• Anonym (Ångrat)

    Jag har ångrat mig

    Jag gifter mig i juli och skickade ut inbjudningarna direkt efter nyår, med osa nu i slutet på februari. På stället vi skall vara på finns sovplatser för 47 pers och vi blir totalt 67 där vissa åker hem efter festen. Nu till saken. På min gästlista har jag hela mitt liv haft en person som självskriven på listan, en vän jag haft sedan jag var sex och vi är nu 28. Vi var bästa vänner under många år, fram till och med gymnasiet ungefär. Efter det började vi tappa kontakten och hörs nu kanske ett par gånger om året. Eftersom min fästman hade ångest över hur mycket folk som skulle komma så föll min vän bort från listan till slut, delvis på grund av att hon har en pojkvän som vi knappt känner - vi har ju inte så mkt kontakt längre...Har tänkt på detta under lång tid nu och nu kommit fram tlll att jag ändå vill att hon kommer. Men hur skall jag göra? Inbjudan är ju gammal nu (osa-tiden har gått ut). Jag hade kunnat göra om den med ett nytt osa-datum, men hur förklarar jag då att alla rummen hux flux är slut? Skall jag vara ärlig och berätta, eller försöka låtsas som ingenting? Och egentligen vill jag att bara hon kommer (då hade det faktiskt funnits en sängplats kvar), men hon har ju sin pojkvän (och det finns dumma kutym-regler, jag vet).

    Vad skall jag göra? 

  • Svar på tråden Jag har ångrat mig
  • daniiel

    Jag vet inte hur man bör och ska göra, men jag vet hur jag förmodligen hade valt att göra - pratat med henne! Jag hade nog varit ärlig och sagt som det var, att ni ska gifta er och att du känner att ni glidit isär lite senaste åren, att du inte känner hennes pojkvän och att ni redan skickat ut inbjudningarna, men att du nu hemskt gärna vill att hon ska komma. Sedan får ni ta diskussionen därifrån, beroende på vad hon säger. Hon kanske inte har möjlighet att komma alls eller så kanske hon gärna kommer utan sin pojkvän. Det kanske finns andra boenden i närheten där dom skulle kunna sova båda två, tex hotell?


  • Anonym

    skicka en inbjudan och så får du ta problemet med att berätta om dom kommer båda två. Jag hade samma problem men dom valde att inte komma men då hade jag i alla fall bjudit dom. Vi bjöd inte en kompis till min man som han glidit ifrån och det ångrade han senare.

  • FrökenMäkelä

    Jag hade varit ärligt och sagt som du skrivit till oss. Att du och din sambo diskuterat fram och tillbaka gästlistan men att du nu känner i ditt hjärta att du vill ha henne där och om hon väljer att dela denna dag med er så är det trevligt om ni skickar den officiella inbjudan till henne även om osa datumet är passerat.


    Men om där är en säng kvar kan hon väl dela den med sin pojkvän?

  • passionsblomman

    Med så tidig osa som ni valt, så skulle jag gissa att ni kommer att få se er lista stuvas om en hel del hur som helst-det är ju mer än fyra månader tills ni gifter er, så det är ju sannolikt att saker hinner hända som förändrar läget för olika gäster. Alltså kommer ni att behöva kunna vara flexibla och beredda på förändringar oavsett. Och det är inte alls otroligt att det kan bli en sängplats (eller två) ledig när allt kommer omkring.

    Bjud henne och hennes kille för sjutton gubbar! allt runt omkring är praktiska detaljer-själva inbjudan är en önskan från ditt hjärta till en vän, och när allt kommer omkring brukar det mesta ordna sig vartefter.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (Ångrat)

    Jag ringde henne idag! Jag sade som det var och sade att jag gärna ville ha henne där. Sade att det fanns en sovplats för henne, förklarade varför hon inte fått inbjudan innan. Hon lät glad över att jag ringt och skulle återkomma med besked. Så vi får se om hon är bitter i efterhand...

  • FrökenMäkelä
    Anonym (Ångrat) skrev 2013-03-06 20:38:59 följande:
    Jag ringde henne idag! Jag sade som det var och sade att jag gärna ville ha henne där. Sade att det fanns en sovplats för henne, förklarade varför hon inte fått inbjudan innan. Hon lät glad över att jag ringt och skulle återkomma med besked. Så vi får se om hon är bitter i efterhand...

    Vad kul och läsa! Hoppas hon kan komma.


    Bitter tycker jag inte hon borde bli, en annan femma om du ring någon vecka-månad innan bröllopet men nu har du ju hört av dig i god tid innan det är dags.


    Hoppas hon väljer att komma :))

  • Anonym (Ångrat)

    Det gick inte så bra som jag trodde...Hon skickade idag ett sms där hon tackade nej. Hon ville bli bjuden som alla andra och förstod att vi hade valt att prioritera andra människor framför henne. Tyckte det kändes konstigt och skrev att hon inte ville bli bjuden "för att det blev en sängplats över"...Jag vet inte om hon uppfattade vårt samtal som att hon var en reserv, vilket hon aldrig var. Det var bara jag som fick ont i mitt hjärta av mitt misstag och nu kanske jag har förlorat henne. 

     

  • kitkät

    Jag förstår att hon tolkade det så.. Om jag ska vara ärlig så skulle jag nog också tolka det så om jag var hon! 
    Men kan du inte förklara för henne så som du har förklarat för oss i tråden - att eftersom ni inte har haft speciellt mycket kontakt på sistone så var du först osäker på om du skulle bjuda henne till bröllopet, men att du inte kunde släppa det och därför  valde du till slut att bjuda henne ändå, för att du verkligen vill att hon ska vara med och dela er dag, och att det inte alls är pga. att det finns en sängplats över?
    Kanske kan hon förstå dig bättre då? 
     

  • daniiel

    Jättetråkigt att hon tolkade det så, för om man läser vad du skrivit här, så verkar tolkar jag det då inte så. Som kitkät skriver, så kanske du kan prata med henne igen och förklara att hon inte är någon reserv och att hon inte är bjuden "bara för att det blev en sängplats över".


  • passionsblomman
    Anonym (Ångrat) skrev 2013-03-07 17:04:48 följande:
    Det gick inte så bra som jag trodde...Hon skickade idag ett sms där hon tackade nej. Hon ville bli bjuden som alla andra och förstod att vi hade valt att prioritera andra människor framför henne. Tyckte det kändes konstigt och skrev att hon inte ville bli bjuden "för att det blev en sängplats över"...Jag vet inte om hon uppfattade vårt samtal som att hon var en reserv, vilket hon aldrig var. Det var bara jag som fick ont i mitt hjärta av mitt misstag och nu kanske jag har förlorat henne. 

     
    Nå, du visste ju om att risken för den känslan och tolkningen fanns. -Ring då upp henne igen och etona att det verkligen inte har varit menat så och att du funderat mycket på hur du ska kunna bjuda henne utan at hon känner sig just som en reserv. Prata! Skicka inte sms! Om hon ändå efter det väljer att behålla sina sårade känslor och inte vill gå framåt, å är det ju hennes val-men den här första känslan kan du bemöda dig att bemöta. Berätta som du känner och att du är rädd att förlora henne-oavsett om hon kommer på bröllopet eller inte. Se ocks till att du löser det praktiska och klargör att även hennes kille är välkommen så att hon får extra bevis på att hon och hennes lycka räknas i ditt liv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • FrökenMäkelä
    passionsblomman skrev 2013-03-07 21:42:48 följande:
    Nå, du visste ju om att risken för den känslan och tolkningen fanns. -Ring då upp henne igen och etona att det verkligen inte har varit menat så och att du funderat mycket på hur du ska kunna bjuda henne utan at hon känner sig just som en reserv. Prata! Skicka inte sms! Om hon ändå efter det väljer att behålla sina sårade känslor och inte vill gå framåt, å är det ju hennes val-men den här första känslan kan du bemöda dig att bemöta. Berätta som du känner och att du är rädd att förlora henne-oavsett om hon kommer på bröllopet eller inte. Se ocks till att du löser det praktiska och klargör att även hennes kille är välkommen så att hon får extra bevis på att hon och hennes lycka räknas i ditt liv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

    Kan bara hålla med här.


    Men vill betona vikten av att du ringer henne och inte skickar sms.

  • Anonym (Ångrat)

    Jag ringde henne, men hon svarade inte så skickade ett sms där jag verkligen var ödmjuk inför situationen och sade att det inte alls var som hon tolkade det. Jag försökte ringa igen nu på kvällen, men fick inget svar. Jag får prova igen. Borde jag ge henne några dagar?

  • Grodprinsens brud

    Jag tycker att det låter som att du behöver ge henne några dagar i lugn och ro och sedan kanske träffas över en fika? Det är oftats lättare att prata på riktigt när man kan tolka den andres ansiktsuttryck..


  • FrökenMäkelä
    Anonym (Ångrat) skrev 2013-03-07 23:54:27 följande:
    Jag ringde henne, men hon svarade inte så skickade ett sms där jag verkligen var ödmjuk inför situationen och sade att det inte alls var som hon tolkade det. Jag försökte ringa igen nu på kvällen, men fick inget svar. Jag får prova igen. Borde jag ge henne några dagar?
    Ge henne några dagar. Nu har du ändå räckt ut din hand genom att försöka ringa och skickat ett sms. Ibland när man har fått för sig en sak så är det svårt att direkt se på saken annorlunda och då behöver man få tänka på det i lugn och ro och se att det kanske inte var så som man uppfattade det första gången.

    Kan ju tyvärr vara så att det kanske finns annat bakom att hon tackade nej men hon vågar inte stå för sitt svar och använder detta som en ursäkt.

    Men ge henne några dagar och fundera. Vet inte om ni bodde nära varann, kanske ta en fika och prata igenom det öga mot öga.
Svar på tråden Jag har ångrat mig