• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Elinjz

    Hur stora bröllop ska ni ha? och har ni middagen/festen på hotell eller?
    Vi kommer ha ca 50 gäster, catering, fri dricka, osv.
    Jag känner en sminkös och fotograf så där spar vi ju lite pengar.

    Men vi kommer hamna på ca 30-35 000 kr och då har vi inte heller snålat tycker jag.
    Så när ni närmar er 100.000 kr kännet jag som att jag måste ha missat något stort.... :-/

  • Disa
    Elinjz skrev 2013-07-02 15:18:37 följande:
    Hur stora bröllop ska ni ha? och har ni middagen/festen på hotell eller?
    Vi kommer ha ca 50 gäster, catering, fri dricka, osv.
    Jag känner en sminkös och fotograf så där spar vi ju lite pengar.

    Men vi kommer hamna på ca 30-35 000 kr och då har vi inte heller snålat tycker jag.
    Så när ni närmar er 100.000 kr kännet jag som att jag måste ha missat något stort.... :-/
    Oj! Men vad är kuvertpriset på cateringen? Tycker att vi kom billigt undan med 335 kr/pp för trerätters. Men det blir ju ändå runt 15000 kr, sen alkohol på minst 10.000 (köper på systemet) och sen serveringspersonal på 9.000 kr. Så redan där är vi ju uppe i er totala budget....

    Men vad kul om ni kommer undan så billigt! :) 
  • Längtandsfull

    Oj vad ni skrivit här idag..
    Känns dock inte som att vi pratar med varandra utan mer att alla skriver vad dom har gjort och hur dom tänker..
    Man får aldrig några svar på nått.. Men men det spelar väll ingen roll. Kul att bara dela med sig om hur det går..

    Vi hade inte heller sparat några pengar innan.
    Jag hade varit föräldraledig länge och inget jobb i grunden etersom att jag bllev mamma tidigt.
    Så vår ekonomi har varit enormt dålig. Så i december när jag fick jobb så bestämmde vi oss direkt att nu kör vi=)
    Så eftersom att det var så mycket som skulle läggas undan varje månad så fortsatte vår tajta ekonomi.
    Vi har haft motgångar som dyra räkningar vi inte räknade med. Men vi lyckas endå.
    Trodde allt skulle gå på 50,000:- men det sluter nog snarare på 60.000:-
    Om kanske inte lite ennu mer...

    Det är mycket vi lagt pengar på som gör festen och dagen lite lyxigare än andra fester..
    Mycket tyger som skall dekorera lokalen, vi har köpt fina servetter, stolsöverdrag,dukar,löpare, ja och säkert mer.. 

  • Längtandsfull

    vad är egentligen ett kuvertpris och vad ingår där?
    Vi har bara en totalsumma från dom. 

  • Disa
    Längtandsfull skrev 2013-07-02 16:05:06 följande:
    vad är egentligen ett kuvertpris och vad ingår där?
    Vi har bara en totalsumma från dom. 
    Jadu, det är nog ganska olika vad som ingår i kuvert priset från ställe till ställe. Sen kan man ju välja olika typer av kuvert/paket på olika ställen.
    Men för oss ingår förrätt, huvudrätt och efterrätt i ett kuvert från cateringleverantören. 

    Jag tror det är så i alla fall - någon annan får gärna rätta mig om jag har fel. 
  • Längtandsfull
    Disa skrev 2013-07-02 16:56:42 följande:
    Jadu, det är nog ganska olika vad som ingår i kuvert priset från ställe till ställe. Sen kan man ju välja olika typer av kuvert/paket på olika ställen.
    Men för oss ingår förrätt, huvudrätt och efterrätt i ett kuvert från cateringleverantören. 

    Jag tror det är så i alla fall - någon annan får gärna rätta mig om jag har fel. 
    ok men då tan jag ju ta våran totalsumma och dela på så många portioner vi beställt.
    Då blir det 130:- / person = kuvertpris.. Eller??
    Vi har valt förrätt och varmrätt 
  • jenniferochaugust

    Ja ni... Var går pengarna egentligen? I stora drag så här: - Fotograf hela dagen 17.000 - Liveband 12.000 - Kläder 12.000 - Lokal 8000 - Mat 14.000 - Alkohol 12.000 - Serveringspersonal 9.000 - Hotell 4.000 - Transporter 6.000 - Blommor och dekorationer 6.000 - Kläder, skor, bröstnäsdukar, flugor till brudföljet 4.000 ... Och så rullar det på! Som sagt så vet jag ju att vi skulle ha kunnat nöja oss med fotograf i några timmar eller bett en vän, och vi hade kunnat ha Spotify istället för liveband. Men vi vill ha de gött och det dår vi betala för hehe...

  • jenniferochaugust

    Fan också! iPaden vill inte byta rad! Ursäkta för mitt röriga inlägg ovan...

  • jenniferochaugust

    Ochutöver de 96.000 jag precis skrev om så har vi ju ringar, inbjudningskort och lite annat smått och gott...

  • Längtandsfull

    Vår Budget ser ut lite såhär:

    Kläder till oss, barnen, slipsar till bestmens =  ca 9000:- (där betalade min mamma brudklänningen 6000:- )
    Mat: 11500:- (där betalar min mammas gubbe 5000:- )
    Alkohol: 8000:-
    Fotograf: 3500:-
    Hotell: 1700:-
    Transport från vigseln: 2000:-
    Ringar: 5500:- (där fick vi massor av guld från min mamma och min mormor som vi kunde betala med därav den låga summan)
    Lokal: 2000:-
    Liveband: 4000:- (kompispris)
    Bordsdekorering: 5500:- (beställt från USA. dukar,löpare,servetter,stolsöverdrag, tyger osv)
    Blommor: 2000:-
    Makeup artist: 2100:- (till mig och tärnorna)
    Hår: 700:- (min tärna är frisör så betalar bara vad löshåret kostar i inköpspris)
    Tårta: 1000:- ( gör mycket tårtor själv så gör den ihop men min mammas bästa vännina som också är duktig)

    Övrigt:
    3000:- ( Tiara, Smycke,Väska,slöja, underkjol, tackkort, festprogram, Inbjudningskort, placeringskort)

    Sen finns det andra saker vi köpt som jag inte räknat med...
    ex : godisbuffé 1000:- , Tyger att dekorera lokalen med 300:-

    = 62,800:-

    Har garanterat glömt massor=)

     

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!