• tr3apor

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • September2014

    Tack så mycket allihopa! Jag är jättenöjd. Tyckte det var lite saftigt att de ville ha 800 kr som minst för att korta släpet så tog den till en sömmerska som ligger dörr i dörr med mitt jobb. Ca 350 kr trodde hon det skulle gå på! HAPPY!

  • Ninisen

    Idag är det bara fyra månader kvar!!!! Känns så härligt.
    Förälskade; kan varmt rekommendera Freebra's S-style. Tar i stort sett ingen plats, suveränt stöd och inga axelband, inget band i ryggen. Jag har ganska stor byst (D-kupa) och har ammat två barn, men bh:n funkade hur bra som helst för mig. Blev nästan förvånad att jag kunde ha så snygga bröst!

  • snowstars

    Fyra månader kvar igår och vi har skickat inbjudningarna. Tror att de flesta har fått dem. Igår gjorde jag det officiellt och la ut en bild på instagram. Funderar på facebook också, men jag tror jag väntar ett tag med det ;) 

    Imorgon ska jag (äntligen) träffa kvinnan som ska sy min brudklänning. Det känns så bra i magen för jag vet att hon är kanonduktig och trevlig. Så nu drar det ihop sig.. 

  • Pykkis

    Jag har 65 F eller G och tycker det är så svårt med BH! Tror inte tt det freeBra fungrerar på mig... Som tur är så har jag snörning i ryggen på klänningen så den går att dra åt under bysten så den lyfts ;)

    To Do-list:

    -Kostym till blivande mannen
    -Sjömanskläder till barnen
    -Beställa ringen
    -Provsmaka meny
    -Spika låtar i kyrkan
    -Spotifylista till festen
    -Provuppsättning hos frisören
    -Köpa dekortioner och små detaljer

    Sen självklart bordsplacering osv men det ligger längre fram när alla har osat!

    Tänkte på det här med bröllopsresa, vi vill åk utan barnen. Får de gå på dagis fast vi har semester?

  • Förälskade

    113 dagar kvar! Vart tog tiden vägen? Har en del kvar men vet inte vart jag ska börja...sitter och klipper ut gästboken med jämna mellanrum. Pillar med små saker och sånt men det viktigaste är nog just nu tärnorna klänningar som jag ska sy. Blir dock svårt då den ena är gravid och kommer ha stor mage när dem när dags OCH brösten på henne kommer ju ändras för att inte tala om viktuppgång. Det kommer få göras i sista minuten, så jag vill inte riktigt börja med min andra tärnas klänning då jag behöver köpa allt tyg på en och samma gång.

  • Ninisen
    Förälskade skrev 2014-05-30 14:20:04 följande:

    113 dagar kvar! Vart tog tiden vägen? Har en del kvar men vet inte vart jag ska börja...sitter och klipper ut gästboken med jämna mellanrum. Pillar med små saker och sånt men det viktigaste är nog just nu tärnorna klänningar som jag ska sy. Blir dock svårt då den ena är gravid och kommer ha stor mage när dem när dags OCH brösten på henne kommer ju ändras för att inte tala om viktuppgång. Det kommer få göras i sista minuten, så jag vill inte riktigt börja med min andra tärnas klänning då jag behöver köpa allt tyg på en och samma gång.


    Känner igen den där paniken med storlek på klänningen. Min mamma sydde min klänning när jag gifte mig förra gången, och jag var gravid i 7:e månaden då. Veckan före bröllopet var klänningen klar, och när jag tar på mig den börjar stackars mamma storgråta! Magen hade massor av plats, men bysten hade exploderat. Så det blev till att sätta kilar i sidorna och sy en jacka att ha utanpå den.... hahahaha.
    Kan skratta åt det nu, men då var det katastrof!
    Här är det stiltje just nu, en del saker som varit frågetecken löste sig för två veckor sedan när vi var och hälsade på mina föräldrar. Vår tanke har varit att mina föräldrar ska få njuta av dagen utan att behöva göra en massa saker, men det visade sig att pappa inte alls vill ha det så utan vill engagera sig i det mesta. Och inte mig emot, är så glad och tacksam för all hjälp.

    Vi har kommit fram till att vi hoppar över det här med regelrätt bröllopstårta, vigseln är kl 16, så vi kommer inte vara på platsen för festen förrän tidigast 17:30, och middagen lär inte vara färdig förrän tidigast 21. Så vi avslutar middagen med Pavlova-tårtor och kaffe istället för "vanlig" efterrätt. Är ganska säker på att gästerna inte vill äta tårta kl 23, så istället satsar vi på varm korv framåt småtimmarna.

    Lyckades hitta en brudslöja på Blocket i onsdags, den är från 30-talet och så fin. Är verkligen nöjd med det fyndet. 150 kr för en snudd på antik slöja känns bra!
    Vi var ute på mc-tur igår, jag och sambon, och passade på att göra ett besök i kyrkan. Sambon har aldrig varit där tidigare, och han tyckte att jag valt en bra kyrka. 
  • Förälskade

    Ninisen, ja det är ju inte lätt, men enligt henne så blir det ingen jätte förändring på bysten så jag håller tummarna för det. Vad kul att du hittade en slöja för det priset! Och att den är såpass gammal, hade passat ihop med min krona från 1930 ;) När det kommer till slöjan har jag tänkt om, igen, blir till att handla i butik vågar inte riktigt beställa.

    Idag har jag fått lite mer gjort. Papperna till hindersprövning är iväg skickade även efternamns bytet. Jag har bokat tid för provsmakning till tårtan. Och har lagt papper i blöt över natten för att se hur det ska gå att göra paper seeds. Nu när min sambo har sommarlov är han mycket mer delaktig än innan så det är väldigt avstressande.

  • Förälskade

    Så, nu ligger första massan ute och torkar för mina paper seeds. Detta är bara test för att se om det är genomförbart och värt all tid och energi. Än slänger ser det lovande ut :)

  • Ninisen
    Förälskade skrev 2014-05-30 23:22:59 följande:

     När det kommer till slöjan har jag tänkt om, igen, blir till att handla i butik vågar inte riktigt beställa.

    Idag har jag fått lite mer gjort. Papperna till hindersprövning är iväg skickade även efternamns bytet. Jag har bokat tid för provsmakning till tårtan. Och har lagt papper i blöt över natten för att se hur det ska gå att göra paper seeds. Nu när min sambo har sommarlov är han mycket mer delaktig än innan så det är väldigt avstressande.


    Skickade in alla pappren igår, lite pirrigt kändes det allt, lite som att sista chansen att "hoppa av" försvann. Inte för att jag vill göra det, men ändå. När det där pappret kommer hem med att allt är godkänt kommer jag troligen fatta på riktigt att det verkligen snart är dags...

    Hade tänkt skicka efter slöja först, men har sett läskiga exemplar och vågade inte heller chansa. Så när jag hittade denna som är broderad i kanterna, 3,10m lång och 2,10m bred och ganska lik min mormors slöja (som jag helst av allt hade velat ha, men den har försvunnit under åren) så blev jag så glad! 

    Var tvungen att googla det här med paper seeds. Superläckert, har aldrig hört talas om tidigare. Ska det bli favours?
Svar på tråden september 2014