• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • litenkaka

    Åh Sankta Birgitta är så mysigt :) bodde på hotell 11 i somras (älskar Eriksberg, vi bodde där innan) och då var det bröllop både i Blå hallen och ute på River cafe, de i blå hallen kom med en fin gammal segelbåt i trä som tog alla gästerna dit från vigselplatsen.

    På tal om mellanhänder: kolla Hui couture ute på Näs :)


    Cintsa skrev 2014-09-05 18:11:09 följande:

    Ja vi har kikat lite på Stora Holms säteri oxå men sambon var inte övertygad.

    VI har ju inget slutbokat och bekräftat men min plan lutar åt Sankta Birgittas kapell nere vid Sjömagasinet för vigseln om vi får en tid (*håller tummarna*), för att sedan ta en båt till Nya Älvsborgs fästning ute i inloppet för middag i Kurtin V. Tycker väldigt mkt om fästningen men det blir ju ofrånkomligen lite mer komplicerad logistik när man måste involvera båtar för alla transporter.

    Hade först tänkt ha vigseln där ute också då de har en liten mysig kyrka men den kyrkan är inte så moderniserad som en på fastlandet..Ingen el, inget piano/orgel. Vi får se var det landar. :)

    Sankta Birgittas

    Fästningen

    Vad gäller klänningar är jag kluven mellan att köpa i butik å veta exakt vad man får dock till ett högt pris eller köpa via mellanhand, t.ex. din drömklänning.se som finns med lager nära Göteborg och få en svensk kontakt med full returrätt om man inte är nöjd, eller att bara chansa och beställa en klänning från nätet...Får börja med att prova lite. Tänkte kolla Ramonas, Remanns och Tonys Högtidskläder till att börja med. De verkar ha fått bra omdömen av folk om varit där.

    Fina saker ni har hittat på Etsy förresten, måste in och kika inser jag. :)


  • MalinD

    Vi kommer få ett bidrag från min blivandes föräldrar, troligtvis inte från min mamma då hon har det svårt ekonomiskt. Men som andra sagt är detta inget vi räknar med. Vi försöker sätta en budget som vi har råd med oavsett. Eventuella bidrag blir en välkommen bonus :)

  • filibustern
    AnnelieK skrev 2014-09-05 18:26:59 följande:

    Till er som ska ha höstbröllop (som jag också gärna hade haft nästa år men det får vänta något år till), jag har verkligen förälskat mig i denna stickade sjal från etsy:

    https://www.etsy.com/se-en/listing/99092918/wedding-shawl-bridal-bolero-shrug-ivory?ref=shop_home_active_4


    fin :) men dyr som F*n.. tur min mamma är handarbetare, så vi skulle nog kunna klura ut något mönster och göra :P 
  • cecbj195
    AnnelieK skrev 2014-09-05 18:26:59 följande:

    Till er som ska ha höstbröllop (som jag också gärna hade haft nästa år men det får vänta något år till), jag har verkligen förälskat mig i denna stickade sjal från etsy:

    https://www.etsy.com/se-en/listing/99092918/wedding-shawl-bridal-bolero-shrug-ivory?ref=shop_home_active_4


    Jättefin! :) jag har funderat lite på en stickad sjal till, då jag stickar en del hade det varit roligt att göra den själv :) Meeeeen fästmannen rynkade på näsan ;)
    filibustern skrev 2014-09-05 20:21:44 följande:
    fin :) men dyr som F*n.. tur min mamma är handarbetare, så vi skulle nog kunna klura ut något mönster och göra :P 
    Kolla Drops Design, hittade några fina sjalar där (om du går in under fliken sjalar) som jag hade kunnat tänka mig skulle kunna passa till en brudklänning :)
  • litenkaka

    Tyvärr blir det säkert dyrt ändå, min moster stickat mycket till mig och barnen och det är svindyrt med garn :S


    filibustern skrev 2014-09-05 20:21:44 följande:

    fin :) men dyr som F*n.. tur min mamma är handarbetare, så vi skulle nog kunna klura ut något mönster och göra :P 


  • Cintsa
    litenkaka skrev 2014-09-05 20:48:07 följande:

    Blivit dökär i en klänning jag omöjligt kan köpa, typ 20000:- eller mer... media-cache-ec0.pinimg.com/originals/99/87/25/998725d91c6ee6b62edc757804499e51.jpg


    Superfin!

    Har själv kikat på denna från Pronovias som påminner en del om den du gillar:
    www.pronovias.com/wedding-dresses-elie-by-elie-saab-collection-2014-louisse

    Tror du inte den kan gå att få uppsydd från en bra Kinasajt billigt då...?
  • Trattkantarellen
    Cintsa skrev 2014-09-05 00:18:13 följande:

    Hej! Hoppar in här i tråden jag med!

    Jag och sambon planerar att gifta oss 8:e Augusti 2015 i Göteborg men får inte boka kyrka ännu p.g.a. dumma regler så vi avvaktar med lokalbokning tills kyrka är klart.

    Tänker bjuda 60-70 gäster, 3 rätters. Ingen fast budget satt men det lär väl bli för mycket pengar som går åt.. Obestämd

    Inte bestämt tema men lokalen jag tänkt mig har mkt egen karaktär så jag tror det räcker med att bestämma ett färgtema, typ mjuka pasteller, vintage, lite spets kanske.

    Klänning är svårt, har inte vågat gå iväg och prova, känns så utsatt på nåt sätt att stå där i butiken med personalen hängande över sig men måste ge mig iväg snart och börja få en ide om vad jag kan se snygg ut i och vill ha. De flesta klänningarna är ju väldigt snygga på de modellbilder man ser så det är väl dags för en reality check. Skrattande


    Kan ju dela med mig av listan som jag fixade ihop till min brudtärna (som också gifter sig nästa sommar) inför vår klänningsprovarrunda i Gbg-området. 
    Centrum:
    Linné:
    Kungsbacka:
    Vi har hunnit med Ramona, Johans, Remanns och Weddingsquare hittills
    Ingen av dessa tar betalt för provning, men vi hade inte bokat tid innan utom på Ramona.
  • Trattkantarellen
    Cintsa skrev 2014-09-05 18:11:09 följande:
    Vad gäller klänningar är jag kluven mellan att köpa i butik å veta exakt vad man får dock till ett högt pris eller köpa via mellanhand, t.ex. din drömklänning.se som finns med lager nära Göteborg och få en svensk kontakt med full returrätt om man inte är nöjd, eller att bara chansa och beställa en klänning från nätet...Får börja med att prova lite. Tänkte kolla Ramonas, Remanns och Tonys Högtidskläder till att börja med. De verkar ha fått bra omdömen av folk om varit där.

    Fina saker ni har hittat på Etsy förresten, måste in och kika inser jag. :)
    Jag har bestämt mig för att beställa via dindromklanning.se var där och provade och fick verkligen mkt förtroende för henne. Har hittat min drömklänning nu på Ramona, men den kommer kosta ca 13.000kr, beställer jag via dindrömklänning kostar en egendesignad klänning (eller en kopia av en bild) MAX 6.500kr, så det är ett lätt val för mig
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!