• Anonym (vännen)

    Bjuden på väns bröllop..

    Bor nere i södra Sverige och har nu fått inbjudan till min goda väns bröllop.
    Vi träffas sällan och därför blev jag överlycklig.

    Tyvärr blev jag tvungen att tacka nej och detta grämer mig men på samma gång känner jag mig lite sur.
    Jag och min pojkvän är båda studenter och har därför ingen vidare ekonomi.
    Brudparet tar en kuvertavgift på 400kr/vuxen - ingenting ingår.
    Eller de bjuder på ett glas skumpa och bröllopstårta.
    Mat får man fixa själva - äta innan festen eller låna köket som finns i festlokalen.

    Jag frågade vännen om jag hade förstått rätt och det hade jag.
    För oss skulle denna kväll gå på runt 2500 kr.
    700 kr i kuvertavgift,
    200-300 kr i matkostnad,
    ca 500 kr i resekostnad (vi bor en del mil ifrån),
    500-1000 kr i dryckeskostnad (de har bar på bröllopsfesten)

    Nu till en fråga - hur kan man ta så mycket i kuvertavgift utan att något ingår egentligen?
    Vad betalar man egentligen för? 

  • Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..
  • Ingride

    Den där var ju riktigt rolig. Medhavd mat på en kyrkogård. Hur tänker folk? 
     

  • Chicita
    knyttan skrev 2012-07-11 12:25:15 följande:
    Vad var dealen med att gifta sig utanför kyrkan??
    Det undrade vi också...
    Men jag har aldrig fått något bra svar. Nånting om att dom inte var så kristna eller nåt. Men då väljer man väl inte kyrka över huvud taget?  
  • lovisa86

    Måste flika in det som flera andra nämnt: de menar att ni skall BETALA för deras bröllop! Hur ofta betalar man 400 kr för en upplevelse? En konsert, teater, stand-up, eller så? ja kanske. Men inte för en bröllopsfest, bara för att vistas i deras lokal! Detta är vidrigt. Bröllopet som en kassako liksom. Dessutom måste det bli en trist fest då  gästerna bara kommer bli irriterade över vad de får för sina pengar.. Du kommer knappast missa något.

    Skicka denna länken till henne så hon kan få läsa vad vi tycker, det är ju ingen som säger att det känns lite ok.

  • Juli
    Anonym (vännen) skrev 2012-07-10 20:04:28 följande:
    Bor nere i södra Sverige och har nu fått inbjudan till min goda väns bröllop.
    Vi träffas sällan och därför blev jag överlycklig.

    Tyvärr blev jag tvungen att tacka nej och detta grämer mig men på samma gång känner jag mig lite sur.
    Jag och min pojkvän är båda studenter och har därför ingen vidare ekonomi.
    Brudparet tar en kuvertavgift på 400kr/vuxen - ingenting ingår.
    Eller de bjuder på ett glas skumpa och bröllopstårta.
    Mat får man fixa själva - äta innan festen eller låna köket som finns i festlokalen.

    Jag frågade vännen om jag hade förstått rätt och det hade jag.
    För oss skulle denna kväll gå på runt 2500 kr.
    700 kr i kuvertavgift,
    200-300 kr i matkostnad,
    ca 500 kr i resekostnad (vi bor en del mil ifrån),
    500-1000 kr i dryckeskostnad (de har bar på bröllopsfesten)

    Nu till en fråga - hur kan man ta så mycket i kuvertavgift utan att något ingår egentligen?
    Vad betalar man egentligen för? 
    Men herregud, det här är nog det värsta jag vet. Jag förstår inte hur man kan begära/låta gästerna betala för DERAS fest. OK, VISSA TAR IBLAND EN LITEN AVGIFT  exempelvis PGA EKOMNOMISKA skäl (oj, cabs lock). Fast att ta ut sådana summor är inte OK! Jag skulle aldrig ha gått. Jag har själv tackat nej till fester där vi som gäster skulle betala för mat och tårta.

    www.elliwoww.blogg.se
  • daniiel
    knyttan skrev 2012-07-11 12:25:15 följande:
    Vad var dealen med att gifta sig utanför kyrkan??
    Kan väl vara om man vill ha ett bröllop utomhus, men ändå ha det kyrkligt? Många borgerliga bröllop sker ju utomhus, så ett kyrkligt borde väl också kunna göra det. Jag tycker det är väldigt vackert utanför många kyrkor :)
    Chicita skrev 2012-07-11 12:50:41 följande:
    Det undrade vi också...
    Men jag har aldrig fått något bra svar. Nånting om att dom inte var så kristna eller nåt. Men då väljer man väl inte kyrka över huvud taget?  
    Men om anledningen är att man inte är kristen och därför inte vill ha ett kyrkligt bröllop, så bör man ju inte ens vilja vara i närheten av kyrkan. Inne eller ute. Just i det sammanhang du skre om, så låter det väldigt märkligt. Hela det bröllopet lät väldigt märkligt :P
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-07-11 13:20:10 följande:
    Men om anledningen är att man inte är kristen och därför inte vill ha ett kyrkligt bröllop, så bör man ju inte ens vilja vara i närheten av kyrkan. Inne eller ute. Just i det sammanhang du skre om, så låter det väldigt märkligt. Hela det bröllopet lät väldigt märkligt :P
    Hela hon  (bruden) är helt märklig...
    Vi vet egentligen inte ens varför dom bjöd mig och exet. (lång förklaring skulle behövas här över varför hon inte gillade oss men men).
    Den enda förklaring vi kunde få på det var något hon sa till en av tärnorna - Nu måste dom vara bra svartsjuka va när jag gifter mig och inte dom?
    Äktenskapet höll ca 1 månad dessutom... 
  • Milano

    Alltså jag tror jag dör! Jag läste högt ur den här tråden för min M2B och han höll också på att smälla av.
    Vi själva tar inte ut någon kuvertavgift men jag har inget emot de som gör det, förutom i det här fallet! Betala 400 spänn för en tårtbit och ett glas champagne?
    Tycker du ska köpa dig en lite exklusivare flaska champagne för 400 kronor och dricka hemma på din väns bröllopsdag

  • Anneli256

    Helt sjukt så oförskämda folk kan vara. Dom borde skrivit.. Ni är välkomna att BETALA FÖR VÅRT BRÖLLOP :) i inbjudan istället hade varit mer ärligt


    Dom måste ha missförstått konceptet med kuvertavgift över huvud taget. Och om man iuvnte har råd att betala lokalen så får man väll välja en billigare lokal och musik från spotify eller cd. Hemmalagad tårta och billigt bubbelvatten. Det är väll inte det "flådiga" som gör bröllopet. Speciellt inte om man själv inte har råd att betala för det.


    Kuvertavgift - där mat och dryck till maten ingår köper jag.. men detta är sanslöst oförskämt. Är det för att kunna visa fina bilder från deras underbara bröllop eller? Håller med dom andra förstår att ni inte går. Någon skrev se till att låta henne veta att tänket inte är rätt.. jag är sådan som person att jag bara "måste" försöka få folk att förstå.. hahahha även om det ibland / ofta är ett döfött arbete.. er markering att ni inte kommer ger säkert rätt budskap och jag misstänker att det säkerligen är fler än ni som ifrågasatt detta och kanske tackat nej.


    Hahaha 900 kr / två personer för tacos, gräddtårta och kaffe.. - tror snarare ni bidrog till klänning, ring, resa också hutlöst helt enkelt.. jaja man upphör aldrig att förvånas över folks beteende.


    .

  • Anonym (vännen)

    Roligt att så många håller med mig i detta!

    Tror dock inte jag vågar visa henne tråden, då ber hon mig nog att fara och flyga! Flört

    Jag tror att pengarna kommer gå till deras bröllopsresa, kläder, ringar etc. (om man får spekulera)

    Lokalen de hyrt är ingen dyr utan typ en bygdegård eller vad man nu kallar det.. (de bor på landet)

    Kan lägga till att jag och min make gifte oss nu i vår och hade en kuvertavgift på 200kr och bjöd på mat, fri bar, tårta, kaffe, kakor och vickning. 

Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..