• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Trattkantarellen
    Vichy skrev 2013-11-24 18:41:33 följande:
    Vad är det för lokaler ni har på g? 

    Själv är jag från Kil men bor i Örebro! 
    Forshaga hembygdsgård eller Träfotere vid Hynboholm, nära grava kyrka.
    Trevligt med en till värmlänning  
  • Vichy

    Tärfotre har jag åkt förbi, men jag har aldrig varit inne i någon av dem! Bra pris? Är det fina lokaler?

  • Trattkantarellen
    Vichy skrev 2013-11-25 23:29:49 följande:
    Tärfotre har jag åkt förbi, men jag har aldrig varit inne i någon av dem! Bra pris? Är det fina lokaler?
    Jag har än så länge inte varit inne i någon av lokalerna, men har sett bilder och de verkar bägge helt okej, inga herrgårdar direkt, men med lite tillfixning tror jag det kommer bli fint.
    1.600-2.200kr kostar de om man ska hyra fre-sön så man har god tid på sig att göra iordning allt på fredagen och sedan plocka undan allt på söndagen.
  • Vichy

    Det låter ju bra! Finns det bra kök och sånt och hur många tar dem? Vart caterar ni ifrån? Att det ska vara så svårt att bestämma var man ska gifta sig.. Jag kommer ju från Värmland, mannen från Västragötaland och vi bor just nu i Örebro! Vart ska man vara eg då? Sen vet vi inte vart i hamnar efter examen heller! Bi går ut ett halvår innan bröllopet och vet inte vet vi kommer bo då...

  • Trattkantarellen
    Vichy skrev 2013-11-26 18:11:11 följande:
    Det låter ju bra! Finns det bra kök och sånt och hur många tar dem? Vart caterar ni ifrån? Att det ska vara så svårt att bestämma var man ska gifta sig.. Jag kommer ju från Värmland, mannen från Västragötaland och vi bor just nu i Örebro! Vart ska man vara eg då? Sen vet vi inte vart i hamnar efter examen heller! Bi går ut ett halvår innan bröllopet och vet inte vet vi kommer bo då...
    Japp, bägge har kök och tar 100pers. Catering beror också på vilken lokal det blir.
    Här är länkar till hemsidorna där all info finns:
    http://www.grava.biz/index.php/lokalhyra
    http://www.hembygdforshaga.se/uthyrning.htm
    Vi kommer ju båda från Värmland, men bor nu i Göteborg. Vi kommer bo kvar i Göteborg, men vi känner ändå båda att vi vill gifta oss på "hemmaplan", så för oss var det ett lätt val så, nu är det bara lokalen kvar =p
  • Vichy
    Trattkantarellen skrev 2013-11-26 20:55:58 följande:
    Japp, bägge har kök och tar 100pers. Catering beror också på vilken lokal det blir.
    Här är länkar till hemsidorna där all info finns:
    www.grava.biz/index.php/lokalhyra
    www.hembygdforshaga.se/uthyrning.htm
    Vi kommer ju båda från Värmland, men bor nu i Göteborg. Vi kommer bo kvar i Göteborg, men vi känner ändå båda att vi vill gifta oss på "hemmaplan", så för oss var det ett lätt val så, nu är det bara lokalen kvar =p
    Skönt för er! Vi lutar åt Skaraborg just nu. Vi har hittat vår drömlokal här i örebro men vi kommer nog inte ha råd med den, så vi letar efter nått lika bra till ett billigare pris. Plus att i Örebrolokalen var man tvungen att beställa allt i paketpris, mat, fest, städning mm... Så man kunde inte få dra i så mycket själv...
  • ellie01

    Vad härligt att ni tittar på lokal! 
    Får ni samma konstiga blick som vi får när vi säger att bröllopet är 2015. hihi
    Fick ett mail från en fotograf som frågade ifall jag faktiskt menade 2014, och bara skrev fel.

    På tal om fotograf, det är något som vi känner att vi inte vill snåla med då vi vill ha ordentliga vckra foton och video som vi kan titta tillbaka på och minns. MEN för att vi inte vill snåla betyder självfallet inte att vi är villiga att betala hur mkt som helst. Fick ett prisförslag, men jag har ingen aning om det är mycket eller lite? 

    Har ni nån uppfattning kring pris för en professionell fotograf som ska vara med under hela eventet, från att vi gör oss i ordning till att festen är igång?

  • Tessa
    ellie01 skrev 2013-11-27 09:56:50 följande:
    Vad härligt att ni tittar på lokal! 
    Får ni samma konstiga blick som vi får när vi säger att bröllopet är 2015. hihi
    Fick ett mail från en fotograf som frågade ifall jag faktiskt menade 2014, och bara skrev fel.

    På tal om fotograf, det är något som vi känner att vi inte vill snåla med då vi vill ha ordentliga vckra foton och video som vi kan titta tillbaka på och minns. MEN för att vi inte vill snåla betyder självfallet inte att vi är villiga att betala hur mkt som helst. Fick ett prisförslag, men jag har ingen aning om det är mycket eller lite? 

    Har ni nån uppfattning kring pris för en professionell fotograf som ska vara med under hela eventet, från att vi gör oss i ordning till att festen är igång?
    Vissa tittar lite konstigt på en när man är ute i så god tid, det håller jag med om! Glad Däremot var ju herrgården vi bokat redan fullbokad för sommaren 2014... Och nu är det redan vi och 2 andra par som bokat 2015! 

    Vi har också pratat om att ha en proffesionell fotograf. Nu gillar jag en viss typ av fotografi som är mer lifestyle/dokumentär än klassiska porträttfoton, så det är det enda jag har utgått från när jag letat fotograf.

    Priset jag fick av en erfaren fotograf med just den fotostilen var 22900kr för en hel dag. (Detta är alltså bara foto, ingen video.) 
    De är med från morgonkvisten och tills festen är slut. Då ingår också all redigering, alla bilder en bröllops-fotobok samt 2 mindre fotoböcker att ge bort till t.ex. föräldrarna.
    De kommer inte heller ta betalt för resan ut till herrgården som ligger ungefär 4 mil från deras studio.

    22900 känns som en saftig summa att betala, samtidigt tänker man på att fotografen kommer jobba i minst 12 timmar på plats, plus allt efterarbete med redigering som säkert tar minst lika lång tid. Så när man slår ut det på timmar och materialkostnad samt resan blir det inte överdrivet mycket pengar per timme.  

    Vad hade du fått för pris? 
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Vichy

    Mannen är borta till januari och pluggar så vi kommer inte kontakta någon förän han är hemma och vi kan planera ihop...

  • Vichy
    Tessa skrev 2013-11-27 10:55:57 följande:
    Priset jag fick av en erfaren fotograf med just den fotostilen var 22900kr för en hel dag. (Detta är alltså bara foto, ingen video.) 
    De är med från morgonkvisten och tills festen är slut. Då ingår också all redigering, alla bilder en bröllops-fotobok samt 2 mindre fotoböcker att ge bort till t.ex. föräldrarna.
    De kommer inte heller ta betalt för resan ut till herrgården som ligger ungefär 4 mil från deras studio.

    22900 känns som en saftig summa att betala, samtidigt tänker man på att fotografen kommer jobba i minst 12 timmar på plats, plus allt efterarbete med redigering som säkert tar minst lika lång tid. Så när man slår ut det på timmar och materialkostnad samt resan blir det inte överdrivet mycket pengar per timme.  
    Vi har många hobbyfotografer bland gästerna och även två proffisionella.. Vet att även om vi inte ber dem fota så kommer de nog göra det ändå. De är goda vänner som alltid har med sig de stora kamerorna ändå!
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!