• passionsblomman

    I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

    Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

    Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

    Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

    Ros

    "Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

    Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Norrskensflamman

     


    passionsblomman skrev 2010-11-16 14:12:52 följande:
    Flamman, du hade sådan här julångest förra året också. Kommer du ihåg det?Jag tror att du slits ganska mycket mellan vad du tycker att julen borde handla om och samtidigt att du faktiskt själv tycker att det är roligt med prestenter och VILL ge saker-för det är sådan du är, och pyssla och göra fint för det är ju mysigt. Och så ska man som heltidsarbetande kvinna få ihop det där med julefrid och stilla natt...Prestenter är ju uppenbart en kulturellt jätteviktig sak för din man och hela den delen av släkten eller hur? Och visst har du också präglats en del av det? OCH av din egen bakgrund, där det knappast haft samma plats?Själv älskar jag att ge prresenter. Ändå är det jag somskrikit STOPP i vår släkt, för jag tycker verkligen inte att det är rimligt att man ska behöva köpa julklappar till elva barn förutom sitt eget och dessutom vaåra sammanlagt fem syskon plus våra föräldrar.Vi har gjort så att vi köper någon liten grej till dem vi råkar fira jul med just det året. men förra året skippade vi syskon varandra faktiskt.Jag tycker det är jättevikitigt att lära min son att jul och högtider i övrigt inte är till för att man själv ska inkassera i högsta möjliga grad. Därför engagerar jag honom i julklappsplaner för pappa och morfar i år tex. och jag tycker det är viktigt att han ser att även vuxna får presenter. Annars tycker jag allt blir så himla snett.Sedan är jag hopplös med att egentligen vara klar med paketen men så "bara den här lilla grejen också..."Den här julen planerar i att hålla väldigt liten och mysig, eftersom vi bara blir vi tre och min pappa. Förra året var vi ju 12 pers, vilket var skitkul, men detta kommer också att ha sin charm. Ifjol blev det fruktansvärt dyrt, nte minst för att vi ju köpte belysningar, julgrandfötter och en jädra massa saker som vi inte hade, men i år får vi ju glädjen att hänga upp det igen.När du säger "samma gamla" förresten; Faktum är att det mysigaste jag visste med julen när jag var liten var just att se precis de där juliga skerna som man VISSTE fannas och som när de kom fram liksom trollade dit den magiska julstämningen. inte minst då vi flyttade så mycket, så betydde just de välbekanta sakerna väldigt mycket.Iallafall, det är lätt att känna igen sig i jul-ågren. men jag tror att det är något man lägger på sig själv och kan välja bort om man verkligen bestämmer sig för det. För den är verkligen så helt onödig!

    Vilket minne du har Blommis
    Yes, julågren... det är jag det.
    Jo, jag älskar att ge SMÅ, gulliga presenter, till liten summa men med stoooor eftertanke och kärlek, såna där som är riktigt personliga. Men nu när orken tryter så... ja, så skiter det sig.
    Ja, i min makes kultur är presenter jätteviktigt. Men det behöver inte vara så stort oc dyrt. Utan det är just för min make som det är så viktigt att GE stora dyra presenter liksom för att "visa" hans släktingar när vi är där. OCH så väntar han sig att jag själv ska klura ut vad han vill ha, och det är oftast dyra saker, och verkligen överraska honom. Det går mig på nerverna. Han är verkligen hemsk i det fallet. Han kan bli jävligt besviken och sur. Som en unge. Värre när jag tänker efter.
    I min familj har INTE presenterna spelat så stor roll i julfirandet utan mer maten, julgodiset, och framför allt julefriden och det som vi firar jul för: Jesu födelse. Dvs kyrkan har spelat en stor roll.
    Det gör det för mig än idag. Julotta och julkonsert är ett måste för mig, det är DET som är jul för mig. Jag ger gärna mina barn det också. Men även  hemma hos oss var julen fylld av julemys och massa släktingar och god mat och mamma gick an så hon oftast låg i migrän på julafton.
    Jo, jag vill gärna ge mina barn julmyset också.
    Men som du skriver, jag tänkte på det själv just isamma sekund som jag skrev det, så var det för mig just de där julgardinerna och juldukarna som kom fram varje år, samma julstjärnor och samma pynt i granen som man älskade och satte extra piff på julstämningen.
    Ja, ja, det blir som det blir. Jag tror inte mina barn vill ha en mamma som ligger i migrän på julafton.  Men ändå, jag får ångest när T hela tiden, sen i somras pratar om att vi ska göra ett pepparkakshus. Jag har aldrig gjort ett sånt  !

  • Norrskensflamman

    Jag måste tillägga att jag tycker min man och hans kulturs presentkrav är skitjobbiga. Verkligen. Jag tycker det är så jobbigt att FÅ presenter. Jag vet att de inte har råd egentligen och ÄNDÅ så köper de en massa presenter. Usch, jag mår illa när jag tänker på det.

    Flickorna brukar ge sina dagis/skolfoton i ram till mormor o morfar och morbror med familj och sina gudföräldrar. Det brukar de vara engagerade i.

    Nej, i år blir det ett MINIMUM av presenter. Tack och lov ska vi inte iväg till makens hemland detta nyår, för då hade jag verkligen dukat under av alla krav... Och vår ekonomi också för den delen. Så DET känns jävla skönt att vi blir hemma.
     

  • Norrskensflamman

    Lite stressad blir jag över att maken bjudit hem till oss över jul o nyår (vet inte när de kommer, före eller efter jul) kompisar från södra sverige, men med samma ursprung som maken, men de får ta det som det blir. De firar egentligen inte jul utan bara nyår, så de har inga större förväntningar tror jag, just på julafton. 

  • muggles

    PB: jag känner mig jättevälkommen här!


    Ingis: aha, jag är också ingenjör (men det vet du väl redan då? ) och gift med en också. Vi jobbar dessutom i samma bransch så innan vi fick barn var det mkt jobbprat hemma...


    Flamman: tråkigt med julångest! Jag tror det är viktigare för barnen att göra saker tillsammans än att få en massa presenter. Jag skulle satsa på att baka och göra julpyssel, och så får de EN fin sak som de har önskat sig. Jag tycker det är lite sjukt det här med överflödet av julklappar till våra små. Faktum är att jag har begränsat det till att Moa får en julklapp av mig och en av sin pappa för hon får så himla många julklappar ändå (flera av farmor, flera av sin faster osv). Hoppas jag inte låter för snusförnuftig nu? Förstår att det är svårt att leva upp till den där bilden vi alla har av julen, som är rätt så orealistisk... Jag tycker det är så skönt att vi i vår släkt kör knytkalas så slipper ngn stressa ihjäl sig för att hinna. I år har vi även lottat ut vem som köper julklapp till vem av de vuxna. Alla vuxna får alltså EN julklapp i år, barnen får dock av alla. Det är så SKÖNT att veta att jag ska köpa endast till min svärmor och slipper tänka på min mans farmor och mormor (som är skitsvåra att köpa till, de har ju allt!) etc. (Sedan kommer jag att ge till min mamma och min man ändå såklart men det gör vi nog innan, och inte på julafton.)

  • Norrskensflamman

     


    muggles skrev 2010-11-16 15:02:02 följande:
     Jag tror det är viktigare för barnen att göra saker tillsammans än att få en massa presenter. Jag skulle satsa på att baka och göra julpyssel, och så får de EN fin sak som de har önskat sig. Jag tycker det är lite sjukt det här med överflödet av julklappar till våra små.
    Håller med! Sjukt är vad det är.

    Jag är rädd för att i år kommer det varken bli många presenter eller tid att göra saker tillsammans Men jag ska försöka.

    Tyvärr är jag inte pysslig alls av mig, urdålig på sånt, men baka fixar jag med hjälp av recept. Det är ju då det där med NÄR ska man pressa in julbak mellan dagisfester, skoljulspel, luciatåg på dagis o skolan i kyrkan, julkonserter, julavslutningar, repititioner, dansuppvisningar och gud vet allt... INte lätt för en heltidsarbetande mor att räcka till.
    Men, men det löser sig sa han som sket i vasken. Jag får väl sålla bort ett och annat och stryka vissa aktiviteter i kalendern. Kanske ta ledigt en dag från jobbet (fastän jag inte har någon semester kvar, hm, hur ska den ekvationen gå ihop) eller nåt.
  • ingenjörsbruden

     


    muggles skrev 2010-11-16 15:02:02 följande:
    PB: jag känner mig jättevälkommen här! Ingis: aha, jag är också ingenjör (men det vet du väl redan då? ) och gift med en också. Vi jobbar dessutom i samma bransch så innan vi fick barn var det mkt jobbprat hemma... Flamman: tråkigt med julångest! Jag tror det är viktigare för barnen att göra saker tillsammans än att få en massa presenter. Jag skulle satsa på att baka och göra julpyssel, och så får de EN fin sak som de har önskat sig. Jag tycker det är lite sjukt det här med överflödet av julklappar till våra små. Faktum är att jag har begränsat det till att Moa får en julklapp av mig och en av sin pappa för hon får så himla många julklappar ändå (flera av farmor, flera av sin faster osv). Hoppas jag inte låter för snusförnuftig nu? Förstår att det är svårt att leva upp till den där bilden vi alla har av julen, som är rätt så orealistisk... Jag tycker det är så skönt att vi i vår släkt kör knytkalas så slipper ngn stressa ihjäl sig för att hinna. I år har vi även lottat ut vem som köper julklapp till vem av de vuxna. Alla vuxna får alltså EN julklapp i år, barnen får dock av alla. Det är så SKÖNT att veta att jag ska köpa endast till min svärmor och slipper tänka på min mans farmor och mormor (som är skitsvåra att köpa till, de har ju allt!) etc. (Sedan kommer jag att ge till min mamma och min man ändå såklart men det gör vi nog innan, och inte på julafton.)

    Japp jag har lite koll seru...men lite dåligt minne bara emellanåt! hahahaha
    Jo vi jobbar osså i samma bransch....vi träffades på mitt nuvarande jobbs julfest för snart 9 år sen! Men vi har aldrig jobbat på samma avdelning....men en hel del jobbsnack har det blivit under åren. Mest rådfrågat varandra om varandras dicipliner....men ja....nu blir det mest logistik o barnsnack.

    Vi kör osså knytis på julafton....maken tycker det är pinsamt...men så har vi alltid gjort i min familj o det är väldigt skönt att inte behöva stå där på julaftonskväll med världens migrän.
    Pluss att det är svindyrt o köpa allt....o vi har knappt något julpynt...en adventsstjärna....så ja där är lite kr som behöver läggas. Men det blir bara några adventsstjärnor i år....granpynt har vi lite sen innan....ska bara komma överens om vi ska ha granen inne eller i uterummet....jag vill ha den inne så man kan känna grandoften.....men maken tycker den ska vara i uterummet pga alla bugs.....men de flyttar ju förr eller senare...tyvärr ingen kisse som i år kan sitta o käka upp alla spindlar mm...

    Jag HATAR osså när folk lägger JÄTTEMKT pengar på presenter...iallafall till mig....svärisarna gav innan båda sina svärdöttrar vars 1000 i julklapp o så fick ju så klart deras söner större summor....men där har jag protesterat massor....så nu är vi nere på hälften vilket jag tycker är mer rimligt.....men svågern o svägerskan tycker att det är lite lite...men det vågar de inte säga till svärisarna....suck för människor.

    I år så ska vi ha min mamma m resp, syrran m döttrar (om det nu inte skulle strula ihop sig med exet... ) Blir lagom mkt.....svärisarna kommer över till oss på lunchen firar lite med oss o sen fortsätter de till nästa ställe.
    Blir lagom mkt folk o förhoppningsvis lagom mkt bry med maten!

  • muggles

    Flamman: men kan man inte julbaka redan nu då? Det är ju snart advent. Så har barnen fått uppleva sitt julbak som de kan drömma sig tillbaka till när de är 40 bast...


    El köp en färdig pepparkaksdeg och gör ett pepparkakshus tillsammans. Äh va fan, man måste inte pyssla med dem heller. Tänk såhär: de pysslar så det räcker och blir över på förskolan och i skolan. Hemma kan man göra annat! Som att mysa med en kopp varm choklad, läsa lite tillsammans. Det behöver ju inte vara mer! Är inte det viktigaste vi kan ge våra barn i dag TID? Och ok då, man hinner kanske bara mysa en halvtimme då och då (pga heltidsjobb och alla aktiviteter och egen träning mm som ska hinnas med) men det är ju bättre än inget?!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans