• Solrosen1982

    Är det ok att prata med sin blivandes kompisar om svensexa?

    Jag är lite dålig på det här med möhippor och svensexor och vad som gäller. Ska killens kompisar ta initiativet helt själva eller kan jag tipsa dem om nåt? Vi ska gifta oss på utlandet och kommer bl.a. att åka till Vegas innan bröllopet. Kom på att det skulle ju vara rätt kul om han fick ha sin svensexa där, men samtidigt tror jag att det skulle vara kul för han att ha en här också med alla vänner som inte ska med. Vad tycker ni andra? Kan jag prata med hans närmsta kompisar eller ska jag lämna saken helt åt dem?

  • Svar på tråden Är det ok att prata med sin blivandes kompisar om svensexa?
  • Mahy
    daniiel skrev 2012-01-09 16:30:39 följande:
    Nej, varken jag eller min make förstod det roliga i det. Hans vänner har ju dock bett om ursäkt i efterhand och insett att de kanske gick lite över gränsen.

    Jo, nog ville jag ha en möhippa. Min syster (som var tärna) ville ha en lista med namn och nummer, då hon ju inte känner alla som skulle komma på bröllop. Hon försökte planera något, men det var svårt. Folk jobbade och var bortresta osv. Tillslut fick jag vet att "Det kommer inte bli någon möhippa innan bröllopet, för det var så få som kunde samtidigt. Du ska dock få en efter bröllopet, men jag berättar inte när.". Vi gifte oss i augusti, så jag har ju som insett att det inte kommer hända :P Nog för att jag vet att jag inte har så gott om vänner, speciellt inte nära vänner, men.. ja.. lite besviken är jag är jag att verkligen ingen kunde ta sig tid en dag. De hade ju gott och väl räckt med en liten middag och sällskapsspel, inget avancerat.
    Jag tycker nog att det är riktigt dålig stil! Jag vet att minna vänner har haft problem med tjejen som skulle fixa allt, hon slutade helt plötsligt höra av sig, men jag tror att det är löst nu :)

    Men jag hoppas att du i alla fall vet vilka som är dina riktiga vänner nu!!
  • Strawberry
    Solrosen1982 skrev 2012-01-09 15:57:56 följande:
    Ja är det som för er så e det ju lika bra att då "håller i trådarna" och organiserar allt så får de göra det roliga sen Jag vet inte riktigt hur långt innan man ska börja planeringen. Vi gifter oss på påsk men åker iväg i slutet av maj. Så den ideala tiden för en svensexa tycker jag e månadsskiftet feb/mars. För er kanske nån gång i april, börja planera i mars? Tiden går fort när man har roligt
    Jag gör nog så att jag avvaktar till början av mars och då slänger iväg ett medelande till brorsan som far runt i australien och kollar när han kommer hem och om jag kanske ska spara någon dag för svensexan... Han är väl den "viktigaste" personen att ha med enligt min blivande. Risken är ju dock stor att han kommer hem till Sverige knappt en vecka innan så då får de helt enkelt bli tätt inpå bröllopet. Men INTE dagen innan!!
  • Juni 2012

    Våra inbjudningar landade i gästernas brevlådor i tisdags (14/2) och jag undrar när och om jag kan messa m2b´s brorsa och lite luftigt fråga vilket datum de har tänkt sig svensexan och om de vill att vi ska vara hemma den helgen eller om vi ska vara i stugan?
    Min m2b jobbar ju vissa helger, och får reda på det med ca 1-½ veckans varsel, så det vore ju bra att veta vlken helg de har tänkt så han kan förska ansöka om ledigt.
    Men m2b´s bror har inte ens reagerat på inbjudan, ringt, skrivit på facebook eller något för att tacka för inbjudan och säga att de kommer/inte kommer.

    Våren kommer ju gå snabbt, det är påsk och en del andra helger så de lär ju planera i ganska god tid, tycker jag. Vissa i gänget har ju barn som de behöver fixa barnvakt till också.

    Ska jag bara vänta på att de hör av sig med ett datum då de vill ha m2b hemma/ i stugan?
    Eller ska jag vänta tills hans bror svarar på inbjudan? OSA:t är 10 maj, vilket ju blir i sista sekund om de ska börja planera då.
    Eller ska jag messa (när, isåfall?) och fråga vilket datum de hade tänkt sig?

    De kanske inte har planerat något alls, trots att de är ett killgäng som hängt ihop sen lekis och att de som tidigare gift sig fått en svensexa? Då blir det ju pinsamt om jag messar och frågar om datum....
    M2b´s brorsa fick visserligen ingen, men inbjudningarna gick ut ca 10-12 dagar innan vigseln så det var ingen som hann fixa någonting. Vi gick inte på vigseln då det var för kort varsel och vi redan var uppbokade den helgen.

    Hur ska man göra?

    Rörigt inlägg, skyller på febern Tungan ute

  • daniiel
    Mahy skrev 2012-01-09 16:53:21 följande:
    Jag tycker nog att det är riktigt dålig stil! Jag vet att minna vänner har haft problem med tjejen som skulle fixa allt, hon slutade helt plötsligt höra av sig, men jag tror att det är löst nu :)

    Men jag hoppas att du i alla fall vet vilka som är dina riktiga vänner nu!!
    Skönt att det löste sig :)

    Haha jodå, ingen av dom ;P Min syster såklart, men resten av tjejorna har jag faktiskt ingen kontakt med längre. Bröllopet blev som ett hejdå.
  • daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-02-18 16:03:09 följande:
    Våra inbjudningar landade i gästernas brevlådor i tisdags (14/2) och jag undrar när och om jag kan messa m2b´s brorsa och lite luftigt fråga vilket datum de har tänkt sig svensexan och om de vill att vi ska vara hemma den helgen eller om vi ska vara i stugan?
    Min m2b jobbar ju vissa helger, och får reda på det med ca 1-½ veckans varsel, så det vore ju bra att veta vlken helg de har tänkt så han kan förska ansöka om ledigt.
    Men m2b´s bror har inte ens reagerat på inbjudan, ringt, skrivit på facebook eller något för att tacka för inbjudan och säga att de kommer/inte kommer.

    Våren kommer ju gå snabbt, det är påsk och en del andra helger så de lär ju planera i ganska god tid, tycker jag. Vissa i gänget har ju barn som de behöver fixa barnvakt till också.

    Ska jag bara vänta på att de hör av sig med ett datum då de vill ha m2b hemma/ i stugan?
    Eller ska jag vänta tills hans bror svarar på inbjudan? OSA:t är 10 maj, vilket ju blir i sista sekund om de ska börja planera då.
    Eller ska jag messa (när, isåfall?) och fråga vilket datum de hade tänkt sig?

    De kanske inte har planerat något alls, trots att de är ett killgäng som hängt ihop sen lekis och att de som tidigare gift sig fått en svensexa? Då blir det ju pinsamt om jag messar och frågar om datum....
    M2b´s brorsa fick visserligen ingen, men inbjudningarna gick ut ca 10-12 dagar innan vigseln så det var ingen som hann fixa någonting. Vi gick inte på vigseln då det var för kort varsel och vi redan var uppbokade den helgen.

    Hur ska man göra?

    Rörigt inlägg, skyller på febern Tungan ute
    Du skulle ju kunna slänga iväg ett sms och bara skriva något i stil med "Om ni tänkt dra ihop en svensexa kan det vara bra om jag/vi fick veta vilken dag. Hör gärna av dig så fort du vet något." Då behöver han ju inte känna att han redan nu bör ha börjat planera den saken, men du planterar ett lite frö och får kanske igång hans tankar på om/när en svensexa skulle vara lämpligt. Att förvänta sig att han (mf.) redan nu, inte ens en vecka efter inbjudan kommit ut ska ha hunnit bestämma en sådan sak är lite väl tidigt kanske.
  • Juni 2012
    daniiel skrev 2012-02-18 16:22:53 följande:
    Du skulle ju kunna slänga iväg ett sms och bara skriva något i stil med "Om ni tänkt dra ihop en svensexa kan det vara bra om jag/vi fick veta vilken dag. Hör gärna av dig så fort du vet något." Då behöver han ju inte känna att han redan nu bör ha börjat planera den saken, men du planterar ett lite frö och får kanske igång hans tankar på om/när en svensexa skulle vara lämpligt. Att förvänta sig att han (mf.) redan nu, inte ens en vecka efter inbjudan kommit ut ska ha hunnit bestämma en sådan sak är lite väl tidigt kanske.
    Jo, än är det tidigt så klart :) De har ju inte ens reagerat på inbjudan än
  • daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-02-18 16:38:02 följande:
    Jo, än är det tidigt så klart :) De har ju inte ens reagerat på inbjudan än
    Men jag tycker inte det är något fel på att "kika läget" lite ändå, snart, så att säga :) Jag hör ju dock inte till dom som tycker att svensexa/möhippa ska vara helt hemligt för både brud och brudgum och att man absolut inte får lägga sig i och fråga något angående den saken. Man ska inte planera den själv, det håller jag med om, men man måste ju kunna få lite info om det är sådana saker som tex din blivandes jobbtider eller liknande med i bilden.
  • Juni 2012
    daniiel skrev 2012-02-18 16:45:39 följande:
    Men jag tycker inte det är något fel på att "kika läget" lite ändå, snart, så att säga :) Jag hör ju dock inte till dom som tycker att svensexa/möhippa ska vara helt hemligt för både brud och brudgum och att man absolut inte får lägga sig i och fråga något angående den saken. Man ska inte planera den själv, det håller jag med om, men man måste ju kunna få lite info om det är sådana saker som tex din blivandes jobbtider eller liknande med i bilden.
    Jo, precis.
    Eller så kan man göra som på en möhippa som jag var på för ett antal år sen, köra hippan och sexan samma dag utan att brudparet vet något....
    Jag frågade om vi bara skulle hippa i 4-5 timmar och sen åka hem? Nääää, hela dagen skulle vi vara borta! Jaha...Deras hund då? Oj då, den tänkte vi inte på.... Så det fick avslöja lite av planerna så brudparet fick chansen att fixa vovvevakt Tungan ute
  • Aniara4

    Jag önskar att jag hade pejlat läget med hans vänner lite tidigare, eller reagerat på att ingen frågade efter kontaktuppgifter. Det höll på att inte bli nån svensexa...

  • Juni 2012
    Aniara4 skrev 2012-02-19 09:07:52 följande:
    Jag önskar att jag hade pejlat läget med hans vänner lite tidigare, eller reagerat på att ingen frågade efter kontaktuppgifter. Det höll på att inte bli nån svensexa...
    Det är just det jag är orolig för.
  • Juni 2012
    Juni 2012 skrev 2012-02-19 10:16:53 följande:
    Det är just det jag är orolig för.
    Kan säga att det är inte ens fem veckor kvar nu och ingen har hört av sig. Så det blir inget, för någon av oss.

    Hur har det gått för er andra?
  • JuliBrud89

    Ja jag har gjort det :) Jag vill væl veta så dom inte ska gøra nått dumt :P Och datum osv :) Jag får info av dom!

  • Lilique

    Vi har typ 8 veckor kvar till bröllopet (men de två sista veckorna vet jag att det inte finns någon tid för svensexa, så det är 6 möjliga veckor kvar då får man väl säga. Är helt övertygad om att det antingen inte kommer bli någonting eller något i absolut sista minuten som är ihopslängt på en kvart innan avfärd om jag inte försöker hjälpa till att organisera lite. Så är det alltid med dem. Får använda all min kvinnliga list för att se till att de tror att alla idéer är deras egna och hålla mig så absolut osynlig som möjligt när jag drar i trådarna.

    Skulle vara så himla tråkigt om det inte blev någon svensexa bara för att hans vänner aldrig tar tag i saker. Procrastinators unite! .... tomorrow.

  • sofiasmamma

    Fick besked igår om att min blivandes svensexa blir av (puh, tror inte det blivit ngn om inte jag lagt mig i lite försynt och pushat på) 3 veckor innan bröllopet.


     


    Det var en av de få saker jag oroade mig för, skönt att kunna bocka av den stressen. :)

  • squirlett

    Min blivande är iväg på sin svensexa i skrivande stund.
    Han har tre bestmans, men ändå fick jag sparka dem i arslet både en och tre gånger för att de skulle anordna nånting. Så visst sjutton kan man fråga om när det blir av, behövs inte ens göras på nått "fint" sätt, bara att fråga.

  • Juni 2012
    daniiel skrev 2012-05-17 00:02:27 följande:
    Har du frågat runt lite ännu?
    Nej, jag vill inte att de rafsar ihop något för att de känner sig tvingade av mig. VIll de fira/uppmärksamma m2b så gör de det ändå. De tidigare brudparen i hans kompisgäng har de planerat för utan att bruden tvingats säga något.

    Jag känner inte hans kompisgäng heller, de svarar knappt på tilltal från mig och de slutade höra av sig när han träffade mig...

    Vill de fira honom så gör de det utan att jag ska tjata Tungan ute
  • daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-05-17 10:23:11 följande:
    Nej, jag vill inte att de rafsar ihop något för att de känner sig tvingade av mig. VIll de fira/uppmärksamma m2b så gör de det ändå. De tidigare brudparen i hans kompisgäng har de planerat för utan att bruden tvingats säga något.

    Jag känner inte hans kompisgäng heller, de svarar knappt på tilltal från mig och de slutade höra av sig när han träffade mig...

    Vill de fira honom så gör de det utan att jag ska tjata Tungan ute
    Okej. Ja, jag menade inte att du skulle tjata utan bara tex fråga någon av dom om de tänkt planera något och ifall du skulle kunna få veta datumet i förväg så ni inte planerar in något samtidigt. Då kanske de får sig en liten påminnelse och du får reda på om de planerar något.
Svar på tråden Är det ok att prata med sin blivandes kompisar om svensexa?