• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Här rullar livet på. Parvlarna blir skickligare på att gå längs möbler. Axel har några gånger testat att använda gåstolen som stöd för att gå tvärs över golvet. Han är så glad när han lyckas, men oj vilken harm när han tappar balansen och dunsar ner på baken.


    Vi har haft en "oj, vilken hemsk mamma jag är"-händelse: Axel brände sig på ett element som hade fått värmefnatt och det dröjde ett bra tag och många tårar innan jag insåg att det tagit ordentligt på den lilla handen. Blåsan var praktfull. Lilla vännen, så ont det måste ha gjort. Som tur var blev brännskadan inte så allvarlig och nu parvlar han glatt omkring som han vill, men är något lite försiktigare med den bandagerade handen än han varit innan.


     


    Jag fick ett rejält bakslag för sömnen och blev tvungen att ta en starkare sömntablett några nätter, men nu fungerar det ganska bra igen. Hade en humörsvacka som var gigantisk i storlek, men glädjande nog inte i tid.


     


     

  • Daa

    Och där kom parvlarna hem tillsammans med maken. Barnen har bara sovit en stund, trots att båda hoppade över förmiddagsluren (det brukar Axel göra när de har sovit till åtta på morgonen, men Fälga brukar inte fixa det).


    Men förresten, klockan är inte ett än, och de har redan tagit eftermiddagsluren. Det var i tidigaste laget, så det blir intressant att se hur den här dagen och kvällen blir. Kanske var det en sen förmiddagslur?


     


    Men, hur kunde jag glömma: parvlarna ska få en kusin i sommar!

  • passionsblomman

    Hallå tråden!

    Jag går här och vankar osaligt omkring, så stressad och nervös över vagn-försäljningens stillastående läge, att jag faktiskt ärligt talat önskar att jag kunde kräkas för att få bort knuten i magen. Men det skulle visst diskuteras med någon fler och återkommas imorgon eller om det toddes att det skulle förhandlas pris ännu mer trots att handslaget redan togs förra söndagen. Så, jag tcker det verkar mycket snack och ingen verkstad. Jag mår ungefär som när jag ruvade och väntade på testdag. Det suuuuuuuuuger energi och inte så värst mycket annat händer. Glor på skidor och snart ska vi baka lussekatter och låtsas att allt är julefrid och strålande stjärnor. Det ordnar sig väl, så som det brukar, men känns inte så kul att bara ha tron på det utan bevis så att säga.

    Totalego och inget annat I know,

    och här kommer lite till:

    Jag tor att jag kanske håller på att inse att jag nog har hittat en vän här i vår nya hembygd.
    En fantasktisk kvinna i sina bästa år-dvs lika gammal som jag. Inflyttad rätt nyligt från vår västliga storstad och med lys i ögonen och massa engagemang och så blir det prat till max och skratt och kanske blanka ögon och en tår när vi möts. Så, igår stod vi på parkeringen och frös arslet av oss och pratade  och pratade tills hon undrade om jag ville hänga med henne hem på lunch!
    Man bjuder inte hem någon på lunch om man inte tycker lite mer om den personen än bara som tillfälligt kurssällskap tycker jag, så jag blev jätteglad. Eftermiddagen fög iväg och vi fick sagt att det här känns som att denna kontakten vill vi gärna hålla utanför och efter kursens slut.
    Och det ska jag säga er, att är det blott och bart detta som kommer ut av kursen , så var det värt att gå den bara för det! För man behöver människor i sitt liv och sin närhet. Och jag har bott här i över två år nu. Det är min tur att få någon kompis....

    Nu till affären och köpa saffran. Hej rå´så länge!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise

    Kikar in för att säga hej och kramas lite! Mår kopiöst illa hela tiden, mktmkt värre än med E. Måtte det betyda ett starkt foster! Bästa H ska skriva ut lergian comp får se om det hjälper:( Menar inte att gnälla, jag är överlycklig över att vara gravid men orkar inte så mkt just nu:(

  • Villemoa

    Heloise; fyy för att må så illa! Vet precis hur det är, mådde ju fruktansvärt illa med E och åt också lergigan comp, det underlättade vardagen! Tur att du har bästa H som ordnar till dig! Kram

  • lanovia 08

    Blommis hurra hurra hurra för nyfunnen vän!! Den vännen kan skatta sig lycklig det är jag säker på!!

  • lanovia 08

    Jobbigt förresten med villavagnen, att han inte bara kan bestämma sig mannen så du slipper må så dåligt!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård