• daniiel

    Är det ok att prata med sin blivandes kompisar om svensexa?

    Jag förmedlade en lista på namn och nummer till de killarna som var inbjudna på bröllopet och i min blivandes ålder till en av marskalkerna, som också var toastmaster, då han tagit på sig att kontakta de övriga. Mer än så la jag mig inte i. Jag fick sedan veta vilken dag och tid de tänkte "kidnappa" honom.

    I efterhand ångrar jag att jag inte la mig i mer faktiskt, för det visade sig att de planerat precis en sådan svensexa som min make länge pratat om att han inte ville ha. De klädde ut honom i tjejkläder, hängde på honom ett stort plakat och försedde honom med alkohol och en dildo. En lördagförmiddag. Sedan skulle han såklart släpas runt stan och utföra uppdrag. Han blev eskorterad av vakter ut från en galleria och portad från en butik. Han tyckte inte att det var speciellt roligt, alls, men ville ju hålla skenet uppe för vännernas skull.

    På aftonen blev det lite bättre, då de åkte och brottades i stora sumodräkter och sedan åkte hem till en av killarna och grillade och käkade middag. Då hade han roligt en stund, tills det blev prat om att gå på krogen och flera av de andra killarna blev rätt fulla. Då ringde han hem till mig och grät och sa att han ville komma hem. Han är inte en sådan som dricker mycket i vanliga fall och han hatar att gå på krogen.

    Hans vänner försökte ge honom en svensexa, så som de tror att svensexor "ska" vara tror jag. De är alla i 20-25års ålder och ingen av dom hade tidigare varit med på, än mindre hållit i, en svensexa. Jag tror de utgick från vad de hört och sett på film typ.

    Hade jag talat om tidigare att han absolut inte ville vara med om något sådant och kanske lämnat några tips på vad han själv hade pratat om att han hade tyckt varit kul, så kanske dagen i sin helhet hade blivit bättre. Han är ju tacksam för att de tog sig tid och faktiskt planerade något, men lite tokigt blev det.

  • daniiel
    Solrosen1982 skrev 2012-01-09 09:19:21 följande:
    daniiel: Å fy vilken mardröm! Min blivande skulle inte uppskatta en sån svensexa det är jag ganska säker på. Det måste ju vara som du skriver att de var oerfarna och inte visste bättre... Jag tror inte att min blivandes kompisar skulle ordna en sån svensexa eftersom att de är äldre och många av dem har varit med om svensexor själva.
    Ja, jag tror också att det beror på att de är så pass unga och inte visste bättre helt enkelt. Jag hoppas att din blivandens svensexa blir jättebra :)
    Mahy skrev 2012-01-09 09:20:41 följande:
    usch så taskigt, Man tror ju att vännerna ska känna sin vän tillräckligt väl för att veta vad han kommer gilla! Jag tror som du att de inte tänkte till riktigt, de visste inte hur en svensexa går till, för de flesta svensexor jag har hört om är det ju så att den är anpassad efter brudgummen!

    Jag vet bara att planerna finns på Gocart och painball, Men även att han ska få ha boratdräkt, Jag tror boratdräkten är det värsta de kommer göra, Men det är en hämnd för en tidigare svensexa som min m2b var med att planera och med tanke på att det var hans ide så får han bara vad han förtjänar :) Men hans vänner är snälla och ska gifta sig om nåt år så jag tror de är rädda för hämnden ;)
    Saken är den att min make och hans vänner inte umgåtts så mycket de senaste åren. De är ju precis i den åldern att många flyttat till andra städer för att plugga, någon har varit ute och rest länge och min make fick barn och stadgade sig. Hans vänner har inte riktigt hängt med i svängarna och antar att han är samma person som han var för 6år sedan. Då hade han med all säkerhet uppskattat den typen av svensexa. Det i kombination med att de som sagt inte riktigt visste vad de skulle göra och bara antog att det är sådär alla svensexor är.. ja, så blev det som det blev. De har ju förstått i efterhand att det kanske inte var superbra, men alla är goa vänner ännu och det är väl huvudsaken :)

    Det låter ju väldigt kul och som man säger, hämden är ljuv ;P Men då måste ju din blivande vara en sådan som kan tänkas tycka det är roligt, eftersom han själv planerade något sådant :) Hehe min make får väl se till att vara med och planera alla hans vänner svensexor i framtiden ;P
  • daniiel
    Mahy skrev 2012-01-09 16:10:36 följande:
    Min sambo (och jag) är nog ganska "elaka" vi tycker om att retas och "luras" så jag tror vi kommer få igen rätt ordentligt på vår möhippa/svensexa sen finns det en skillnad på hur man är "elak" Skulle mina vänner få för sig att jag skulle pussa folk på stan skulle jag tvärvägra eftersom jag inte gillar att främmande människor rör vid mig, dock skulle jag inte ha några problem att gå utklädd genom hela stan och göra korkade uppdrag, sånt tycker jag nog hör till lite! MEN bara för att jag tycker sådant är roligt betyder inte att alla tycker det och jag skulle aldrig utsätta en del andra kompisar för det fast att de lär göra så mot mig :)

    Ihiii...Jag tror min möhippa är i helgen btw....Jag har fått ändrade jobbhelger och berättade det för min bästa vän, först blev det tyst och sen "satan" och sen ehh oj slog mig visst på foten.....
    Jamen visst är det så, man kan ju definitivt vara "elak" till en viss gräns om man vet om att personerna i fråga nog skulle tycka att det var lite roligt :) Min make tyckte dock inte det var så skoj att springa runt och vifta med en dildo mitt på dagen bland alla barnfamiljer. Inte heller att bli portad från butiker var visst så kul :P

    Vad spännande, det verkar ju onekligen som att något är i görningen då :D Du får rapportera sedan vad du fick göra :) Jag hade själv inte heller uppskattat en möhippa liknande min makes svensexa, men jag fick ingen möhippa alls. Vet inte vad som är värre nästan :P
  • daniiel
    Mahy skrev 2012-01-09 16:24:02 följande:
    Alltså helt ärligt tycker jag nog inte att det är ett dugg roligt och har svårt att förstå vad det roliga med att vifta dildosar på stan, klart man förnedras lite men det ska ju bara oskyldigt!

    Haha nja det är svårt att veta vad som är värst i det läget! Men ville du ha en möhippa??
    Nej, varken jag eller min make förstod det roliga i det. Hans vänner har ju dock bett om ursäkt i efterhand och insett att de kanske gick lite över gränsen.

    Jo, nog ville jag ha en möhippa. Min syster (som var tärna) ville ha en lista med namn och nummer, då hon ju inte känner alla som skulle komma på bröllop. Hon försökte planera något, men det var svårt. Folk jobbade och var bortresta osv. Tillslut fick jag vet att "Det kommer inte bli någon möhippa innan bröllopet, för det var så få som kunde samtidigt. Du ska dock få en efter bröllopet, men jag berättar inte när.". Vi gifte oss i augusti, så jag har ju som insett att det inte kommer hända :P Nog för att jag vet att jag inte har så gott om vänner, speciellt inte nära vänner, men.. ja.. lite besviken är jag är jag att verkligen ingen kunde ta sig tid en dag. De hade ju gott och väl räckt med en liten middag och sällskapsspel, inget avancerat.
  • daniiel
    Mahy skrev 2012-01-09 16:53:21 följande:
    Jag tycker nog att det är riktigt dålig stil! Jag vet att minna vänner har haft problem med tjejen som skulle fixa allt, hon slutade helt plötsligt höra av sig, men jag tror att det är löst nu :)

    Men jag hoppas att du i alla fall vet vilka som är dina riktiga vänner nu!!
    Skönt att det löste sig :)

    Haha jodå, ingen av dom ;P Min syster såklart, men resten av tjejorna har jag faktiskt ingen kontakt med längre. Bröllopet blev som ett hejdå.
  • daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-02-18 16:03:09 följande:
    Våra inbjudningar landade i gästernas brevlådor i tisdags (14/2) och jag undrar när och om jag kan messa m2b´s brorsa och lite luftigt fråga vilket datum de har tänkt sig svensexan och om de vill att vi ska vara hemma den helgen eller om vi ska vara i stugan?
    Min m2b jobbar ju vissa helger, och får reda på det med ca 1-½ veckans varsel, så det vore ju bra att veta vlken helg de har tänkt så han kan förska ansöka om ledigt.
    Men m2b´s bror har inte ens reagerat på inbjudan, ringt, skrivit på facebook eller något för att tacka för inbjudan och säga att de kommer/inte kommer.

    Våren kommer ju gå snabbt, det är påsk och en del andra helger så de lär ju planera i ganska god tid, tycker jag. Vissa i gänget har ju barn som de behöver fixa barnvakt till också.

    Ska jag bara vänta på att de hör av sig med ett datum då de vill ha m2b hemma/ i stugan?
    Eller ska jag vänta tills hans bror svarar på inbjudan? OSA:t är 10 maj, vilket ju blir i sista sekund om de ska börja planera då.
    Eller ska jag messa (när, isåfall?) och fråga vilket datum de hade tänkt sig?

    De kanske inte har planerat något alls, trots att de är ett killgäng som hängt ihop sen lekis och att de som tidigare gift sig fått en svensexa? Då blir det ju pinsamt om jag messar och frågar om datum....
    M2b´s brorsa fick visserligen ingen, men inbjudningarna gick ut ca 10-12 dagar innan vigseln så det var ingen som hann fixa någonting. Vi gick inte på vigseln då det var för kort varsel och vi redan var uppbokade den helgen.

    Hur ska man göra?

    Rörigt inlägg, skyller på febern Tungan ute
    Du skulle ju kunna slänga iväg ett sms och bara skriva något i stil med "Om ni tänkt dra ihop en svensexa kan det vara bra om jag/vi fick veta vilken dag. Hör gärna av dig så fort du vet något." Då behöver han ju inte känna att han redan nu bör ha börjat planera den saken, men du planterar ett lite frö och får kanske igång hans tankar på om/när en svensexa skulle vara lämpligt. Att förvänta sig att han (mf.) redan nu, inte ens en vecka efter inbjudan kommit ut ska ha hunnit bestämma en sådan sak är lite väl tidigt kanske.
  • daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-02-18 16:38:02 följande:
    Jo, än är det tidigt så klart :) De har ju inte ens reagerat på inbjudan än
    Men jag tycker inte det är något fel på att "kika läget" lite ändå, snart, så att säga :) Jag hör ju dock inte till dom som tycker att svensexa/möhippa ska vara helt hemligt för både brud och brudgum och att man absolut inte får lägga sig i och fråga något angående den saken. Man ska inte planera den själv, det håller jag med om, men man måste ju kunna få lite info om det är sådana saker som tex din blivandes jobbtider eller liknande med i bilden.
  • daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-05-17 10:23:11 följande:
    Nej, jag vill inte att de rafsar ihop något för att de känner sig tvingade av mig. VIll de fira/uppmärksamma m2b så gör de det ändå. De tidigare brudparen i hans kompisgäng har de planerat för utan att bruden tvingats säga något.

    Jag känner inte hans kompisgäng heller, de svarar knappt på tilltal från mig och de slutade höra av sig när han träffade mig...

    Vill de fira honom så gör de det utan att jag ska tjata Tungan ute
    Okej. Ja, jag menade inte att du skulle tjata utan bara tex fråga någon av dom om de tänkt planera något och ifall du skulle kunna få veta datumet i förväg så ni inte planerar in något samtidigt. Då kanske de får sig en liten påminnelse och du får reda på om de planerar något.
Svar på tråden Är det ok att prata med sin blivandes kompisar om svensexa?