• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • linda79


    Nu fanns den här i rätt storlek på Zalando igen och nu är den beställd. Detta är vad maken kommer att ha på sig!

    Han vet inte inte om det ännu men han kommer att ha en väst till :)
  • crs
    Nightrod skrev 2015-03-17 08:09:54 följande:

    Vi kommer ta mitt namn, men det är ju också för att jag har ett ganska specielt efternamn och hon ett son namn. Så det var aldrig en fråga för oss om namnet som tur är.


    Bekvämt då :P Om man ska tänka "speciellt" namn så vinner jag den (heter Sjööh), men han har ett fint namn med (Rosén), och det är ju speciellt bara för att det är hans. Att vi kommit fram till att han tar mitt är nog mest för att jag identifierar mig mer med mitt än han med sitt, men jag vet inte om jag tycker att det är ett argument längre. 
    I drömvärlden så hade han haft ett stark släktnamn som jag hade kunnat ta, men inte. Släktnamn ja, såklart, men inte med en stor släkt bakom. Även om min släkt med samma namn är ännu mindre...
  • crs
    Plättis skrev 2015-03-16 16:48:24 följande:
    Vi har sagt i flera år att jag ska ta hans namn när vi gifter oss, men jag har också börjat noja lite över det. Jag är trots allt ensam i Sverige med mitt namn just nu (på gott och ont) och kommer bli en av fem med mitt nya namn.

    Samtidigt vet jag att jag inte kommer sakna mitt gamla namn, det har inte känts som en del av mig tidigare. Och jag kan byta senare om jag känner behovet av det då, typ om jag skriver den där avhandlingen som fortsättning på min magisteruppsats och behöver referera till mig själv. Annars kommer det se ut som att jag snott någon annans förarbete och bara gör glidarjobbet Tungan ute 
    Haha, det har jag funderat på, hur sånt funkar! Jag håller på och skriver min magisteruppsats nu, och om jag till hösten vill ha den som selling point när jag söker jobb så kommer det ju se helt knas ut om det inte är mitt namn som står på den. Fast sådär är det kanske alltid, någon av oss måste väl lämna sånt bakom oss, om vi nu vill byta namn.
  • Nightrod
    crs skrev 2015-03-17 12:29:30 följande:
    Bekvämt då :P Om man ska tänka "speciellt" namn så vinner jag den (heter Sjööh), men han har ett fint namn med (Rosén), och det är ju speciellt bara för att det är hans. Att vi kommit fram till att han tar mitt är nog mest för att jag identifierar mig mer med mitt än han med sitt, men jag vet inte om jag tycker att det är ett argument längre. 
    I drömvärlden så hade han haft ett stark släktnamn som jag hade kunnat ta, men inte. Släktnamn ja, såklart, men inte med en stor släkt bakom. Även om min släkt med samma namn är ännu mindre...

    Mitt stolta namn härstammar från ett slott och en städerska som godsherren råkade slinka in i och avlade en oäkting med som det hette så fint på den tiden

    Men namnet härstammar därifrån i en liten omgjord version som är ganska fint och sällsynt så vi behåller det istället för son namnet som är ett av sveriges vanligaste.
    Dessutom passar min dam med det namnet det ser bra ut och låter bra..

    Tycker iof du gör rätt i att ta ditt namn när du identifierar dig mer med ditt än han med hans, tycker båda är fint, men jag gillar ju naturen så Sjööh är min favourit av era två
    Live free, ride free
  • Emmasara

    Det här med namn är verkligen svårt. jag kommer dock ta min blivandes efternamn (Liljegren) men kommer behålla mitt som ett mellan namn då jag är den enda som har kvar de namnet bland barnbarnen från min farfar (Jonasson) . 
    Drömmen är väl att mina barn ska först ha ett förnamn, sen ett vanligt mellannamn, sen Jonasson som andra mellannamn och sen Liljegren som efternamn. Men har inte riktigt lyckats att övertala min blivande till det men ja har tid på mig. Än är inga barn påväg (ja är bara 20 år så har gått om tid)


    5 september 2015
  • Nightrod

    GAAH
    plastmodellerna till våra ringar kommer inte förräns sent nästa vecka. Vill ha dem NU vill se hur de kommer att bli eller om vi skall gå på orginalet så att säga.

    *surar lite i ena hörnet sålänge*


    Live free, ride free
  • Plättis

    Jag befinner mig lite i dimman och vet inte om jag ska vara glad eller ledsen. Min morfar gick bort igår, helt utan förvarning. Jag har nog inte riktigt förstått det än, men jag får små gråtanfall och bara sprutar tårar omkring mig. Men nu är han med mormor igen.

    Och när jag vaknade idag hade jag fått mejl om att brudklänningen är på väg. Det är jättesvårt att vara glad för det, även om jag längtat efter att få mejlet.

    Ena stunden vill jag bara pausa planeringen och inte gifta mig, samtidigt vet jag att min sambo var mer än godkänd av både mormor och morfar. De skulle inte ha velat att vi ställde in det, men de hade också gjort precis allt för att få vara med. Usch, jag var inte beredd på det här.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs

    Åh, jag beklagar Plättis! Vad jättetråkigt :( 
    Du kan kanske pausa planeringen lite utan att för den skull ställa in något? Låt din sambo ta över det som måste göras, och ta själv ledigt ett tag, för att smälta det som hänt. 

  • Plättis
    crs skrev 2015-03-18 11:31:31 följande:

    Åh, jag beklagar Plättis! Vad jättetråkigt :( 

    Du kan kanske pausa planeringen lite utan att för den skull ställa in något? Låt din sambo ta över det som måste göras, och ta själv ledigt ett tag, för att smälta det som hänt. 


    I måndags gjorde jag en "stress-lista", och fördelade allt som skulle göras fram till bröllopet över de nästkommande månaderna. Allt vi ska göra de närmaste veckorna är att trycka och skicka inbjudningarna, och det kan min sambo absolut göra. Visserligen har han hiskelig handstil, men det är ändå genomförbart.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs

    Då tycker jag att du kan låta honom göra det! 
    Och när klänningen kommer, om du då inte är pepp på att prova den och så, så kan du ju bara be någon annan kolla så att den ser okej ut (bara så den inte är skräp och behöver reklameras liksom), och sen hänga undan den tills det känns kul igen? Så inte den blir en tråkig grej, liksom. Det är ju ändå ett tag kvar tills ers bröllop, du hinner vänta med att prova den, och sen ändå ha tid att lämna in den för eventuella småjusteringar. 

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!