• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

    Knark, ja. Puha! Har bott länge i landet i väst (dk) att den svenska anti knark propagandan från min barndom lukrats upp lite. I landet dk där en joint i många kretsar inte är värre än att dricka alkohol. Känner folk som röker med sina föräldrar. Och tanken att alkohol är en lika stark inkörsport för tyngre droger. Personligt tycker jag att alla rusningsmedel är skadligt för unga hjärnor och hoppas innerligt att mina små frön ska vara fria från nyfikenheten i att se vad som gömmer sig bakom berusningens slöja.

  • start september
    muggles skrev 2011-11-12 08:40:40 följande:
    Men så där har jag också känt; att jag kanske inte är lämpad att vara mamma. Jag har alldeles för kort tålamod ibland och blir irriterad över saker som att Moa tar tid på sig att bli klar tex. (Men jag borde istället fatta att hallå hon är bara 4 år.) Och att jag ibland sitter och svarar på Moas frågor lite förstrött medan jag läser tidningen - istället för att ägna henne full uppmärksamhet. Jag borde spela spel med henne istället för att hänga vid datorn. Ja en massa sånt. Man har liksom krav på sig att vara perfekt på något sätt. Men hur många är det?!
    Hur var det med imperfekta mammornas klubb? Hade vi inte det nån gång? Jag skriver under. En 3,5-åring fattar inte tid och att skynda, men hur f-n gör man? Det är trams och procedurer bara för att testa gränser och en massa  bara en puss på lillasyster som sover och sen bir det för hårt och så vaknar hon och så cirkus. Jag kör med allra sista saken, 1,2,3 och sen (skäms) höjer jag rösten. hamnar hon i en hög och skriker låter jag henne ligga och ber henne ropa när hon lugnat sig, sen går jag därifrån (tyo rummet bredvid med dörren på glänt). Det är nästan aldrig dagismorrnar utan trötta seneftermiddagar. Då kan man ju muta med saker också som innan middagsnacks.

    Alla barn är olika, jag tror hon dessutom är beskedligare än Iris och A, men bristen på tålamod rinner ändock över. Lägg på få syskon och sluta med blöja på en 3,5-åring.

    Ja ja. Nu är hon ute med maken, sen blir det lunch och godis (längre än så lyckas vi inte förhandla bort det) och sen en promenad tror jag. Och sen handla och hitta farsdagsgreja.  

    Som sysselsättning var det bröd en bra bakövning för oss igår.Mycket att mäta och räkna och goda frön att smaka på.  Åt som det tipsas om i länken det med Tapenade (färdigköpt på burk mned sardeller i) till middagen - fantastiskt gott. Dottern tyckte dock de hela linfröna var läskiga idag på frukosten, testar med krossade nästa gång.
  • start september

    Och fy för knark. Usch, så långt fram vill jag inte tänka. Jag hade styrkan att stå emot kompisgänget, mitt enda hopp är att lära ut detsamma.  

  • muggles

    Ni som har 3,5-4-åringar - vad har ni tänkt köpa i julklapp? Förutom böcker, filmer och spel då. Ge mig gärna lite tips!

  • BrudSommar2006

    Iris får längdskidor i julklapp och förmodligen en slalomhjälm. Slalomskidor hyr vi men jag tycker att de där hjälmarna är lite sådär när man hyr och Astrid kommer ju efter så det blir ju vidare användning för sakerna. Nya skridskor kanske, har inte kollat storleken på de gamla. Eller om allt det här fallerar av någon anledning har vi funderat på ett dataspel, hon har en kompis som använder sitt mycket. Värre är det med Astrid, hon har ju alla Iris saker att leka med redan.

  • BrudSommar2006

    Ja vad ska det blir av Iris när hon blir stor. Igår på ridskolan satt jag och tittade på de andra barnen som satt och fikade med sina föräldrar i cafetérian efter lektionen och de satt där med sig festis och vad det nu var. Sedan satt Iris och jag där vid ett bord "Iris, akta, dra inte ner duken, akta, vänd inte upp och ner på festisen, neej, ha inte ner ljuset, akta armbågen, nej men ner med foten, nu håller du på att dra ner duken igen, AKTA duken, hördu, vält inte stolen, sitt ordentligt, men VÄND inte festisen upp och ner sade jag, akta, sluta vifta, du har ut mitt te, hördu, sjung inte så högt, ta det lugnt nu, sätt dig ner och drick upp nu, AAKTAA duken sade jag..." Jag försökte vara tyst i tio sekunder men då höll något genast på att gå åt skogen. Ja, jisses.

  • BrudSommar2006

    Muggles, att vakna två gånger per natt vid den åldern tycker jag är jättebra, men det klart att det blir jobbigt ändå när man har två!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård