• KatjaB

    det heter b o r g e r l i g t

    Inte "borgligt" eller "borgelit" eller andra konstiga stavningar.

    Nu kan man ju undra om jag inte har nåt bättre för mig än att reta mig kopiöst mycket över detta.
    Men nej, tydligen inte!

    Borgerligt, borgerligt, BORGERLIGT!

  • Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t
  • Lilique
    Soldemor skrev 2012-02-07 13:08:36 följande:
    Snacka om (att tala om något med någon) Dialektalt?
    Ja, typ... "Snacka om att jag blev förvånad när hon berättade det!"  Det har jag alltid sagt haha.
    Dock använder jag aldrig ordet "snacka" istället för tala/prata i andra sammanhang. "Vi kan väl snacka om det senare", brrr... så fult :(
  • Lilique

    Eller, nu ljög jag litegrann. Jag använder formen snack såhär: "Du kan väl ta dig ett snack med Jonas om fredag".

  • knyttan
    Kjell Präst skrev 2012-02-07 07:30:15 följande:
    Jag vet inte om jag missförstår dig, men om du menar att det är en klassfråga huruvida man vet hur man uppför sig, och talar korrekt språk, så kan jag inte hålla med. Jag är av tvättäkta arbetarklass, mamma var städerska och pappa arbetade på lager. Mina farföräldrar var statare och mina morföräldrar var städare och vaktmästare. Själv har jag större delen av mitt yrkesliv arbetat i hemtjänsten. Dock fick jag lära mig att läsa och skriva riktig svenska redan när jag var fyra år. Mina föräldrar visste precis hur man uppförde sig i offentliga sammanhang. Min bror håller med stort allvar ordning på etikett och språk. Jag tror att det handlar om vilken inställning man har, snarare än vilken klass man tillhör. Min inställning till servettens placering, till exempel, kunde inte vara mer likgiltig. Jag har alltså ingen som helst aning om var servetten ska placeras eller vilket bestick som ska användas när man äter glass efter klockan 18.00 Så mig provocerar det mer att man bryr sig om att hålla på sådana regler, än om man bryter mot dem. Däremot värnar jag om vårt vackra språk och blir störd när någon förstör det.
    Oj, nej det var inte så jag menade, att det är en klassfråga om man kan uppföra sig eller uttrycka sig korrekt!! Tvärt om! Jag menade lite halvraljant mot den småborgerlighet jag själv tillhör att det är ett medelklassproblem att haka upp sig på just servettens placering och dylikt , och att störa sig över dem som inte tycker att det är viktigt....
    Så att just själva irritationen är någon sorts "känna-sig-bättre-än andra-grej" som jag själv tycker är ganska medelklassig... och som jag inte tycker om, men som jag ändå inte kan låta bli att känna....
    Men jag uttrycket nog mig inte så klart där, var nog lite trött i gårkväll...
  • Aniara4

    Och så heter det make-up, eller varför inte smink på ren svenska? Jag blir alltid lika full i skratt när någon söker make till bröllopet.

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-02-07 19:27:12 följande:
    Och så heter det make-up, eller varför inte smink på ren svenska? Jag blir alltid lika full i skratt när någon söker make till bröllopet.
    Jepp.. Håller med.

    Ännu roligare när dom inte förstår fast man påpekar det Flört
  • Silketuss
    Aniara4 skrev 2012-02-07 19:27:12 följande:
    Och så heter det make-up, eller varför inte smink på ren svenska? Jag blir alltid lika full i skratt när någon söker make till bröllopet.
    Ja, men en del kanske börjar i den änden? De planerar annat först, och sedan, någonstans i slutet, blir det dags att bestämma make...?? Om man nu inte är så kinkig med vem man ska gifta sig med?
     
  • Odium
    Silketuss skrev 2012-02-07 20:05:09 följande:
    Ja, men en del kanske börjar i den änden? De planerar annat först, och sedan, någonstans i slutet, blir det dags att bestämma make...?? Om man nu inte är så kinkig med vem man ska gifta sig med?
    Självklart är det så det går till. Det vet väl alla att det är dagen som räknas, inte livet efteråt? =)

    Tyst
  • Aniara4
    Odium skrev 2012-02-07 20:29:58 följande:
    Självklart är det så det går till. Det vet väl alla att det är dagen som räknas, inte livet efteråt? =)

    Tyst
    Jag misstänker också att det är så det går till! Först väljer man klänning (och lite senare i processen väljer man en eller två till för säkerhets skull), sen den största och blingigaste ring man kan hitta, sen bokar man herrgård, håller auditions för att hitta den skojigaste prästen, köper näbbklänningar och ett ton dekorationer i exakt rätt nyans och sen kommer man plötsligt på att visst fasen, det ska ju vara en karl med också!
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-02-07 20:39:23 följande:
    Jag misstänker också att det är så det går till! Först väljer man klänning (och lite senare i processen väljer man en eller två till för säkerhets skull), sen den största och blingigaste ring man kan hitta, sen bokar man herrgård, håller auditions för att hitta den skojigaste prästen, köper näbbklänningar och ett ton dekorationer i exakt rätt nyans och sen kommer man plötsligt på att visst fasen, det ska ju vara en karl med också!
    Glöm för sjutton inte dom färgmatchade dukarna... Har man ivoryklänning så måste man ha ivoryfärgade dukar, vit klänning = vita dukar, cremefärgad klänning = cremefärgade dukar osv... Tungan ute
  • knyttan
    Aniara4 skrev 2012-02-07 20:39:23 följande:
    Jag misstänker också att det är så det går till! Först väljer man klänning (och lite senare i processen väljer man en eller två till för säkerhets skull), sen den största och blingigaste ring man kan hitta, sen bokar man herrgård, håller auditions för att hitta den skojigaste prästen, köper näbbklänningar och ett ton dekorationer i exakt rätt nyans och sen kommer man plötsligt på att visst fasen, det ska ju vara en karl med också!
    hahahaha!!!
Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t