• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • brud20130817

    Hej,
    nu börjar det närma sig den stora dagen. Mindre än fyra månader kvar nu. Så gott som alla kläder är fixade och min m2b och jag har tittat ut ringen. Frisyridé finns men har ej gjort provuppsättning och brudbuketten ska gå i vitt. Vad tror ni om inspirationsbilden nedan? Passar det en bygdegårdsfest med klädkod kavaj?

    Nu börjar det bli dags att planera upp festen! Vi gifter oss klockan 15 så det blir inte alltför sen start på kvällen. Har ni några tips på aktiviteter under kvällen? Vi hade tänkt tipspromenad och mingel med snittar och bubbel vid ankomsten till lokalen (16-17) följt av brudskål och därefter middag som består av buffé (vid 17.30?) följt av tårta och kaffe med avec (ca 20. 30?). 

    Kvällen kommer att avslutas med dans och vid 23-tiden(?) bjuder vi på lite vickning i form av korv och bröd. Sedan dansar vi så länge vi orkar. Vad tror ni om tiderna? Ska man lägga in någon slags aktivitet mellan maten och tårtan?

    Har fortfarande inte bestämt om vi ska sova på hotell eller åka hem och krypa till kojs. Hur tänker ni andra?

    Tips emottages tacksamt. :)


  • viXan

    Vi var ute i rätt god tid med våra inbjudningar o har OSA 15maj... o av 60 gäster så är det i dagsläget 38st JA, 4st som ej kan & 16st som ej svarat än... Så våra gäster har varit rätt duktiga ;)

  • soderpling

    Alla små saker....

    Vi kommer att skippa festprogram, toastmaster, bordsplaceringar och bil.

    Vi skall ha en vigsel, en middag och där i mellan lite fotografering. Vi vill ha ett litet (ha ha ha) bröllop i Paris.

    Nu har nästan alla svarat samt att en av mina tärnors kille troligen också kommer,

    När jag (en av mina tärnor)bokade restaurangen kännde jag att jag nästan tog i när vi bokade för 35 personer. Trodde att det max skulle komma 15-20personer. Antal gäster som idag kommer till bröllopet 36 + mig och J.
    Det är fantastiskt roligt att så många kommer och jag har blivit så glad varje gång någon sagt att "vi kommer".

    Min blivande svärmor avskyr dock allt vad bröllop heter och tycker att det är jobbigt när det kommer på tal (hon ser äktenskap som stabil lagstiftning, hon har i år varit gift i 35 år).

    I helgen fyllde vi hindersprövningen och fredag skickar vi i väg den.

  • Augusti13
    brud20130817 skrev 2013-04-22 22:13:04 följande:
    Hej,
    nu börjar det närma sig den stora dagen. Mindre än fyra månader kvar nu. Så gott som alla kläder är fixade och min m2b och jag har tittat ut ringen. Frisyridé finns men har ej gjort provuppsättning och brudbuketten ska gå i vitt. Vad tror ni om inspirationsbilden nedan? Passar det en bygdegårdsfest med klädkod kavaj?

    Nu börjar det bli dags att planera upp festen! Vi gifter oss klockan 15 så det blir inte alltför sen start på kvällen. Har ni några tips på aktiviteter under kvällen? Vi hade tänkt tipspromenad och mingel med snittar och bubbel vid ankomsten till lokalen (16-17) följt av brudskål och därefter middag som består av buffé (vid 17.30?) följt av tårta och kaffe med avec (ca 20. 30?). 

    Kvällen kommer att avslutas med dans och vid 23-tiden(?) bjuder vi på lite vickning i form av korv och bröd. Sedan dansar vi så länge vi orkar. Vad tror ni om tiderna? Ska man lägga in någon slags aktivitet mellan maten och tårtan?

    Har fortfarande inte bestämt om vi ska sova på hotell eller åka hem och krypa till kojs. Hur tänker ni andra?

    Tips emottages tacksamt. :)
    Vi har ett liknande schema med vigsel kl 15, mingel fram till 18 ungefär och sedan tänker vi att middagen får ta den tid den tar :) Vi har dock trerätters ist för buffé, så det lär ta längre tid - kanske till 21-tiden.

    Men jag känner också att det vore bra med en liten aktivitet mellan middag och tårta! Annars kommer folk explodera av mättnad :p Vår toastmadam är inne på att ha någon form för lek, antingen där gästerna är aktiva - kanske i form av "de som har sett bruden dansa pole dance ska ställa sig upp", eller att det är vi, brudparet, som aktiviseras och svarar på frågor om varandra. Tror det kan bli roligt!
  • jenniferochaugust

    Nu kommer min jättelista! Det är så sjukt mycket att göra! När jag ser den här listan så får jag huvudvärk och blir illamående. Är jag ute i god tid? Behöver jag stressa? Det känns som att det är så mycket kvar att fixa!


    Klart


    Kyrka Präst Vilka som ska vara tärnor och marsalker Lokal (inkl serveringspersonal, dukning av linnedukar och linneservetter, dekorationer, barpersonal osv) Transport av gäster (buss från kyrka till festplats) Inbjudningskort Skor till bruden Liveband Fotograf Hår och makeup Övernattning på hotell 2 nätter Placeringskort Bröllopsresa Budget (även om den är spräng massa gånger) Toastmaster och värdinna Färgtema (som inte är ett färgtema egentligen, bara: pasteller) Önskelista (bidrag till bröllopsresan) Namnbyte (jag har precis skickat in blankett för att byta efternamn till min mammas flicknamn, A byter till samma efter vigseln) Presenter till marsalker

    Ej klart


    Transport av brudpar (HJÄLP!!! Vill inte betala 5000kr för en 30 minuters bilresa) Menyn (relativt klar, men behöver justera med lite vegetariska alternativ) Bordsplacering (går inte förrän vi vet hur många som kommer) OSA, vissa har inte hört av sig än Slöja, ska jag ens ha det? A:s vigselring (han ska få en ny då den han har idag är så klen) En massa logistik, planering, schema Vigseln (vilka låtar ska sjungas/spelas, in- och utgångsmusik, psalmer osv) Vigselprogram (vi vet ju inte ens hur vi ska ha det) Vad ska delas ut till att kastas på brudparet? (sånt där puffigt ris som smälter och är miljövänligt eller såpbubblor som INTE ger fläckar på kläder) Manikyr och pedikyr Hindersprövning Gravera och putsa ringar Presenter till tärnor

    Under arbete (på G)


    Brudklänningen är hos sömmerska Tärnornas klänningar är beställde (förväntas komma i början/mitten på maj) Vad brudgummen ska ha på sig (typ klart men inte köpt) Vad marsalkerna ska ha på sig (typ klart men inte köpt) Blommor (min toastmaster fixar detta med en bekant, men jag vi har inte riktigt bestämt exakt vad det blir) Dekorationer (har köpt lite rislampor, fjärilar och annat men vill även ha pompoms, vimplar och antika flaskor/burkar att dekorera borden med). Vill även ha partytält (som vi kan låna av bekant) och mysbeslysning i trädgården. Tårta (en bakbloggerska ska göra min tårta och i maj nu när vi vet hur många gäster det blir ska hon pårovbaka en tårta och vi ska få smaka!) Solist som är prelbokad till vigseln men inte helt klart
  • Längtandsfull
    SingingFantacia skrev 2013-04-22 20:05:41 följande:
    Vad som ska vara i festhäftet har vi lämnat över till toastmaster och toastmadamme med några önskemål.
    Vi vill göra vårat eget men värdinnan (min mamma) ville göra häftet så hon fick lova att göra ett eget häfte med sånger och det hon och andra vill hitta på.
  • NinaH

    Oj oj oj!


    Har inte varit inne här på ett tag. Inser att vi har massor kvar att fixa. Tex har jag inte ens börjat titta på klänning och ring än, har ingen fotograf, make-up eller blommor. Mannen och barnen har inga kläder än, ingen tårta, ingen transport fixad. Inte ens fyra månader kvar och toastmadame och toastmaster har aldrig träffats!


    Jag som tyckte att vi kommit en bit...vi har ju ändå lokal, vigselförrättare, frisyr, mat och boende klart ;) Och ja, just det, inbjudningarna är såklart skickade!


    Nu är det nog dags att sätta lite fart!


     

  • MissFannie

    Jag som trodde att vi var väldigt bra på banan med alla saker men nu tvivlar vi på om vi vill vara där vi bestämt oss för att ha både vigsel och fest :( så nu är vi igång och letar nytt ställe... alla inbjudningskort och så utskickade, känns sådär kul :/

  • Aug 2013

    Här har jag haft sambon hemma i två dagar med en sån ni vet killförkylning, han var döende och kunde inte jobba ;) Men tji fick han för här har vi ett bröllop att planera och vips så var han frisk och kan jobba imorgon ;)

    Har fått massor gjort dessa två dagar.
    Osa trillar in.
    Fixat solist.
    Bestämt låtar till solisten samt in och utmarsch.
    Bokat präst samt vigelssamtal med henne.
    Varit och skulle få ett slutpris på våra ringar då vi fått två olika. Fick då se att dom hade ett supererbjudande så vi får bådas ringar för 1900:- om vi bara ändrar utseende lite och sambons ring blir då mycket snyggare!

  • sommaren13

    Idag så fick vi tillbaka hindersprövningen och intyget om vigseln, så nu är den biten klar Tog inte många dagar, skickade in det i tisdags och fick det idag. 
    Så nu kan vi engangera oss i resterande.  

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!