• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

    Och kl 5 kom stora och frågade om man kunde få det godis som blev över i Halloweenbarnens skål... Vintertid, jo jag tackar ja.

    Ger ni extra vitaminer till tre-fyraåringar förresten?

    Jättesöta klänningar Muggles, stora hade den grå förra julen (snarlik i alla fall)  och älskar den! Den funkar fortfarande i jul hoppas jag, men hittar jag nåt mer får hon det också.

    Lilla får denna http://www.kappahl.se/article/klanning_156604

  • lanovia 08

    Blir super avis på alla som skall kramas och hållas på i Skåne! Vill också! Kanske dags att övertala maken att det är dags att ta en skånetripp snart. Fast just nu är det kanske inte läge... föder helst på sjukhuset här.

    Hoppas däremot på att få krama Fru Bygg om några veckor.

  • lanovia 08

    I dag har jag tråkigt jobb framför mig. Lyckades tappa mobilen i asfalten igår. Displayen sprack så nu måste jag försöka laga den. Blir alltså att jaga försäkring och se om jag har något som täcker. Hoppas hemförsäkringen gör det...

    Ninnis vet inte om du fått mitt sms, men jag kan inte wordfeuda just nu av denna anledning.

  • lanovia 08
    Norrskensflamman skrev 2011-11-01 08:22:22 följande:
    Fru E, kramen, kramen, krameeeeen = kramar!

    Jag är hemma idag på fm. Ska gå och försöka sova. Mår skit. Jag säger då det, jag går aldrig tillbaka till BM och tar bor spiralen. Dom får söva mig nästa gång. Fy fan vad ont det gjorde!!!! För det första låg Apotekets datasystem nere så de kunde inte lämna ut nån spiral åt mig. Som tur var hade BM en extra. Stressad och redan spänd som en stålfjäder skulle hon då lirka in grejerna... Men då drog min livmoder ihop sig så det gick bara inte. Hon fick kalla på hjälp. De bänglade och bökade och sen var de tvugna att byta instrument. Det gjorde så ont så jag fick t o m skrika till.... Och sen grät jag efteråt av smärta... och blödde. Fy fan... Inatt hade jag så ont i magen att jag spydde hela natten fram till kl 3.
    Nu är det lite bättre, har tagit två panodil och ska gå och lägga mig en stund.
    Hoppas det inte blir några komplikationer så jag måste ta ut den... För jag känner att den får gärna sitta kvar tills jag dör. Vill aldrig mer att nån går in i min livmoder igen.
    Men Fy!!!! *kramar om och lägger något varmt på magen*
  • lanovia 08
    Piggelin1 skrev 2011-10-31 11:14:07 följande:
    Vad braaa det låter Lanovia - precis så som det ska vara! Vi kände lite att OK, vi får ta detta dagiset så länge eftersom vi inte hade ngt annat val & så hade vi ju inget att jämföra med då - helt nya i dagisvärlden som vi var. När vi sen hade bytt (vi stod i kö till både dagis & dagmamma i området där vi bor) - dåååå fattade vi verkligen vilken otrolig skillnad det kan vara! Får ni in lilltjejen på samma dagis sen tror ni?
    Lilltjejen eller lillkillen skall ju inte in där förrän efter sommaren 2013 så då får vi väl se hur läget är. Men som det var nu hade det inte varit några problem. Vi har ju många dagis på färre barn i det här området. Inte riktigt lika illa som i erat område.

    Man skall aldrig lovprisa för mycket. Igår var det nästan kaosartat när jag hämtade hem E, kläder högt o lågt i kapprummet. Hennes skor kunde jag först inte hitta. Ovanligt stökigt bland barnen... ja ungefär så som jag tänker mig ett dagis annars. Men två av de ordinarie var sjuka och hade vikarie, 1 ordinarie är ny och kan inte rutinerna och barnen ännu så det var väl helt enkelt det som spökade. För så brukar det ju inte vara.
  • Fru sy

    Nu skulle jag varit hos Fru Bygg och träffats henne och ett härligt gäng andra tjejer här. Tågbiljetten var bokad och väskorna packade så att vi bara böhövde hoppa in i bilen idag på morgonen. Men så blev det inte ...

    Jag har varit vaken hela natten, jävla gallskit!! Har mått pyton så när det var dags att åka i morse fick jag inse att det inte skulle funka. Jag var uppe och provade äta frukost, men inte ens det gick. Så det var bara att gå och lägga sig igen. Nu har jag sovit flera timmar och kanske att det känns lite bättre i magen. Däremot är jag jätteledsen, hade ju sett fram så himla mycket emot utflykten idag. Att få träffa en del av er här och era små!

    Förstår inte vad det är för skit med min mage, den har bara strulat sen Orvar kom och jag är sååå trött på det. Tycker jag knaprar panodil varje dag för att det gör ont i magen och ut i ryggen. Nu ska jag skriva ner allt jag äter och se om jag kan se ngt samband. Och så ska jag se om jag får upp och lämna prov på vc och se så jag inte har fått uvi, så det inte är njurarna som spökar...

  • lanovia 08

    Fru Sy, men fy så tråkigt att du inte kom iväg.

    Låter definitivt som att du borde ta dig till VC och få det hela uppkollat.

  • Piggelin1

    Lanovia, men förlååååt, jag har verkligen inte koll på er & era telningar härinne ännu. Jag måste blandat ihop dig med Villemoa, för visst är det du som har en flicka född dagen efter vår lilleman, dvs snart ettåring?
    Lanovia, du är ju den som är höggravid har jag förstått - sorry att jag blandar vilt... När är var det dags för dig? Strax efter MSW? 30 nov är ett datum som hoppar runt i skallen, kan det var i de korkarna?
    Sorry som sagt för snurrigheten, hoppas att det ska klarna så småningom... Hur gammal är din flicka?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård