• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Nightrod
    Plättis skrev 2015-01-20 10:32:39 följande:
    Jag har tänkt tanken, men då vet jag att någon kommer få den briljanta idén att ta med sig "dunken" och så blir det inte alls roligt. Nej, vi köper in alkoholen och pratar allvar med de av gästerna som är i riskzonen för att missköta sig i förväg. Det blir nog lite bridezilla då, men jag vägrar minnas min bröllopsdag som kvällen då någon spydde på mina skor. Om de inte kan lova att sköta sig får de åka hem efter middagen. 

    Sedan behöver man ju inte ha starksprit heller. Vi kommer enbart ha lite avec men sedan har vi INGEN starksprit alls.


    Live free, ride free
  • Vichy

    VI kommer inte servera någon alkohol alls...

    Jag dricker inte och min m2b känner att det är nått vi klarar oss utan, bara han får ta ett glas champagne eller liknande på hotellet sen...
    Vi sparar ju massor på det!

  • Eriikah
    Plättis skrev 2015-01-20 09:20:24 följande:
    Det är själva festen som är jobbigast att räkna ut till. Räcker det med fem öl per person? Eller tio? (Då kommer ju vissa, bruden inräknat, att somna i ett hörn...) Man vill inte vara snål, och inte ha världens fylleslag heller. 

    Vi grubblar mycket på om vi ska ha öppen bar eller självkostnadspris. Bröllopet blir väldigt dyrt oavsett, så frågan är om det bara är att fortsätta på inslaget spår och fortsätta bjuda. När vi varit på bröllop med självkostnadsbar har det det inte varit några problem, man betalar en tia för en öl eller en tjuga för ett glas vin. Det gäller bara att ha kontanter med sig Obestämd
    Emmasara skrev 2015-01-19 22:35:04 följande:
    om jag inte har helt fel så är jag nästan säker på att man kan lämna tillbaka den alkohol som bli över till systemet och få pengarna tillbaka (vet att några kompisar som gifte sig för 1,5 år sedan fick göra det) 
    Man har två veckors öppet köp på oöppnade förpackningar. Det gäller inte bara på stora mängder utan när man köper i vanliga fall också  
    Va på ett bröllop i somras där dom hade räknat med ca 5 öl/cider per person (har för mig att det va 5 iaf) och dom fick en en del över. Dock så hade dom självservering på all alkohol så när vi städade på natten så stod det väldigt många burkar som bara va öppnade och max en klunk var tagen.
    Även om alkoholen är gratis så är det nog en väldigt bra idé att ha en bar så folk måste gå och fråga om en ny. Då blir det nog mindre "spill". Sen hur man gör med drinkbiljetter är ju valfritt, vi brukar ha det på jobbet men det är inte alla som har nånstans att göra av dom. Det är ju iofs inte ert problem men en tanke.
  • Mirred

    vi kommer bjuda på alkohol till maten, ett glas/rätt samt brudskål, sen kommer de finnas en bar där de får köpa, men vi VÄGRAR betala det...vi vill inte ha något fylleslag på vår bröllopsfest

  • Nightrod
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 09:56:14 följande:

    Nightrod: Jag såg de här och tänkt på er! Kanske något till buketten? =)
    www.ebay.com/itm/15pcs-Antique-Vintage-Old-Look-Skeleton-Key-Lot-Crown-Bow-Steampunk-Charm-/141546658132&hash=item20f4d69954

    Men du har säkert sökt på ebay efter steampunk redan =)


    ja vi har kikat lite allt möjligt innom steampunk, men vi skall först försöka leta på loppisar och secondhand butiker, sedan komemr vi leta efter småsaker som dessa till hängande detaljer i buketten, men tack så mycket för länken, den sparas :)
    Live free, ride free
  • Plättis
    Eriikah skrev 2015-01-20 11:02:37 följande:
    Va på ett bröllop i somras där dom hade räknat med ca 5 öl/cider per person (har för mig att det va 5 iaf) och dom fick en en del över. Dock så hade dom självservering på all alkohol så när vi städade på natten så stod det väldigt många burkar som bara va öppnade och max en klunk var tagen.
    Även om alkoholen är gratis så är det nog en väldigt bra idé att ha en bar så folk måste gå och fråga om en ny. Då blir det nog mindre "spill". Sen hur man gör med drinkbiljetter är ju valfritt, vi brukar ha det på jobbet men det är inte alla som har nånstans att göra av dom. Det är ju iofs inte ert problem men en tanke.
    Vi kommer ha en bartender, och planen är att be honom hålla ett öga på när folk blir överförfriskade. Han har vår välsignelse att vägra servera de gäster som inte ska ha mer. 

    Jag har målat upp ett mardrömsscenario över bröllopet, men min sambo säger att jag överreagerar Det är särskilt några personer som alltid, alltid, alltid dricker för mycket och sabbar festen, men det borde gå avstyra om jag i förväg hotar dem lite välment. I vanliga fall är jag inte särskilt läskig, men de har inte mött bridezilla-Plättis än Cool
    Nightrod skrev 2015-01-20 10:45:36 följande:

    Sedan behöver man ju inte ha starksprit heller. Vi kommer enbart ha lite avec men sedan har vi INGEN starksprit alls.


    Nä, det känns som att vi klarar oss utan det. Min sambo är en hängiven whiskyälskare, men jag funderar på att muta honom med en fin flaska whisky i morgongåva om vi bara har öl, cider och vin på festen Oskyldig
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Nightrod

    Skit också.
    Youtube har förstört vår låtplanering...

    Letade efter denna låt.

    ">



    Och snubblade över denna sjukt vackra version av den..

    ">


    Live free, ride free
  • Nightrod
    Plättis skrev 2015-01-20 11:25:19 följande:
    Nä, det känns som att vi klarar oss utan det. Min sambo är en hängiven whiskyälskare, men jag funderar på att muta honom med en fin flaska whisky i morgongåva om vi bara har öl, cider och vin på festen Oskyldig

    ja det tycker jag låter som en bra ide
    Live free, ride free
  • Sofia2015

    Jag börjar äntligen kunna checka av lite saker på listan, igår hade jag möte med floristen och hon var helt fantastiskt söt och trevlig, så det känns toppen. =) 

    Idag har jag tagit tag i konditorn till tårtan, och jag fick en offert på 100:-/bit!! Deras grundpris var 75:-/bit, men när jag ville ha några enkla liljor i sockerpasta som dekoration gick priset plötsligt upp med 25:-/bit! Alltså jag kan göra de där jäkla liljorna själv om det ska vara så... Helt vansinnigt ju. 
    Funderar nu på att köpa helt odekorerade och dekorera själv (är rätt hyfsad på smörkrämsrosor i alla fall =P)

    Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?

    För övrigt kom sista delen till inbjudningskorten igår, så i helgen blir det verkstad! =)

  • Nightrod
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 12:33:19 följande:

     Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?

    För övrigt kom sista delen till inbjudningskorten igår, så i helgen blir det verkstad! =)


    Vi kommer att ha en liten bröllopstårta i centrum, två lager kanske, men fullutrustad steampunk stil


    Sedan kommer vi ha åtta småtårtor från ICA runt den på två tårttrappor i V-form.


    De tårtorna (speciellt chokladmousse, passionsfrukt) är så goda och väldigt fina dekorerade och färgglada så jag tror det kommer bli jättefint, sedan kan man alltid göra egna små grejer på dem också i sockerpasta som man förberett.


    Live free, ride free
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!