• pulmonate

    Brudar i Italien??

    Hej!
    Vi gifter oss i Castello Scaligero di Malcesine vid Lago di Garda den 18/8. För mig är det mitt drömbröllop! Ska bli jätte kul!
    Finns det fler italienska brudar där ute? Hade varit bra o utbyta tips om vad vi måste tänka på och utbyta ideer!
    Temat för bröllopsmiddagen kommer vara ekologisk, lantligt fast med lyx känsla. Restaurangen är i ett gammalt fort.
    Fler som ska gifta sig i Italien??


  • Svar på tråden Brudar i Italien??
  • Ankis88
    pulmonate skrev 2011-10-28 11:36:36 följande:
    Jasså där ser man! Det brukar alltid vara tvärtom med italienska-svenska par så jag bara tog för givet att det var din kille som är italienare. 
    Kunde du någon svenska innan du flyttade dit? Min kille har jätte svårt att lära sig Svenska (det kanske är jag som är dålig på att lära ut!). 
    Salutami la Svezia! :) Un abbraccio! 
    Jag lärde mig svenska ganska snabbt, efter 3 månader kunde jag prata på ett begripligt sätt.
    Jag är språkintresserad och kom till Sverige först för ett år då jag var utbytesstudent på gymnasiet. Bodde hos en svensk familj och skolan var ju på svenska, plus att jag skaffade svensk pojkvän Så att jag lärde mig svenska då. Flyttade sedan upp till Stockholm efter studenten och har bott här sen dess. Min man lär sig italienska av mina föräldrar när vi åker ner på besök istället Ganska duktig har han blivit!

    Kommer ni fortsätta bo i Italien? Jag känner bara ett till italienskt-svenskt par, inte så vanligt!
    Nu blev det väldigt OT, men det är så roligt att prata med andra i  liknande situation.
    Buona fortuna e tanti auguri per il vostro matrimonio! 
  • lycka2012

    Hej! 

    vi ska också slå till och gifta oss i Italien till sommaren. I närheten av Alba har vi hittat en liten pärla. Vi kommer endast att bjuda vår närmaste familj och vänner och de får själva stå för resa och boende! Om alla komer blir vi 26 personer vilket är precis vad som får plats på hotellet vi hittat! Vi (eller jag) ser framför oss ett avslappnat, romantiskt och lantligt bröllop!

    Sitter och filurar på inbjudningarna och vad och hur man ska skriva! Hur tänker ni?  

  • Fjärilen

    Hej Pulmonate,
    Nu har vi äntligen bokat datum :) Och nästa steg är att börja fundera på maten.... Har ni satt ihop någon meny ännu? Och vet ni vilken slags bröllopstårtan ni vill ha?

    Ha en trevlig helg

  • pulmonate
    Fjärilen skrev 2011-11-04 13:24:50 följande:
    Hej Pulmonate,
    Nu har vi äntligen bokat datum :) Och nästa steg är att börja fundera på maten.... Har ni satt ihop någon meny ännu? Och vet ni vilken slags bröllopstårtan ni vill ha?

    Ha en trevlig helg
    Hej Fjärilen!
    Vad kul! Yay! När blir det? Så spännande!
    Tja, vi vet bara HUR MYCKET vi ska äta, men inte exakt vilken mat det blir. Vi väntar med provsmakningen för vi vill smaka på de färska råvarorna, och det hittar man inte nu.
    Vår restaurang är denna: http://www.ristorantealforte.com
    För 60 euro får vi:
    En antipastobuffé (med allt möjligt...låång lista)..parmaskinka, parmigiano, salami, ostar, etc...
    2 stycken pastarätter
    2 stycken kötträtter
    Citronsorbet
    Avec
    Bröllopstårta

    All dryck är inkluderad. Under maten och tårtan finns vin o spumante.. (5 olika sorter)  samt openbar med starksprit efter maten. 
    Tycker att det känns rätt bra prismässigt med tanke på vad alkoholen hade gått på hemma i Sverige. Det blir en del o äta också! :)

    Tårta.. ja du.. vi måste fortfarande gå på tårtprovning också! Dom görs av ett bageri i närheten och är inkluderat i priset för middagen. Jag hade antingen tänkt mig: Hallonmousse och vitchokladmousse med vitchokladflingor på utsidan... Eller med panacottamousse (lite mer italienskt) med skogsbärsmousse kanske.

    Kram
    Camilla.
    ps. Kom ihåg att ni skulle ha "lantlig chic" som tema och hade precis tittat på denna hemsidan för inspiration: http://www.sparkleandhay.com/diy-chic 
  • Fjärilen

    God morgon,
    Vi ska gifta oss den andra helgen i september vi blir ca 40st, vilket är ca dubbelt så många som vi trodde. Så vi har inte lika stort bröllop som er.

    Vilket bra pris ni har fått på maten. Ska ni ha festen inomhus eller utomhus?

    Vilken super bra länk till mitt tema :)

    Vi funderar faktiskt och strunta i bröllopstårta. Vi är inte så förtjusta i tårta, vet dock inte om detta kommer att bli en stor grej att man skippar bröllopstårtan?

    Ha en trevlig vecka.

    Kram

  • pulmonate
    Fjärilen skrev 2011-11-07 08:58:00 följande:
    God morgon,
    Vi ska gifta oss den andra helgen i september vi blir ca 40st, vilket är ca dubbelt så många som vi trodde. Så vi har inte lika stort bröllop som er.

    Vilket bra pris ni har fått på maten. Ska ni ha festen inomhus eller utomhus?

    Vilken super bra länk till mitt tema :)

    Vi funderar faktiskt och strunta i bröllopstårta. Vi är inte så förtjusta i tårta, vet dock inte om detta kommer att bli en stor grej att man skippar bröllopstårtan?

    Ha en trevlig vecka.

    Kram
    God morgon! Kul att vi var inne ungefär samtidigt!
    Och roligt att vi gifter oss ungefär samtidigt. Bara en månad emellan! Vi gifter oss den 18/8.

    Middagen kommer att vara hälften inomhus, hälften utomhus. Antipasto buffèn utomhus medans de väntar på att vi kommer.. 2 pasta rätter + 1 kötträtt inomhus till bords. Sen tar vi nog ostbuffè istället för en andra kötträtt (har inte helt bestämt oss på detta) och i så fall är det också utomhus så att folk kan sträcka på benen. Sen är det ju sorbet, kaffe och tårta utomhus med!
    Vi valde en restaurang som både var fin inomhus och utomhus. Vi hade kunnat ha allt utomhus också för de har ett tält som man kan stänga helt, men det är så vackert inomhus att vi tar några rätter inne. Man kan öppna upp stora dörrar mot trädgården så det kommer nog inte bli fööör varmt där inne.

    Nej man behöver ju inte ha bröllopstårta. Ni kanske kan ha en efterätt direkt. Ni kan ju göra en kul grej att ni "skär pannacottan" (bara er bit). De kanske kan göra en som är dubbelt så stor för just er, så att ni skär den! Pannacotta, eller något liknande är ju ganska lätt jämnfört med en tårta.

    Ha det så bra! Kramar! 
  • Fjärilen
    pulmonate skrev 2011-11-07 09:27:41 följande:
    God morgon! Kul att vi var inne ungefär samtidigt!
    Och roligt att vi gifter oss ungefär samtidigt. Bara en månad emellan! Vi gifter oss den 18/8.

    Middagen kommer att vara hälften inomhus, hälften utomhus. Antipasto buffèn utomhus medans de väntar på att vi kommer.. 2 pasta rätter + 1 kötträtt inomhus till bords. Sen tar vi nog ostbuffè istället för en andra kötträtt (har inte helt bestämt oss på detta) och i så fall är det också utomhus så att folk kan sträcka på benen. Sen är det ju sorbet, kaffe och tårta utomhus med!
    Vi valde en restaurang som både var fin inomhus och utomhus. Vi hade kunnat ha allt utomhus också för de har ett tält som man kan stänga helt, men det är så vackert inomhus att vi tar några rätter inne. Man kan öppna upp stora dörrar mot trädgården så det kommer nog inte bli fööör varmt där inne.

    Nej man behöver ju inte ha bröllopstårta. Ni kanske kan ha en efterätt direkt. Ni kan ju göra en kul grej att ni "skär pannacottan" (bara er bit). De kanske kan göra en som är dubbelt så stor för just er, så att ni skär den! Pannacotta, eller något liknande är ju ganska lätt jämnfört med en tårta.

    Ha det så bra! Kramar! 

    Roligt att vi ska gifta oss så tätt inpå och visst är det roligt att planera :)


    Vi funderar att ha maten så här
    Brudskål med något litet tilltugg
    Antipasti- typ charkuterier, ost och oliver o dylikt
    Pasta
    Kött
    Efterrätt med vino santo
    Kaffe och Grappa


     Funderar på om man inte ska ha så söt efterrätt o sedan ta typ torta della nonna till kaffet och ha det som en slags bröllopstårta


     Just nu håller jag på att kolla runt på olika sorters dukningar och pynt. En idé som vi ska göra är den här med gästboken...


     Sedan så har jag faktiskt bara köpt tärnklänningen. Jag gillar färgen gammal turkos.
    http://www.spiritofstlouis.se/product.html/noa-noa-dress-17?category_id=5 och så detta skärpet i midjan http://www.noanoareigate.com/wp-content/uploads/2011/10/1-0227-1_platin_1200x1800.jpg


    Och jag har hittat ett par supersnygga skor, men jag tycker de är lite väl dyra att köpa över internet utan att få prova dom innan.... Viktigt att ha skor som inte gör för ont på sin dag  :)http://www.shopheylady.com/details.php?products_id=107

    Och jag hittade min drömklänning, men så klart så är den från 2008 eller 2009, så den har utgått. Men snygg är den.


     


    Vad för sorts klänning letar du efter?


     


    Ha en bra dag


    Kram kram

  • pulmonate






     


     



    Det låter som en jätte bra meny! Bra mängd mat! Har ni haft kontakt med en wedding planer för att fixa detaljerna kring maten. Tänkte ni komma ner en gång innan bröllopet och titta på stället, osv?
    Gästboken var jätte söt! Bra idé. Själv tänkte vi ha ett "önskningsträd". Ett olivträd där folk hänger upp sin lapp med en önskning på trädet. 
    Men vi har andra saker som är med ramar: menyn, drinkmeny, osv. Man kan ha bordsplaceringen på tavlor också. Vi kommer förmodligen ha fri placering men med vissa "regler": Minst 2 italienare till bordet, minst 2 svenskar, minst 1 australiensare.
    Nu blev det helt fel med texten här!
    En idé till gåva är lite italieninspirerade saker: olivolja med en personaliserad etikett. Dock inte något vi själva kommer att köra på, men tyckte det var en söt idé. 

     Detta är klänningen som jag har beställt. Jag har själv satt ihop den ifrån flera olika klänningar och håller på o få den sydd hos Milly Bridal. Kanske något du också kan prova med din drömklänning? Det är ju så billigt så jag tänkte testa. Blir den inte bra så säljer jag den och går till plan B.

  • Fjärilen

    Vi har en weddingplanner, som hjälper oss att boka  och ha kontakten med alla. Gästerna kommer att kontakta henne för att boka deras rum, så vi slipper vara mellan händer.

    Vi ska ner bara några dagar tidigare, men vi har sett många kort ifrån stället och det verkar bra.

    Olivoljan var en bra idé, likaså my bridal. Ska kolla upp det där. Din klänning såg väldigt fin ut.


    Angående gästboken så tänkte vi ha typ ett trä där man hänger upp sina hälsningar och tavlan blir sedan något man gör efter festen :)

    Gillar menyn på glaset.

    Ska ni ha någon musik vid vigseln?

  • pulmonate

    Nu blev jag intresserad.. vad är detta för tavla då? Är det inte en gästbok? Vad blir skillnaden?

    Vi tänkte bara ha önskningsträdet där hela tiden så får dom skriva både innan och efter maten.

    Vad bra att ni har hittat en bra wedding planner! Se bara till att de hittar ett bra pris på middagen! Det är ju trotts allt det som kostar mest och det ä rju onödigt att betala mer än man måste.

    Musik har vi inte riktigt bestämt oss hur vi gör. Som det ser ut nu så kommer alla Marco's vänner ha med sig instrument och spela lite. Sen har vi en kompis som är DJ så han kan spela sen. Men jag tycker själv att detta känns för slumpmässigt och det är svårt att få igång alla om musikerna bara fummlar. Vet inte om de kan samma låtar, mm.
    Sen vill min kille sjunga jääätte mycket, men han har inte världens bästa röst *ler*. Så han tycker ju det är kul men frågan är om alla andra tycker det! hahah
    Till vigseln vet jag heller inte alls! Vi har en kompis som är jätte duktig på Contrabass vilket hade varit rätt så koolt. Om det spelas tillsammans med piano kanske.  
    Vi har ingen aning om musik till första dansen eller vigseln heller! Vi har inga direkt "romantiska" låtar som är våra. Blir lite fel att gå in till Bruce Springsteen! hahaha

    Hur har ni tänkt??  

Svar på tråden Brudar i Italien??