• Anonym (vännen)

    Bjuden på väns bröllop..

    Bor nere i södra Sverige och har nu fått inbjudan till min goda väns bröllop.
    Vi träffas sällan och därför blev jag överlycklig.

    Tyvärr blev jag tvungen att tacka nej och detta grämer mig men på samma gång känner jag mig lite sur.
    Jag och min pojkvän är båda studenter och har därför ingen vidare ekonomi.
    Brudparet tar en kuvertavgift på 400kr/vuxen - ingenting ingår.
    Eller de bjuder på ett glas skumpa och bröllopstårta.
    Mat får man fixa själva - äta innan festen eller låna köket som finns i festlokalen.

    Jag frågade vännen om jag hade förstått rätt och det hade jag.
    För oss skulle denna kväll gå på runt 2500 kr.
    700 kr i kuvertavgift,
    200-300 kr i matkostnad,
    ca 500 kr i resekostnad (vi bor en del mil ifrån),
    500-1000 kr i dryckeskostnad (de har bar på bröllopsfesten)

    Nu till en fråga - hur kan man ta så mycket i kuvertavgift utan att något ingår egentligen?
    Vad betalar man egentligen för? 

  • Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..
  • SkövdeSophie

    Ja! Jag tycker också du skall maila frågan till Ribbing! Hon är mycket bra och ofta snabb på att svara.

  • Nina9

    Det tog mig ett tag att förstå vad som verkligen stod skrivet...Först tänkte jag, jaha, kuvertavgift, ja det finns ju dem som har det...sen föll poletten ner....Är dessa människor helt från vettet? Jag är inte för kuvertavgift och betalbar m.m. men anser samtidigt att det är upp till var och en hur man vill ha det. Men detta är ju bara rent oförskämt! Jag hade nog påpekat för dem det fullständigt ologiska och galna...Bra att ni tackade Nej.

  • Krystal

    Berättade för m2b om denna tråd och vad den gällde. Och han har varit svår att få igång att prat och bestämma sager om vårat bröllop (man han dock har blivt bättre på det den senaste tiden) Hans iallafall kommentar var "Allvarligt?? Så kan man väl inte göra??"


     

  • CharliesChoice

    Men herre jisses. Det är nog by far det dummaste jag läst i såna här sammanhang. Har läst alla TS inlägg och har bara ett råd: trappa ut "vänskapen" med den där människan!

  • EmmaoFemi

    Aldrig i livet att jag skulle ta ut kuvertavgift. Det är för mig att säga att om du har tillräckligt med pengar så får du vara med och fira vår stora dag. Då känns det inte längre som riktig vänskap..
    Och om alla i bekantskapskretsen skulle ha "råd" så skulle förmodligen även brudparet vara välbärgat och kunna bjuda gästerna på festens mat m.m.

    Mat får man fixa själva - äta innan festen eller låna köket som finns i festlokalen.
    ???????????????????
    Har aldrig hört att gästerna skulle fixa sin egen mat...!?!?!?!?!?

    Om de nu bara hade tänkt att bjuda på skumpa och bröllopstårta kunde de väl sagt att det var fikabröllop???
    Och jag fikar då inte för 400 spänn!

  • BlomAnna
    sommar2014 skrev 2012-08-08 10:24:42 följande:
    Oj! Jag hade nog blivit bra paff om jag fått en sådan här inbjudan med posten... Kuvertavgift, ja för vaddå? Kuvertavgiften ska ju inte gå till "diverse omkostnader för bröllopet" (typ ringar och kläder) - utan täcka en del av kuvertpriset, det vill säga varje gästs mat och dryck. Förutom att 400 kr är en ganska hög kuvertavgift så får man ju ingen mat. Mycket märkligt! Jag tycker knytisfest är jättetrevligt, men då ska man ju som gäst inte BETALA för att få komma dit också! Och hela grejen med att brudparet inte är med gästerna under middagen tycker jag känns lite tråkigt, man är ju där för att fira dem och inte bara äta (egenlagad) middag med folk man kanske inte känner.

    Jag tycker att detta låter som en ganska oplanerad kaosfest ... Bra att du tackade nej!

    Vore intressant att se vad Magdalena Ribbing säger om det här festupplägget, kan du inte skicka in en fråga till hennes sida på DN.se?
    Haha ja det vore roligt. Om du inte vill skicka in det TS kanske det är ok att någon anna av oss gör det?
  • Principisessan

    Kan TS vän ha blandat ihop kuvertavgift och inträde? I så fall kan de ju även tipsa vännen om garderobsavgift och att ta betalt för kranvatten, ja, så som man gör på en krog  

  • TheD
    majjja skrev 2012-08-17 00:02:25 följande:
    Kan TS vän ha blandat ihop kuvertavgift och inträde? I så fall kan de ju även tipsa vännen om garderobsavgift och att ta betalt för kranvatten, ja, så som man gör på en krog
    Haha :) fast kranvattnet är gratis på krogen ;) Men det är det säkert inte på detta "bröllop"
  • Anonym (oj oj oj)

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men det är det knasigaste jag någonsin hört! Istället för kuvertavgift hade de bara behövt skriva "Vi önskar oss 400 kr / person i obligatorisk bröllopspresent". För det är nog vad det är.

    När bröllopet varit hoppas jag att vi får höra om det fanns någon stor överraskning eller om de verkligen bara är så giriga som det verkar. Poängen är inte att man ska gå med ekonomisk vinst på ett bröllop, men de kanske inte har förstått den biten...

  • jimmyojennifer

    Oj, jag såg den här tråden först nu när den dök upp. Men jag känner mig lite förvirrad. Ska brudparet alltså ha 400 kronor/pp bara för att man ska får vara där?


    Sen får man betala middag, dricka och allt sånt själv, ungefär som en restaurang nota alltså? Och sedan som vanligt betala sin dricka i baren?


    Jag tycker att det här låter jätte konstigt. Om jag har förstått det rätt betalar man alltså 400 kronor i inträde till bröllopet, brudparet vill att gästerna ska betala för deras bröllop och sen får man antingen stå där utan mat och dricka och bara vara, eller betala själv?


    Jag är inte riktigt för en kuvert avgift egentligen och det är inget jag vill ha på mitt bröllop, där emot tycker jag inte att ta ut en liten kuvertavgift är orimligt. Tex middagen kostar 700 kr/pp och brudparet tar en kuvertavgift på kanske 400 kr/pp. Mer för att man ska kunna ha en riktig middag det kan jag tycka är helt okej. Men då ska väl i alla fall dricka till maten, maten, skumpan till brudskålen och tårta ingå? Sen att man har avgiftsbar det är inget konstigt för mig alls.


    Men betala 400 kronor i inträde för ett bröllop och sedan "bara" få lite tårta verkar helt absurt! Jag skulle ALDRIG betala det!


    Framtiden är den du själv skapar
  • Carina10

    Jag är nog trög idag menjag fattar inte kuvertavgiften.
    Är det ett inträde till bröllopet???
    Om dom har dans...är det då en såndär jukebox som man kan lägga pengar i så det blir musik med??

    Om jag nu skulle ha kuvertavgift så skulle de vara inkluderat mat o dryck där ju.
    Är det inte så att de som väljer att ha det då inkl mat o dryck o frånsäger sig ev presenter?

  • daniiel
    Carina10 skrev 2013-05-30 11:08:06 följande:
    Är det inte så att de som väljer att ha det då inkl mat o dryck o frånsäger sig ev presenter?
    Jag kan ju skriva utifrån personlig erfarenhet då vi (ve och fasa!) hade just kuvertavgift på vårat bröllop. I den ingick ju brudskål, snacks, fördrink, mat, dryck till maten, alkoholfri dryck hela kvällen, kaffe och tårta. Det enda gästerna behövde betala förutom kuvertavgiften, var ifall dom ville ha ännu mer alkohol på kvällen efter middagen. Då kunde dom köpa det i hotellets bar. Och ja, givetvis sa vi att vi inte ville ha några presenter. Och ja, det är så det vanligtvis brukar vara när man väljer kuvertavgift :)

    Så som i TS här är väldigt ovanligt, tack å lov!
Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..