• Lissie84

    Hur ser ni på äktenskapet?

    Jag är lite nyfiken på hur ni ser på äktenskapet. Betydelsen har ju äktenskapet ändrats väldigt mycket under åren o jag kan gissa att det finns många olika "tolkningar" om vad äktenskapet innebär och vilka förhoppningar man har. Är äktenskapet bara ett steg efter samboliv eller betyder det någonting mer?


     


    Ifall någon präst hittar hit skulle det vara intressant och se hur ni ser på det. 

  • Svar på tråden Hur ser ni på äktenskapet?
  • förlovadflicka

     


    Lev idag skrev 2010-11-27 15:40:41 följande:
    Intressant att veta eftersom vi har så många olika värderingar. Alla lever ju efter sina egna värderingar.Men hur tänker ni som "lever efter bibeln", känner ni er partner fullt ut? vet ni hur de funkar i samboende? vet ni hur de funkar i vardagliga situationer?vet ni hur relationen funkar i samboende och vardagliga situationer?Det är lite intressant att veta tycker jag då jag bott ihop med min blivande, nu bor vi isär då han bor på gotland och jag i sthlm, men jag tycker att jag lärde känna honom mer och bätter när vi bodde ihop än om vi inte skulle gjort de förrän nu.Speciellt eftersom han och jag varit tillsammans i 6 år.Det är intressant då vi alla har olika värderingar och lever på olika sätt.Så jag är intresserad. :) (Inget illa menat om ni läser de på de sättet, utan jag vill verkligen veta för att jag är intresserad).

    Bra fråga! Vi träffas väldigt ofta, så klart, och brukar laga mat tillsammans, handla, städa, passa barn och så vidare, även om det kanske skulle kunna komma upp något jag inte visste lär det inte vara några stora saker, han är definitivt mannen i mitt liv, no doubt!

  • shakynose

    Fast min tolkning av det Bibeln har att säga om äktenskap är att den inte direkt betonar vikten av någon vigselceremoni alls. Nu har jag ju inte läst hela Bibeln, och vigseln är viktig som social markering, men jag personligen tror att äktenskapet handlar om att vara varandra trogen för evigt, älska och respektera varandra och leva tillsammans oavsett om en präst har välsignat föreningen eller ej. Kärleken i sig är ett bevis på att Gud har "godkänt" förhållandet och det är däri det heliga finns. Därför tror jag på att man kan leva i ett äktenskap utan att vara formellt gift, och inför Gud så blir alltså ett uppbrott ifrån en sådan relation också lika allvarlig som en skilsmässa. Så tror jag.


     


    Jag kan inte säga att jag lever efter Bibeln, men jag har haft stor hjälp av vad den boken har att säga om kärlek och äktenskap. Men som sagt: Som social markering så är vigseln enormt viktig. Gud vill nog att man visar sin kärlek på det viset, och jag tycker inte att det behöver vara helt fel att gifta sig innan man flyttar ihop eftersom jag inte tror att själva vigseln förändrar särskilt mycket.

  • JustMeAndMyLove
    shakynose skrev 2010-11-27 16:29:45 följande:
    Fast min tolkning av det Bibeln har att säga om äktenskap är att den inte direkt betonar vikten av någon vigselceremoni alls. Nu har jag ju inte läst hela Bibeln, och vigseln är viktig som social markering, men jag personligen tror att äktenskapet handlar om att vara varandra trogen för evigt, älska och respektera varandra och leva tillsammans oavsett om en präst har välsignat föreningen eller ej. Kärleken i sig är ett bevis på att Gud har "godkänt" förhållandet och det är däri det heliga finns. Därför tror jag på att man kan leva i ett äktenskap utan att vara formellt gift, och inför Gud så blir alltså ett uppbrott ifrån en sådan relation också lika allvarlig som en skilsmässa. Så tror jag.   Jag kan inte säga att jag lever efter Bibeln, men jag har haft stor hjälp av vad den boken har att säga om kärlek och äktenskap. Men som sagt: Som social markering så är vigseln enormt viktig. Gud vill nog att man visar sin kärlek på det viset, och jag tycker inte att det behöver vara helt fel att gifta sig innan man flyttar ihop eftersom jag inte tror att själva vigseln förändrar särskilt mycket.
    Jag har hört en teori där man gjort försökt att tolka bibeln på orginalspråk (något som ofta är svårt och som ofta slutar i olika tolkningar) där man anser att äktenskapet inte fanns i gamla testamentet men att man vid sex band sig till sin partner. Att det var själva sexet som var det heliga som man bara hade med en man (som kvinna). Sen var ju inte månggifte bland män sällsamt men det handlade nog mer om makt och status än om kärlek tyvärr. Däremot var det inte fritt fram för män att ligga runt. Tvärtom, hade de legat med en kvinna så skulle hon bo hos honom, han var skylldig att ta hand om henne och deras framtida barn. Så utan att vara rik kunde män inte ta på sig hur mycket kvinnor som helst. 

    Det här var nått jag läste för länge länge sen så jag ska inte påstå att det är så, minns inte ens var jag läste det. Nån tidskrift tror jag.


    Hur som är jag nyfiken på när själva äktenskapet började. Hade man ceremonier innan kyrkan fanns? Hur såg de ut? Vad handlade de om?


     


     


     

  • förlovadflicka

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-27 19:02:16 följande:
    Jag har hört en teori där man gjort försökt att tolka bibeln på orginalspråk (något som ofta är svårt och som ofta slutar i olika tolkningar) där man anser att äktenskapet inte fanns i gamla testamentet men att man vid sex band sig till sin partner. Att det var själva sexet som var det heliga som man bara hade med en man (som kvinna). Sen var ju inte månggifte bland män sällsamt men det handlade nog mer om makt och status än om kärlek tyvärr. Däremot var det inte fritt fram för män att ligga runt. Tvärtom, hade de legat med en kvinna så skulle hon bo hos honom, han var skylldig att ta hand om henne och deras framtida barn. Så utan att vara rik kunde män inte ta på sig hur mycket kvinnor som helst.  Det här var nått jag läste för länge länge sen så jag ska inte påstå att det är så, minns inte ens var jag läste det. Nån tidskrift tror jag. Hur som är jag nyfiken på när själva äktenskapet började. Hade man ceremonier innan kyrkan fanns? Hur såg de ut? Vad handlade de om?      

    Det stämmer, det var traditionen då, men det handlade liksom inte om att "jaha, nu råkade vi ha sex så då får vi vara gifta" utan det var liksom det som "lagband" äktenskapet. :)

  • JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2010-11-27 19:19:06 följande:
      Det stämmer, det var traditionen då, men det handlade liksom inte om att "jaha, nu råkade vi ha sex så då får vi vara gifta" utan det var liksom det som "lagband" äktenskapet. :)
    Aha, okej, det var alltså så. Bodde man ihop innan man hade sex?

    Är det nån som vet hur äktenskap ser ut i andra religioner. Muslimska vet jag. Indiska med om man tror filmerna man sett :) Men finns det några underliga äktenskapsceremonier i världen?


    Jag tycker annars det är jättefint att det finns de som håller på traditionen att inte bo ihop förrän efter äktenskapet. Det måste ge en otrolig känsla på bröllopet och bröllopsnatten. Känns som att de som gör så får sin bröllopsyra i flera veckor :) Tror också att man kan lära känna varran riktigt bra utan att bo ihop. Tycker det är lite löjligt med den här "grisen i säcken" kommentaren många får. Som sex tex. Varför tror folk det finns dåligt sex?? Otryggt sex är dåligt sex. Annars kan det aldrig bli annat än bättre och bättre i ett förhållande om man bara kan komunicera. Knappast nån som är kung i sängen första gången om man säger så.

  • shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-27 19:02:16 följande:
    Jag har hört en teori där man gjort försökt att tolka bibeln på orginalspråk (något som ofta är svårt och som ofta slutar i olika tolkningar) där man anser att äktenskapet inte fanns i gamla testamentet men att man vid sex band sig till sin partner. Att det var själva sexet som var det heliga som man bara hade med en man (som kvinna). Sen var ju inte månggifte bland män sällsamt men det handlade nog mer om makt och status än om kärlek tyvärr. Däremot var det inte fritt fram för män att ligga runt. Tvärtom, hade de legat med en kvinna så skulle hon bo hos honom, han var skylldig att ta hand om henne och deras framtida barn. Så utan att vara rik kunde män inte ta på sig hur mycket kvinnor som helst.  Det här var nått jag läste för länge länge sen så jag ska inte påstå att det är så, minns inte ens var jag läste det. Nån tidskrift tror jag. Hur som är jag nyfiken på när själva äktenskapet började. Hade man ceremonier innan kyrkan fanns? Hur såg de ut? Vad handlade de om?      
    I o m att det finns riter för det steg som föreningen mellan makar innebär i de flesta kulturer så antar jag att man hade det även på abrahams tid. Ofta handlar det ju om att föräldrar o släktingar o grannar på något vis skall godkänna och bevittna så det verkar väl troligt att det var nåt sånt man höll på med då med. Men ja, inför Gud menade man nog att man var gifta om man hade haft sex.
  • Pikkujag

    Jag ser det väl som ett förbund mellan två människor som vill leva restan av sitt liv med varandra. Vi har varit sambos sedan 2007 och för mej har det alltid varit självklart att vi ska gifta oss eftersom vi vet att vi är rätt för varandra. Är uppväxt i ett kristet hem och har alltid sett det som en självklarhet att gifta sig sen när man har hittat den rätta.

  • Aniara4

    Jag tar det väldigt allvarligt, faktiskt.

    Hur seriöst ett förhållande än är när man bor tillsammans och har för avsikt att fortsätta göra det osv, så innebär ett samboskap för mig ändå att man alltid kan ändra sig och göra slut om det blir för jobbigt. När man är gift har man inte det alternativet - eller, det har man ju såklart, och det finns omständigheter när man absolut ska skilja sig, men det ska krävas väldigt mycket, anser jag.

    Jag väntar mig inte att det ska vara roligt hela tiden. Jag är övertygad om att vardagen tar över ibland och att det blir tråkigt och ospännande och rentav irriterande periodvis. Och man kan ju ge sig fasen på att just som ens make/maka är som mest hopplös och irriterande så dyker det upp någon spännande person som har allt det man saknar och inga alls av de egenskaper man stör sig på hos den andre. Visserligen har den nya personen andra brister som man inte har hunnit upptäcka än, men det kan ju faktiskt vara så att det är någon som skulle kunna vara en ännu bättre partner än den man har. Men det är där löftena kommer in. Man har ju faktiskt lovat i förväg att om den situationen uppstår så avstår man från att inleda nåt med den andre och jobbar på den relation man har.

    Och har man det inte bra tillsammans så jobbar man på det. Seriöst. Lyckas man inte reda upp saker på egen hand går man i parterapi. Är man osams jobbar man med konfliktlösning. Har man tråkigt anstränger man sig för att göra det roligare. Förresten så ska man inte vänta tills man har en kris med att anstränga sig, utan det får man göra hela tiden. Man sjunker inte ner i soffan och glömmer bort att det finns en person till där (mer än enstaka kvällar när man är särskilt trött förstås), man tillåter inte sig själv att glida in i respektlösa samtalsmönster där man blir elak när man grälar, man tänker ut hur man kan göra något extra för sin partner för att göra henom glad, osv.

    Så på sätt och vis ser jag det som en uppoffring man gör - att aldrig mer vara nyförälskad, att ha tråkigt och bråka om disken, att vara tvungen att kämpa sig igenom kriser i förhållandet istället för att strunta i det och dra vidare när det blir lite ansträngande. MEN - jag är övertygad om att det är värt det, för att man får något som är så mycket bättre. Något som man bara kan få  just genom att lägga ner den tiden, ansträngningen, och uppoffringen. Det finns liksom inga genvägar.

    Så ser jag på äktenskapet! Hjärta

  • prinsessanogrodan
    Aniara4 skrev 2011-04-09 00:05:24 följande:
    Jag tar det väldigt allvarligt, faktiskt.

    Hur seriöst ett förhållande än är när man bor tillsammans och har för avsikt att fortsätta göra det osv, så innebär ett samboskap för mig ändå att man alltid kan ändra sig och göra slut om det blir för jobbigt. När man är gift har man inte det alternativet - eller, det har man ju såklart, och det finns omständigheter när man absolut ska skilja sig, men det ska krävas väldigt mycket, anser jag.

    Jag väntar mig inte att det ska vara roligt hela tiden. Jag är övertygad om att vardagen tar över ibland och att det blir tråkigt och ospännande och rentav irriterande periodvis. Och man kan ju ge sig fasen på att just som ens make/maka är som mest hopplös och irriterande så dyker det upp någon spännande person som har allt det man saknar och inga alls av de egenskaper man stör sig på hos den andre. Visserligen har den nya personen andra brister som man inte har hunnit upptäcka än, men det kan ju faktiskt vara så att det är någon som skulle kunna vara en ännu bättre partner än den man har. Men det är där löftena kommer in. Man har ju faktiskt lovat i förväg att om den situationen uppstår så avstår man från att inleda nåt med den andre och jobbar på den relation man har.

    Och har man det inte bra tillsammans så jobbar man på det. Seriöst. Lyckas man inte reda upp saker på egen hand går man i parterapi. Är man osams jobbar man med konfliktlösning. Har man tråkigt anstränger man sig för att göra det roligare. Förresten så ska man inte vänta tills man har en kris med att anstränga sig, utan det får man göra hela tiden. Man sjunker inte ner i soffan och glömmer bort att det finns en person till där (mer än enstaka kvällar när man är särskilt trött förstås), man tillåter inte sig själv att glida in i respektlösa samtalsmönster där man blir elak när man grälar, man tänker ut hur man kan göra något extra för sin partner för att göra henom glad, osv.

    Så på sätt och vis ser jag det som en uppoffring man gör - att aldrig mer vara nyförälskad, att ha tråkigt och bråka om disken, att vara tvungen att kämpa sig igenom kriser i förhållandet istället för att strunta i det och dra vidare när det blir lite ansträngande. MEN - jag är övertygad om att det är värt det, för att man får något som är så mycket bättre. Något som man bara kan få  just genom att lägga ner den tiden, ansträngningen, och uppoffringen. Det finns liksom inga genvägar.

    Så ser jag på äktenskapet! Hjärta
    Jag kunde inte sagt det bättre själv
Svar på tråden Hur ser ni på äktenskapet?