• JesFre

    Förlovning och frieri..?

    Efter att ha läst på bröllopstorget nu i några månader är det något jag funderar på. Medlemmar som berättar att de är förlovade men väntar på att bli friade till..
    Här tappar ni bort mig.. 
    Hur ser ni en förlovning? Är det bara ett sätt att få visa att man är tillsammans, inte ett sätt att visa att man kommer gifta sig med varandra. Och som sen behöver bekräftas med ett frieri? Eller är det något man gör ett år innan man gifter sig?
    Hade varit intressant att veta hur andra har gjort.

    Själva så pratade jag och min fästman om bröllop redan efter någon månad tillsammans. Och när vi varit tillsammans i 6- 7 månader så gick vi och beställde ringar. Dock fick jag inte veta vilkat datum det skulle stå inne i ringarna då min sambo ville överraska mig med frieriet. Och när han frågade så svarade jag "ja" till att gifta mig med honom. Visst vi kommer inte gifta oss fören 2015 men vi kommer inte vänta på att någon utav oss ska "fria" igen. Vi planerar redan lite små saker tillsammans även om det är väldigt tidigt. 

    Så hur har ni gjort? Var ni förlovade länge innan någon friade? Eller var det en självklar det av förlovningen att man faktiskt sagt ja till att gifta sig? Jag dömmer ingen, vill bara ha era oftast väldigt insiktsfulla åsikter. Så att jag kan försöka förstå ännu en del av denna underabar djungel av bröllopstankar som finns Glad

     

  • Svar på tråden Förlovning och frieri..?
  • Dejli
    aurum skrev 2012-03-26 17:44:53 följande:
    Att köpa matchande ringar efter överenskommelse och diskussioner är inte en förlovning för mig, det är att bära matchande smycken.
    Fast just så har det ju gått till i Sverige väldigt länge, mycket mer svenskt traditionellt än Hollywoodmyten om att mannen ska gå ner på knä och fria... däremot kan jag hålla med om att det inte är ett frieri, men förlovning är ju ett löfte om äktenskap, oavsett om någon friat eller om man kommit överens gemensamt. Det har ingenting med smycken att göra, man behöver ju inte ens ha ringar om man inte vill det.
  • aurum
    Dejli skrev 2012-03-26 19:28:45 följande:
    Fast just så har det ju gått till i Sverige väldigt länge, mycket mer svenskt traditionellt än Hollywoodmyten om att mannen ska gå ner på knä och fria... däremot kan jag hålla med om att det inte är ett frieri, men förlovning är ju ett löfte om äktenskap, oavsett om någon friat eller om man kommit överens gemensamt. Det har ingenting med smycken att göra, man behöver ju inte ens ha ringar om man inte vill det.
    Nej, det är ett ganska modern påfund som funnits de senaste 80 åren eller nått sånt.
    Traditionellt så uppvaktade man och friade, sedan planerades bröllopet och man gifte sig för att så flytta ihop i samband med bröllopet.
  • Green

    Nää, nuförtiden ska vi vara jämnställda vetdu aurum Flört

    Jag och gubben har gemensamt kommit överrens om förlovning (efter tio års förhållande) och giftemål (efter sex års förlovning)
    Givetvis hade det varit mycket mer romantiskt om han friade men nix, där var han seg!

    Är man förlovade så kan man inte enligt mig fria. Det har man ju redan gjort iom förlovningen oavsett hur den gick till!

  • aurum
    Green skrev 2012-03-26 19:49:17 följande:

    Nää, nuförtiden ska vi vara jämnställda vetdu aurum Flört


    hahaha den som försöker styra upp mitt (vårt) förhållande så det blir jämnställt kan dra något gammalt över sig!
    DemonFy fan för sådana relationer! (min egen högst personliga åsikt som ni inte behöver bli vansinniga över)
  • JesFre

    Jag hade nog absolut kunnat fria men är väldigt glad att min fästman ville ta det.

    Men det var spännande att se hur ni tänkt. Och det var skönt att veta att jag inte var helt ensam om att tycka att när man är förlovad så behövs det inte ett till frieri. Även om det passar för vissa så klart.

    Nu ska jag ta och kyssa min kära fästman som lagat "7månader sen förlovningen middag!" Känner mig väldigt bortskämd Drömmer

  • mimi00

    Jag tänker såhär:
    Förlovad betyder att man är För lovad. Man är bortlovad att gifta sig. Dagen man friar eller bestämmer datum för giftemål blir dagen då man blir förlovad. Jag anser att man ska gifta sig inom ett år men följer inte själv det då det går 1,5 år :/ pengarna räckte inte riktigt till då jag läser på universitet..

    Jag vet det är "modernt" att förlova sig nu mer för att man vill ha en ring som bekräftelse. Jag vill vara förlovad en gång för att sedan vara gift en gång. att bryta förlovning är som att skiljas för mig. :) men bara min åsikt. 

  • Anneli256

    Vi hade inte varit tillsammans länge förrän det stod klart att vi skulle gifta oss med varandra. Det kändes helt enkelt rätt. M2b presenterade mig som sin blivande fru inför bekanta och vänner. Dock var frågan bara när..


    En kväll pratade vi om äktenskap och helt plötsligt hade vi bestämt datum, dagen efter bokades kyrkan.. Det gjorde vi lite mer än ett år innan själva bröllopet. Sedan bestämde vi oss för att förlova oss, vilket vi gjorde tre månader efter vi hade bestämt datum för bröllopet. Fjorton dagar efter vi förlovat oss så gick min blivande man ner på knä och friade till mig. Det var även då som våra bröllops planer blev officiella.


    Helt fel ordning.. det är min åsikt är att förlovning är ett löfte om äktenskap.. och det "bör" komma i rätt ordning. Men för mig är själva frieriet inte ett måste.. visst romantiskt men varför kan man inte "komma överens" om något som man verkligen vill göra för att man älskar varandra så mycket. Jag tycker vår lilla historia är ganska söt och för oss så var det egentligen bara en formalitet med förlovningen ..som vi nästan "hoppade över" för äktenskapet när vi lovar varandra evig tro och kärlek inför vår familj o vänner det är vårt stora mål dagen vi längtar till.Min m2b frieri var helt enkelt bara en känsloyttring..en kärleksgest..allt var ju redan bestämt. Tycker faktiskt synd om dom stackars karlar ev kvinnor som friar och får ett nej.. ve o fasa...


    Det hör till saken att vi faktiskt träffades första gången när vi var tretton år och var tillsammans då...........och tjugonio år senare korsas våra vägar...och kärlek uppstår..Nu ett och ett halvt år efter mötet så har vi bara två månader kvar..längtan är enorm.

  • anicay

    Både jag och min sambo är relativt traditionella av oss och för honom var det viktigt att få fria till mig och inte tvärs om. För mig gjorde det desamma, det viktiga för mig var att förlovning=frieri och då är tanken att man ska gifta sig. Vi hade varit tillsammans i 4år när vi började prata lite löst om förlovning, frieri och bröllop. Vi kollade på lite ringar i allmännhet och jag sa vad för ring jag var ute efter. Vi hade skämtat om 11.11.11 och jag kunde tänka mig att det skulle hända där ikring. Men när min sambo väl gick ner på knä under världens mest romantiska dag 09.10.11 så hade jag ingen aning. Jag blev som i chock och fick inte fram ett svar först... Där stod han och friade och hade köpt den mest perfekta ring som jag någonsin skulle kunna tänka mig! Tillslut så började han skruva på sig där han stod på ett knä och då drog jag upp honom och sa ett självklart JAA!! Men jag tror inte man förstår hur stora orden "du gör mig till världens lyckligaste, jag vill spendera resten av mitt liv med dig, vill du gifta dig med mig?" är om man inte har varit i den situationen. Det är ett ganska så stort löfte som kräver betänksamhet! :p
    Jag tyckte i allafall att frieriet och hela den dagen som min blivande planerat var helt perfekt och nu planerar vi bröllop! Vi hade tänkt oss inom ett år men insåg att vi behöver lite längre tid på oss att spara pengar och jag tar dessutom examen till sommaren och kommer behöva lägga all fokus på att söka jobb så just nu ser det ut som sommaren 2013! 

    För mig så hängen förlovning och giftemål ihop och jag kan bli upprörd på trenden där tonåringar förlovar sig bara efter någon månad med inga planer alls på att leva tillsammans resten av livet. Varför inte bara visa sin kärlek på något annat sätt? köp ett halsband! :p haha 

  • fayefaye

    För mig innebär förlovning att man är förlovad att gifta sig. Helst inom ett år, men för oss kommer det bli ett år och fyra månader eftersom vi vill ha ett sommarbröllop Skrattande

    Vi gick och valde ut ringar tillsammans när han hade friat. Jag tror att eftersom det finns så stort urval av ringar är det vanligare att man väljer tillsammans (förr var det ju bara en enkel guldring så det är klart att det var vanligast att mannen köpte den innan, var ju liksom inget att välja på för vanliga människor iaf). Själv var jag glad att han inte friade med en dyr ring och riskera att den inte passade perfekt i stil och storlek. Ska ju trots allt bära den hela livet.

  • knyttan
    sannasofia skrev 2012-03-26 11:51:56 följande:
    Jag har varit tillsammans med min sambo i över 6 år, vi har varit förlovade i över 4 år och vi ska gifta oss nu i augusti.  

    Förlovningen var ett gemensamt beslut som vi fattade för att på något sätt visa (mest för oss själva) hur seriöst vårt förhållande var.  Vi bodde då väldigt långt ifrån varandra och hade ingen möjlighet att flytta ihop. Vi visste också redan då att det kändes helt rätt och att vi någon gång ville gifta oss. Då var vi också för unga och hade ingen ekonomi att förverkliga det bröllop som vi ville ha. 

    Frieriet var väl egentligen "onödigt" eftersom vi visste att vi ville gifta oss, men jag har alltid velat bli friad till och sambon gjorde slag i saken på en utlandsresa i fjol, och det blev startskottet på planerandet av bröllopet.  
    ungefär så var (är) det för oss också. Med den skillnaden att min sambo gärna ville gå ner på knä "och fråga på riktigt". För mig hadedet iofs ha kunnat vara, men det blev liksom starten på det riktiga planerandet.
    Jag tycker det är tråkigt med vissa på BT som vill diktera och bestämma hur andra ska visa sina känslor för varandra och tillochmed tar sig rätten att tala om vad som är en "riktig" förlovning och inte Rynkar på näsan

    Det är för mig ungefär som att bestämma regler för hur första dejten ska se ut och om man inte gör si och så så kan man inte räkna det som sin första dejt osv...
  • sannasofia
    knyttan skrev 2012-03-27 00:06:52 följande:
    ungefär så var (är) det för oss också. Med den skillnaden att min sambo gärna ville gå ner på knä "och fråga på riktigt". För mig hadedet iofs ha kunnat vara, men det blev liksom starten på det riktiga planerandet.
    Jag tycker det är tråkigt med vissa på BT som vill diktera och bestämma hur andra ska visa sina känslor för varandra och tillochmed tar sig rätten att tala om vad som är en "riktig" förlovning och inte Rynkar på näsan

    Det är för mig ungefär som att bestämma regler för hur första dejten ska se ut och om man inte gör si och så så kan man inte räkna det som sin första dejt osv...
    sambon friade också genom att gå ner på knä, visserligen visste han väl att han skulle få ett ja, men på det här sättet fick vi en oerhört romantisk start på bröllopsplanernadet Hjärta
  • dellelgarin

    Jag har varit "förlovad" tidigt i livet där handlade det mest om att visa att vi hörde ihop och vi var unga och brydde oss inte direkt om vad det egentligen handlade om.

    När jag blev lite äldra och betydligt klokare så blev förlovningen ett förstadium till giftemål utan tvekan för mig. Precis som den faktiska tanken är.
    Så vi blev förlovade när min blivande friade, han hade en önskan om att det skulle ske på det sättet så då fick det bli så.

    Vi följer dock inte ett år gränsen men vi gifter oss heller inte i kyrkan så det är inte mycket som blir som det "skall" :) men gifta blir vi nog ändå.

    Jag håller med om att förlovade som väntar på ett frieri är en konstig företeelse.

  • lordoz

    Jag och min sambo har gått och köpt ringar. Så jag vet att vi kommer byta ringar i nästa vecka! (jisses, först nu insåg jag hur snart det är! Förvånad

    Dock vet jag inte om han har planer på att gå ner på knä och fria eller hur han har tänkt sig det hela. Det jag vet är att vi ska gå ut på restaurang och äta på kvällen. Sen har vi skojat om att lägga ringen i vinglaset eller liknande och att jag då skulle svälja den, så nåt sånt blir det nog inte. :) (vette sjutton om jag skulle vilja dricka vin som en ring legat i heller). Restaurangen vi ska äta på ligger på en pir, och havet har en stor betydelse för oss båda, så blir kanske att vi förlovar oss på piren innan eller efter maten. Ingen aning som sagt.

    Dock har vi, utan att vara förlovade, redan hunnit bestämma datum och boka lokal för bröllopet och festen. Vi kommer gifta oss exakt ett år efter förlovningen, så den traditionen håller vi på i alla fall, även om vi inte är traditionella i något annat avseende.

    Oavsett om han går ner på knä eller om vi 'bara' byter ringar på middagen så kommer jag efter det se mig som förlovad och kan då officiellt gå ut med att vi planerar bröllop.

  • Green

    lordoz Se till att få med er ringarna! Våra låg kvar hemma på byrån när vi gick ut oh åt förlovningsmiddag Skäms

  • lordoz

    Green: Ja, det ska jag verkligen se till. Framförallt med tanke på att middagen kommer hållas 35 mil hemifrån... :)

  • CoG

    Vi var förlovade då jag friade.
    Visst, förlovningen i sig är ett frieri...men då man inte bestämmer NÄR man ska gifta sig just när man förlovar sig utan bara bestämmer att "inom ett par år".
    Då kan det ju inte vara fel att återuppväcka frågan "giftemål" med ett frieri trots att man redan är förlovad.

  • Aniara4
    aurum skrev 2012-03-26 20:08:30 följande:
    hahaha den som försöker styra upp mitt (vårt) förhållande så det blir jämnställt kan dra något gammalt över sig!
    DemonFy fan för sådana relationer! (min egen högst personliga åsikt som ni inte behöver bli vansinniga över)
    Vansinnig blir jag inte, bara väldigt nyfiken på hur du tänker dig ett jämställt förhållande eftersom din bild av det verkar vara något riktigt hemskt!
  • Dejli
    Aniara4 skrev 2012-04-24 19:55:46 följande:
    Vansinnig blir jag inte, bara väldigt nyfiken på hur du tänker dig ett jämställt förhållande eftersom din bild av det verkar vara något riktigt hemskt!
    Det är nog inget problem för aurum att det inte är jämställt.

    Jag hoppas livet och hennes man behandlar de kvinnor som inte vill leva jämställt väl så de inte blir satta på backen en vacker dag för att de tycker att "en man är en man och en kvinna en kvinna". Det har hänt ett antal hemmafruar i mina föräldrars bekantskapskrets, de har det inte så kul nu...
  • knyttan
    aurum skrev 2012-03-26 20:08:30 följande:
    hahaha den som försöker styra upp mitt (vårt) förhållande så det blir jämnställt kan dra något gammalt över sig!
    DemonFy fan för sådana relationer! (min egen högst personliga åsikt som ni inte behöver bli vansinniga över)
    Det är väl ingen som tar sig rätten att "styra upp" andras relationer hoppas jag Förvånad hur de nu må se ut. Själv tycker jag fy fan för ojämnställdhet och orättvisa, och det är MIN åsikt som jag också hoppas att ingen blir vansnnig över heller.... Men vill man ha det ojämnställt, så varsego... men med Dejli så hoppas jag att livet blir lätt och okomplicerat för dem som vill ha det på det viset... alternativt en riktigt bra skilsmässoadvokat!
Svar på tråden Förlovning och frieri..?