• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-17 17:19:06 följande:
    Filibustern.

    Jag förstår precis hur du menar. Däremot har jag vänner som planerade under 1 och 1,5 år och tyckte det var tight med tid. Så tror fortfarande det är bra att börja tidigt. Hellre vara färdig med all planering 3 månader innan bröllopet än att stå där och behöver 2 månader till! ;) Och vad kul att du ska fråga din tärna! :) Är det bästa kompis / barndomsvän / syster eller vad har ni för relation?  
    min bästa vän. vi har känt varann sen vi var i magen på våra mödrar, brukar vi säga. kan ju vara för att hon även är mitt kusinbarn så.. (är kusin med hennes pappa). vi har den sortens relation att.. ja, vi har känt varann så länge. vi kan vara ifrån varann i månader,tom år! men ändå kan vi ringa till varann å grina, eller bara ta en promenad och prata om allt möjligt. längtar tills efter nyår då jag ska fråga henne, hoppas hon blir glad och säger ja! 
  • frkmaria
    SaRoVi skrev 2013-09-17 17:41:15 följande:
    Frkmaria det betyder otur för brudenbatt göra tårtorna själv. Om man ska följa tradition :) jag ville göra vår själv medför inte för mannen :/ :)
    Haha. Då har jag det som ursäkt! ;) 
  • frkmaria
    filibustern skrev 2013-09-17 18:01:37 följande:
    min bästa vän. vi har känt varann sen vi var i magen på våra mödrar, brukar vi säga. kan ju vara för att hon även är mitt kusinbarn så.. (är kusin med hennes pappa). vi har den sortens relation att.. ja, vi har känt varann så länge. vi kan vara ifrån varann i månader,tom år! men ändå kan vi ringa till varann å grina, eller bara ta en promenad och prata om allt möjligt. längtar tills efter nyår då jag ska fråga henne, hoppas hon blir glad och säger ja! 
    Åh vad härligt! :) Ja men då är det klart du ska ta henne!
    Jag frågade också min bästa kompis sen barnsben. Tror vi har typ samma relation! Ibland hinner man inte träffas/prata på ett halvår men sen är vi som vanligt med varann ändå. Det märks ingen skillnad! :)  
  • Tessa

    Hallå tjejer,

    Vad härligt att det rullar på för er och att ni fortfarande är bröllops-ystra Glad 

    Själv har jag precis börjat nytt jobb efter en arbetslös sommar (skönt att kunna börja spara lite mer) och allt är helt kaos på den nya arbetsplatsen. Sjukt trött efter varje dag, dränerar mig helt på energi att sätta mig in i allt. Veckopendlar så jag är bara hemma på helgerna.... 

    Och mitt i allt detta så drog min dator sin sista suck. Rynkar på näsan Så min budget, mina listor och en hel del inspiration jag inte hunnit spara på min externa hårddisk försvann... Min pappa skulle försöka skruva lite i den och se om han kan rädda något. 

    Så till er jag tänkte mejla budgeten jag gjort - det var inte ignorans! Jag hade gjort en så bra och detaljerad budget, och nu kanske jag måste göra om på nytt... *sliter i håret* 


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • filibustern
    SaRoVi skrev 2013-09-17 17:41:15 följande:
    Frkmaria det betyder otur för brudenbatt göra tårtorna själv. Om man ska följa tradition :) jag ville göra vår själv medför inte för mannen :/ :)
    att sy sin egen klänning ska oxå vara dåligt enligt skrönorna.. "så många stygn du syr i din klänning, så många tårar ska du fälla i ditt äktenskap". 
     
  • frkmaria

    Haha. Verkar inte som skrocken vill att man ska vara ekonomisk och komma billigt undan helt enkelt! ;) Finns det något om att man blir lyckligare ju fler gäster man har och ju fler rätter man serverar? ;)

  • brittelin

    Har sett lite tidigare inlägg i denna tråden om några som handlar från etsy.com. Jag undrar lite hur det funkar för er med tull o så?? Sifan är ju jättebra men allt kommer från usa va?

  • Trattkantarellen
    frkmaria skrev 2013-09-17 18:25:35 följande:
    Haha. Verkar inte som skrocken vill att man ska vara ekonomisk och komma billigt undan helt enkelt! ;) Finns det något om att man blir lyckligare ju fler gäster man har och ju fler rätter man serverar? ;)
    Hahahahaha, dagens bästa kommentar!
  • Trattkantarellen
    frkmaria skrev 2013-09-17 17:19:06 följande:
    Haha. Jag har precis samma "ursäkt" för bröllopet. Jag stänger av jobb och gör något som fritidssysselsättning. Jobbar dessutom som lärare = man tänker typ på vad man ska göra på lektionerna varje vaken stund förutom när man sitter med något annat konkret! :) 

    Hade vi haft pengar, dubbla löner och chans till att kunna spara undan på ett år så hade vi nog gift oss nästa sommar, nu har vi inte det, därför får det vänta tills vi har råd. :) Man vill ju inte pantsätta allt man äger för ett bröllop! Skulle heller aldrig få för mig att ta lån för ett bröllop. Så. Då får vi vänta. Rent åldersmässigt tycker jag att vi hade kunnat gifta oss nu även om vi inte varit tillsammans i evigheter. Jag fyller 29 i slutet av året och han är 33. (Vi kommer alltså vara 30 och 35 när vi gifter oss!! Då är man ju vuxen! ;) ). Vi har dock "bara" varit tillsammans i 2,5 år. Jag var den olyckliga eviga singeln innan jag träffade honom som inte riktigt haft ett ordentligt förhållande och som blev bränd av alla killar som kom min väg. Trodde ALDRIG jag skulle hitta någon. Så slutade med att jag träffade honom. :) Vi liksom. Passar. Helt enkelt. :)

    Filibustern.

    Jag förstår precis hur du menar. Däremot har jag vänner som planerade under 1 och 1,5 år och tyckte det var tight med tid. Så tror fortfarande det är bra att börja tidigt. Hellre vara färdig med all planering 3 månader innan bröllopet än att stå där och behöver 2 månader till! ;) Och vad kul att du ska fråga din tärna! :) Är det bästa kompis / barndomsvän / syster eller vad har ni för relation?  
    Själv är jag tandläkare, har samma problem dock, svårt att släppa jobbet, funderar på patienter hela tiden :p
    Jag skulle heller inte kunna tänka mig att ta ett lån, vi har nu jobbat båda två i ca 1 år, men vi köpte en bostadsrätt i januari också, så vi har lån att betala av på, både till banken och till föräldrar (för kontantinsats), så det är egentligen först nu vi kan börja spara, och vi kan inte lägga undan några jättesummor..
    Jag är 25 och m2b 27, kommer vara 27 och 29 när vi gifter oss. Vi har dock varit tillsammans i 7,5år nu så jag tycker absolut det är dags :p
    Härligt att du har hittat "the one", du med =)
    Man kan _ALDRIG_ planera för mkt inför sitt bröllop, anser jag iaf!
    filibustern skrev 2013-09-17 18:01:37 följande:
    min bästa vän. vi har känt varann sen vi var i magen på våra mödrar, brukar vi säga. kan ju vara för att hon även är mitt kusinbarn så.. (är kusin med hennes pappa). vi har den sortens relation att.. ja, vi har känt varann så länge. vi kan vara ifrån varann i månader,tom år! men ändå kan vi ringa till varann å grina, eller bara ta en promenad och prata om allt möjligt. längtar tills efter nyår då jag ska fråga henne, hoppas hon blir glad och säger ja! 
    Vad härligt att ha en sån kompis! Jag har tappat kontakten med alla mina barndomskompisar, har dom på facebook och skickar ett grattis på födelsedagar etc men annars ingen kontakt..
    Dock har jag flera väldigt bra kompisar från utbildningen (läste Tandläkare 2007-2012), och har bestämt mig för att be en av dem vara min tärna, vi står varandra lite närmare än övriga, och hon är nog kanske till och med ett större kontrollfreak än mig Känner verkligen att jag kan lägga mitt bröllop i hennes händer, ffa om jag planerar allting in i minsta detalj innan Jag har redan nämnt för henne lite i förbifarten att jag vill ha henne som tärna, och hon verkade inte ha något emot det iaf :p
    Tessa skrev 2013-09-17 18:23:04 följande:
    Hallå tjejer,

    Vad härligt att det rullar på för er och att ni fortfarande är bröllops-ystra Glad 

    Själv har jag precis börjat nytt jobb efter en arbetslös sommar (skönt att kunna börja spara lite mer) och allt är helt kaos på den nya arbetsplatsen. Sjukt trött efter varje dag, dränerar mig helt på energi att sätta mig in i allt. Veckopendlar så jag är bara hemma på helgerna.... 

    Och mitt i allt detta så drog min dator sin sista suck. Rynkar på näsan Så min budget, mina listor och en hel del inspiration jag inte hunnit spara på min externa hårddisk försvann... Min pappa skulle försöka skruva lite i den och se om han kan rädda något. 

    Så till er jag tänkte mejla budgeten jag gjort - det var inte ignorans! Jag hade gjort en så bra och detaljerad budget, och nu kanske jag måste göra om på nytt... *sliter i håret* 
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    Kul med nytt jobb, tråkigt med veckopendling, själv dagspendlar jag, och har tidigare veckopendlat så jag förstår lite hur du har det. Ge det ett par veckor så du kommer in i rytmen.

    Usch då. Min m2b, som jobbar med datorer, hälsar att man alltid kan skruva loss hårddisken och koppla in den i en annan dator, krävs bara rätt sladd. Sen skulle jag nog inte kunna fixa nått sånt själv, men om din pappa är lite datakunnig borde han alltså kunna rädda allt åt dig. Håller tummarna, vill gärna ha en kopia på din budget sen när du har lyckats rädda den
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!