• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

    Och till Mugglan, det låter fruktansvärt jobbigt med nätterna. Har du pratat med BVC?

    Heloise, lägg undan foldern och gläds åt Elises tänder! Det är ju kanon att hon redan får bissingar

    Nu kommer detta väldigt olämpligt i samma inlägg som Mugglans sömnbrist, men Mini sov 18.30-03.50 inatt! Så länge har han aldrig sovit i sträck innan. (förlåt Mugglan, det var nog bara en engångsföreteelse) 

  • Ninnnis

    Fru E, om du vill fördriva lite tid under ruvningen så kan vi ta en hundträff? Så kan Buster få göra av med lite energi också

  • Fru E

    Ninnis--gärna!!
    I helgen ska vi dock besöka eller få besök av brodern m familj men kanske nästa?
    Förresten fick jag skrämselhicka nyss när jag läste bak på flaskan om lavendelotion, står att man ska rådfråga sin läkare innan man använder den om man är gravid eller ha en medicinsk åkomma argh!
    Kan den verkligen vara farlig att använda? Står inget på hemsidan om det utan bara bak på flaskan, och jag som använt den 2 gånger redan

  • Ninnnis

    Fru E, jag har inte riktigt koll på helgen, men om det inte funkar kan vi kanske ta en vardagseftermiddag? Vi kan komma till er den här gången om du vill Det låter konstigt att lavendellotion skulle vara skadligt vid graviditet? Jag hade som sagt lavendelolja i badet på förlossningen. Jag tror det var Weleda, för jag fick en flaska Weleda som jag tog i badet hemma och fick en väldigt stark flashback

  • Fru E

    Ninnis-förstår inte heller varför men dum som man är tänker man tänk om detta gör att vi inte lyckas........ska försöka få maken att köpa weledas märke idag istället eftersom jag inte kommer någonstans utan bil

  • Fru E

    Ninnis igen-ska kolla med maken om han har tid nästa vecka eller din kanske jobbar?

  • BrudSommar2006

    EA, äh, det står ju på nästan allting att man ska vara försiktig när man är gravid men en hudkräm, det är väl ingen fara. Skillnad om man stoppar i sig saker, det finns ju olika naturläkemedel som man inte får ta osv, eller starka kemikalier i hårfärg eller så, men det där är väl inga starka kemikalier.

  • Fru E

    BS-har googlat runt lite nu och det verkar som om det är vissa som anser att man ska undvika viss eteriska ol´jor eftersom de "påverkar livmodern" men med tanke på att detta är en lotion och inte koncentrerad eterisk olja så vette katten. Som du säger skräms de mer än det är farligt.....ska vara i stora doser om det ska påverka som jag kan tyda det.

  • Fru Bygg

    Hej alla!
    Jag har inte alls tid att titta in här om dagarna längre. När maken är hemma (helgerna) så är det sova som gäller så mycket som möjligt utöver att umgås med våra tjejer.
    Annars så är det underbart att vara mammaledig, tycker jag. Jag är mycket mer avslappnad och lugn denna gången och är riktigt lycklig av att bara vara mamma just nu och ta hand om Nova. Tyvärr så kunde hon ju vara lite mindre stimmig om dagarna. Just nu gillar hon inte alls att vara själv och sova eller sitta i babysittern. Jaja, hon sover betydligt bättre om nätterna nu. Det är ofta två långa (3-4 timmars) pass som hon sover. Nu ska vi bara få rätt på sömnen för våra stora tjej också. Vi har ju skippar hennes rutiner lite för att vi alla ska kunna få så mkt sömn som möjligt, men nu ska vi vara duktiga igen.
    Jag är fortfarande helt slut, fast att man får sova lite mer. Men det kanske inte är så konstigt när man ligger så många timmar minus på sömnkontot!

    Hoppas tvillingarnas sömn har blivit lite bättre, Muggles. Jag lider med dig och vet precis hur du känner dig!

  • Fru Bygg

    Fru E, håller alla tummar som jag kan för er just nu! Denna gången kommer det att gå vägen!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård