• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • BrudSommar2006

    Flamman, NU såg jag att jag blivit inboxad för ett tag sedan och har svarat också! Det är den här nya, usla layouten med en liten pyttesymbol i ena hörnet när man fått ett meddelande som gör att jag missar det titt som tätt. Bah.

  • start september

    Arghh, misslyckades med läggning av barnen. Två arga övertrötta uppe till 22.15. Inte kul.

    Tack för alla bra svar om FB och krukor. Bubbelplast har vi men ska försöka hitta någon bra väv också. Har ingen kompost att gräva ner buxbomen i och vi ska dränera och lite sånt så jag har liksom inget annat ställe heller så det får gå så här.med. 

    Men Pb, vad skitdumt det blev helt enkelt. Men bra att det går åt rätt håll nu.

    Många tankar idag när jag insåg att en vän och kollega är nära att gå rakt in i väggen. Hoppas så att jag lyckades få henne att be om hjälp för att få avlastning. Usch, vad illa man kan må när det blir alldeles för mycket.

    Flamman, andas och tänk positiva tankar och mys. Inte mer att göra. 

    Fru E, hur är det? 

  • Fru sy

    God morgon tjejer!
    Har inte hunnit läsa, slänger bara in en liten fråga och hoppas någon kan svara. Skulle vilja köpa en barnbok som handlar om "morfar", som Orvar skulle kunna ge sin morfar nu när det är farsdag. Tänkte att morfar och Orvar kan läsa den ihop sen när de träffas. Nu är jag ute rätt sent, men det gör ju inget om paketen kommer på posten om några dagar... Hittar dock inget bra när jag söker. Är det någon som vet en bra barnbok som handlar och en pojk och hans morfar?

    Kramar

  • Norrskensflamman

    Godmorgon tjejer!

    Ja Ninnis, visst är det härligt när de börjar kommunicera, helt plötsligt blir de "riktiga" människor. Det sociala samspelet med barnet är verkligen underbart. Njuuuuuuuut
    Så himla bra att du kan vara hemma så pass länge

    September, hoppas kollegan får hjälp. Skönt att ha kollegor som du som uppmärksammar och bryr sig.
    Jag var själv på väg in i väggen för ett år sedan, och jag fick enormt stöd av mina kollegor och chefer. Dessvärre noll stöd från min man. Istället valde han att vara otrogen och slå sönder våra liv. Men, nu så här i efterhand så är jag glad att han visade sitt rätta jag. Det gör att jag idag vet att det här är rätt... Vi ska inte leva ihop mer.

    BS: 23/12 flyttar han.

    Blommis: Nej, han klev inte bara in sådär direkt. Han har flickorna i veckan. Men han hade någon som skulle komma och kolla på bilen han ska sälja. De skulle komma till min adress, eftersom exet har sommardäcken och lite  annat som hör till bilen i mitt garage. Han frågade om jag kunde hänga ut nyckeln så han tog sig in i garaget och kunde fixa lite direkt efter jobbet, eftersom de skull komma redan vid 17.
    Jag gick med på det och sa att jag kan ge barnen mat och föra dem till kören medan han tar hand om sina bilspekulanter.
    Sen ringde han och frågade om det var okej att gå in i huset med barnen tills jag kom hem (de hann dit före mig). Ja, vad ska jag säga? Att barnen får gå in i huset men inte pappa...? Nej, det ville jag inte inför barnen. Så jag sa ja. Så han var inne i huset när jag kom. Jag började göra mat åt barnen. Han attackerade mig direkt och sa att han visste att jag haft nån karl där, att han sett en främmande bil där osv osv. Sen började han fråga ut barnen och lilla K sa ju att Jo, XX har varit här. Två gånger. Han är snäll. Men du är ändå bäst pappa. Och så var cirkusen igång. Jag försökte lugna honom och bad honom åka iväg och ta en kaffe hos en kompis tills bilköparen dök upp, jag bönade o bad att han skulle låta barnen äta ifred och att vi inte skulle ta detta inför barnen. Jag försökte få honom att v i skulle gå i ett annat rum och prata, ja jag försökte med allt, men då hade proppskåpet redan brunnit för honom
    Ironiskt nog ringde dessutom bilspekulanten och sa att han inte kommer för han har köpt en annan bil
    Jodå, barnen fick minsann höra att mamma är lösaktig som drar in karlar i HANS hus. Att om han får tag i honom så ska han slita huvet av honom. Att jag inte håller mitt ord, jag skulle ju inte ta in en karl i huset på ett år. Ja... hm, det kanske jag sagt nån gång, med det menade jag förstås inte bokstavligen att en karl inte ska få gå över tröskeln, utan mer att bo IHOP stadigt kommer jag inte göra närmaste året, utan jag vill bo ensam och se hur det går, och ta det lugnt med alltihop så man ser att det verklgen är rätt. Läka ihop själv tillsammans med barnen. Osv osv osv. 

    Så nu hamnade barnen i en lojalitetskris... Pappa blir ledsen för att XX  har varit hos mamma....

    Vi pratade igår jag och musikern och vi kom fram till att vi ligger lågt med vidare träffar inför barnen tills jag ser att de är redo för det. Måste kolla av hur de uppfattad det som hände igår och hur de mår inuti av det.
    För jag vet att de tyckte om musikern och jag tror att när pappa lugnat sig och t om lämnat landet, så kommer de vilja träffa honom igen. 
    T som är lite större är jag nästan säker på att hon förstår att pappa beter sig konstigt och att hon tycker det är jobbigt.

  • Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-11-09 20:22:45 följande:
    Finaste Flamman, fy fasen vilket rötägg han är! Som sagt, ju snabbare han försvinner ur erabliv desto bättre. Stor kram till dig!
    Word! Du har rätt.
    Efter sitt uppträde så bad han om ursäkt (men det hjälper ju inte, skadan är ju redan skedd, barnen har redan blivit utsatta för ännu ett trauma) och sa att han måste flytta så fort som möjligt härifrån, för han kommer aldrig låta mig få leva i lugn o ro så länge han är i närheten. Så på nåt vis är han medveten om att han gör fel, men han har ingen stoppknapp när han väl sätter igång. Säkert en del av hans diagnos, men det hjälper ju inte mig o ungarna att veta det.

    Så UT UR LANDET så fort som möjligt!!! Så jag o barnen får fortsätta vår läkprocess i lugn o ro.

    Tack för ert stöd tjejer   Det betyder så otroligt mycket ♥
  • Fru sy

    *Massa kramar till dig Flamman* Tur att flickorna har en sådan fantastisk mamma!!

  • Fru sy

    Nu ska jag stoppa min son som är påväg bort mot hundmaten, sen blir det en promenad med vovven. Hoppas på att Orvar sover en stund för jag skulle vilja sitta vid symaskinen lite innan det är dags för babysång i eftermiddag och sen gympa för mig ikväll  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård