• Chicita

    Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

    Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

    Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört


  • Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    MsChevy skrev 2012-02-06 11:04:48 följande:
    Tack för svaret! Det är min kompis som ska göra vår tårta så jag letar febrilt efter den tårta som verkar absolut godast. jag är ju sjukt svag för prinsesstårta, gjord på laktosfritt. Men alla gillar ju inte all grädde, nån som har nåt gott recept på prinsesstårta? 

    Att ytan är jättevit spelar ingen större roll. Det ska ändå på div dekorering. Förresten, såna där foto-grejer som man kan skriva ut o ha motiv på tårtan, hur funkar det o hur smakar det?

    Hur skulle man t ex göra dekorationen på den här tårtan? Är det utskrifter som gäller då?


    Försökte citera denna också samtidigt i mitt förra inlägg, men det gick inte att skriva under det då av nån anledning. Det blir så ibland...

    Nåja för att svara dig...
    Dekorationerna på den tårtan är stenciler ja. Dom skrivs ut på ett "papper" som liknar oblater i konsistens och smak. Jag gillar dom inte.

    Det finns extravit marsipan (den är väl typ ivory-färgad) men man kan blanda den med lite sockerpasta för att dels få den lite lättare att arbeta med och dels för att få den lite vitare ändå om man vill...
    Jag föredrar en sockerpasta med vit chokladsmaksättning när jag använder sockerpasta. Men annars föredrar jag att äta marsipan.
    Så att blanda dessa brukar bli riktigt bra. Det smakar marsipan men lite mildare...

    En stor anledning att använda sockerpasta istället för marsipan är att även de som är allergiska mot mandel kan äta det då.
  • MsChevy

    Blä..oblat...nä, då skippar vi stencilerna! 
    Funderar på om vi ska ha en brudtårta o sen en massa små prinsesstårtor (typ cupcake size) Hur många tårtor i vanlig storlek skulle man behöva till ca 100 pers? Det brukar ju alltid bli så mycket över ju... 
    Hur skulle ni proffs gjort? Flera stora eller en stor o många små?

    Om man skulle ha frosting på prinsessbakelserna, det skulle inte bli för sött?

    Det här en idé hur de skulle se ut (detta är visserligen en porslinsskål)



    Skulle vilja att de ser ut ungefär så här:


    Förslag på tårtan, fast envånings:


    Vår cake topper är ganska stor så jag vet inte riktigt hur jag ska få med den eller få den att stå. Det är Barbie o Ken som jag ska "pimpa" lite...Tungan ute De kanske kan stå bredvid, de behöver väl inte va tårtan?

    Ursäkta alla mina frågor, men ni sitter ju en massa nyttiga kunskaper!Solig 
  • Chicita
    MsChevy skrev 2012-02-06 11:45:28 följande:
    Blä..oblat...nä, då skippar vi stencilerna! 
    Funderar på om vi ska ha en brudtårta o sen en massa små prinsesstårtor (typ cupcake size) Hur många tårtor i vanlig storlek skulle man behöva till ca 100 pers? Det brukar ju alltid bli så mycket över ju... 
    Hur skulle ni proffs gjort? Flera stora eller en stor o många små?

    Om man skulle ha frosting på prinsessbakelserna, det skulle inte bli för sött?

    Det här en idé hur de skulle se ut (detta är visserligen en porslinsskål)
    Skulle vilja att de ser ut ungefär så här:
    Förslag på tårtan, fast envånings:

     


    Vår cake topper är ganska stor så jag vet inte riktigt hur jag ska få med den eller få den att stå. Det är Barbie o Ken som jag ska "pimpa" lite...Tungan ute De kanske kan stå bredvid, de behöver väl inte va på tårtan?

    Ursäkta alla mina frågor, men ni sitter ju en massa nyttiga kunskaper!Solig

     


     
    Det där med storlek på tårta är jättesvårt...
    Jag gjorde exakt samma tårta till två bröllop. Det första var 30 personer (och det var min första bröllopstårta så jag var livrädd att det skulle ta slut) så det blev en 4-vånings och halva bottenvåningen var kvar när alla ätit klart. (dom tog flera gånger)

    Sen skulle jag göra tårta till ett bröllop med 60 personer. Eftersom jag läst på lite mer då om storlekar så ansåg jag att en 4-vånings med en lös bottenvåning som man kunde plocka fram ifall det tog slut, skulle räcka.
    Dom fick massor med tårta över, och ändå tog folk om där också. Dom hade båda bottenvåningarna kvar och en liten bit av en annan våning.... Det gick alltså mindre tårta fast det var dubbelt så många gäster.

    Att göra massa småtårtor tar tid.
    Jag tror inte heller riktigt på små princesstårtor som man ska få att likna cupcakes. Då är det nog bättre att göra cupcakes som man försöker få till att smaka princesstårta Flört
    Man kan exempelvis ha vaniljkräm och sylt som fyllning i dom, ett lock av grön marsipan och sen spritsa med en vaniljfrosting (eller kanske italiensk marängsmörkräm)
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-06 11:09:30 följande:
    Åh tack Skrattande
    Någon som vågar prata om annat än tårtor Flört

    Ja riktigt smör använder jag alltid, margarin duger att steka i om smöret var slut i affären, men knappt det...
    Citronsemlor lät spännande... Lemoncurd och grädde är ju en underbar tårtfyllning... Men Limecurd nervispad i grädde är nog snäppet bättre tycker jag själv Glad
    Jag har faktiskt aldrig provat limecurd men det måste jag ju göra! Lime är ju galet gott.  Kan tänka mig att  limecurdgrädde till kladdkaka kan bli mums?
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-06 21:48:43 följande:
    Jag har faktiskt aldrig provat limecurd men det måste jag ju göra! Lime är ju galet gott.  Kan tänka mig att  limecurdgrädde till kladdkaka kan bli mums?
    Jepp, en favoritfyllning i tårta är limecurd och vispad grädde (man vispar alltså grädde och sen har man ner limecurd i grädden tills man är nöjd med hur mycket det smakar).
    Gärna ett lager med mörk chokladmousse till det också eller hallon Skrattande
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-06 21:55:13 följande:
    Jepp, en favoritfyllning i tårta är limecurd och vispad grädde (man vispar alltså grädde och sen har man ner limecurd i grädden tills man är nöjd med hur mycket det smakar).
    Gärna ett lager med mörk chokladmousse till det också eller hallon Skrattande
    Hade lemoncurdgrädde och jordgubbsmousse i tårtan till min födelsedag. Är galet förtjust i citrus Hoppas att sambonkommer gå med på att ha någon form av citrusmousse tårta som bröllopstårta
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-06 22:03:45 följande:
    Hade lemoncurdgrädde och jordgubbsmousse i tårtan till min födelsedag. Är galet förtjust i citrus Hoppas att sambonkommer gå med på att ha någon form av citrusmousse tårta som bröllopstårta
    Jag körde ett extra lager fyllning + botten i vår bröllopstårta.
    Så uppifrån var lagren:
    sockerkaksbotten
    vit chokladmousse
    sockerkaksbotten
    hallonmousse med hela hallon i
    Mörk chokladbotten med chokladcrisp
    Mörk chokladmousse med riven choklad
    Mörk chokladbotten med chokladcrisp

    Maken älskar choklad och hallon. Så han fick välja.
    Men ja det är gott med något lite syrligt i tårtan så den inte blir så där sliskigt söt som vissa kan bli annars...
  • MySweetShadow

    Jag har bakat till ganska många bröllop, o jag tyckte nästan att de va enklast att baka cupcakes till alla, om man tänker rent tidsmässigt. O då bakade jag ändå 80st plus en tårta :p Så mitt tips är att göra, som Chicita, cupcakes i stil med prinsesstårtor...

    O för att prata bitar o sånt... Jag gjorde en 3 våningstårta i somras till ett bröllop, o den räckte gott o väl till 60 pers. Då va nedre botten 30cm i diameter, mitten 24cm o toppen 15cm.

    Så en tårta med 4 våningar kanske skulle räcka till 100 pers, om man har en riktigt stor botten? Vet inte...

  • Drullen

    Ja skulle absolut ha gjort små prinsess, men ja tycker oxå det är läckert med såna "tårtvarianter"


    Visst det blir en massa pill om man gör det själv o inte har gjort det förut, men det blir ju så fint : )
    (Om man inte vill göra själv kan man säkert få ett bra pris på ett bageri för att man köper många) o sen göra topptårtan själv.


    Frosting kan nog bli lite sött till det om du ska ha i samma innehåll som prinsess, så är det ju redan sött av de smakerna.


    Barbie o Ken behöver kanske inte stå upp, du kan ju sätta dom om de känns för stora uppepå. Tack för tipset by the way ; ) har inte lyckats komma på bra "dockor " att använda, men helt plötsligt fick ja användning av den där lådan som fortfarande är nerpackad nånstans (har bara söner)

  • MsChevy

    måste bara visa varför jag vill ha barbie o ken som caketopper. Hittade bilden av en slump på ebay o den är så jag. Solig Rock´n´roll, tatueringar o ståbas, en riktig rockabillytjej! Just den här kostar ca 1300:- på ebay, så jag kommer köpa en barbie (rödhårig för det är jag) o sen kläder finns oxå i leksaksaffärerna o sen blir det en massa småpill med att måla dit tatueringarna. Samma sak med Ken. Hoppas jag hittar nå bra ståbas oxå! 


Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm