• Ida N

    Bröllopsmusik

    Hur har ni valt er bröllopsmusik i kyrkan? Främst inmarsch och utmarsch. Finns det någonstans där man kan ladda ner bröllopsmusik?

  • Svar på tråden Bröllopsmusik
  • Ida N

    Hur ska man göra för att höra på dem? Fungerar ej att bara klicka på dem.

  • mli_b

    På vårt bröllop spelades: Bröllopsmarsch (Mendhelsson) på orgel som ingång

    Jämtländsk brudmarsch på fiol och cello som utgång

    Annie's sång tvärflöjtsolo kompad av fiol och gitarr.

    Dessutom Sicilienne (Gabriel Fauré) på cello och piano

  • Kay

    Vi ville inte ha traditionell "bröllopsmusik" så vi valde; ingång - Forrest gump theme, utgång - mot skärgården från skärgårdsdoktorn. Solosånger var Nu eller aldrig och From this moment.
    För oss var musiken jätteviktig och vi la ner många timmar på att hitta musik som passade oss. Är supernöjd med hur det blev.
    Ett annat tips som vi hade på G var att ha Björn och Bennys Klinga mina klockor.

  • Kay

    Om det är nån låt som du är nyfiken på kan du skriva titeln i Altavista.com sökfält och istället för att klicka "search", klicka "mp3" i övre raden.
    Sen har även bröllopstorget några låtalternativ om du går på startsidan och sen musik.

  • Ida N

    Vi funderar på From this moment och She's the one... två jätte fina låtare enligt oss... Men det är det här med psalmer och in- och utgångsmusik som är knivigt. Vi ska gifta oss till midsommar, men måste börja planera nu eftersom att vi gifter oss på min hemort som är 70 mil från där vi bor nu och vi kommer ev. träffa prästen och nu till jul.

  • lunami

    Jag tycker att "Brudmarsch av Alfred Rönnqvist" är fin. (http://www. tonika. nu/331brudm .htm)

  • Nikita14

    Jag har laddat ner bröllopsmusik från DC...Typ Mendelsson och så vidare...

  • Peppar

    Kolla med kantorn vad han eller hon kan spela! Vi hade siktat in oss på ett par jättefina marscher, bland annat Drottningen av Sabas intåg av Händel, men det visade sig att kantorn bara kunde fem-sex marscher och inte kunde åta sig att lära sig de vi ville ha. Lika bra att inte fästa sig för mycket vid nåt man sen inte kan få...

  • frulan

    Vi valde att ha låtar som passade oss mer än de klassiska... Fast vi vigde oss borgerligt utomhus o alltså inte i kyrkan.

    Så det fick bli (med stråkkvartett) låten till "Pang i bygget" som ingång och "Love and marriage" som utgång. Succé o underbart

  • Zippolina

    Vi är så tråkiga att vi gett kantorn "fria händer", dvs. hon får själv komma med förslag eftersom vi inte har den blekaste om vad vi vill ha som in - utgånsmusik.

    Kantorn blev jätteglad över att få säga sin mening och förhörde sig om vad vi tycker om för slags musik, hur vi är som personer osv. och ska fundera över jul och sen återkomma till oss med ett par förslag.

  • Anna gbg

    Vi har valt triufkören ur Aida (Verdi) som in och utgångslåt.

    Vi har en bekant som spelar cello i Göteborgsoperans orkester som ska spela på vårt bröllop. Jag skulle så gärna få lite tips på vad han skulle kunna spela.
    Vi vill ju inte att det ska låte dystert och sorgligt utan vackert och stämningsfullt.. Någon som har några förslag?

  • iwanhoe

    Vi hade som ingång:
    Bourrée ur Water music av Händel (finns på kyrkomusiksidan),
    psalmer:
    vinterversionerna av Den blomstertid och En vänlig grönska,
    solosånger med piano och solist:
    Ett liv för mig (Real Group) och
    För alltid (Sara Löfgren) och
    utgångsmusik:
    Fly me to the moon med solist och piano.

    Ingångsmusiken är glad och positiv. Hade bara hört en lite bit av den och de noter vi hittade var inte samma musik så vi fick ringa upp kantorn och spela från datorn så vi skulle få rätt musik... Sen var kyrkan ganska liten och vi gick tydligen in ganska snabbt (konstigt!) så vi fick stå framme hos pastorn och lyssna ganska länge.

  • Nikita14

    iwanhoe ....

    Måste bara fråga vad är vinterversionen av "En blimstertid nu kommer" och "En vänlig grönska"??

  • lunami

    Vinterversionen av "En vänlig grönskas ...":

    1.Din skönhet, som i vintern bor,
    du ger till oss som gåva.
    Din rikedom i kärlek stor
    vill jag i vintern lova,
    för frostens träd och höstens säd,
    som sover nu i jorden,
    Guds vintertid i Norden.

    2. För vinternattens stjärneljus
    på himlavalvets kupa,
    för vinterstormens friska brus,
    för frid i skogar djupa.
    Jag prisar nu Din nåd att du
    Dig här vill uppenbara,
    i vinterdagar klara.

    3. Din vintersol på trampad stig
    din tunga vinterdimma,
    i allt du kommer nära mig
    och låter godhet glimma.
    Din långa natt ger vilan skatt
    åt mänskan och naturen,
    åt växterna och djuren.

    4. Så lär mig glädjas vinterns tid,
    att du oss vila låter.
    Låt vinterns skönhet och dess frid
    vårt hjärta föra åter
    till Dig, vår Gud, som vinterns skrud
    nu ger på nytt till världen,
    till sjö och skog och gärden.

  • Li_Ni

    Min blivande har knappt haft några krav eller önskemål alls inför bröllopet. Men just när det gäller musik i kyrkan har han önskemål om att ha Imperial March från Star Wars som utgångsmusik. Det bör tilläggas att han är ett stort Star Wars-fan. Vad säger ni? Passar det sig? För mig känns det som en ond låt. Eller ska den bara ses som själironisk?

  • Majlo

    Om du söker på bröllopsmusik eller skriver det ordet med ett nu efter så hittar du många bra exempel. Du måste kunna få upp popupfönster för att kunna lyssna. Jag hör just på Ave Maria.

Svar på tråden Bröllopsmusik