• KatjaB

    det heter b o r g e r l i g t

    Inte "borgligt" eller "borgelit" eller andra konstiga stavningar.

    Nu kan man ju undra om jag inte har nåt bättre för mig än att reta mig kopiöst mycket över detta.
    Men nej, tydligen inte!

    Borgerligt, borgerligt, BORGERLIGT!

  • Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t
  • Odium

    Jag kom just på en till. Många "vänner" på fb har börjat skriva " I mon ska jag och killen på IKEA"

    I mon?!? På riktigt!?

  • Ekorren
    Chicita skrev 2012-02-06 12:55:40 följande:
    Det är väldigt stor skillnad på dyslexi och slarvfel. Och oftast är det rätt lätt att se skillnaden på dessa två.
    Min bror är dyslektiker, och jag har ofta fått julkort eller födelsedagskort med texter som "Gratis Syran"...
    (Förresten så är det rätt intressant att dom ger ett handikapp som ordblindhet en ettikett med så avancerad stavning).
    Dyslektiker vänder ofta på bokstäver i ord, eller tappar / lägger till bokstäver.
    En person som inte bryr sig så mycket brukar oftast använda stora ord men på ett felaktigt sätt, eller stava orden korrekt men använda dessa i fel sammanhang.

    Jag är inte perfekt själv, det försöker jag defenitivt inte påstå. Men jag irriterar mig på när de som inte har problem med svenska språket egentligen - bara är för lata för att ens försöka använda det på rätt sätt.
    Tummen upp!
  • Ekorren
    Odium skrev 2012-02-06 14:40:27 följande:
    Jag kom just på en till. Många "vänner" på fb har börjat skriva " I mon ska jag och killen på IKEA"

    I mon?!? På riktigt!?
    Har också sett den "trenden" eller imorron... Brukar själv skriva imorrn när jag inte orkar vara ordentlig så jag är inte fläckfri jag heller ;)
  • Odium

    Sjävklart skriver man själv ibland fel för att man inte "ids" :D
    Men när det är så uppenbart att det är så de tror att det stavas blir man ju mörkrädd.

    Återigen för att undvika kattklor och påhopp av alla de slag:
    Det här är människor jag VET inte har läs- och skrivsvårigheter.

  • Sara 120707

    Det här må vara lite OT men något jag kom att tänka på när jag satt och läste i denna tråd igår.


    Jag är också en språkpolis och det kryper bokstavligt talat i mig när jag ser en felstavning som jag vill rätta.


    MEN det jag tycker är så intressant är att de flesta stavfel gör faktiskt inte texten oförståelig, så varför är det då så provocerande?!


    Ofta handlar det ju mer om att det inte är korrekt än att det inte är förståeligt. Men ändå är det oerhört provocerande för en del människor.


    Det skriftliga språket handlar ju i grund och botten om kommunikation och därför kan man ju argumentera att det enda kriteriet som borde spela någon roll är om det är just förståeligt.


    Min kära mor är logoped och hon är nog den mest toleranta människa jag känner när det gäller stavfel (brukar skämtsamt säga relativstavning)


    Handen på hjärtat så tror jag inte att de flesta hade något större bekymmer att förstå Hammermans inlägg:


    "Ngåot som är rtgkit fiaserance med sårpk är att man osfatt fröåstr vad det såtr äevn braa ftsröa och stsia bevtokasn är på rtät ptlas"


    och mer felstavat än så är det ju sällan..


     


     


     

  • Odium
    Sara 120707 skrev 2012-02-06 15:28:02 följande:

    Det här må vara lite OT men något jag kom att tänka på när jag satt och läste i denna tråd igår.


    Jag är också en språkpolis och det kryper bokstavligt talat i mig när jag ser en felstavning som jag vill rätta.


    MEN det jag tycker är så intressant är att de flesta stavfel gör faktiskt inte texten oförståelig, så varför är det då så provocerande?!


    Ofta handlar det ju mer om att det inte är korrekt än att det inte är förståeligt. Men ändå är det oerhört provocerande för en del människor.


    Det skriftliga språket handlar ju i grund och botten om kommunikation och därför kan man ju argumentera att det enda kriteriet som borde spela någon roll är om det är just förståeligt.


    Min kära mor är logoped och hon är nog den mest toleranta människa jag känner när det gäller stavfel (brukar skämtsamt säga relativstavning)


    Handen på hjärtat så tror jag inte att de flesta hade något större bekymmer att förstå Hammermans inlägg:


    "Ngåot som är rtgkit fiaserance med sårpk är att man osfatt fröåstr vad det såtr äevn braa ftsröa och stsia bevtokasn är på rtät ptlas"


    och mer felstavat än så är det ju sällan..


     


     


     


    Mycket sant. För mig handlar det om att jag är pendantiskt lagd. Rätt ska vara rätt. Jag är även lite besserwisser och kan lite om mycket.
    Det är en sida av mig som många tycker är jobbig och som jag fått vrida ner lite. Men som i ett tidigare inlägg, det är ingen som skadas av att jag stör mig på felstavningar och dylikt. För jag rättar inte alla fel jag ser (längre :D)

    Vidare tycker jag att det är viktigt att man kan skriva och tala korrekt svenska när man t ex ska på en arbetsintervju eller skriva ett CV.
  • Sara 120707

    Jo jag håller med att det är ganska illa när t.ex journalister (vars levebröd det är) stavar fel.


    När det gäller CV tycker jag också det ger ett dåligt intryck eftersom det är en text som uppenbarligen ska bli bedömd. När man då inte ens gör en ansträngning för att korrekturläsa det så tycker jag att det visar det på lathet.

  • Aniara4
    Odium skrev 2012-02-06 15:47:59 följande:
    Mycket sant. För mig handlar det om att jag är pendantiskt lagd. Rätt ska vara rätt. Jag är även lite besserwisser och kan lite om mycket.
    Ähum... du menar "pedantiskt"  va? TystFlört
    Apropå besserwissrar...
  • MrsT2011
    Sara 120707 skrev 2012-02-06 15:54:48 följande:

    Jo jag håller med att det är ganska illa när t.ex journalister (vars levebröd det är) stavar fel.


    När det gäller CV tycker jag också det ger ett dåligt intryck eftersom det är en text som uppenbarligen ska bli bedömd. När man då inte ens gör en ansträngning för att korrekturläsa det så tycker jag att det visar det på lathet.


    Håller helt med. Bättre att folk låter en språkbegåvad människa korrekturläsa deras CV om de nu råkar lida av dyslexi.

    Angående journalister: Såg en riktigt pinsam annons i Helsingborgs Dagblad igår, en annons som tidningen själva skrivit. "Överraska din älskling på Alla hjärtans dag med en hälsning i HD, för att visa hur mycket du uppskattar han/henne". Ursäkta mig men hur fick tidningen in ordet HAN i det sammanhanget?? Bonnaskånska är vad det är, det heter HONOM!
  • Odium
    Aniara4 skrev 2012-02-06 16:19:15 följande:
    Ähum... du menar "pedantiskt"  va? TystFlört
    Apropå besserwissrar...
    Nej, Sara. Jag menar pendantiskt. Tyst
    hihihi
    Även solen har sina fläckar
Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t