• Innuendo

    Vilken musik har/hade ni och varför?

    Jag tänkte det kunde vara roligt att se vad folk väljer för in- och utgångsmusik på sina bröllop, är det mestadels de vanliga brud- och bröllopsmarscherna eller har brudparen lite mer fantasi? Det kunde vara roligt att veta varför ni valde en musik ni valde också! En sak till som åtminstone jag finner intressant är vilket år ni gifte er, ni som edan är gifta. Det kan nämligen vara roligt att se om det "går mode" i musiken, och om den påverkas av något känt bröllop det året (som kronprinsessan Victorias, t ex).

    Jag har gift mig två gånger så jag har hela fyra musikstycken att "redogöra för".

    Vid mitt första bröllop, 1989, hade vi Bröllopet på Ulfåsa som ingångsmusik. Det var min mamma som tjatade om att vi skulle ha den, "Den är så vacker". Eftersom hon och hennes man betalade för bröllopet i god "brudens föräldrar betalar-stil" tyckte vi att hon kunde få sin vilja fram. Sedan var hon inte ens med...

    Som utgångsmusik hade vi A Whiter Shade Of Pale. Detta av lera anledningar, bägge älskade den låten, den är väldigt fin, och vi ville inte ha något "traditionellt" utan vi ville vara lite annorlunda.

     Bröllop år 1989.

    In: Bröllopet på Ulfåsa
    Ut: A Whiter Shade Of Pale

    Andra gången jag gifte mig var år 2005.Den här gången fick ingen annan komma med "önskelåtar", det var bara jag och blivande Maken som skulle bestämma. Blivande Maken lade beslutet helt i mina händer, och jag valde Canon in D av Pachelbel som ingångsmusik. Jag vet, inte vidare origonellt, men den är ju så vacker! Som utgångsmusik valde jag den pampiga A Trumpet Voluntary, poppis bland kungligheter exempelvis. Det var dock inte p.g.a det jag valde den (jag är stolt republikan), utan för att jag tycker om trumpet och andra blåsinstrument, och för att den är så tjusig.

     Bröllop år 2005

    In: Pachelbels Canon in D
    Ut: A Trumpet Voluntary

    Detta äktenskap håller fortfarande, om det har med musiken att göra låter jag vara osagt.

    Det var mina musikval, vilka är/var era?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-11 19:09
    När jag skrev "har brudparen lite mer fantasi" formulerade jag mig dåligt. Naturligtvis ska man ha de traditionella brudmarscherna om man vill ha dem, det angår inga andra än brudparet. De är vackra, jag menade inget annat! Vad jag menade var att det kan vara roligt att höra något totalt oväntat på bröllop, något man inte hör så ofta (eller någonsin).

    Det var inte min mening att såra någon eller kritisera någons val av musik, jag ber om ursäkt om jag har gjort det.

    Jag hoppas det är tydligt vad jag menade.

    Den ledsna gubben vid rubriken har jag inte satt ditt medvetet, det här är knappast något ledsamt ämne!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-12 23:32
    Vichy skriver om soloframträdanden. Det hade jag helt glömt bort att nämna, självklart vore det kul att höra om ni hade något sådant under era bröllop!

    På mitt första bröllop spelade och sjöng min morbror och hans [dåvarande] fru, inget soloframträdande iofs men ändå. Jag hade helt glömt det, det var ju lite pinsamt... Får skylla på att det ju faktiskt var ganska länge sedan. Vad sången heter kommer jag inte heller ihåg men refrängen är ungefär "Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt, och ingen kan lämna det åter". Hoppas ni förstås vad jag menar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-15 19:41
    Jag råkade skriva att Vichy tog upp solosånger/musik men det var fel. Det var ju CarolinZ som tog upp det. Ber om ursäkt för att jag skrev fel inläggsskrivare!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 01:40
    Om ni har svårt att komma på någon bra psalm eller låt kan ni gå in på kyrkomusik.se/. Där finns massor av förslag, inte bara psalmer utan "vanliga låtar". Man kan lyssna på dem också, det är bara små snuttar men man får ju en uppfattning i alla fall.

    Kanske kan den sidan hjälpa någon som har svårt att hitta "rätt" musik!

  • Svar på tråden Vilken musik har/hade ni och varför?
  • Maria466
    Innuendo skrev 2014-03-05 15:37:10 följande:
    Jag har sagt det många gånger nu, men jag säger det igen: Det är så fint när en kompis eller släkting sjunger eller sperlar, det ger bröllopet en liten extra "knorr" och gör det unikt.

    Som en saga, är det Shirley Clamps låt?

    Det finns ju så otroligt många fina låtar, det är inte det lättaste att välja musik. Men det fixar ni så klart!

    När knyter ni hymens band?
    Ja det är Shirley Clamps låt. Bara älskar den. Det var meningen att mina kusiner skulle sjunga men då den ena flyttat till London har dom ju ingen möjlighet att träna tillsammans. 

    På Pingstafton den 7 juni blir jag Fru Thunell (Oj vad konstigt det kändes att skriva FlörtHjärta ) Dessutom är det min mammas födelsedag så den dagen betyder otroligt mycket för mig då mamma inte finns med oss på jorden längre
  • Innuendo
    Icalundahl skrev 2014-03-05 17:21:33 följande:
    Ja. Vi gillar ju båda film. Mouline Rouge är min favoritfilm, gråter varje gång jag ser den och kan riktigt höra hur den låter i kyrkan.
    Jag gillar själv fiol och mer lantlig musik men min stockholmare till karl är inte såld på det alls ;)
    Jag måste erkänna att jag aldrig sett den filmen... Det är inte det att jag ibnte gillar musikaler, för det gör jag. Det har bara inte blivit av! Ska nog se den så snart jag får möjlighet!
    Maria466 skrev 2014-03-05 17:40:46 följande:
    Ja det är Shirley Clamps låt. Bara älskar den. Det var meningen att mina kusiner skulle sjunga men då den ena flyttat till London har dom ju ingen möjlighet att träna tillsammans. 

    På Pingstafton den 7 juni blir jag Fru Thunell (Oj vad konstigt det kändes att skriva FlörtHjärta ) Dessutom är det min mammas födelsedag så den dagen betyder otroligt mycket för mig då mamma inte finns med oss på jorden längre
    Så fint av dig att gifta dig på hennes födelsedag! På det sättet är hon ju "med" dig på din stora dag fast hon är borta. Jag är säker på att hon på något sätt kommer se dig och vara stolt över dig! Glad

    Eftersom jag och Maken har släkt både i Stockholm och norrut valde vi att ta en kyrka lite "mittimellan" för dopet av vår son och vår vigsel (som blev en överraskning för gästerna). Det fick bli Bergby kyrka i Hamrånge, strax utanför Gävle. På så sätt fick alla ungefär lika långt att åka. Det är samma kyrka där mina älskade morföräldrar gifte sig många år tidigare. Mormor fick tyvärr inte träffa min yngste son, men morfar var med på dopet/bröllopet, och han var så glad och stolt över att vi hade valt "deras" kyrka att både döpa vår son och gifta oss i.

    Vi hade festen i församlingshuset, och i det huset hade mina morföräldrar bott som nygifta en gång i tiden, i en liten lägenhet på övervåningen! Det visste jag inte när vi bestämde oss för att ha festen där, så det blev extra roligt!

    Inte riktigt samma sak som med din mammas födelsedag förstås, men ändå lite liknande symbolik. Och jag var säker på att mormor såg oss någonstans ifrån och log! Glad

    Ja, visst känns det konstigt att skriva sitt nya efternamn i början? Men konstigt på ett bra sätt! Flört
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • enzeru

    Vi gifter oss i Augusti så musiken är inte spikad ännu men jag är helt inne på att gå in till en låt av Enya.
    Vi skall ha Fantasytema på bröllopet och gifter oss i en liten kyrkoruin så vi vill ha musik som passar temat på ett eller annat sätt.

    Så just nu funderar jag på antingen "May it be" eller "Only time" när vi går in, båda låtar av Enya. Sambon är dock tveksam till May it be för han tycker den är lite låg.

    När vi går ut funderar vi på att ha "Ever ever after" av Carrie Underwood, en låt från filmen Enchanted. Den låten får mig att le och känna mig glad. Fast med tempot på låten känns det mer som att vi får springa ut för att det skall bli bra Flört

    Men med många månader kvar så vi får se vilka låtar det blir till slut.

  • Marione

    Vi gifter oss också i augusti och har inte riktigt spikat musiken helt och hållet. Kul att man kan få lite inspiration här.


     


    Som ingångsmusik hade vi tänkt det mest klassiska av allt - Mendelssohn´s.


    Utgångsmusik är inte klart alls.


     


    En kompis till mig ska sjunga "undantag" med Bo Kaspers Orkester.


     


    När vi kommer till festen sen är tanken att det ska bli en överraskning för min sambo och "En sån karl" ska spelas.


     

  • Innuendo
    Marione skrev 2014-03-09 19:10:36 följande:

    Vi gifter oss också i augusti och har inte riktigt spikat musiken helt och hållet. Kul att man kan få lite inspiration här.


     


    Som ingångsmusik hade vi tänkt det mest klassiska av allt - Mendelssohn´s.


    Utgångsmusik är inte klart alls.


     


    En kompis till mig ska sjunga "undantag" med Bo Kaspers Orkester.


     


    När vi kommer till festen sen är tanken att det ska bli en överraskning för min sambo och "En sån karl" ska spelas.


     


    Åh, "En sån karl" är ju så rolig! Ska du inte sjunga den själv, det vore väl en kul grej? Flört Jag vet inte hur gamla ni är, ni kanske inte alls vet vad jag pratar om, men Christer Pettersson, som ett tag var misstänkt för mordet på Olof Palme, hade en mycket speciell, lite haltande/rullande gångstil och SVT gjorde ett filmklipp där han knatade och så spelade de den låten. Det blev lite ståhej över det där om jag minns rätt, och det var ju ganska elakt. Men lite kul var det allt...

     Men det är ju några år sedan, de flesta av er är kanske för unga för att minnas det.
    *känner mig plötsligt väldigt gammal* Obestämd
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • stocke

    Ingång: Värmlandsvisan med Freddie Wadling Min kille är från Värmland och vi kommer gifta oss där :) Solo: Amazed - Lonestar Vår låt som vi alltid känt är vi. Utgång: I'm A Believer - The Monkees. Som utgång ville vi ha något glatt som ändå kändes som oss.

  • EllinorS
    Innuendo skrev 2014-03-05 07:32:42 följande:
    Nå, hur gick det nu då? Är du fru eller flydde du i panik, som Julia Roberts i Runaway Bride? FlörtJag vågar nog satsa en slant på att du är fru!
    EllinorS skrev 2014-03-01 13:57:52 följande:
    Vi funderar på Moon river som igångsmusik, tror ni att den kan fungera på orgel? Har så svårt för alla superpampiga låtar och vill ha något lågmält, men inte sorgligt. Till utgång tar vi nog You and me song med the Wannadies:)   
    Försöker tänka mig Moon river på orgel, kan riktigt höra den inuti skallen (eller så har sömnbristen gjort mig knäpp, inne på andra dygnet utan sömn). Flört

    Nej men skämt åsido, det kan nog bli riktigt bra om den spelas mjukt och lite "svepande", kantorn bör nog inte dundra på för fulla muggar så att säga, för då tror jag inte det låter bra.

    Men det är ju min åsikt! Glad

    Får jag fråga varför ni valt just den? Det känns som att "medelåldern" här på BT är ganska låg, och de flesta yngre brukar väl kanske inte uppskatta sådan musik (fördomar och förutfattade meningar, förlåt! Det kanske är jag som är gammal helt enkelt!). Den är ju oerhört fin! Gillar ni Breakfast at Tiffany's?

    Jag gillar dessa två textrader:

    Two drifters off to see the world.
    There's such a lot of world to see.

    Känns passande på ett bröllop! Glad Ja, nu blir det instrumentalt förstås, men om man kan sången så vet man ju!
    Nå, sorgligt blir det ju inte, inte i mitt tycke i alla fall. Gratulerar till ett originellt och vackert val! Glad

    Den andra känner jag inte igen så här på rak arm, men den blir nog bra!

    När är den stora dagen?Kul med filmmusik!

    Nej, det är inte lätt det där med att välja musik. Man vill ju gärna ha något som representerar oss två, så att säga, och som låter bra på orgel. Det kan ju bli katastrof om man har otur. Men en bra kantor säger väl ifrån om han/hon inte tror att det blir bra.Lite yrkesstolthet har de väl! Flört

    Såg du mitt tips om kyrkomusik.se/ ovan? Det kan vara till stor hjälp tror jag!

    När är det dags för er då?
    Vi tycker mest att den är fin och har sjungit den tillsammans på ett annat bröllop (vi är båda musiker). Men är inte helt hundra än, så svårt att veta innan man hört hur det låter på orgel. 

      Vi gifter oss den 2 augusti, så är ju lite tid kvar. Men just eftersom vi båda är musiker känns det så viktigt att det blir bra musik. har faktiskt funderat på att skriva något själv i stället:)
  • ViskesLopme

    Både jag och min kille är musiker och träffades genom musiken + att nästan hela våra liv kretsar kring musik.
    Så det kommer bli en väldigt känslig känsla när vi väl ska ta beslutet, men vi är överens om det  mesta och sen så kan han få välja solosång.
    Vi tänker för övrigt gifta oss borgligt utomhus med en ackegurra och troligtvis manlig sångare

    Ingång: 3 alternativ: Canon i D, Here comes the sun (Beatles) eller Blackbird (Beatles). Känns mest "brölllopigt" med instrumental låt och isåfall blir Blackbird lite väl traglig i längden, men om den inte är ingång så blir den en extra solosång för den ska vara med.

    Solosång: Sambon får välja, troligtvis powermetal-ballad. Kanske Your Song. Eller så chockar sambon och sjunger själv.

    Utgång: 500 miles- The Proclaimers. Det är våran låt och avslutar på ett härligt sätt.


     


    Däremot så skulle jag kunna tänka mig ingång och utgång playback iställlet för live så men vet att min kille absolut vill ha det live.
    Sedan under kvällen blir det en spotifylista med blandad bra och kul musik.

  • MariaAlbjar

    Vår solist sjöng Christina Aguileras "the right man" (med något ändrad text) uppifrån orgeln när vi gick in. Annorlunda, stämningsfullt och erhört vackert!

  • snowstars

    Nu har vi bestämt och det blev så här: 

    Ingång: Intåg i sommarhagen (Peterson-Berger)

    Solosång ett: Himmelblå  (Anne-Marie Almedal)

    Solosång två: Halo  (Beyoncé)

    Utgång: Can You Feel The Love Tonight (Elton John) 

    Om pianisten inte kan spela ingångslåten kommer vi välja River Flows In You istället. Vi gifter oss borgerligt i september så det blir inga psalmer. 

  • LinaNordstrom

    Vi hade som ingångmusik Canon in D på orgel, solosång Thousand years och utgångmusik Concerning hobbits på orgel Det blev väldigt lyckat och fint (föutom att det var lite dåligt ljud när solisten sjöng).

  • antoniab

    In hade vi Canon in D med liveinstrument - fiol, cello, gitarr och piano. Fantastiskt vackert och personligt då mina systrar var med och spelade.

    Solon hade vi: sarah dawn finer - kärleksvisan (fast på engelska), Rascal Flatts - bless the broken road, brook fraser - love is waiting.

    Ut hade vi Peter Gabriel - the book of love

    Allt framfört av familj. Vi skippade psalmerna, då jag aldrig varit så förtjust i orgelmusik, trots att vi hade en kyrklig vigsel.

    Vi gifte oss i februari 2013:)

  • MariaG

    Någon som har haft rid över skog från Ronja som ingångs eller utgångsmusik? Och i så fall har tonerna till den?

  • filibustern
    MariaG skrev 2014-07-12 13:57:57 följande:

    Någon som har haft rid över skog från Ronja som ingångs eller utgångsmusik? Och i så fall har tonerna till den?


    vi har som utgångsmusik. njaaaa. det finns bitar om du söker på google. men sen så ska vi och vår dragspellärare försöka luska ut resten själv, blir nog inte så svårt skulle ja tro. 
  • MariaG
    filibustern skrev 2014-07-12 19:29:29 följande:
    vi har som utgångsmusik. njaaaa. det finns bitar om du söker på google. men sen så ska vi och vår dragspellärare försöka luska ut resten själv, blir nog inte så svårt skulle ja tro. 
    Aha så spännande. Ja jag har sett delar av den på nätet men vår organist vill ha hela... Så kanske blir till att köpa den på kyrkomusik.se. När gifter ni er?
  • filibustern
    MariaG skrev 2014-07-13 20:23:48 följande:
    Aha så spännande. Ja jag har sett delar av den på nätet men vår organist vill ha hela... Så kanske blir till att köpa den på kyrkomusik.se. När gifter ni er?
    den 5 sept nästa år. ^^ ska ha skogstema. 
    men ja tycker väl ändå att en organist ska kunna spela ut hela, om denne har tonarten låtern går i, en bit av låten och har så pass musikalitet. aja. ja den är väl inte så fasligt dyr? kan ju vara värt det^^ 
    när gifter ni er? 
  • MariaG
    filibustern skrev 2014-07-14 11:15:54 följande:

    den 5 sept nästa år. ^^ ska ha skogstema. 

    men ja tycker väl ändå att en organist ska kunna spela ut hela, om denne har tonarten låtern går i, en bit av låten och har så pass musikalitet. aja. ja den är väl inte så fasligt dyr? kan ju vara värt det^^ 

    när gifter ni er? 


    Vi gifter oss den 9 augusti i år så det är nära. Därav vill jag ha noter så han inte behöver lära sig eller klura ut ????
  • a ring on my finger
    MariaG skrev 2014-07-14 17:09:25 följande:
    Vi gifter oss den 9 augusti i år så det är nära. Därav vill jag ha noter så han inte behöver lära sig eller klura ut ????
    Men finns de inte att köpa på nätet någonstans? Brukar inte kosta många tior.
    En del spelar ju endast efter noter medan vissa spelar bättre på gehör.
  • MariaG
    a ring on my finger skrev 2014-07-15 13:36:43 följande:

    Men finns de inte att köpa på nätet någonstans? Brukar inte kosta många tior.

    En del spelar ju endast efter noter medan vissa spelar bättre på gehör.


    Noterna fanns på nätet och vågade inte vänta längre så köpte de häromdagen ????
Svar på tråden Vilken musik har/hade ni och varför?