• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Johannaty
    SingingFantacia skrev 2013-06-26 11:18:06 följande:
    I vårt festprogam står det meny,  ett roligt vett och etikett, lite små tips till de som vill tala En liten känner du brudparet quiz med svar längst bak. Barns tankar om bröllop Nått kärleks citat och i slutet en "klago ruta" Där vi ber dem som ha klagomål skriva ner vilka och namn och telefonnummer så att vi ärligt kan glömma bort att återkomma. Rutan är dessutom så liten att man inte får plats med namn och telefonnummer. Men det är till som skoj. Därefter finns ett tack till alla de som vi måste tacka extra mycket och till alla våra gäster.
    Tack så mkt för att du dela med dig :) 
  • Helipa
    Mandala skrev 2013-06-26 17:51:56 följande:
    Tack Helipa =) Jag tänkte göra buketten dagen innan. Så nu tänkte jag att jag testar lite o ser hur de ser ut när de stått i vatten ett dygn. De höll sig bra, bäst står lammöronen som fortfarande är fina. Så det som behöver göras är att linda stjälkarna samma dag, det tänkte jag be någon annan göra. Kanske svärfar. 
    Ja, men det låter ju som en bra plan! Pratade precis med vår florist, min svägerska, angående planeringen på bröllopsdagen och hon sa då att brudbuketten kommer hon troligtvis göra klar kvällen innan så har man bara rätt förvaring till buketten så ska den nog klara sig fint :) Du kan ju alltid ringa en florist och kolla hur man ska förvara en bukett på bästa sätt. 
    Annars är det ju lite kul ifall svärfar binder den, en fin detalj tycker jag! 
  • Helipa
    caroline2013 skrev 2013-06-26 19:52:08 följande:
    Hur vanligt är det med en liten present till gästerna? hur långt brukar festprogrammet va?
    På de bröllop jag har varit har ca en tredjedel haft present till gästerna och då iform av något godis (typ en dragerad mandel). Jag har som gäst aldrig reflekterat ens över ifall man får en present eller inte, så det är nog inget man ska känna är vanligt eller på något sätt tvång. Men när man fick en liten present, även om det bara var en liten godisbit så kändes det ju kul :) 

    Standard, av vad jag har sett, är runt 6 sidor (alltså tre vikta A4) eller inget program alls. 

    Vi kommer inte ge presenter, fast å andra sidan har vi väldigt personlig prägel i övrigt på bröllopet, alla kommer t.ex. få praliner som är köpta i Italien och som m2b fullkomligt ääääälskar (de heter Baci, kallas för "kyssar" och i förpackningen får man med en liten lapp med ett citat/ordspråk om kärlek eller vänskap), dessa lägger vi dock på kaffe-fatet istället för vid varje plats. Men det är väl egentligen som en liten present till alla gäster, nu när jag tänker efter.... Kanske gör vi något roligare av dem..Förslag?

    Vi kommer göra program i form av solfjärdrar, har postat bild tidigare, det blir ju också en personlig detalj som kan ses som en present :) 
  • Helipa

    Hej!

    Den senaste tiden har det varit en del svensexa-fix för min del, eftersom min m2b's vänner och best man behövde en extra knuff och jag träffade toastmastern (m2b's bror)  som gav en orolig statusuppdatering. De verkar inte ha kommit igång med planeringen än och det förslaget på vad de ska göra som jag har hört vet jag att m2b inte alls kommer tycka är kul. Därför pratade jag lite med toastmastern, som direkt började ta tag i planeringen. Skönt!
    En sak som gör mig lite orolig är att de inte en gång har frågat om datum som passar för oss, och med tanke på att jag jobbar helger (jobbar inom vården så det är skift, alltså ingen rutin på vilka helger) och vi har barn och hund så borde de vara lite mer intresserad av att kolla datum med mig...

    Hörde av toastmastern att de från början hade siktat in sig på lördagen då vi har inbokat möte med prästen. 

    Hur har ni det? Är ni inblandade i svensexan/möhippan? Har ni haft era ännu?

  • Mpta

    Igår insåg ja att det är typ 1 månad kvar till vi ska gifta oss, 4 veckor! Shit det går ju jätte fort! Ja som tänkte att det va långt kvar så det är ingen stress! Är så många småsaker och småfrågor som jag skulle behöva ta tag i men får väl egentligen ingentingt gjort, kanske är dags att sätta fart nu men även fast det antagligen är mycket att göra vet ja inte riktigt va ja ska sätta igång med, knivigt läge :)

  • Mpta

    Jag är inte ett dugg inblandad i svensexan å heller inte möhippan ;) vet dock att svensexan sker den 14juli och vet på ett ungefär va dom ska göra. Själv så går man ju typ på helspänn varje helg nu för man vet ju aldrig riktigt när de slår till :)

  • Lakinna
    SingingFantacia skrev 2013-06-26 16:25:03 följande:
    Förstår dig.
    Jag beställde en för att ha på kvällen från en Ebay säljare och mailade och så med denna innan jag köpte. Då jag ville försäkra mig om att den skulle hinna komma. 1 1/2 vecka senare så kom den =)

    Nu väntar vi på västar och slipsar till min W2B och hennes marsalker. Hoppas att de kommer i tid oc att de är fina.

    Ja din klänning var jättefin! Är också sugen på att beställa en annan till kvällen men tror jag skippar det (kommer nog inte vilja ta av mig min bröllopsklänning när jag nu bara "får" ha den en dag) :)


    Ja Dino har varit snabb när jag beställt innan så jag hoppas att det ska gå smärtfritt denna gång med! Var det länge sen ni beställde till W2b och marskalker? Var har ni beställt från?


     


     

  • Längtandsfull

    Egentligen är det så mycket jag vill dela med mig av men vågar inte riktigt skriva allt eftersom att det kan finnas någon jag känner här inne.. =(
    Får skriva allt efter bröllopet..

    MÖHIPPA/SVENSEXA....
    När det gäller svensexa eller möhippa så har varken jag eller min blivande man en susning vad som kommer ske och när.. Alla är välldigt duktiga på att hålla det hemligt. men det är inte långt ny så man spekulerar ju endel och jag kommer vara beredd varje lördags morgon. Jobbar varannan helg och det är svårt att ta ledigt så jag gissar på att det blir en av mina lediga helger och då är det bara 3 kvar. Eftersom vi har 2 barn så kommer vi nog få olika dagar så 3 av mina lediga helger kommer troligtvis bli möhippa och svensexa. Men detta är bara funderingar det kan bli helt annolunda. 

    FESTPROGRAMMET..
    Vi har ett A4 som vi delar på 3 blir ungefär som en folder.
    Då bllir det 3 sidor på ena sidan av papperet och 3 sidor på andra.
    1 Sida kommer vara framsida med välkomstext
    1 sida kommer vara baksida men tacktext
    sen blir det 4 sidor innuti där vi har bordsplacering och vem som är vem,
    svåra ord och ordningsregler. Allt på skämt såklart =)

    KLÄNNINGEN...
    Jag har aldrig förstått varför man skall byta klänning på kvällen.
    Jag tycker som så att här köper jag en dyr klänning som jag bara ska ha en gång och då vill jag ju verkligen  
    använda de... ska ta på den så tidigt jag kan på dagen =) 

  • jenniferochaugust
    idonotcare skrev 2013-06-26 21:05:59 följande:
    Jag gifter mig den 10 Aug. och håller på att flippa ut! Min klänning är för liten runt brösten, Fattas minst 1dm för att stänga till den håller på att gå ner i vikt men 1dm är mkt och den är insydd men jag håller på att dör! Det dumma är att det är en dragkedjeklänning med 0 stretch.  Någon som haft / har samma problem och hur har ni tänkt lösa det?
    Min klänning var också för liten kring bysten, det saknades 6-7 centimeter för att den skulle sitta riktigt bra enligt sömmerskan. Jag tog den till en sömmerska som jobbar just med festklänningar och brudklänningar. Hon kollade att det fanns sömnsmån och sa att det inte är några problem att sy ut! Idag ska jag till henne igen och prova klänningen :) Hoppas verkligen att den passar fint nu!!! Det är INTE fint när klänningen är för liten över bysten, det blir helt fel passform. Jag fick igen dragkedjan men såg helt rak ut i överkroppen = inga kurvor.

    Ta din klänning till en bra sömmerska/skräddare så kan hon eller han säkert fixa! Det kostar dock lite såklart... Men det är det ju värt!
  • Lakinna

    Åhh fick precis mail från Dino att det skulle ta ca 2 veckor! Så skönt! Måste säga att de har verkligen varit bra än så länge med snabba svar och snabba leveranser (har beställt och fått hem två klänningar därifrån än så länge)

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!