• Anonym (nyfiken)

    Hur mycket sparar ni?

    Hur mycket sparar ni var varje månad till bröllopet?

    Vad kommer slutsumman bli? Hur resonerade ni kring summan och är ni överens om vad saker får kosta? 
    Sparar ni ihop hela summan eller köper ni saker lite då och då?

    Jag är jättenyfiken, för alla människor tänker så olika!
    Det finns inga rätt och fel här, så hacka inte på varandra tack. 
    -Eftersom pengar är en känslig fråga så finns det möjlighet att svara anonymt.
  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni?
  • Anonym (A)

    Vi hade pengarna redan innan, eller rättare sagt, maken hade pengar innan. Han har alltid sparat på hög, och det har jag också gjort så snart jag började ha en rimlig inkomst så att jag kunde göra det. Så han hade ett rejält sparkapital sen tidigare, och för oss var frågan snarare hur stor del av det vi ville ta till bröllopet. Vi hade kunnat ha ett riktigt pangbröllop för alla pengarna, men det ville vi inte. Det finns ju andra saker i livet också. Vi bor t.ex. i hyresrätt och kommer kanske att vilja köpa en bostad eller en sommarstuga längre fram.

    Så vi satte en budget på 50-60 000:- om jag minns rätt (på dryga 60 gäster), sen fick vi en del hjälp från våra föräldrar, t.ex. med våra kläder och champagnen. Har för mig att totalkostnaden med allt inräknat (alltså även de saker våra föräldrar betalade) var 75 000:-.

    Det tog drygt ett år för hans sparkonto att återhämta sig, så jag antar att vi hade kunnat spara ihop till bröllopet på ett år. Men det är ju helt avhängigt av vad man har för inkomster förstås.

  • Anonym (A)

    Kan tillägga att vi fortfarande sparar till framtida saker, var för sig. Jag sparar ca 2000:- i månaden, hur mycket han sparar vet jag faktiskt inte, men jag tror han sparar mer än jag! Guld i mun

  • filibustern

    känns som man sparar jättelite när man hör hur mycket ni sparar! vi sparar typ.. tja.. 500 en månad.. en månad inget, nästa 200.. :P men som en annan skrev - blir mer under och efter sommaren då man jobbat mycket och fått skatteåterbäringen :P

  • Sezzie

    Vi sparar ungefär mellan 4000-7000kr/ mån beroende på hur det ser ut. Den totala slutsumman för ALLT (inkl min förlovningsring, vigselringar & resa) är ca 45 000kr.


    Vi har handlat lite när vi hittat något pö om pö. Med resan får vi se hur det blir beoende på skatteåterbäring som oavkortat kommer gå till bröllopet.


     

  • 20110519

    Vi samlar 1500 kr var, så totalt på en månad blir det 3000 kr. Vi började spara till bröllopet när han friade. Då resonerade vi fram till vad vi ville ha för ungefärlig budget och kom fram till 50 000 kr. Då räknade vi ut vad vi behövde spara varje månad för att komma upp till det. Räknat fram nu att vi kommer att ha sparat ca 55 000 till bröllopet. Och vi ser redan nu att vi kommer att spräcka den gränsen, pga lite högre kostnade på vissa punkter än vi trodde. 

    Inköpen gör lite lite då då, då suget infaller sig och vi hittar det vi vill ha.

     

  • LMF

    Filibustern: nej då det viktigaste är att man överhuvudtaget sparar och det gör man efter förmåga. Varje slant räknas!

  • Anonym (nyfiken)

    Exakt! Man sparar det man kan, och alla efter egen förmåga!

    Vi började precis spara, och jag ska försöka få kontroll över min ekonomi så jag kan spara mer. Är sämst på att hålla i pengar. Jättedumt och slarvigt, så nu ska det bli ändring! Och nu har man ju ett tydligt mål.
    Kul att läsa om hur ni andra gör

  • filibustern
    LMF skrev 2014-02-23 20:25:58 följande:
    Filibustern: nej då det viktigaste är att man överhuvudtaget sparar och det gör man efter förmåga. Varje slant räknas!
    Solig
  • Anonym (Glad Pingla)

    Vad alla är duktiga på att spara! Glad
    Vi har inte alls sparat ihop till en budget innan, vi satte ett datum och har sedan räknat ut på ett ungefär vad vi ska lägga pengar på månad för månad fram till bröllopet.
    Nu är det en månad och 2 veckor kvar tills vigseln och vi ligger bra i fas med utgifter och inköp, men det är nog tack vare en _väldigt_ noggrann och detaljerad planering från början. Solig

Svar på tråden Hur mycket sparar ni?