ytterligare tips som kan hjälpa dig att briljera under bröllopsmiddagen.

Allmänna råd till dig som är toastmaster

1. Undvik klicheér

Googla inte fram romantiska fraser och klichéer. Det är uttjatat och opersonligt. Tala från hjärtat om du väl har något att berätta!

2. Locka till tårar och skratt

Både gäster och brudpar vill ha kul på festen. Men man vill också bli berörd. Det är trots allt en vacker anledning till att man har samlats och folk älskar att bli berörda av kärleken mellan brudparet. Lagom dos humor är bäst! Om du får sällskapet att både skratta och torka tårar så har du gjort ett bra jobb.

3. Öva, öva, öva!

Du kanske är en väldigt spontan människa och du har kanske varit toastmaster innan. Det betyder dock inte att du inte behöver förbereda dig! Det är helt klart tillåtet att "freestylea" lite, men det kommer märkas om du är totalt oförberedd.

4. Be om hjälp

Vill du gärna ställa upp, men känner dig oerfaren när det kommer till din uppgift? Det är lugnt. Bolla med brudparet eller hör med någon som har lite koll.

5. Inte för mycket alkohol

En toastmaster har ett visst ansvar för stämningen under middagen och ska hjälpa till att sätta den ton i lokalen som brudparet vill ha. Oavsett om det vill att lugn eller hög stämning så kommer de garanterat inte vilja att middagen blir ett fylleslag där tal avbryts, någon skriker för mycket eller det stökas på ett sätt som gör folk obekväma... Visst hör det till att skåla på ett bröllop! Mer än en gång. Men se till att det inte blir för många.

Tips! Kom ihåg att du själv har en central roll i middagen och att brudparet litar på att du kommer göra ett bra jobb. Se därför till att du inte blir för fnittrig av bubblet.

Powered by Labrador CMS