• tr3apor

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • Ninisen
    snowstars skrev 2014-04-15 16:05:12 följande:

    Jag tycker det låter jättefint att gå in med dina barn, om du nu inte vill gå in med din blivande make. Blir som att två familjer förenas till en då, på något vis :) 


    Vi har en tradition i släkten att bruden går in tillsammans med sin pappa, men nu pratade jag med pappa i påskas och det blir så att min sambo går in först tillsammans med sina barn och sin bestman, sedan kommer jag tillsammans med brudnäbbarna och mina barn. Känns som att det är absolut rätt, barnen blir mer delaktiga i det hela då.
  • Förälskade
    Ninisen skrev 2014-05-04 22:35:10 följande:

    Förälskade; svårt att tipsa om bh, föreslår ett besök i en specialbutik. Det är skönt att det är ett par månader kvar till september i alla fall!

    Har inte ens orkat ta mig fram till underkläderna i planeringen ännu. Sambon lyckades, efter att ha blivit tillfrågad 100 gånger om vad han tyckte, kläcka ur sig att han inte tycker att jag ska ha en lång slöja! Så nu vet jag inte om jag ska ha slöja överhuvudtaget. Har inte ens tänkt tanken på att ha en kortare slöja än vad släpet på klänningen är långt.

    Sen är frisyren nästa problem, har otroligt tunt hår och beställde därför hårförlängningar i veckan, men då kommer nästa problem, med massor av hår, vilken frisyr ska jag ha då? 

    Kom också på att klänningarna vi köpt till tärnorna är ganska korta och tunna, och det är ju inte direkt säkert att det är fantastiskt väder den 27:e! Vilket gör att klänningsjakten är i full gång igen. Men förhoppningsvis kan tjejerna enas om någon klänning inom kort så vi antingen kan börja sy eller skicka efter dem.

    Nåja, det positiva är att dottern och jag gemensamt lyckades knåpa ihop inbjudningarna i helgen, de första tre levererades idag och övriga postas imorgon. Känns som vi nått "point-of-no-return". (drömde dock att vi inte fick hindersprövningen godkänd i natt och vaknade alldeles kallsvettig och färdig att skaka liv i sambon för att ta reda på varför.........) 


    Jag kommer ha en slöja som går till fingerspetsarna, men jag har olika längder baktill och vill att det ska synas. Hur ser ryggen ut på klänningen? Tycker personligen att det synd att dölja en snygg rygg. Gällande frisyr beror det ju på vad du trivs i, halvt uppsatt med lockar tycker jag är snyggt. Men jag ska ha ha svinrygg då jag ska ha en hög krona som behöver stöd och måste fästas i något.

    Jag är så lycklig, gick in i en blomsterhandel i stan och det klicka mellan mig och floristen samt att jag fick ett väldigt bra pris! För min bukett som ska vara dropparna, två tärnbuketter och fem corsager får jag betala 1000:- för! Och då ligger den floristen bara några hundra meter från frisören. Samt att jag hittat konditor som ska göra vår tårta som ska vara i flera våningar utan ställning. Med valfri smak och dekoration betalar vi 50:- / person och då kör dem ut den gratis till oss. Det lönar sig att leta noggrant :)

    Till helgen får vi dessutom hämta våra inbjudningar så det är mycket nu, måste skriva färdigt info-bladet så att vi kan skicka ut dem efter helgen! Längtar så!!
  • Ninisen
    Förälskade skrev 2014-05-05 22:44:29 följande:
    Jag kommer ha en slöja som går till fingerspetsarna, men jag har olika längder baktill och vill att det ska synas. Hur ser ryggen ut på klänningen? Tycker personligen att det synd att dölja en snygg rygg. Gällande frisyr beror det ju på vad du trivs i, halvt uppsatt med lockar tycker jag är snyggt. Men jag ska ha ha svinrygg då jag ska ha en hög krona som behöver stöd och måste fästas i något.

    Jag är så lycklig, gick in i en blomsterhandel i stan och det klicka mellan mig och floristen samt att jag fick ett väldigt bra pris! För min bukett som ska vara dropparna, två tärnbuketter och fem corsager får jag betala 1000:- för! Och då ligger den floristen bara några hundra meter från frisören. Samt att jag hittat konditor som ska göra vår tårta som ska vara i flera våningar utan ställning. Med valfri smak och dekoration betalar vi 50:- / person och då kör dem ut den gratis till oss. Det lönar sig att leta noggrant :)
    Härligt med floristen! Vilken är det om man får fråga? (kommer ju från Landskrona och blir lite nyfiken). Min bukett är ganska otraditionell

     fast jag ska ha en mörk kalla istället för orkidéen. Döttrarna kommer ha likadana fast mindre och corsagerna blir också sådana. Kommer troligen inte hålla i hjärtat som på bilden utan i blomman.
    En av mina bästa väninnor är florist och gör alla blommorna åt oss. Dessutom råkar hon och hennes sambo ha en Buick från 60-talet som vi ska åka i från kyrkan! Kontakter är underbart! 

    Det är snörning i ryggen på klänningen, i övrigt inget speciellt. Är just nu bara så less på att inte kunna bestämma mig.
    Håruppsättningen blir med all sannolikhet en massa lockar uppsatta baktill. Lite halvslarvigt/busigt eftersom klänningen är ganska "strikt", den är i ivoryfärgad satin, livet i brokad med lite små pärlor och sedan långt släp. Så för att avdramatisera den en aning får nog håret bli lite busigt.
    Hade krona förra gången jag gifte mig, en "bulle" uppe på huvudet för att hålla kronan på plats och lösa lockar i mängder på sidorna och nacken. Fast jag hade betydligt bättre hår då än vad jag har nu. Var gravid i 7;e månaden den gången och om man kunde få samma hormoner att vara igång även när man inte var gravid skulle jag ha fantastiskt hår och ljuvliga naglar istället för som nu tunnt självlockigt "tråk-hår" och naglar som går av om jag råkar titta mer än 3 seekunder på dem.
  • Ninisen

    Ska kanske tillägga att jag har en tatuering i form av ett taggtrådshjärta med barnens namn i på ryggen, den kommer att synas ovanför klänningen. Har svårt att bestämma om jag vill att den ska vara tydlig eller lite skymd under vigselakten.....

  • Ninisen

    Skickade inbjudningarna igår och idag kom första anmälan! Osa senast 15/8, men har världens bästa väninna som vet hur jag "lider" av att inte veta och av att vänta!

    Blev lite trött idag, har mailat en fotograf tre gånger om prisuppgift. Vill inte ha proffsfotograf på vigsel och fest, utan endast fotografering i atlejé, i en timme tillsammans med brudföljet. En vanlig porträttfotografering av barn hos den fotografen i en timme kostar 995:-, men eftersom det är ett bilder i samband med ett bröllop så kostar det minst 2995:- plus 795:- per timme! Jag kan ju ha fel, men tanken var ju att vi skulle ta enkla bilder, inga krusiduller utan vanliga porträttbilder!! Känns lite som det där med att så fort man nämner bröllop har vissa företagare genast ett prispåslag utan dess like! Kan känna att det borde vara krångligare att fotografera ett antal barn än att fotografera ett brudpar tillsammans med deras tonåriga barn. Suck, hade inte tänkt gnälla, men det blev liksom lite väl bra precis nu!

  • Förälskade

    Ninisen, tatueringar tycker jag är fina om dem syns, man har ju ofta gjort dem för att dem skall betyda något och det gör det ju verkligen om det är dina barns namn. Floristen är den vid korset av borgmästargatan och tuppaskolan om du förstår vart jag menar. Har funderat en del på det där med namnbyte, min blivande man ska ta mitt efternamn och så ska jag lägga till hans andranamn. Måste ner till Skatteverket och fråga så att det blir rätt.

  • Ninisen

    Då vet jag vilken florist du menar. Skönt när det blir bättre än man trodde från början. 

    Jag är verkligen glad för min tatuering, valet av klänning styrdes ganska mycket av att jag ville att den skulle synas på festen. Hade inte en tanke på att det skulle bli funderingar angående slöjan och att utan slöja syns den tydligt i kyrkan. Nåja har ett par månader på mig att fundera.

    Kul att ni ska ta ditt efternamn, läste någonstans att man ev skulle ändra lagstiftningen kring namn till nästa år. Sambon vägrar byta till mitt flicknamn, jag är inte superförtjust i hans efternamn men kan inte ha min ex.makes efternamn när jag gift mig. Så just nu lutar jag åt att ta sambons efternamn och att vi gemensamt lägger till mitt flicknamn när/om lagen ändras.

  • snowstars

    Jag har beställt en Wonderbra Ultimate Strapless från UK och hoppas att den kommer till veckan så att jag kan prova den. Vet dock inte om det går att säga att den tar liten plats i klänningen ;)  

    Förra helgen valde vi solosånger till vigseln. Blir Himmelblå, från tv-serien, och Halo, med Beyonce. Ingen av dem jag hade trott för några år sedan men det känns rätt nu i alla fall. Återstår bara in- och utgångsmusik. Jag ville ha Intåg i sommarhagen (fast det är höst) men min blivande tyckte inte att det passade.. Då funderar vi på River flows in you som ingång. Jag tycker den är himla vacker och min tilltänkta pianist kan definitivt spela den. Och utgång.. Gratulation kanske, av Wilhelm Peterson-Berger. 

    Och så googlade jag brudklänningar och har hittat några som jag ska ta med som inspiration till sömmerskan i slutet av maj. Känns skönt eftersom min hjärna varit helt blank ett tag. 

    I helgen ska vi beställa inbjudningarna så vi kan skicka ut dem vid månadsskiftet. 

  • snowstars

    Nu har vi bestämt in- och utgångsmusik också. Blev Intåg i sommarhagen (Jippie!) (fast det är höst kan man gå in i sommarhagen tycker jag) och sen blev det Can You Feel The Love Tonight som utgång. Känns bra att ha bockat av det från listan. Nu ska jag kontakta mina tilltänkta solister. 

Svar på tråden september 2014