• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Hvidis du har gjort mig riktigt sugen på pepparkakor. Vi hade redan planen men nu har vi satt degen idag. O lördag tänkte vi baka. Om vi inte tjuvstartar lite...

  • lanovia 08

    Imorgon hsr E studiedag. Ska bli mysigt att ha henne hemma hela dagen. Gäller bara att kroppen orkar men det ska nog gå. Är extra beoende av min dotter just nu. Vill ha henne nära o tycker BB tiden som nalkas utan henne känns superjobbig.

  • lanovia 08

    Ninnis helt rätt att agera kärring!!! Usch för hundskit på marken det är så äckligt. Utanför huset blir man inte lycklingare!! Det är förresten blanf det vidrigaste som finns, när snöhögar tinar o gammal hundskit kommer fram.

  • start september

    Saffran ska det vara såklart! Blir fredagsbak här också tror jag. Kesella-receptet lät bra. Och ni som gillar saffran, kanongod enkel fisk http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/a/annas-saffransfisk/  Bättre med couscous än potatis dock tycker jag.

    Nöjd efter god restaurangmiddag ikväll med jobbet, Lilla stensov i vagnen. Tänk att äta riktigt god mat, prata med vuxna, titta på folk och se stan kan vara så stimulerande!

  • ingenjörsbruden

    Fru Bygg: Mähh! Bara ös på med allt gnäll o berätta precis hur jobbigt det är.....det minskar inte på tröttheten direkt, men det kanske kan kännas skönt att få "ösa" av sig o lätta på sitt hjärta utan att hålla fasaden uppe! Har du varit hos dr o kollat upp dina värden? Kan ju vara någon brist på ngt i kroppen..... Lika bra att kolla kanske så vet du att det är ok om inte annat?! Skickar massor med styrkekramar *KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM*

    Klockarbol: Så fint skrivet! Underbart att läsa! Ngt som vi alla behöver tänka på tror jag! Ojojoj vilken höst ni har/har haft! Stackars stora tjejen, inte lätt med tarmsjukdomar. Min mamma fick diagnosen Chrons för ett par vårar sedan, gud så sjuk hon var! Kombinerade det med lunginflammation o ngt mer... Då var jag rätt att mista henne. Men nu så mår hon toppen, hon äter lågkolhydratkost men inget jättestrikt. O så laktosfritt så mår hon toppen. Läkarna var imponerade över hur fint allt såg ut vid senaste videosessionen genom hela systemet.
    Önskar jag kunde hjälpa er på ngt viss, några styrkekramar är väl aldrig fel? *KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM*

  • ingenjörsbruden

    Hvidis: samma färg som innan i håret? Den passar du så bra i! Hoppas ni har en underbar onsdag!

    Ninnis: A fy f-n för folk som inte plockar upp! Skulle kunna tröcka ner lämningarna i halsen på dem! Tillväxtfas på Mini med täta uppvak på natten?

    Syrix: Va roligt med lyckad konsert! Trist med jobbtillfälle som skulle infalla på redan bokad tid! Suck! Men nu håller vi tummarna för att det ska lossna ordentligt!

    MSW: va härligt med hemgång! Håller tummarna för att det blir hemsjukhuset i fortsättningen.

  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-11-22 13:34:46 följande:
    lanovia 08 Visa endast Idag 11:38#12962 Slutsats från mig, funkar alltså inte jättebra och inte så sugen på att ha det så varje dag utan resultat. Så maken får nog fortsätta dagdrömma...

    fniss fniss- slutsats- fniss fniss (kunde inte låta bli...)
    Pwahahahahaha! Jag MISSADE den....herregud....hur kunde jag missa den slutsatsen!
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-11-22 19:22:30 följande:
    Ska hålla adventsmys här på söndag, var tanken, så idag har jag och e bakat pepparkakor(*hjärtar tvååringens krylliga hjärtan och halva stjärnor*) och tänkte baka lussekatter på fredag.
    Jag efterlyser ett gott bra recept (med safran ) för jag tycker att de sötis blir så otroligt kompakta och tunga i magen när jag bakar själv... Recept mottages GÄRNA!
    Jag kör med dubbel mängd jäst OCH kesella! Blir synnerligen fluffiga o saftiga! Mjölmängden tror jag inte att jag skurit ner....hmmmm......men det blir nog precis eller lite mindre än vad det står i receptet.
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-11-22 15:57:35 följande:
    Hejsan svejsan!
    Har inte en chans att läsa ikapp...
    Men jag tackar för all omtanke.
    Stor kram till alla som har det jobbigt nu.
    Och så gissar jag att MiniLanovia gör entré 25 november då vi har konsert i kyrkan.-
    Jag knaprar penicillin och mår mycket bättre.
    Däremot har lilla K fått vattkoppor och på jobbet är de förtvivlade... Och jag med...
    Först var jag själv borta en hel vecka och så nu kan man ju räkna med minst två veckor till, för stora T lär ju få vattkoppor hon också. Men då har vi gjort bort det innan jul iaf.
    Går och lagar middag nu och får se om jag hinner in igen ikväll.
    Kraaaaaaam!
    Krya på er!!! *KRAAAAAAM*
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård