• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • crs
    Nightrod skrev 2015-01-15 16:16:49 följande:

    Alla är ju olika, men det är ju en väldigt fin enkel klänning.
    MEN du gifter dig nu är det verkligen en vanlig enkel klänning som du skall ha då? Tror du inte att du kommer ångra dig att du inte köpte den där lite extra klänningen som mer är bröllopsklänning?
    Varför inte ha den lilla vita på middag/fest men ha en kanske annan eller avtagbart fluff/långkjol undertill på själva vigseln. Det hade jag frågat min dam om hon frågat mig om den klänningen. Jättefin är den, men..
    Jag bad inte om åsikter på klänningen, utan kombon med skärpet ;)
    Men jo, jag har funderat på att ha en annan typ av klänning. Men avfärdat det. Fluffiga klänningar är inte alls min grej, och det passar verkligen inte det bröllop vi planerar. Jag har googlat ihjäl mig efter "sporty wedding dress", för det är lite mer den stilen som passar mig. Det "bröllopiga" är bara inte min grej. Jag tänker inte ens ha en bukett! :) 
    Och att ha en särskild under vigseln.. Vår vigsel är planerad att vara kanske sådär en kvart lång, utomhus kl 7.30 i en dunge vid stans å, i sällskap av våra närmsta vänner med familjer, och vigselförrättaren. Känns inte helt värt att ha en särskild klänning för det :P Jag är dessutom alldeles för förtjust i mina ben för att vilja gömma dem! Det är ju klänningen som ska göra mig snygg, inte jag som ska visa upp en tjusig klänning. 
  • Eriikah
    Sofia2015 skrev 2015-01-15 14:56:21 följande:
    Jag hoppas i alla fall att vi kan det! Vi har googlat på namnet men får inga träffar, och det var ett av förslagen vi fick upp på prv. Får väl se vad som händer... =)

    Jag hoppas också att den blir bra! Annars säger jag upp mig från bröllopet.
    Kolla på scb:s namnsök-sida. Där får man svart på vitt om det finns nån som heter så eller inte. Tänker att det är ganska vanskligt att "bara" googla på det. Så har jag gjort när jag funderat på efternamn
  • Nightrod
    crs skrev 2015-01-15 16:28:45 följande:
    Jag bad inte om åsikter på klänningen, utan kombon med skärpet ;)
    Men jo, jag har funderat på att ha en annan typ av klänning. Men avfärdat det. Fluffiga klänningar är inte alls min grej, och det passar verkligen inte det bröllop vi planerar. Jag har googlat ihjäl mig efter "sporty wedding dress", för det är lite mer den stilen som passar mig. Det "bröllopiga" är bara inte min grej. Jag tänker inte ens ha en bukett! :) 
    Och att ha en särskild under vigseln.. Vår vigsel är planerad att vara kanske sådär en kvart lång, utomhus kl 7.30 i en dunge vid stans å, i sällskap av våra närmsta vänner med familjer, och vigselförrättaren. Känns inte helt värt att ha en särskild klänning för det :P Jag är dessutom alldeles för förtjust i mina ben för att vilja gömma dem! Det är ju klänningen som ska göra mig snygg, inte jag som ska visa upp en tjusig klänning. 
    Aha då förstår jag, hade inte riktigt inblick i den delen och missade att det bara var skärpet, med då gör vi om och gör rätt.

    *HARKL*
    JA det skärpet funkar fin fint till klänningen :)


    Live free, ride free
  • crs
    Nightrod skrev 2015-01-15 16:24:57 följande:


    Vad har ni för färgtema?
    Nej inte rosa på handväskan om du inte har det som acessoarfärg.
    Jag skulle följa allt (utom möjligen skorna) i en färg, samma på diademet, har du blått så är det blått i det osv. Men inte blanda olika, blå skor, röda naglar, rosa handväska,,


    Vi har inget färgtema. Skulle möjligtvis vara blått då, snubben kommer ha blå accessoarer. Och vi har blått och rosa på inbjudningarna, några övriga såna grejer har vi inte. Eftersom vi inte ska ha en fest så kommer vi inte ha dekoration och sånt, mer än på oss själva. Och två färger är ju inte sjukt mkt ;) Jag tänker alternativen:
    1. Svarta skor, vit och blå väska, rosa naglar.
    2. Svarta skor, vit och rosa väska, blå naglar.
    2. Blå skor, vit och rosa väska, blå naglar.
    3. Blå skor, vit och blå väska, rosa naglar. 

    Smycken kommer vara silver och vitt bling. 

    Jag gillar verkligen kontrasten mellan rosa och blått, så matcha naglar med väska kommer inte hända. Alldeles för tjusigt med riktigt klarblå naglar mot en rosa kuvertväska (eller tvärtom!) för att matcha dem. 
  • Eriikah
    crs skrev 2015-01-15 16:07:03 följande:

    Haha, lycka till att tämja de grå håren Plättis ;)

    Vill ni vara lite smakråd åt mig? (Ja, klart ni vill!) Min snubbes svar på allt som har med min outfit att göra är antingen "ser fint ut" eller "njäää...", alternativt se lite panikslagen ut och "jag kan inget om sånt, du vet bättre vad du tycker är fint!" Sådär mycket hjälp med andra ord. 
    För att komma till saken. Jag funderar nu på att bara ha en helt enkel klänning, typ som denna: 

    Inga konstigheter liksom. Till denna funderar jag på om det skulle vara fint med ett bälteskärp, typ i stil med detta:

    Tror ni att det är en bra eller dålig ide? Ser det märkligt ut med ett sånt till en så pass enkel klänning? De flesta bilder jag hittar med sånt är till typ spetsklänningar, där de smälter in lite mer. 

    Just nu tänker jag mig stilen i övrigt ungefär såhär: svarta eller blå pumps, utsläppt lockigt hår, enkelt halsband med lite bling, kanske ett diadem. Något enkelt armband kanske. Cerice eller blå naglar, handväska i vitt och rosa eller blått. (Herregud, jag tror jag håller på att få ihop det. Det kanske kommer gå ändå!)


    Jag tror det kan bli bra, markerar midjan fint =)
  • Nightrod
    crs skrev 2015-01-15 16:34:22 följande:
    .
    3. Blå skor, vit och blå väska, rosa naglar. 

    Smycken kommer vara silver och vitt bling. 

    Jag gillar verkligen kontrasten mellan rosa och blått, så matcha naglar med väska kommer inte hända. Alldeles för tjusigt med riktigt klarblå naglar mot en rosa kuvertväska (eller tvärtom!) för att matcha dem. 
    3. Blå skor, vit och blå väska, rosa naglar.
     
    Ja kontraster är snyggt, men då tycker jag det skall va riktiga färger som du nämner. Klarblå naglar mot en riktigt rosa färg är snygg kontrast. Bara färgerna inte är matta och för mjuka. Men smaken är som baken.
    Men iom att du inte ville ha just, JA DET BLIR BRA så tänkte jag streta emot, för det är oftast när man själv argumenterar för något som man inser vad man egentligen vill ha :)
    Sån är i alla flal jag
    Live free, ride free
  • crs
    Nightrod skrev 2015-01-15 16:43:42 följande:
    3. Blå skor, vit och blå väska, rosa naglar.
     
    Ja kontraster är snyggt, men då tycker jag det skall va riktiga färger som du nämner. Klarblå naglar mot en riktigt rosa färg är snygg kontrast. Bara färgerna inte är matta och för mjuka. Men smaken är som baken.
    Men iom att du inte ville ha just, JA DET BLIR BRA så tänkte jag streta emot, för det är oftast när man själv argumenterar för något som man inser vad man egentligen vill ha :)
    Sån är i alla flal jag
    Det håller jag med om! Det är inte pasteller jag menar heller, utan starka färger. :) 

    Haha, det har du helt rätt i! Tack :) När du frågade om klänningen så fick jag ändå fundera lite innan jag svarade, blev lite "hmmmm det finns iofs väldigt fina långklänningar" och sådär. Men nä, de kan vara hur fina som helst men ändå inte passa varken mig eller bröllopet. :)
  • Nafurie

    hej

    vi ka gifta oss 6 juni i Älgarås kyrka.
    vi har bokat kyrka och har eventuellt en villa(förening) som vi kommer få låna. de på föreningen skull ha årsmöte nån gång i februari så han som har hand om den ringer då. hoppas det kommer gå.
    vi kommer bli ca 40 st. om alla ska komma men tror inte alla kommer kunna komma.

    i helgen ska vi titta på ringar.

    har kollat klänningar och hittade en, la en handpenning på den så den är undanlagd till mig. dyr var den men det går väl sälja den sen?

    skor tänkte jag ballerina, kan ej gå i klackar men de tjatade om att lite klack måste man ha för komma upp lite och bättre hållning. så får väl köpa nån med liten klack är bara rätt att jag typ trampar snett. är rätt klumpig av mig.

    vi hade tänk laga maten själva.
    sambons mamma skulle göra ena rätten och tänkte min mamma kunde göra den andra men mamma tyckte det vart krångligt eftersom vi bor egentligen i Stockholm och att så laga mat dagen innan kändes inte kul samma dag som man anländer. då var det tänk 2 olika sorters pajer tex 2 av varje eller nåt.

    jag förstår henne men kanske om man gör smörgåstårta istället? det behövs ju ingen ugn och kanske är lättare? den andra rätten kommer bli potatisgratäng med rostbiff. som sambons mamma tänkte göra.

    inbjudningskorten håller ja på ska fixa till helgen tänkte jag. ska skicka dom nu i februari så får de svara senast början av april då har man en hel månad och veta hur mycket man ska handla osv.

  • Sofia2015
    Eriikah skrev 2015-01-15 16:31:45 följande:
    Kolla på scb:s namnsök-sida. Där får man svart på vitt om det finns nån som heter så eller inte. Tänker att det är ganska vanskligt att "bara" googla på det. Så har jag gjort när jag funderat på efternamn
    Tack! Det har jag inte ens tänkt på att göra. =) Gjorde ett sök där och vi verkar vara på säkra sidan! =D
  • litenkaka

    Haha ja naturligtvis finns det festligt inom alla kategorier men när jag pratar generellt så menar jag just festligt rent generellt. Hade jag menat steampunk-festligt hade jag givetvis sagt det ;)

    Hur som haver: siden, glitter, stenar osv som kan anses som festligt av gemene man vill jag gärna ha på mina skor :)


    Nightrod skrev 2015-01-15 15:33:04 följande:

    Vi kanske har en olik uppfattning om vad som är "festig"


Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!