• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-14 13:14:22 följande:
    Hm. Då blir det klurigare. Tror iofs inte brudtärnor behöver ha blommor också (på bröllopet jag var i somras höll en brudens bukett när hon skulle ta på ring osv bara men hade inga egna. Brudgummen där hade inte slips men något liknande som var lite större, kanske inte lika mycket strypkänsla? Han hade dock både crousage och näsduk och bestmans bara näsduk. Fast nu när jag tittar på fotona så ser jag att de också hade buketter, tärnorna, men vill inte minnas att dem hade det i kyrkan? Hm... 

    Du får väl vara specifik och säga som det är att du vill ha riktiga blommor. Vilka han väljer får vara bra så länge det är riktiga (jag vet de som "gör" sina buketter själva men det hade inte jag velat.. inte ens plocka tror jag). Sen får du väl säga att ska det bara vara en så ska det vara solros eller lilja eller något som fakiskt funkar med bara en, annars får han skaffa ett par fler! :)  
    det kändes inte bra att INTE prata med han, så jag, som skrivet, samla ihop lite annorlunda buketter: 




    bl.a och han blev faktiskt lite halvkär i glamelia/duchessrosen (överst). den görs genom att man plockar isär massa rosor, och så sätter man ihop rosbladen till en enda stor ros. så jag tror minsann att katastrofen är avvärjd. dock försökte han med glasblomman igen - "kanske man kan göra en platt glasros med ett band och trä runt handleden?" O.O nej.. alltså.. nej... gärna glasrosor som dekoration i huset.. men på bröllop.. nej.. ge dig :P 
  • frkmaria
    filibustern skrev 2013-09-14 13:35:44 följande:
    det kändes inte bra att INTE prata med han, så jag, som skrivet, samla ihop lite annorlunda buketter: 




    bl.a och han blev faktiskt lite halvkär i glamelia/duchessrosen (överst). den görs genom att man plockar isär massa rosor, och så sätter man ihop rosbladen till en enda stor ros. så jag tror minsann att katastrofen är avvärjd. dock försökte han med glasblomman igen - "kanske man kan göra en platt glasros med ett band och trä runt handleden?" O.O nej.. alltså.. nej... gärna glasrosor som dekoration i huset.. men på bröllop.. nej.. ge dig :P 
    Så skönt! Jag gillade verkligen mittenbilden! väldigt vacker! :)

    Nu har jag satt mig ner och räknat ut att materialkostnaden för att göra korten själva skulle vara c:a 300kr för 50st och om man beställer 500kr. Många bäckar små.. Nej. Men. ORKAR man sitta och pilla ihop själv så får man ju precis vad man vill. Visst. Det är ett par försök på datorn osv innan man får helt rätt. Men om man väl orkar med det så blir det ju väldigt mycket mer personligt också!

    Nu ska jag sätta mig och göra en lista på vår rutt imorgon när vi ska se bygdegårdar! Tjoho. :D
  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-14 14:29:14 följande:
    Så skönt! Jag gillade verkligen mittenbilden! väldigt vacker! :)

    Nu har jag satt mig ner och räknat ut att materialkostnaden för att göra korten själva skulle vara c:a 300kr för 50st och om man beställer 500kr. Många bäckar små.. Nej. Men. ORKAR man sitta och pilla ihop själv så får man ju precis vad man vill. Visst. Det är ett par försök på datorn osv innan man får helt rätt. Men om man väl orkar med det så blir det ju väldigt mycket mer personligt också!

    Nu ska jag sätta mig och göra en lista på vår rutt imorgon när vi ska se bygdegårdar! Tjoho. :D
    vad roligt! vi har itne bestämt modell riktig och därmed inte vad som behövs. men jag skriver upp varenda liten pryl jag köper till inbjudningarna :) 

    lycka till med rundan! :D 
  • frkmaria
    filibustern skrev 2013-09-14 14:32:01 följande:
    vad roligt! vi har itne bestämt modell riktig och därmed inte vad som behövs. men jag skriver upp varenda liten pryl jag köper till inbjudningarna :) 

    lycka till med rundan! :D 
    Tack! Det ska bli kul. Jag har 4 st lovande bygdegårdar som kostar lite olika i pris (1150-3100) för hela helgen. Jag tror man måste ringa och få info för att få reda på vad som verkligen ingår men känns dumt att ringa om det NU faktiskt. Vi åker runt till dessa 4 imorgon och kollar. Om man hyr en buss till alla är det väl inte jobbigt med en c:a 20 min resa va? För det är ungefär vad det tar enligt eniro till bygdegårdarna! 

    Vi får se hur det går. Ska bli sååå kul.

    Jag har inte börjat handla något än. Däremot tog jag idag ett gammalt block jag köpte när jag var med och planerade nollningen på uni, som knappt var använt och strök över "nollning" rev ut de skrivna bladen och skrev
    "Planering Bröllop  1/8 2015" Tror det är bra att ha sina tankar där! :) 
  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-14 15:34:40 följande:
    Tack! Det ska bli kul. Jag har 4 st lovande bygdegårdar som kostar lite olika i pris (1150-3100) för hela helgen. Jag tror man måste ringa och få info för att få reda på vad som verkligen ingår men känns dumt att ringa om det NU faktiskt. Vi åker runt till dessa 4 imorgon och kollar. Om man hyr en buss till alla är det väl inte jobbigt med en c:a 20 min resa va? För det är ungefär vad det tar enligt eniro till bygdegårdarna! 

    Vi får se hur det går. Ska bli sååå kul.

    Jag har inte börjat handla något än. Däremot tog jag idag ett gammalt block jag köpte när jag var med och planerade nollningen på uni, som knappt var använt och strök över "nollning" rev ut de skrivna bladen och skrev
    "Planering Bröllop  1/8 2015" Tror det är bra att ha sina tankar där! :) 
    jo, har själv skaffat mig en pärm där jag har budget, gästlista, en mall för bordplaceringen, dokument med mat och priser från cateringen på ica, och nå tomma blad där jag kan skriva upp div. inköp. hålla lite koll... ^^
  • frkmaria
    filibustern skrev 2013-09-14 15:53:26 följande:
    jo, har själv skaffat mig en pärm där jag har budget, gästlista, en mall för bordplaceringen, dokument med mat och priser från cateringen på ica, och nå tomma blad där jag kan skriva upp div. inköp. hålla lite koll... ^^
    Haha. Ja. Det ska jag med skaffa mig när det närmar sig. Har ju hittat en bridezillamall som är helt galen där budgeten för ALL finns! ;) 

    Hur är ICAs cateringpriser? Är de ok?

    Åh. Nu hitta jag en bygdegård till. Verkar som man hyr bord/stolar/servis separat men man kan också få övernattning. Det hade ju varit en bra grej att kunna erbjuda, först och främst familjen, övernattning för en billig peng och kunna äta frukost ihop dagen efter eller så. Men ja. Då behöver man ju inte boka buss heller utan de som väljer andra alternativ får försöka fixa det själv! Men får nog åka och titta först och sen kan jag i nästa vecka sätta mig och ringa runt och kolla priser för de olika bygdegårdarna och räkna lite på det. :)  
  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-14 16:39:52 följande:
    Haha. Ja. Det ska jag med skaffa mig när det närmar sig. Har ju hittat en bridezillamall som är helt galen där budgeten för ALL finns! ;) 

    Hur är ICAs cateringpriser? Är de ok?

    Åh. Nu hitta jag en bygdegård till. Verkar som man hyr bord/stolar/servis separat men man kan också få övernattning. Det hade ju varit en bra grej att kunna erbjuda, först och främst familjen, övernattning för en billig peng och kunna äta frukost ihop dagen efter eller så. Men ja. Då behöver man ju inte boka buss heller utan de som väljer andra alternativ får försöka fixa det själv! Men får nog åka och titta först och sen kan jag i nästa vecka sätta mig och ringa runt och kolla priser för de olika bygdegårdarna och räkna lite på det. :)  
    tja. här jag bor kostar plankorna 129kr eller 159kr/pers. tycker jag är väldigt bra pris! sen finns det ju olika huvudrätter, förrätter och efterrätter och tårtor. huvudrätter kan gå på 119kr/pers. förrätt 69kr/pers.. t.ex. men planka tycker vi låter både billigare och enklast. och så finns ju bra plankor som passar till temat. t.ex norrlandsplanka, vildmannaplanka. etc. 

    alltid kul att hitta nytt :) 
  • frkmaria

    Åh.

    Visade bygdegårdarna för min blivande nu... Han bara "där har jag spelat, och där, och där". Superbra tänkte jag. då har han ju koll på var det funkar bra och inte. Han bara "nja, kommer inte ihåg. Känner bara igen lokalen." Suck. Att de inte lägger något på minnet. :P  

  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-14 17:20:17 följande:
    Åh.

    Visade bygdegårdarna för min blivande nu... Han bara "där har jag spelat, och där, och där". Superbra tänkte jag. då har han ju koll på var det funkar bra och inte. Han bara "nja, kommer inte ihåg. Känner bara igen lokalen." Suck. Att de inte lägger något på minnet. :P  
    haha! spela han i band eller? har han någon favorit då hittills? :) ne.. de lägger inte väsentliga saker på minnet, i alla fall det inte DOM tycker är väsentligt. kan vara irriterande. men gulligt på ett sätt. min karl har USELT namnminne. haha! han kan komma från jobbet och liksom "träffade en man på jobbet, han sa han kände dig och hälsade till dig" och jag liksom "jaha? kul :) vad hette han?" " ingen aning"... "nehe? du frågade inte?" "jo, men ja glömde det.." hahaha  
  • frkmaria
    filibustern skrev 2013-09-14 17:38:58 följande:
    haha! spela han i band eller? har han någon favorit då hittills? :) ne.. de lägger inte väsentliga saker på minnet, i alla fall det inte DOM tycker är väsentligt. kan vara irriterande. men gulligt på ett sätt. min karl har USELT namnminne. haha! han kan komma från jobbet och liksom "träffade en man på jobbet, han sa han kände dig och hälsade till dig" och jag liksom "jaha? kul :) vad hette han?" " ingen aning"... "nehe? du frågade inte?" "jo, men ja glömde det.." hahaha  
    Ja. Han spelar i en jäkla massa olika uppsättningar men bl.a. i en trio som ibland är storband som spelar på bröllop och fester. Så. Han har varit på många bröllop i trakten men har ingen koll. 

    Jo men, precis sån är han! Glömmer bort att säga saker för att han inte trodde det var viktigt och ibland är han hopplös på att svara i telefon. Haha. Trots alla dessa brister har jag ändå fallit för honom! ;P  
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!