• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-01 09:11:53 följande:
    Kommer det goa BT-tjejer på fm så svänger jag ihop ngn lunch till oss alla o så fikar vi vid 14 tiden.

    Hur låter den planen?
    Kan jag fortfarande komma vid 16 el så? Har mina kyrkor som det skall social.iseras i denna dag?
  • Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-01 09:09:23 följande:
    Ja du....planerna.....de ser lite luddiga ut...minst sagt! Dörren är öppen o det är bara att komma när det passar.
    Lunch-tid...hur dags är det?  Ohh va roligt om du hade kunnat komma!
    Runt kanske 1-tiden... Men då kommer jag ju isåfall att ha båda tjejerna med mig. Men jag vill inte störa om du har planer sen för eftermiddagen (maken slutar ju inte förrän typ fyra)
  • Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-01 09:11:53 följande:
    Kommer det goa BT-tjejer på fm så svänger jag ihop ngn lunch till oss alla o så fikar vi vid 14 tiden.

    Hur låter den planen?
    Toppen, nu MÅSTE jag ju övertala maken!!! Jag ska göra mitt bästa när han kommer hem ikväll (oj, det lät ngt va? ). Jag återkommer ikväll eller imorgon, Ingis. Går det bra?
  • start september

    Ha så trevligt ni som ses och krama Fru E lite extra!

    Vad roligt att se att du verkar så mycket piggare Fru Bygg!

    Appropå sex och vätskor är det för mig som för flera andra, lite smårester kvar av avslaget vissa dagar, men jag tror inte det är infektion (7 veckor är lilla nu). När mitt stygn läkt efter fyra veckor blev det åka av med gummi och det funkade bra. Sen har det blött lite mer, men jag tror det är vanliga varationer. Jag har kört en Vivag-kur, brukar alltid behöva det efter indianerna (så heter det väl här?) så det är nog inget farligt. Sen är det väl att man har trosskydd som gör det ännu mer kladdigt dumt nog. 

    Frekvens på sex -  inte ofta. Tiden, orken samt det lilla barnet som är vaken eller sover i knät om helgerna gör de lurigt. Sen har vi tagit bort middagssömn på stora så den helgluckan är körd. Fast det skulle ju kräva timing med lilla dock. Maken har tänkt jobba hemifrån lite och lilla sover ju en del så det löser sig nog inom kort. Jag blir inte stressad just nu, vi har båda lust, men inte ork och då är det ok att det gått tre veckor.  

    Och sexlust under graviditet - oh yes. Maken skrattar mest åt fenomenet. Annars får jag skäll för att jag tar för lite initiativ och jag måste faktiskt bättra mig lite (inte just nu alltså utan annars).

    Preventivmedel - jag har haft kopparspiral i nästan 10 år innan barnförsök och jag är väldigt nöjd. Det gjorde lite ont att sätta in men inget farligt. Det är nog väldigt individuellt.  Jag fick inte mer ont eller blod eller mens. Orsaken var att jag reagerade med migrn stup i kvarten på vanliga p-piller. Numera skulle jag inte våga ha några hormoner alls, vi drömmer ju kanske om en trea så småningom om det är möjligt och med mitt trassel vill jag inte  mecka med något mer. Mellan barnen har vi kört gummi och det blir det nu också. Inte kul men värt det. Eftersom jag vill ha koll på mediciner och dagar är några oplanerade graviditeter inte bra för min mentala hälsa och de har hittills alltid blivt MF.

  • start september

    I övrigt:

    Kräksjuka på dagis - check

    Trots och sömntrassel på stora - check

    Stress över en massa jox - check

    Men idag promenad med äldre släkting samt att jag fick sova en extra timme på morgonen som maken tog gör att det känns ganska bra i allafall. Och Sempers magdroppar i stora i förebyggande syfte. Kanske smittar kräkisen mindre när man inte vilar ihop på dagis?

    Och Lilla log mot mig igår - första gången!  Mot mig alltså. Svärmor har fått ett gäng och storasyster också. Jag som hon ser varje stund nästan, nja.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård