• KatjaB

    det heter b o r g e r l i g t

    Inte "borgligt" eller "borgelit" eller andra konstiga stavningar.

    Nu kan man ju undra om jag inte har nåt bättre för mig än att reta mig kopiöst mycket över detta.
    Men nej, tydligen inte!

    Borgerligt, borgerligt, BORGERLIGT!

  • Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t
  • NightElf

    Jag stör mig på folk som inte kan skilja på de och dem (och som skriver dom! Även fast det finns med i SAO nu... ). Ännu värre är det med särskrivningar!

  • Cantaton

    Haha, jag såg också det


    jofmanytalents skrev 2009-10-04 21:06:38 följande:
    Haha! Skynda innan de ändrar det! Aftonbladet.se bjuder på "skriv som det låter" Om nu inte ladugård egentligen ska skrivas "lagård" för då är det jag som får skämmas...
  • Cantaton

    Jag säger som du


    KatjaB skrev 2009-10-04 22:23:58 följande:
    fast uttalar ni det lagård eller laggård? Själv säger jag nog laggård, och det är väl inte helt rätt förstås
  • Ida F

    Syftningsfel är roligt, jag läste detta på aftonbladet.se: "Hanna Karud, 5, Malmö. Räddade livet på sin mamma som fick ett astmaanfall genom att ringa SOS. " Jobbigt att vara allergisk mot SOS...

  • Cantaton

    Haha.

    Ida F skrev 2009-10-05 10:56:17 följande:


    Syftningsfel är roligt, jag läste detta på aftonbladet.se: "Hanna Karud, 5, Malmö. Räddade livet på sin mamma som fick ett astmaanfall genom att ringa SOS. " Jobbigt att vara allergisk mot SOS...
  • KatjaB

    Ida F skrev 2009-10-05 10:56:17 följande:


    Syftningsfel är roligt, jag läste detta på aftonbladet.se: "Hanna Karud, 5, Malmö. Räddade livet på sin mamma som fick ett astmaanfall genom att ringa SOS. " Jobbigt att vara allergisk mot SOS...
    hahaha

    Fast ibland börjar man skratta rätt gott åt felskrivningar eller särskrivningar. Frisören längre ner på gatan gör tydligen en skum permanent, kabeb med börd kunde man köpa på en pizzeria på stan, för 35 kr.
    Eller annonsen på blocket häromdagen med ett kul gevär
  • Aleta

    Ida F skrev 2009-10-05 10:56:17 följande:
    Syftningsfel är roligt, jag läste detta på aftonbladet.se: "Hanna Karud, 5, Malmö. Räddade livet på sin mamma som fick ett astmaanfall genom att ringa SOS. " Jobbigt att vara allergisk mot SOS...
  • Snäckan4

    Nej det ska det faktiskt inte , varken enligt Ramlösa-bor eller Wikipedia:

    "Ortnamnet Ramlösa är bildat av orden ramm, vilket betyder fuktig, och lösa, vilket betyder äng eller glänta. Och uttalas alltså just som om det stavades med två m. Ändelsen "lösa" kan härledas till tiden före vikingatiden."


    Stefan09 skrev 2009-10-05 14:31:10 följande:
    Ramlösa ska uttalas som en ram i en tavla. Ram-lösa.
  • Aleta

    Japp, det stämmer. Jag har också träffat folk från "Rammlösa" som de uttalar det.


    Snäckan4 skrev 2009-10-05 14:45:21 följande:
    Nej det ska det faktiskt inte , varken enligt Ramlösa-bor eller Wikipedia:"Ortnamnet Ramlösa är bildat av orden ramm, vilket betyder fuktig, och lösa, vilket betyder äng eller glänta. Och uttalas alltså just som om det stavades med två m. Ändelsen "lösa" kan härledas till tiden före vikingatiden."
Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t