• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    PB: det lät riktigt otäckt det där med blodet, bra att det stoppat nu. Vad mysigt med pratstund med sambon - håller med om att det blir för få sådana stunder. Men å andra sidan uppskattar man dem desto mera kanske? Maken sticker som sagt till Prag imorgon med jobbet (företaget firar 15 års jubileum och bjuder alla anställda) så vi ska fira lite fredag ikväll med "plockemat" och gott rödtjut.

    Apropå magproblem så är Ada väldigt lös i magen sedan i helgen. Det började med att de var hårda av purémat och då öste maken på med katrinplommonpuré. På Beda stoppade det upp när vi gav vanlig mat igen men på Ada fortsatte det vara så löst så löst. Så fort hon fick vanlig mat, gröt el välling så bubblade det i magen på henne och kommer ut diarré. Det har gått så långt att hon inte vill äta Hon kopplar förstås ihop mat och obehag nu Jag försöker ge majsvälling men det har inte heller hjälpt. Blåbär har inte hjälpt. Och nu väger hon förstås mycket mindre än Beda, det känns verkligen när man lyfter upp henne Men hoppas nu att det går åt rätt håll snart...

    Blev ingen träff med Lanovia idag som blivit sjuk i hosta men vi tar en tur till ett närbeläget centrum med en granne och hennes två barn (varav hennes äldsta är lika gammal som Moa). Bra med många föräldralediga i området! Det blir lunch och fika och en tur till en lekplats - det gamla vanliga alltså

    Så nu måste jag sätta fart och göra mig i ordning.

  • muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-11-10 10:03:05 följande:
    Från det ena till det andra. Minns inte vem här som hade erfarenhet av hormonspiral.
    Jag satte ju in min för 1½ vecka sedan. Först blödde det lite och kom lite flytningar (rester av mensen och så från att de varit in o pillat tror jag). Riktigt ont i magen. SEn var det bra ett par-tre dagar. Nu har det börjat en molande, mildare mensvärk och så har jag börjat blöda. Först lite, sen succesivt mer och nu är det som en mindre menstruation faktiskt. Och molvärker. Är det normalt? Jag vet att hon sa att mellanblödningar kan komma, men detta känns som mens. Igen. Mitt i cykeln omkring ägglossning.
    Jag fick också höra om mellanblödningar men det har jag faktiskt inte haft några alls, så jag har ingen erfarenhet hur de ska "kännas". Jag tolkar en mellanblödning som lite blod men inget ont men det kanske inte stämmer? JAg trodde dessutom att mensen skulle försvinna efter några månader men min är fortfarande riklig och långdragen och verkar inte avta, tror jag haft spiralen i 3 mån typ. Suck. Men ont har jag inte det minsta (har iofs aldrig haft mensvärk).
  • BrudSommar2006

    Flamman, OK, 23/12 alltså, då hjälper vi till att räkna ner här!!! En dag mindre kvar idag än igår! Du milde, jag har överhuvudtaget inget med saken att göra och ändå känns det som att JAG vill fira när han åker!

    Muggles, stackarn med lös mage som inte ger med sig. Med Astrid kändes det ofta som att reaktionen kom lite sent minns jag, hård mage och man öste på med lösande puré och så hände inget och inget och mer och mer puré gav man och så plötsligt dunderreaktion och man fick försöka börja med stoppande och så hände inget och inget och så gav man mer puré och ja, så där höll man på. Har inget minne av det från Iris.

  • lanovia 08

    Muggles så himlans tråkigt att jag inte kunde idag.

    Har fått hosta som sagt. Inte alls så illa som jag brukar få,men på god väg och jag vill inte. Räcker med det jag har nu för att det skall göra ONT i varenda magmuskel att hosta. VAknade kl 5 imorse, då var det bara att kapitulera, fick gå ner och sätta mig i soffan för det gjorde för ont att ligga ner och hosta. Somnade om någon gång efter 7 och sov gott tills maken väckte mig vid 8.

  • lanovia 08

    Besöket hos BM gick bra. Klarade prata förlossning utan att få psykbryt. Kände dock inte att vi hade så mycket önskemål. Får ta den som den kommer. Förra förlossningen var jag ju stensäker på att jag skulle både bada badkar och ha ryggbedövning. Blev inget utavdera, så vi får väl se vad som händer denna gång.

  • lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-11-09 19:10:23 följande:
    Lanovia, jag svarade väl på din lilla förfrågan häromdagen? *förvirrad*
    Det gjorde du säkert, jag har nog bara missat det.
  • lanovia 08

    Blomman hur mår du idag?
    Håller tummarna för villavagnen, hoppas någon av dem vill ha den.
    Mysigt med en stund framför kakelugnen!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård