• Betty84

    Ni som valde att inte ha fotograf

    Hej alla!
    Den här frågan vänder sig till de som redan gift sig.
    Ni som valde att inte ha fotograf, blev ni nöjda med bilderna ändå? Eller ångrade ni er efteråt?
    Visa gärna bilder! 

  • Svar på tråden Ni som valde att inte ha fotograf
  • Alyllyra
    Betty84 skrev 2014-01-21 10:12:53 följande:

    Tycker det är dyrt med fotografer i allmänhet, visst vill man ha fina bilder, men de priserna jag hört (allt mellan 5000-10000) tycker jag är lite väl mkt.


    Det är ju en tjänst man betalar för, precis som catering, frisör, bartender, eller vad man nu anlitar för folk. Det handlar ju helt enkelt om vad man prioriterar att lägga sina pengar på. Vad vill man satsa på under sin dag?

    Vissa satsar på kläderna, andra på ringarna, några på maten, några på fotografen. Saker är olika viktiga för olika par.

    Det viktigaste är att ni känner efter vad som passar er bäst. Vi hade fotograf som fotade porträtt innan (och några efter) vigseln samt tog bilder på själva vigseln. Jag hade så här i efterhand önskat att hon hade varit med hela dagen, men vi hade inte råd med mer och innan vigseln trodde jag att det skulle räcka. Men hennes bilder är så mycket bättre än i princip alla vänners så det hade varit kul om hon hade kunnat dokumentera förberedelser, brudskål och fest också. Men man kan inte få allt :)
  • Alyllyra
    PimPim83 skrev 2014-01-21 10:43:05 följande:

    Bara som ett exempel: Här är en bild som min svärfar tog av vigseln, och en bild som vår fotograf (Therese Hagstedt) tog. En viss skillnad...


    Bra exempel!
  • Lenblo

    Maten äts upp. De flesta frisyrer är fina. Skorna syns knappt. Om man köper klänningen hänger den i garderoben/säljs billigt på blocket.

    Bilderna och ringarna är kvar, och det är bara bilderna som inte går att fixa nya i efterhand.
    Lägg pengarna på en bröllopsvan fotograf!

  • FrökenW

    Fotograf är nog det vi debaterat mest här hemma hittils. Hade jag haft pengar hade jag hyrt ett proffs med assistent från förberedelser till vickning, pojkvännen tycker att det är lika mycket värt med bilder tagna av dem vi faktiskt bryr oss om. 

    Jag är fotointresserad, plåtade och framkallade själv på gymnasiet men är framförallt intresserad av konstfoto. Pojkvännen är inte så intresserad, och ser därför inte samma sak som jag ser i bilder. Bokstavligen. Hans bror hade en amatör på deras bröllop, mycket trevlig och engagerad men amatör. Pojkvännen tycker bilderna är fina, vilket de väl i och för sig är, paret ser glada och kära ut. Men jag kan inte låta bli att se alla trista vinklar, dåligt ljus, mm. Pimpim83s bilder är ett typexempel. 

    Så det beror på hur man ser och prioriterar det här med bilder, antar jag. En bild kan vara vacker för att den påminner en om ett vackert ögonblick och är tagen av någon som deltar. För många räcker det och då är det naturligtvis helt onödigt att lägga en stor del av budgeten på ett proffs. Andra prioriterar att leva i nuet hellt och fullt och lägger hellre pengarna på mat eller liveband. 

    Jag tillhör dem som tycker att det är värt att lägga pengar på det enda som vi förutom ringen och varandra kommer ha kvar av dagen efteråt. Dessutom lider jag som många kvinnor av en ganska sned kroppsuppfattning och vill kunna tycka att jag är vacker på mina bröllopsfoton. Jag vill kunna ha vackra bilder på oss, detaljer och familj uppe hemma som 'konst' lika mycket som minnen.

    Vi får se vad budgeten landar på men proffsfotograf kommer vi ha, en riktigt bra i några timmar hellre än en halvdan hela dagen. Kommer gräma mig i all framtid annars. Vet inte om pojkvännen förstått riktigt varför det är viktigt än men han har förstått att det är viktigt för mig och det räcker tack och lov för honom. :)

  • Larssonmaria86

    Vi prioriterar absolut en "riktig" fotograf och det beror på som så många andra har sagt här innan att det är det som finns kvar efter bröllopsdagen. Vi kommer dessutom ha två stycken och dem följer oss från 9 på morgonen till bröllopstårtan är skuren.
    Fotografen är vår näst dyraste budgetpost och ringarna kommer på en nära tredjeplats för det är det VI känner är viktigt för oss. Men vissa tycker det är viktigare med andra saker och det är ju upp till varje bröllopspar.

    Jag har sett bilder som tagits av en glad amatör fotograf som säkert är duktigare en gemene man MEN som PimPim83 och många andra skrivit här så kan en riktig fotograf bildkompostion, vinklar, ljus m.m. Och det var STOR skillnad på dessa bilderna och dem vi t.ex. fick se av våra fotografer.

  • jennyckbengtsson

    Hej!
    Vi anlitade ingen fotograf utan vi hade två vänner som ställde upp och fotograferade lite extra som vi visst kunde fotografera bra. Detta tillsammans med att vi lätt fick tillgång till alla gästers foto genom att skapa ett Photago-album gjorde att jag är mycket nöjd med alla foto. Både en baldning av bra porträttbilder men cokså roliga mingelbilder som gäster har tagit.

     

  • Betty84
    jennyckbengtsson skrev 2014-01-21 18:30:39 följande:
    Hej!
    Vi anlitade ingen fotograf utan vi hade två vänner som ställde upp och fotograferade lite extra som vi visst kunde fotografera bra. Detta tillsammans med att vi lätt fick tillgång till alla gästers foto genom att skapa ett Photago-album gjorde att jag är mycket nöjd med alla foto. Både en baldning av bra porträttbilder men cokså roliga mingelbilder som gäster har tagit.

     
    Har du lust att lägga upp någon/några bilder så jag kan få se? :)

    Till alla er andra, tack för era svar. Jag startade tråden för att jag ville att de som INTE haft fotograf skulle kunna visa upp sina bilder, men det har istället blivit nån form av debatt kring hur viktigt det är att ha en fotograf.
    Låt oss komma ihåg att alla inte har samma förutsättningar och lika mkt pengar att lägga. Här hemma jobbar m2b heltid och jag kämpar på med en timanställning, så vi är glada över att ha kunnat sätta såpass hög budget som vi kunnat ändå.  Vi har min svärmor som tycker att vi lägger alldeles för mkt pengar på det, och min mor som gnäller om att vi lägger för lite pengar och att hon "vägrar vara gäst på ett billigt bondebröllop" som hon kallar det. Ingen utav våra familjer kommer för övrigt hjälpa oss med några som helst kostnader.

    Och där står vi, någonstans i mitten, och försöker göra vårt bästa för att dagen ska bli så vacker och minnesvärd som möjligt. Så ja, bilder tagna av ett proffs är jättevackra, och hade vi haft mer att röra oss med så hade det säkert varit en självklarhet att anlita en fotograf. Men i vårt fall så går det tyvärr inte.

    Så som jag skrev i trådstarten, ni som inte hade fotograf, visa gärna upp era bilder! 
  • Eksson

    Min bästa vän som gifte sig i somras valde att inte ta in en proffessionell fotograf utan en glad amatörvän. De var supernöjda! De hade tyvärr sjukt otur med vädret,det spöregnade hela dagen så vi kunde inte vara utomhus som vi tänkt utan det blev inomhus, det var enda nackdelen. Men vädret hade inte en proffessionelt fotograf kunnat fixa heller ;)

  • Chicita

    Vi hade två amatörfotografer och bilderna är helt perfekta för oss. Vi lägger nämligen inte så stor vikt vid just bilderna. Dom är bara ett stöd för vårt minne så att vi lättare kan komma ihåg dagen.

    Om din blivande har en bra kamera så kanske ni kan "anlita" två vänner som har lite konstnärlig blick och som är bjudna till bröllopet och fråga om inte dom kan komma någon dag och lära sig kameran tillsammans med din make (som väl borde kunna den) och så kan dom kanske få något lite slant eller present för att dom liksom ansvarar för att det blir bilder tagna under dagen. Men att dom inte har hela ansvaret utan vem som helst får fota med kameran... Och därför också två (eller flera) vänner så att ingen känner pressen att hela tiden fota och springa runt med kameran. Om dom måste dela på en kamera så kan dom också lägga av sig ansvaret bitvis Glad

    Några av våra bilder kan du se om du kikar in i denna artikel
    http://www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1914186-temabrollop-medeltid 

    Vi la också fram engångskameror med blixt på borden i lokalen. Kanske hälften av bilderna gick att framkalla - och flera av dom var misstagsbilder. Men vi satte ändå in varenda av dom bilderna i ett eget album. För dom har fångat känslan av dagen på ett bättre sätt än något annat gjort Glad

     

  • Kalaspinglan

    Om ni tänkt låna ut er kamera till några gäster är det absolut bäst att låna ut den I GOD TID så fotograferna hinner lära sig använda den. Kom ihåg instruktionsboken! Det är ganska klurigt att använda en systemkamera på bästa sätt om man inte hunnit pröva sig fram INNAN det är skarpt läge, s.a.s.

    Skriv gärna en lista på vilken typ av bilder ni önskar att de "fotoansvariga" tar, så missar de förhoppningsvis inget jätteviktigt som ni gärna vill ha förevigat.

    Om ni har ett stativ kan jag varmt rekommendera att ni lånar ut det också, speciellt när det blir lite mörkare är det bra med stativ för att undvika suddiga bilder.

  • Nyfiken gul , nu fru

    min bror anlitade ingen fotograf, alla fick fota fritt istället och dom ställde upp sig på många bilder.   Likaså min bästa vän hade ingen fotograf.

    Dock kan jag tycka såhär i efterhand när jag ser bilder är det är 8222 bilder på bruparet som en fläck på linsen med 32343 antal familjemedlemmar och släktingar och vänner omkring sig.  Alldeles för få porträttbilder och för få bilder på enbart dom med fokus på just dom som brudpar.

    Några få enstaka bilder från själva vigseln - båda brudparen tyckte att det var en stor miss.  

    Alla bilder berättar sin historia och är fina på sitt sätt men båda är missnöjda med att det är för mycket party och mingel och för lite bröllop. För lite fokus på dom helt enkelt.

    Ska man bara ha gästerna som fotar är det nog viktigt att man som brudpar vidtalar ett par personer som gillar att fota framförallt och som är någorlunda kunnig. Man behöver inte ha gått fotoskola men att man kan ta en bra bild och har ett estetiskt sinne.

    Förklara ocså noga VAD ni gärna vill ha fotat.  Vigseln, tårtan, bilen ni åker i ,  kanske ett gäng släktbilder, enbart på dig som brud, brudbuketten, enbart maken, paketen, svärmor eller vad ni nu vill ha extra fokus på.

    Undvik mingelbilder  vilket är vad det kan bli om alla gäster fotar som dom själva tycker och utan anvisningar. 

  • Marione

    När jag gifte mig förra gången hade vi en vän som tog våra bilder. För mig var det inte värt att betala för en fotograf helt enkelt. Tycker inte att man sitter och tittar på bilderna i den utsträckningen helt enkelt.


    Vi kommer att ha min sambos syster som fotograf denna gång.


    Mitt tips är att vara tydlig med vad man vill ha för bilder av den personen. Så att man får de där närbilderna och att det verkligen tas bilder på brudparet, näbbar, tärnor, buketter och allt vad det är.


    Om inte bilderna är superviktiga för en går det alldeles utmärkt med vänner och glada amatörer.

  • Krystal

    Tänkte på skillnade mellan kortet svärfar tog och det fotografen tog. Självklart blir det skillnad. Svärfar satt ju på sin plats, ville nog inte kliva runt och ta kort från andra vinklar, samt att han var där för att se paret gifta sig, så han fokuserade på brudparet. En fotograf, ursäkta uttrycket "struntar" i brudparet som personer, utan man är fokuserad på att komponera ihop bästa bilden. Med det vill jag inte mena att man inte kan ha en "relation" till sin fotograf och att fotografen gör det bara för pengarna. Självklar sätter dom in själ och hjärta (förhoppningsvis) för att göra ett bra jobb. Jag är själv hobbyfotograf och fick viss fotoutbildning i gymnasiet och jag har fotat och filmat familjesamankomster flertalet gånger, så jag säger med egen erfarenhet att när man har en kamera framför ansiktet så skyller man sig på ett sätt ifrån det som sker på andra sidan linsen. Man är "inte närvarande" på ett sätt. Bilder tagna av vänner kanske inte alltid är dom bästa, men även bilder som inte är genomtänkta med slutartider, ljusinsläpp och fokus kan vara fulla av värme och minnesvärda just för dom har brudparet i fokus, inte det artistiska slutresultatet.

Svar på tråden Ni som valde att inte ha fotograf