• amerika

    Balkan-tråden

    Jag är svensk och min blivande make kommer från Montenegro. Vi gifter oss i maj 2014 i Sverige och kommer att ha en borgerlig cermoni då min blivande är (icke utövande) muslim. 

    Det är ju både inspirerande och utmanande att mixa två olika kulturer och olika seder och traditioner och jag skulle gärna bolla idéer, dela tips och råd med andra i samma utgångsläge.

    Därför undrar jag: Finns det fler här på BT som ska gifta sig med någon från Balkan eller som själva kommer från Balkan och ska gifta sig med en svensk? 

  • Svar på tråden Balkan-tråden
  • amerika

    Jag har skrivit ihop ett förslag på cermoni med knyckt text från olika ställen. Och så satt jag en kväll och läste allt högt i maklig takt och spelade de låtarna vi har tänkt och plussade på ett par minuter för "tystnad" eller "jubel" eller "strul". Då blev vår cermoni 20 min. 
    Men jag skulle gärna ha mer musik, är musikalisk själv och sjunger själv, sjungit på flera bröllop. Då blir ju cermonin längre. Problemet är att hitta någon som sjunger lika bra som jag! Nä skojar, men jag är rätt kräsen...

    Sen ska ju sambon tycka att cermonin känns bra oxå! Jag har förstått att den borgerliga biten i Balkanländerna är en kort och oromantisk historia på ett registreringskontor, bara namnunderskrifterna i den stora boken och sen är det över!  

  • Blivande Brud 2014

    japp, precis så gick det till på mina föräldrars bröllop.. skrev på lite papper... kramas och pussas med sina vittnen.. och that's it. jag har tänkt mig kanske att be VF hålla ett längre tal eller något... sen så vill jag gärna ha 2 låtar som någon sjunger. eventuellt så blir det sambos systers son. hans släkt är också väldigt musikalisk... jag däremot... TOTALT tondöv Tyst

  • amerika

    Man kan ju be att någon (ur brudföljet eller VF, förälder) läser en dikt eller text ur någon bok. Man kan ju också spela musik från CD 

    Vi ska skriva våra löften själva och läsa från en lapp. Inte en chans att man kan komma ihåg det utantill den där dagen! Det blir inte så långt, men fyller ut litegrann i alla fall. Och så ska vi ha ringväxling, det behöver man ju inte, men det vill vi.

  • Blivande Brud 2014

    vi vet inte om vi ska läsa egna löften än men vi ska nog växla ringar också :) just nu håller jag på och letar efter låtar och texter/dikter eller liknande som skulle kunna vara fina att läsa upp & sjunga under vigseln. 

  • amerika

    Jag har massor med idéer om musik under vigselakten, det är snarare så att jag får svårt att sålla bland allt!!

    Sen skulle jag vilja ha med nån dikt eller nåt skrivet av någon poet el författare från Balkan, helst Montenegro förstås, men som skriver på serbiska/bosniska. Känner du till någon som skriver kärleksdikter?

  • Blivande Brud 2014

    WoW.. Nu gav du mig en utmaning.. Solig det finns rätt många ballader... (Det är ju typ det vi är bäst på... eller aaa... det enda vi kan vad det gäller musik... haha) Kan du inte ta något stycke ur en låt? jag känner inte till några författare.. och kan inga dikter...  vill du hålla den delen av ditt tal till honom på bosniska också? Eller ska du översätta den. Dino Merlin eller Hari Mata Hari är asss stora artister i bosnien... Dom har säkert låtar som kan passa. Kan bli lite knasigt om man skall översätta dom dock... 

  • amerika

    Dino Merlin är en av hans favoritartister!! Jag försöker att lära mig gilla musiken....
    Aca Lukas gillar han oxå, han har spelat kärlekslåtar av honom till mig.

    Jag har en kollega som kommer från Bosnien, hon kan hjälpa mig att översätta i så fall. Google translate är ju bra så man förstår, men det är ju inte så poetiskt precis!! Nån speciell låt av Dino Merlin som du tycker har vacker text?

    Jag har fastnat för en låt av Aleksandra Kovac "Da Te Volim", den tycker jag är både vacker musik och vacker text. 

    ">



     

  • amerika

    Vet inte om jag vågar hålla nåt tal på bosniska..... Jag blir inte så lätt nervös men shit, på det där tungvrickande språket!! Hans släkt kommer skratta åt mig! Foten i munnen

  • Blivande Brud 2014

    googlade lite. hittade en hemsida med några låtar som dom rekommenderade:

    Ti znaš – Crvena Jabuka
    Jedina - Tose Proeski
    Tose Proeski - Pratim Te 
    sasa kovacevic ludak 
    Tose Proeski-Vezi Me Za Sebe

    Jag äääslllskar denna texten.. kanske inte en ballad eller så, men jätte gullig om man fattar den: 


    Tose Proeski & Antonija Sola - Volim osmijeh tvoj

    Annars tycker jag rätt mycket om Tose Proeski. Han hadde så fin röst 

    men jag tycker att den låten som du hittat är väldigt söt. 

  • amerika

    Åh vilka fina låtar! Tack för tipsen!!
    Tose Proeski gillar jag, håller med om att han har fin röst. Vet du vad det var som hände honom? Jag har bara förstått att han gick bort alldeles för ung Rynkar på näsan 

Svar på tråden Balkan-tråden