• MeahJ

    Brud 2013

    Jag kommer att gifta mig 2013.

    Jag vet att jag är VÄLDIGT tidigt ute med planering, men jag känner att man kan nog aldrig vara för tidigt ute.
    Om inte annat så får man massor av inspiration, tips och ideér här :)

    Någon annan som också gifter sig 2013 och vill följa denna tråd?

  • Svar på tråden Brud 2013
  • TweetyBruden
    MollysMatte skrev 2012-06-18 15:56:22 följande:
    Hej, här kommer ännu en 2013 brud...troligtvis iaf :)

    Har inte bokat datum ännu eller bestämt plats men kikar runt lite runt västerås...såg att det var flera västeråsbrudar här inne, har ni några bra tips på platser runt omkring västerås? Kommer själv inte härifrån så jag har inte så stor koll. Är inte ute efter kyrka, tänkte hitta någon fin bygdegård med fin omgivning runt omkring så man kan ha ett utomhusbröllop. Gärna en bygdegård med stor trädgård så man kan ha allt på ett ställe :)

    I övrigt så har jag nästan hela bröllopet planerat i huvudet sen gäller det bara att få allt till verklighet, men det blir nog bara roligt :)
    Vi kommer att vara i badelunda, det är jättefint där! =)
  • TweetyBruden
    CoG skrev 2012-06-19 09:22:45 följande:
    Det finns oftast billigare alternativ till mycket ändå.
    Förhoppnignsvis gör det inget i slutendan.

    Vi har inte kollat vår budget än, men jag är mammaledig året ut och det är lite knapert.
    Jag tittar inte på de dyraste ringarna och klänningarna utan väljer att titta på det som är högst rimligt, utan att jag tycker att det är sämre för det.

    Jag lägger gärna mer pengar på fotografering än på en ringt med hur många diamanter som helst tex.
    Huvudsaken att ringen glittrar lite iaf :)
    Vi är också föräldralediga året ut (inte samtidigt =) ) så då är det ju lite knapert med kosing men det gäller att spara..! Min m2b vill ha stort bröllop så för att vi ska ha möjlighet att bjuda alla vi (han) vill bjuda så kommer vi göra så att istället för presenter får folk betala en summa, typ sin egen mat. Och vi har ändå varit tillsammans i tio år så vi behöver inte en massa "brödrostar" hehe..
  • CoG
    TweetyBruden skrev 2012-06-19 13:37:51 följande:
    Vi är också föräldralediga året ut (inte samtidigt =) ) så då är det ju lite knapert med kosing men det gäller att spara..! Min m2b vill ha stort bröllop så för att vi ska ha möjlighet att bjuda alla vi (han) vill bjuda så kommer vi göra så att istället för presenter får folk betala en summa, typ sin egen mat. Och vi har ändå varit tillsammans i tio år så vi behöver inte en massa "brödrostar" hehe..
    En kuvertavgift alltså.

    En del tycker att det är lite fel att låta gäster betala för sig på bröllop, men om man hellre vill att dom kommer än att få presenter så är det helt rimligt tycker jag.
    Då blir själva presenten till er att dom är med på er dag, istället för en till brödrost :)
  • TweetyBruden
    CoG skrev 2012-06-19 13:47:58 följande:
    En kuvertavgift alltså.

    En del tycker att det är lite fel att låta gäster betala för sig på bröllop, men om man hellre vill att dom kommer än att få presenter så är det helt rimligt tycker jag.
    Då blir själva presenten till er att dom är med på er dag, istället för en till brödrost :)
    Precis så vi har tänkt! Att våran present är att de kommer! Och tycker man inte att det är värt det så behöver man ju inte komma...
  • CoG
    TweetyBruden skrev 2012-06-19 15:01:19 följande:
    Precis så vi har tänkt! Att våran present är att de kommer! Och tycker man inte att det är värt det så behöver man ju inte komma...
    Jag vet inte varför en del tycker att det blir jättefel då det är en kuvertavgift.
    Det finns säkert flera trådar här på bt om det.
    Men om det är era vänner och släktingar ni bjuder så tycker dom säkert att det är värt det så länge det är en rimlig summa.
  • PoS

    Vi är också föräldralediga året ut haha! Och har varit ett par i tio år nästa år - det är därför vi vill gifta oss då. Vi har räknat på två varianter. Ett förmiddagsbröllop med mottagning i kyrkstugan o sen fest hemma på kvällen för de som vill dela vår dag. Det alternativet är dock lite beroende på vår boendesituation. Det andra är eftermiddagsbröllop med fest i bygdegård o göra så mkt som möjligt själva i matväg etc. Det är mest beroende på hur mkt vi hinner spara ihop. Vi har ett par större utgifter att ta detta år så de sparpengar vi har just nu måste gå till det i första hand. Så för tillfället lutar det åt alternativ ett o det känns bra så länge vi bor "rätt" Det viktigaste är att vi får varandra "på pappret" (eftersom vi har barn etc) så bara att få dela det med våra närmaste känns fint, oavsett vilket alternativ det än blir. När inbjudningarna ska skickas i vår måste vi ha bestämt oss helt enkelt så jag tycker det är svårt att börja planera nu eftersom vi inte ens är på det klara med de stora riktlinjerna... men det blir nog bra. vissa saker kan man ju ordna redan nu Har bokat besök hos anders fors för ringar tex. jag tänker precis tvärtom mot dig cog haha, jag lägger hellre pengar på ringen jag ska använda hela livet än en utgift för en dag man är ju så olika! Hur ser era bröllop ut? storlek, budget, etc? Jag frossar i alla andras planer nu när jag inte riktigt kan starta själv!

  • PoS

    Fast iofs, bilderna har man ju också hela livet. hm, kanske värt att tänka till där också.

  • CoG
    PoS skrev 2012-06-19 18:56:42 följande:
    Fast iofs, bilderna har man ju också hela livet. hm, kanske värt att tänka till där också.
    Fast det där med ringarna beror ju också på vilken typ av person man är och vad man gillar.
    Jag är nöjd med lite glitter på fingret och skulle nog inte ha en stor fet diamant även om det fanns pengar till det.
    Men jag kan tänka mig en ring kring 5.000 hellre än en för 12.000 för att pengarna ska räcka till mer den stora dagen.
    Men jag väljer ingen ring jag inte gillar för det :)
  • PoS

    Jag är inte heller så glittrig av mig men vill inte "bara" ha en slät guldring. Det är mer så jag menar, kommer ju inte lägga några fantasisummor på ringarna. Det finns det inget utrymme för. Men jag gillar tanken på att ha en ring som är gjord bara för mig o väljer därför en guldsmed. Är inne på en trestensring med en blå safir (älskar blått) men jag vet inte. vi får se när vi är där!

  • CoG
    PoS skrev 2012-06-19 19:18:54 följande:
    Jag är inte heller så glittrig av mig men vill inte "bara" ha en slät guldring. Det är mer så jag menar, kommer ju inte lägga några fantasisummor på ringarna. Det finns det inget utrymme för. Men jag gillar tanken på att ha en ring som är gjord bara för mig o väljer därför en guldsmed. Är inne på en trestensring med en blå safir (älskar blått) men jag vet inte. vi får se när vi är där!
    Om det finns guld där hemma som "ligger och skräpar" kan det ju sänka kostnaden om man ska göra en ring.

    Eller så kanske man kan höra med sin mamma/ mormor eller någon annan om dom har ngt gulsmycke som dom vill ge som inte betyder ngt, men som kan bidra en del.
Svar på tråden Brud 2013