• MeahJ

    Brud 2013

    Jag kommer att gifta mig 2013.

    Jag vet att jag är VÄLDIGT tidigt ute med planering, men jag känner att man kan nog aldrig vara för tidigt ute.
    Om inte annat så får man massor av inspiration, tips och ideér här :)

    Någon annan som också gifter sig 2013 och vill följa denna tråd?

  • Svar på tråden Brud 2013
  • Just Me
    Doofie skrev 2012-04-28 10:09:33 följande:
    Håller med! Ibland blir jag lite illamående då jag tänker på allt och hur perfekt det ska vara.. och hur dyrt det blir! Jag vet att man ska göra som man vill och det som känns bäst. Att det är VÅR dag och att det är VI som bestämmer. Men jag får ändå prestationsångest, allt ska vara så fint och speciellt :P
    Här är en till !! 
    Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, det kommer krav på att den och den ska bjudas, personer som inte alls är med på vår inbjudningslista, och det jämförs hejvilt "dem har säkert ett bättre/foinare bröllop än ni!" och det kan verkligen ta andan ur en!! Rynkar på näsan Det har t om gått så långt att jag har t om hittat en klänning jag skulle kunna ha på det där andra bröllopet, där det bara skulle vara vi i rådhuset. Skulle vara rätt skönt och skicka iväg det där SMS:et : "Her & Fru XXXXXX" sen får dem stå där med snopna miner och utropa "Men ni bjöd ju inte den o den!!" Flört
    Å andra sidan vill vi ju även ha vårt bröllop, och mkt är redan färdigplanerat och man boooorde egentligen skita i alla negativa kommenatrer. Men hur lätt är det då...... 
    Du & Jag 23/3-2013
  • Pagnie

    Jag förstår hur ni menar men kämpa på tjejer. I slutändan kommer det bli jättebra trots allt som är jobbigt nu.

  • CoG

    Vi tänker inte på vad alla andra tycker/ anser osv
    Vi har ingen prestationsångest
    Vi har vårat bröllop precis i den skala vi vill och fokuserar på det vi känner är viktigt.

    Varför ska man gå med på något annat?
    Varför ska det vara värt att må dåligt för att man planerar ett bröllop?


    Det finns INGEN anledning öht.


    Det blir fint och speciellt om man gör det som känns bra i hjärtat, inte det som man kanske "borde" göra, eller det "alla andra" gör.

    En vän till mig gifter sig nästa helg och där blir det mycket mer än vad vi ska ha, men jag tycker inte alls att det behöver jämföras.
    Om det är någon som jämför bröllopen är det dom som har problem och tappat fokus på vad det hela handlar om.

  • CoG

    Till de som vill jämföra bröllop kan ni bara säga:
    "Vi gifter oss för att vi älskar varandra, inte för att överträffa någon annans bröllop"

  • Wirre 81
    ChristineL skrev 2012-04-28 06:31:57 följande:
    jag känner precis likadant ibland! men inte riktigt av samma anledningar som du, utan för att mor min lägger sig i alldeles för mycket om allt! På senaste tiden nu har varit helt tyst, men från det han friade och i flera veckor framåt var det tjat om både ditten och datten som jag inte alls höll med om, mest om VAR jag MÅSTE gifta mig. Enligt henne MÅSTE jag gifta mig i min hemstad då hela min familj bor där, och jag måste tänka på min familj, för alla har inte råd att bo på hotell och resa och det var alla möjliga anledningar. Nu är det så att vi har bestämt att vi vill gifta oss här i närheten av där vi bor. Vi flyttade hit för att starta vårat liv tillsammans, då är det här vi vill gifta oss, sen är det upp till de inbjudna hur viktigt det är för dom att närvara, så känner vi. Men jag hade god lust att lägga ner alltihop och gå till rådhuset asap!
    Jag har "turen" att min mamma inte lägger sig i alls - ingen faktiskt. alla min nära och kära är mycket goa när det gäller sånt. De närmsta vill vara vittnen om vi bestämmer oss för att göra det i smyg bara... ;)
    Däremot har jag andra "probelm" med nära och kära.
    En av min äldsta vänner upp kontakten med mig då jag inte visste om jag vill bjuda honom. Han är nämligen deprimerad och till 99% när alkohol kommer in i bilden (och annars oxå) börjar han gråta och då funderade jag på hur jag vill göra med det. Jag vet att jag skulle bli flyförbannad att han (som vanligt) börjar gråta och någon måste trösta honom - inte på våran dag. Men då sa han tack och hej för att jag hade pratat med andra om det.
    Sen har vi problem med mina föräldrar då dom hyrt min sambos lägenhet och nu ska den säljas så då är dom upprörda på oss (lite kortfattat - ligget en hel del till bakom som jag inte vill dra upp)
    Så jag hoppas att den stridsyxan grävs ner innan bröllopet så dom kommer... 

    För mig är det som sagt ekonomin som gör att jag tycker det känns onödigt med festen, allt som man ska inhandla som aldrig används igen :S försöker kolla på begagnat med det koster ju det med... 
  • lordoz
    CoG skrev 2012-04-28 19:48:43 följande:

    Vi tänker inte på vad alla andra tycker/ anser osv
    Vi har ingen prestationsångest
    Vi har vårat bröllop precis i den skala vi vill och fokuserar på det vi känner är viktigt.

    Varför ska man gå med på något annat?
    Varför ska det vara värt att må dåligt för att man planerar ett bröllop?


    Det finns INGEN anledning öht.


    Det blir fint och speciellt om man gör det som känns bra i hjärtat, inte det som man kanske "borde" göra, eller det "alla andra" gör.

    En vän till mig gifter sig nästa helg och där blir det mycket mer än vad vi ska ha, men jag tycker inte alls att det behöver jämföras.
    Om det är någon som jämför bröllopen är det dom som har problem och tappat fokus på vad det hela handlar om.


    Instämmer!

    Min bror gifter sig om ett par veckor, och hans och mitt bröllop kunde inte vara mer olika. Han ska gifta sig i kyrka, hyrt dyr lokal och ska ha trerätters och bjuder hela släkten. Själv ska jag gifta mig borgerligt i lokalen där jag ska ha festen, ha buffé och lokalen kostar 100:- för 4 dagar (två för att förbereda, en för firandet och 1 för riva och städa). Och på mitt bröllop kommer den närmaste familjen och desto fler vänner.

    Jag tror att vi kommer få precis lika underbara bröllop!!! Formen och hur man gör spelar ingen roll! Det viktigaste att tänka på, anser jag, är att det är VÅR (eller ER) dag och att VI/NI ska ha en underbar dag! Skit i alla måsten, alla bör och alla åsikter runt om. Tänk på att det är ni som ska ha en underbar dag!!!
  • ChristineL

    Det här med klänningar igen, finns en lååång tråd här om kinaklänningar, som jag inte riktigt orkar kolla igenom, men det verkar nästan vara värt att beställa från nån sån tillverkare. Vad tror/tycker ni? Jag känner att jag vill ju verkligen att min brudklänning ska sitta perfekt, och vill ju prova ut den. Tänk om man beställer en klänning och passformen blir helt fel?

  • queenemma

    Är det bara jag som känner att det är såååå lång tid kvar till nästa år? I morgon är det att boka kyrkan sen finns det inte mycket att göra på ett par månader :( Visst blir väll att titta efter dom saker vi vill ha så man kanske får det billigare men inte kul att bara göra det nu i ett par månader framåt.. Inbjudningarna ska ju inte ut förrän tidigast om 6 månader vilket också är rätt tidigt.. Ingen vet om att vi ska gifta oss förutom min syster så jag har någon att bolla med och som själv nyligen har gift sig.. Ska inte berätta heller utan dom får veta när inbjudan kommer..

  • FruHassel

    Imorn ska jag och min mamma åka och titta på en lokal som jag hoppas skriker RÄTT när jag kommer dit... va i bygdegården idag men det luktade så unket där, kändes inte bra.... det är en gång i livet jag tänkt gifta mig, va tusan om det andra stället kostar 10 000 mer... 

  • Doofie
    ChristineL skrev 2012-04-29 13:33:00 följande:
    Det här med klänningar igen, finns en lååång tråd här om kinaklänningar, som jag inte riktigt orkar kolla igenom, men det verkar nästan vara värt att beställa från nån sån tillverkare. Vad tror/tycker ni? Jag känner att jag vill ju verkligen att min brudklänning ska sitta perfekt, och vill ju prova ut den. Tänk om man beställer en klänning och passformen blir helt fel?
    Har också funderat på om man ska beställa, men jag har inte riktigt fått nån bra känsla av de som gjort det.. tänk om den sitter dåligt, då måste man ändå fixa hos sömmerska. Tänk om tyget känns och ser billigt ut? Jag känner inte att jag vill chansa. Har även blivit rekommenderad att inte beställa kinaklänning av en bekant som inte var nöjd alls..
    Så är du rädd att passformen ska vara dålig får du säkert vara beredd på att den måste justeras efter ankomst..
Svar på tråden Brud 2013