• amerika

    Balkan-tråden

    Jag är svensk och min blivande make kommer från Montenegro. Vi gifter oss i maj 2014 i Sverige och kommer att ha en borgerlig cermoni då min blivande är (icke utövande) muslim. 

    Det är ju både inspirerande och utmanande att mixa två olika kulturer och olika seder och traditioner och jag skulle gärna bolla idéer, dela tips och råd med andra i samma utgångsläge.

    Därför undrar jag: Finns det fler här på BT som ska gifta sig med någon från Balkan eller som själva kommer från Balkan och ska gifta sig med en svensk? 

  • Svar på tråden Balkan-tråden
  • amerika

    Strålande sol - självklart!! Tungan ute Solig

    Tack för tipsen!!


    24 maj 2014
  • amerika

    Åh, vilken fantastisk resa, på alla plan, i såväl själ som i hjärtat och på vägarna Solig Hjärta

    Hade sällskap på flyget och bussen Belgrad-Berane av släktingar t fästmannen som festligt nog bokat samma flyg som jag, så jag fick skjuts t flygplatsen oxå - super! Flyget tar bara 2h 20 min men bussresan tar 8 timmar...

    Sen kom min fästman och hämtade oss vid bussen på kvällen, han hade lånat en bil under hela min vistelse. Vi skulle bo på hotell i Berane första natten men det hade varit problem m vattnet där dagarna innan så A ville inte att vi skulle riskera att bli sjuka. Så vi åkte till den lite större staden Bijelo Polje istället och sov i hans fasters hus, perfekt!
    Dagen därpå tog vi oss upp för de slingriga grusvägarna 5 km rakt upp i bergen till hans lilla by Kostici. Blev bemött och behandlad som en prinsessa: bara sitta i soffan och äta av allt gott som bjöds (ost, salami, prosut, inlagd paprika, burek m spenat & nässlor), fick inte lyfta ett finger - fick t o m sängen bäddad på kvällen!!
    Nästa dag besökte vi hans mormor och annan släkt (som dessvärre bjöd frikostigt på förkylningsbacillerna!) i en annan bergsby och sedan bar det av mot kusten. Vi kom fram t Budva på kvällen och fick fatt i en apartman där A dealade m hyreskvinnan och vi fick tre nätter för 80 €, det var helt okej tycker jag.
    Vi strosade i Budva stari grad, åkte t Sveti Stefan (som numera är privat och ägs av en rik kines fr Singapore, man får bara tillträde om man bor på hotellet där, skumt!) och upp i bergen till en liten liten kyrka med en vidunderlig utsikt! Dagen därefter blev det Kotor och Herceg Novi, Budva boulevard på kvällen.
    På kvällen fick jag en febertopp och var jättedålig, A blev orolig och ville åka t sjukhuset med mig, men jag vägrade, så han hällde ouzo på mina strumpfötter istället och jag vrålade högt för det blev så kallt!! 
    Tyvärr badade vi inget i Budva eftersom vi båda blev sjuka Rynkar på näsan

    På väg tillbaka besteg vi Lovcen och tittade på Njegos mausoleum och på kvällen åt vi mat på lyxkrog i Cetinje för 14 € och sedan sov vi i fasterns hus igen. 
    Efter det två nätter hemma hos hans familj och vilka underbara människor de är! Det finns inte mycket pengar men så generösa, varma och härliga!

    Sen gjorde A sällskap med mig på bussen t Belgrad (8h), vi sov på ett billigt hotell nära flygplatsen och han vinkade av mig där kl 05 på morgonen för att sedan åka bussen tillbaka igen (8h) - det är kärlek det! Hjärta 

    Vi pratade lite om bröllpsplanerna och A oroar sig mest för att vi inte ska ha pengar att kunna fixa en bra fest. Nu ska vi ju bara bjuda ca 60 pers och inte 300 Balkan style, men självklart vill vi att det ska vara fint, festligt och stämningsfullt. Men han vet inte att jag och min mamma är suveräna festfixare och kan ordna ett party av en varmkorv! Flört Så det är inget som oroar mig... 

    Nu väntar vi med spänning på att Migrationsverket ska fatta beslut, för jag har varit där för min intervju och då bör det gå snabbt. Så kan han äntligen komma hit och vi kan bo tillsammans som en familj! Och på riktigt planera för bröllopet!

    Hur går det för er??


    24 maj 2014
  • Blivande Brud 2014

    VÄLKOMMEN HEM!

    åh men va härligt att höra om din resa! låter helt fantastiskt underbart! Hjärta

    Vi ska åka ner nu i November till min kusins bröllop! Längtar innerligt. Jag skall dokumentera allt som händer och ta med mig en rapport hem! Skrattande

    Vi har inte gjort så mycket. Vi tog en liten paus efter att ha fixat vart vi skall vara och hur många vi skall bjuda.

    Har varit ganska skönt att inte ha planerat allt för mycket. Men oj vad tiden går fort! Redan Oktober!!

    Nästa steg blir att kolla upp och boka vigselförättare. Vi skall börja kolla på mat också. Lär nog bli den absolut dyraste posten för oss! Vet fortfarande inte om vi ska ha buffe eller 3 rätters.

    Jag har börjat med 5:2 dieten. Har gått hur bra som heeelllsstt.. Jag är jätte glad. 5 veckor = 5kg! Skrattande 

    Kul också att du kommer så bra överens med hans släkt! Det är väldigt viktigt hos oss!

    Hoppas på att migrationsverket snabbar sig!! 

    När tror du han får komma hem hit da? Vad är nästa steg i planeringen för er? 

  • amerika

    Han kommer imorgon!!! Migrationsverket var riktigt snabba så alla papper blev klara i fredags - hurraaaa!! 

    Och så ska vi sälja det lilla radhuset vi bor i för vi har hittat drömlägenheten inne i stan. A har inte sett den men han "godkände" ändå att vi tackade ja. Vi ska dit o titta tillsammans när han är här så han vet vart vi ska flytta... Barnen är oxå supernöjda.

    Kul att det går bra med 5:2 för dig! Jag försökte mig på det i somras tillsammans m en kollega, vi skulle stötta och peppa varandra, men fastedagarna funkade inte för mig, jag mådde skit av dem. Men jag behöver ta tag i vikten nu när allt annat verkar ordna sig, jag vet at jag inte kan tänka på sånt när jag stressar, oroar mig eller mår dåligt över något.

    Vi har inte heller bokat VF. Jag skulle gärna ha någon jag känner. Synd att vi inte ska vigas av en präst för det känner jag massor!!

    Och det är ju perfekt att du ska på Balkanbröllop i november! Du kommer att se allt med andra ögon och noggrant lägga allt på minnet!! Vad är vanligast när det gäller mat, är det buffé el 3-rätters?

    Vi kommer att ha buffé. Vi gillar båda tanken att kunna fixa själva med maten, att folk får röra på sig, att det finns lite av varje så kan alla välja det de gillar. Vi ska laga all mat själva, det är roligt oxå.

    Har ni skickat era save the dates? Vi kommer att köra ut nån slags blänkare i oktober, det blir på fb/sms. 


    24 maj 2014
  • Blivande Brud 2014

    åh vad härligt!!!! underbara nyheter! Jag är jätte glad för eran skull!

    Vanligast är nog helt klart buffé... Tror jag iaf... Tyst 

    Min M2Bs mamma har jobbat både i uddevallas rådshus och i lysekils så vi tänkte faktist skicka över en lista på alla VF:s som finns på dom båda platserna och se om hon kände någon eller om hon kan rekommendera någon... Så vi får se :)

    Det går lite segt nu.. man är ju mitt i ett glapp. man har bokat lokal, har budget, ett tema osv. nu måste man ju vänta ett tag med att beställa kläder, mat, skicka inbjudningar...

    Nästan farligt ju. Hoppas vi inte hinner ändra på något nu. Vi är riktiga velpottor!!! Tungan ute 

    Hur går det med flytten? När flyttar ni? :) 

  • amerika

    Vi ska på bröllopsmässa i ett köpcenter här i stan nästa helg och titta lite. Jag tror inte vi kommer kunna göra några fynd eller så, men kanske få lite inspiration. 

    Håller med om att det är lite farligt att ha glappet... Men vi är långt ifrån färdigplanerade, det är egentligen bara datum och festlokal som är spikat för oss (eftersom vigseln ska vara utomhus). Men nu kan vi ju planera på riktigt när fästmannens alla papper är klara! Vi har pratat ganska mycket om bröllopet sedan han kom hem och vi märker att det är flera saker som vi behöver prata mer om och komma fram till beslut. Vi är oxå riktiga velpottor så ibland är det riktigt jobbigt att bara bestämma sig!!!

    Vi flyttar 1 december eller däromkring. Visning av huset i helgen, så sjukt mycket att göra med det innan visningen! Verkligen tur att A är hemma och kan hjälpa mig!


    24 maj 2014
  • Blivande Brud 2014

    hej och hå! 

    Nu var det länge sedan man var inne.... Och vad mycket som har hänt!! Vi är knäppa... Gjort en 360 graders vändning Tungan ute 

    Vi har bokat en helt annan lokal där vigsel och fest kommer att vara. www.gullmarsstrand.se

    Vi har varit där. Allt är bokat och klart. Vi måste bara fixa med blommor, tårta, kläder etc.

    Och vi har bytt datum... 16/8 är det som gäller :D

    Så... ja... hur går det för er da? :) Hur går det med flytten? 

  • amerika

    Gullmarsstrand!! Där är sååå fint!!

    Vi har haft fullt upp med försäljningen av huset. De första köparna drog sig ur och vi fick gå in i en andra vända med budgivning osv. Lite jobbigt men nu är det klart. Vi flyttar på första advent, söndag 1 december. Sen får jag betala dubbla hyror i två månader, inte så kul men vad ska man göra...

    Fästmannens syster kommer o hälsar på oss o ska hjälpa oss med att packa, flytta, packa upp och städa. Låter inte så kul för henne kanske, men hon har aldrig varit utomlands o tycker det är spännande att få komma till oss. Hon kommer att åka hem igen i början av januari.

    Det har varit ohälsosamt mycket att göra på jobbet oxå men för tillfället ligger jag i fas och vill försöka hålla det så. Den här veckan har vi varit sjuka hemma, idag blev det min tur....

    När det gäller bröllopsplaneringen, så blev bröllopsmässan inställd. Jag har tänkt att bara för skojs skull prova några klänningar när fästmannens syster är här, det kan väl hon tycka är roligt. Vi ska spika gästlistan då oxå, A säger att hon vet vilka som bör bjudas från hans familj. I februari, tror jag det är, är det en större bröllopsmässa i Sthlm på Grand Hotel, den tänkte jag vi skulle åka på för att komma in i känslan. Fästmannen tycker det är roligt, spännande och nervöst. Han blir ibland så nervös att han säger att vi ska bara springa in på Stadshuset en torsdag, men sen när vi pratar mera om det så vill han ju inte det, utan vill klä sig fint, få fina foton osv.

    Lokalen är bokad, vigselplatsen är bestämd. Men vi kommer att hinna, jag känner ingen stress. 6 månader kvar, exakt, nästa vecka Glad


    24 maj 2014
  • Blivande Brud 2014

    wow. 6 månader kvar! spännande! gud vad tiden går fort. känns så bra nu när vi bokat och betalat... känns mer verkligt nu. mycket lättare att plannera. gästlistan känns spikad också. nu inväntar vi tills januari innan vi börjar med att avsluta inbjudningskorten och leta kläder :) känns jätte bra med gullmarsstrand. just tar jobbet över tiden. November & december... allti hemska månader på jobbet... årsavslut.. me not like :-P spännande med flytten. hoppas allt går bra och att ni kommer trivas i erat nya hem :)

  • amerika

    Idag är det exakt 6 månader kvar - iiiiiihhh! Spännande, pirrigt, kul och lite lite läskigt!

    Igår kom fästmannens syster för att hälsa på oss samt hjälpa till lite m att packa, flytta o städa. Stackars tjej! Men  hon ser det som ett stort äventyr, hon har ju aldrig ens varit utanför landet, än mindre flugit!

    Jag fyndade ett par skor på en facebooksida, supernöjd! De är ju begagnade men ser knappt använda ut. Fick dem för mindre än halva priset, inkl frakt. Fästmannen gillade dem oxå (han var lite orolig att jag skulle gå i gympaskor, typ, då jag har problem m fötterna och inte alls är van att gå i klackskor!) och jag är mest glad att ha fått tag på snygga och bekväma skor! 



     
    24 maj 2014
  • Blivande Brud 2014

    åh vad fina dom är! Älskar formen på dom. super snygga. vilket kap!

    tycker om klacken. jag gillar lite tyngre, tjockare klackar. jag är så lång 178cm så jag kommer nog ha ballerina tror jag. annars blir jag längre än min man. han är 184 cm :-P plus min tärna är mycket kortare. jag kommer se ut som en jätte.... jag är en jätte!!! :-P

    plus, jag är världens klumpigaste person. jag kommer ramla och slå ihjäl mig haha

    jag har varit på min kusses bröllop! Gud vad roligt det var! intensiv resa men det var jätte kul att få se och lära hur dom gör.

    Vi började hemma hos henne. Där träffades hennes närmaste familj och hans närmaste familj för lunch. hennes man kom och hämtade henne halvvägs igenom lunchen. hennes bror kom ut med henne och lämnade över henne till killen. han typ knackade på dörren. hennes bror öppnade och så frågade killen efter sin brud. då kom min lilla kusin ut först, klädd som en brud... som ett skämt. sen kom den riktiga bruden ut och dom kom tillsammans ner till lunchen.

    efter det så gick min kusse och hennes man med deras vänner för att fotas. vi andra åkte till festsalen. när alla hade samlats där så gick jag och 3 andra tjejer runt och satte korsager på folk. höger sida på dom som är gifta och vänster sida på dom som är ogifta.

    när det var klart så åkte vi alla till rådshuset. medans jag satte korsage på folk så hade våra små kusiner dekorerat bilarna.

    vi åkte i ett tåg tutandes till rådhuset. när dom gift sig så åkte vi tillbaka till festsalen och dom körde första dansen, sen var det middag och fest och vid midnatt skar dom tårtan Skrattande 

    Typ...  

  • amerika

    Åh va härligt det låter med ett riktigt Balkanbröllop! *avundsjuk*
    Har jag tur, får vi vara med på ett i sommar Skrattande 

    Här har allt stått stilla vad gäller bröllopsplaner. Vi flyttade första advent och sedan har jag fokuserat på att få iordning hemma till jul och nyår.

    God fortsättning!!

  • Blivande Brud 2014

    God fortsättning.

    Hoppas ni trivs i erat nya hem! Här hr det varit väldigt lungt också. vi har haft full fokus på jul och nyår.

    Nu väntar vi på att inbjudningarna skall göras färdigt. vi har betalat ahndpenning på stället vi ska vara på. 15 februari skall vi träffa kocken på stället för att bestämma meny. 16 februari skall vi träffa deras bröllopskoordinator för att bestämma hur allt ska se ut, vigsel, sittplatser, schema, etc. nästa helg skal jag och min tärna åka in till stan för att leta klänning. känns som om vi ligger väldigt bra till tidsmässigt så ingen stress :) väldigt skönt :)

    känns mycket mer verkligt nu när man betalat för stället :-P 

  • Nattis02

    Hej! Min fästman och jag är båda från Balkan. Vi ska ha vigseln i festen och den stora festen nere i Balkan :) Längtaaaar!  

  • momore

    Hej! Jag hoppar in här med :) Jag är från balkan och min blivande är svensk. Vi gifter oss här hemma i maj och planen är att försöka få till en svenskt-kroatiskt bröllop. Vi kommer också ha en fest med släkt och vänner där nere i samband med sommarsemestern.. Någon som har bra tips på hur vi kan få med både det svenska och det kroatiska på festen?

Svar på tråden Balkan-tråden