• KatjaB

    det heter b o r g e r l i g t

    Inte "borgligt" eller "borgelit" eller andra konstiga stavningar.

    Nu kan man ju undra om jag inte har nåt bättre för mig än att reta mig kopiöst mycket över detta.
    Men nej, tydligen inte!

    Borgerligt, borgerligt, BORGERLIGT!

  • Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t
  • Aniara4
    Odium skrev 2012-02-08 14:27:11 följande:
    En bekant till mig byggde ihop sin egen fantastiska stavning av ordet.. Komplett med särskrivning och allt.
    " tack för inbjudan till erat bröd lopp"
    Hen utgick naturligtvis från att ni efter vigseln skulle ha det traditionella bröd-loppet. Gästerna ställer då upp sig på led utanför kyrkan med långa baguetter, och brudparet ska sedan springa genom gången medan gästerna försöker drämma till dem med baguetterna. Gatlopp fast med bröd, med andra ord.

    Den gamla seden är iofs ganska sällsynt numera och har ersatts med den lite harmlösare riskastningen, men gammalmodiga gäster kan fortfarande dyka upp med en lång baguette under armen!
  • Odium
    Aniara4 skrev 2012-02-08 14:57:24 följande:
    Hen utgick naturligtvis från att ni efter vigseln skulle ha det traditionella bröd-loppet. Gästerna ställer då upp sig på led utanför kyrkan med långa baguetter, och brudparet ska sedan springa genom gången medan gästerna försöker drämma till dem med baguetterna. Gatlopp fast med bröd, med andra ord.

    Den gamla seden är iofs ganska sällsynt numera och har ersatts med den lite harmlösare riskastningen, men gammalmodiga gäster kan fortfarande dyka upp med en lång baguette under armen!
    Ah, vad dum jag känner mig som inte förstod det direkt.
    Då kanske klänningen får en fin röd/orange fläckig färg om man ber gästerna bre marmelad på sina baguetter. Kanske skulle man ha med detta på inbjudan?
  • Chicita
    Odium skrev 2012-02-08 15:01:12 följande:
    Ah, vad dum jag känner mig som inte förstod det direkt.
    Då kanske klänningen får en fin röd/orange fläckig färg om man ber gästerna bre marmelad på sina baguetter. Kanske skulle man ha med detta på inbjudan?
    Jag skulle tipsa om att ni ber gästerna att använda pålägg som går i era temafärger för säkerhets skull Glad
  • evigtkär


    Det här kallas för mobbing. ALLA kan inte stava även om man är född i Sverige och har gått i svensk skola. Det kallas för dyslexi. Vissa människor kommer aldrig att lära sig hur vissa ord stavas men de har väl ändå rätt att få skriva på forum utan att människor som ni hoppar på dem!


    Man ska ju inte behöva sitta och kopiera in sin text i Word för att rättstava innan man skriver ett inlägg, bara för att göra er trångsynta människor nöjda.... eller hur ?!?


    Var lite medmänskliga och höj er över sådana skit saker som att alla faktiskt inte KAN stava.




  • Chicita
    evigtkär skrev 2012-02-08 15:22:45 följande:

     


    Det här kallas för mobbing. ALLA kan inte stava även om man är född i Sverige och har gått i svensk skola. Det kallas för dyslexi. Vissa människor kommer aldrig att lära sig hur vissa ord stavas men de har väl ändå rätt att få skriva på forum utan att människor som ni hoppar på dem!


    Man ska ju inte behöva sitta och kopiera in sin text i Word för att rättstava innan man skriver ett inlägg, bara för att göra er trångsynta människor nöjda.... eller hur ?!?


    Var lite medmänskliga och höj er över sådana skit saker som att alla faktiskt inte KAN stava.


     


     


     


    Nej det handlar inte om dyslexi.
    Det handlar om när normalbegåvade människor utan andra problem än lathet sitter och använder ord dom inte förstår betydelsen av, eller vet i vilket sammanhang man ska använda orden.
    Däremot är det väldigt enkelt att skylla på dyslexi även om man inte har det.

    Min bror är dyslektiker, jag har jobbat med många med dyslexi och det syns när någon som skriver har dyslexi pga att dom vänder på bokstäver, lägger till någon bokstav här och där osv. Dom använder sig inte av felaktiga pronomen konstant, eller lägger till ändelser på ord, avstavar eller särskriver.
    Dyslektiker är oftast väldigt duktiga på att skriva dessutom eftersom dom lärt sig att kontrollera stavning, och många av dom har även lite självdistans och kan skratta åt ord som blev lite fel (som brorsans klassiska "gratis syran på födelsedagen" eller kollegans "vi skickar en fucktura efter avresa"...

    Att vara dyslektiker är en sak.
    Att misshandla svenska språket är en helt annan sak.
    Och om du tycker att det är mobbing att skratta åt några felaktiga ord ibland så vet du inte vad mobbing är.
    Det vet jag däremot.
    Efter 3 självmordsförsök innan jag ens var 12 år så vet jag verkligen vad det är att vara mobbad
  • Dejli
    evigtkär skrev 2012-02-08 15:22:45 följande:

     


    Det här kallas för mobbing. ALLA kan inte stava även om man är född i Sverige och har gått i svensk skola. Det kallas för dyslexi. Vissa människor kommer aldrig att lära sig hur vissa ord stavas men de har väl ändå rätt att få skriva på forum utan att människor som ni hoppar på dem!


    Man ska ju inte behöva sitta och kopiera in sin text i Word för att rättstava innan man skriver ett inlägg, bara för att göra er trångsynta människor nöjda.... eller hur ?!?


    Var lite medmänskliga och höj er över sådana skit saker som att alla faktiskt inte KAN stava.


     


     


     


    Mobbning? Var är någon enskild person utpekad eller påhoppad? Snarare så är väl den här tråden ypperlig så man får "avreagera sig" utan att behöva hoppa på i andra trådar (det gör jag bara om det är fullkomligt oläsligt pga att det inte är styckeuppdelat öht). Dyslexi har vi redan avhandlat, och det tycker jag ofta lyser igenom om det beror på det, och ingen med dyslexi behöver ta åt sig...

    Är det fult att bry sig om språket? Självklart utvecklas språk, och Word är nog den största språkdödaren som finns, så akta dig för det... väldigt många ord existerar inte i dess ordlista och till följd får man en massa särskrivna ord som skär sig i ögonen på mig.

    Och varför ska man acceptera att folk inte "kan" stava? Beror det på ett handikapp så är det en sak. Då köper jag att man inte "kan". Annars beror det troligen på att man inte bryr sig, och det tycker jag är väldigt illa. Jag är så illa att om ett inlägg är oläsligt pga obegripliga förkortningar, uteblivna skiljetecken, inga stycken etc - ja, då läser jag oftast inte inlägget därför att det tar för mkt kraft. Om personen inte bryr sig tillräckligt för att göra inlägget begripligt (för hade denne läst igenom själv så hade h*n troligen upptäckt att det var svårtytt) så bryr jag mig faktiskt inte om att läsa eller svara heller.

    När jag läser jobbansökningar så förväntar jag mig att språket är korrekt. Självklart efter bästa förmåga, men de mest basala sakerna som att styckeindela, sätta ut skiljetecken och stava rätt krävs i det arbete jag har. Sedan måste man inte kunna en massa akademiska uttryck och fina ord, utan det viktiga är att det som står är tydligt och korrekt.

    Om alla stavade rätt och skrev med hög läsbarhet är jag övertygad om att det skulle underlätta för alla som faktiskt har dyslexi på riktigt.
  • passionsblomman
    evigtkär skrev 2012-02-08 15:22:45 följande:

     


    Det här kallas för mobbing.


     


     


     


    Bland det grövsta språkmissbruket av alla. Nämligen att ta starka och oerhört värdeladdade ord, sådana man ska använda för att benämna allvarliga saker i tillvaron, och istället förminska orden, göra begreppen urvattnade och menlösa, genom att applicera dem på vad som helst man möter i livet som man inte gillar.
    Ord som

    rasism
    mobbing
    kränkt
    ångest
    hysterisk
    psykopat

    och så vidare, är alla exempel på hur man missbrukar (överanvänder och felrubricerar) så att man tillsut inte har några ord att ta till när det kommer till kritan och orden verkligen behövs.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • annapanna88
    Chicita skrev 2012-02-07 20:49:25 följande:
    Glöm för sjutton inte dom färgmatchade dukarna... Har man ivoryklänning så måste man ha ivoryfärgade dukar, vit klänning = vita dukar, cremefärgad klänning = cremefärgade dukar osv... Tungan ute
    Aj då det har jag missat... måste genast köpa nya dukar!! ;)
  • Soldemor
    Chicita skrev 2012-02-08 13:48:23 följande:
    Nej det är då man använder sig av en "stand in make" den där som alla pratar om du vet...

    Den där "brud maken" som det pratas så vitt och brett om Skrattande
    Då kan man välja både höjd, bredd, hårfärg och klädsel precis som man vill, men han måste återlämnas innan 12-slaget annars kostar det extra
    Depositionsavgift - skall kryssas i på hindersprövningen att man önskar!
  • Soldemor
    Odium skrev 2012-02-08 15:01:12 följande:
    Ah, vad dum jag känner mig som inte förstod det direkt.
    Då kanske klänningen får en fin röd/orange fläckig färg om man ber gästerna bre marmelad på sina baguetter. Kanske skulle man ha med detta på inbjudan?
    NB: Man måste välja marmelad som harmonierar med färgtemat!
Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t