• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    goli,

    Nu hängde jag inte riktigt med. Vilken tid ska ni gifta er borgligt, utomhus? Och om det blir inomhus, vilken tid har ni tänkt då? Och när början den persiska vigseln? 

    Ska du göra håruppsättning och smink innan den borgliga vigseln, eller efter?
    Oavsett hur du tänkt så tycker jag att du ska räkna med väldigt goda marginaler. Du vill inte stressa, tro mig! Det är det värsta jag vet i alla fall! 
    Räkna med att håret tar ca 3 timmar & sminket 1,5 timma. Och så får du räkna på restiden dit och tillbaka, samt lite extra tid ifall det händer något oväntat, typ trafikstopp. 

     

  • goli

    Kitkät, sorry, kanske blev lite rörigt där. Ibland så tänker man saker bara o glömmer att skriva ner det eller så bara antar man att alla vet, hahaha!

    Jo, vi hade tänkt ha den borgerliga vigseln kl 12 o då kommer jag inte ha fixat uppsättning o smink o sånt. då kommer jag ha ngt enkelt på mig o ha håret utsläppt o kanske en blomma i håret osv osv. Den vigseln kommer ta max en halvtimma o vid ett har jag bokat hos Karam. men om det tar 3 timmar där o sen en timme till hos MUS så blir det väldigt stressigt om vi ska hinna fota oss och hinna till lokalen för den persiska vigseln kl 6!

    Nu har jag o fästmannen pratat lite o funderar på att kanske köra borgerliga vigseln vid 11 men då får vi inte vara i Edsbergs slott. Men vi kom på att det finns ett ställe nära där vi bor, både lokal och ett ställe utomhus så att vi har alternativ för fint väder samt regn.

    För som du säger, det sista man vill ha är stress den dagen! Glad

  • Pagnie
    goli skrev 2013-03-06 17:00:35 följande:
    det roliga e att alla är utlänningar förutom en som är svensk. Och han var en av de som blev uppriktigt glad. Glad
    haha okej då ;)
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-03-06 16:28:34 följande:
    nu vet inte jag hur mycket du vill betala men jag har ju också bokat en som kommer hem till en och hon verkar verkligen jättebra.
    hon tar 3995 för både uppsättning och make-up plus en konsultation och hon kommer hem till dig.
    Jag har faktiskt inte tänkt så mkt på kostnaden... viktigast är att det är någon som är duktig!! Det är suveränt om en och samma person kan göra både smink och hår!! Vem har du bokat, om man får fråga? (Du kanske har skrivit det innan och så har jag missat de) 3995 låter dessutom väldigt bra!
    Jag är bara rädd att man bokar någon och sen månaden innan när man gör provsmink och uppsättning så känns de inte alls bra?! Va gör man då liksom med ungefär en månad kvar till den stora dagen!! Skrikandes
  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-03-06 02:06:28 följande:
    Lavelii,

    Jag har ingen personlig erfarenhet av Gabriella Elio, men jag vet att hon är väldigt duktig och eftertraktad! Hon sminkar ju bland annat en del kända ansikten. Jag kontaktade henne tidigare för att fråga om prisuppgifter etc, men jag bestämde mig till slut för en annan makeupartist/hårstylist som sagt.
    Gabriella Elio kommer hem till en om man så vill, men då gäller det att du hittar en frisör som också kan komma hem till dig på bröllopsdagen. Om du tittar på hennes blogg, så kan du få tips om olika frisörer och om du mejlar dig så kan hon även tipsa dig om frisörer som kommer hem till en på bröllopsdagen.  
    Ja, hon ska vara duktig och sminkade min kusins fru om jag inte minns fel och det var superfint!! Hon vet vilka drag hon ska ta fram och vilka färger som passar oss lite mörkare! Det är viktigt, tycker jag!
    Men jag försökte maila henne för lite info och prisuppg men får bara tillbaka mail att det inte går att leverera mailet till hennes adress Obestämd
    Använde du dig av den adressen hon har på sin blogg? 
    Jag är ganska bestämd på att de måste komma till mig så det är bra att Gabriella gör det (om jag bokar henne). Frisören får jag väl charma på något sätt haha... Med de pengar man betalar för en uppsättning så kan jag faktiskt tycka att det borde vara givet för dem att komma om man bor i området!! Flera tusenlappar liksom... 
  • Lavelii
    goli skrev 2013-03-06 16:20:01 följande:
    Lavelii, skönt att du fick din PTP-tjänst så fort efter utbildningen. Vet att det inte är det lättaste och att många måste vänta länge. Jag e glad för din skull iaf! Hur långt har du kommit nu? Har du avslutat din PTP-tjänst?
    Ja, det känns otroligt skönt!! Och bäst av allt var att jag fick tjänsten nära fästmannens hemstad!! Annars vet jag inte vart vi hade stått i nuläget (bröllopsmässigt alltså) eftersom han inte har möjlighet att flytta efter mig på grund av sitt jobb. 
    Jag har faktiskt mer eller mindre precis börjat. I januari månad. Så jag är fortf ganska "grön" så att säga. Men det är så otroligt kul och skönt att ÄNTLIGEN få komma ut i arbetslivet efter nästan 6 års studier!! Du har mkt att se fram emot  
    Så nu ser min vardag typ ut så här: Jobb, träna, hem planera bröllop! hahaha
  • kitkät

    Lavelii, 

    Gabriella Elio tar 2800 kr för sminkning inkl. provsminkning. Om du går in på hennes blogg så tipsar hon om några frisörer och samtliga dessa kommer hem till en om man så önskar. I samband med att jag mejlade henne förut så tipsade hon mig också om tre frisörer som hon också nämner i sin blogg, Johni, Marre och Antonio. Jag fick telefonnummer till dessa, om du vill kan du få dom!

    Jag tycker inte heller att priset ska vara avgörande för vem man väljer, man ska välja någon som känns bra och som man gillar! 

    Makeupartisten och hårstylisten som Pagnie pratar om verkar också väldigt duktig! Sandra Elizah - Prisvärd är hon också!

  • kitkät

    goli,

    Det låter som att ni kommer få det rätt så stressigt med er nuvarande tidsplan. 

    Om du börjar med håruppsättning & smink kl 13, så blir du nog klar kanske vid 17-tiden, tidigast! Om du nu utgår från att håruppsättningen tar tre timmar och makeup en timma...  Hur hade du tänkt hinna byta om, åka till fotograferingsplatsen, fotas och sedan åka till persiska vigseln på en timma?  

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-03-06 21:10:34 följande:
    Jag har faktiskt inte tänkt så mkt på kostnaden... viktigast är att det är någon som är duktig!! Det är suveränt om en och samma person kan göra både smink och hår!! Vem har du bokat, om man får fråga? (Du kanske har skrivit det innan och så har jag missat de) 3995 låter dessutom väldigt bra!
    Jag är bara rädd att man bokar någon och sen månaden innan när man gör provsmink och uppsättning så känns de inte alls bra?! Va gör man då liksom med ungefär en månad kvar till den stora dagen!! Skrikandes
    jag har bokat en tjej som heter sandra eliza. hon frilansar och fixar folk inför fotograferingar och så också. hon sammarbetar med fotografer.

    jag kommer betala 7500 till henne men då sätter hon ju i permanent löshår också med keratinfästen. då ingår det två konsultationer och vi gör den första 8 maj har vi bokat. sen träffas vi i slutet av juni för att sätta i håret också. så det känns jättebra tycker jag. 2 månader på mig om något inte är som jag vill. haha.

    men det går alltid att lösa.
  • kitkät

    Pagnie,
    Det var längesen vi skrev direkt till varandra kom jag att tänka på nu. Jag har saknat det! :)  
    Hur går det med inbjudningskorten? Har ni fått iväg dom ännu?  

Svar på tråden Orientaliskt bröllop