• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    Tessa skrev 2013-09-12 22:09:17 följande:
    Och ett tips till er som gillar tipsrundor och frågelekar.

    Under middagen; låt brudparet testa kunskaperna om deras gäster! Går till som följer:

    Toastmaster/madame eller liknande ställer sig bakom brudparet med en skylt med ett påstående.
    Tillexempel "Vi har barn", "Vi är gifta", "Vi har hus", "Vi har rest till Thailand" etc...
    Alla gäster som tycker att påståendet stämmer in på dem ställer sig upp och så ska brudparet gissa vad alla dessa gäster har gemensamt.
    Det här kan man ju göra så svårt eller så lätt som man själv vill.
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    låter som en kul lek! " 
  • Zaarah84
    20140222 skrev 2013-09-12 20:10:14 följande:
    Jag undrar vad en toastmaster & toastmadame gör på bröllop? Glad
    Vad deras uppgifter är liksom?

    Vad heter toastmaster och toastmadame på svenska? Glad

    Vad gör ett värdpar? Glad
    Lika där, så undrar jag vad deras uppgiffter är?

    Jag är dåligt påläst på dessa ämnen.
    Jag var toastmadame på min systers bröllop tillsammans med min svågers syster. Det värsta jag gjort på ett bröllop Som de andra skrev så har man koll på talen, om det ska sjungas, läsa telegram. Det var oss serveringspersonalen pratade med om de undrade något, vi styrde och ställde helt enkelt under hela festen så brudparet kunde koncentrera sig på att ha kul Ett jobbigt uppdrag enligt mig som är kontrollfreak så nu när vi gifter oss får syrran och svågern igen och och får vara tostmasters :D

    Ett tips är att de som är toastmasters är människor som man umgås mycket med och som vet exakt vad ni förväntar er av bröllopsfest osv.
  • frkmaria


    Nu kom bilden lite snett och vint, och ja, det är väldigt kladdigt, gjort på 10 min, men bara för att jag ville få en klar tanke i det hela. Jag fick inspiration av den classic trunk wedding invitation, men istället för en stock tänkte jag göra det som en lp-skiva eftersom båda är musikintresserade. Istället för att skriva "klädsel" eller "datum" skriver man istället spår 1, spår 2 osv. och sen har man med ett "konvolut" innanför kuvertet där man skriver vad spår 1 och spår 2 osv. står för. Sen kan man även skriva lite längre texter. Typ att man vill att de lämnar barnen hemma och att man önskar sig pengar till bröllopsresan (på ett fint sätt). Och så ska man ju då ha det i temats färger (jag jobbar på att få det i lila och rosa! ;) ). Om man då fortsätter i musik-temat på festen så har jag supermånga lp-skivor på jobb som skulle slängas och då kan man göra skålar till snackset av dem och ev "hänga" upp som mobiler på något sätt ev. :) 
    Jag såg någon som hade köpt små vinyler och faktiskt gjort sin inbjudan av det, och det är också väldigt lockande... men jag tänker att det kan springa iväg rent ekonomiskt, både att införskaffa vinyler och att posta iväg dem! Jag har heeeela tiden tänkt "åh, så ska man göra 100 st inbjudningskort" men nu kom jag ju på att de flesta är i par, och tror det är 85 st på listan, så räcker kanske med 50 för att man ska skicka ut till och det är ju hälften av 100! Puh! :D 
  • frkmaria

    och så har jag ju då även kommit på en "dikt" för att vi önskar oss pengar istället för grejer

    "vi samlat har sen vi var små
    skåpen är fulla när vi blev en från två
    prylar och saker, allt vi behöver
    vi letar och letar men ingen plats över
    därför vi en annan önskan har
    att resa och se världen tillsammans som ett par
    Lagerlöf, Lind, Vasa, Karl XI och Linné
    Alla på vår resa välkomnas mé!"

    Detta ska stå på baksidan av konvolutet tillsammans med spårinformationen och en annan önskan om att lämna barnen hemma, typ "barnen är guds gåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova"
     

  • 20140222
    Luci skrev 2013-09-13 09:39:24 följande:
    Vi har nu ändrat datum från 2014 till 2015 av ekonomiska skäl. Men varför stressa? :)
    Vi ändrade också från 2014 till 2015.Glad Håller med: Varför stressa? Glad
  • 20140222
    frkmaria skrev 2013-09-12 20:47:19 följande:
    Om jag har förstått det rätt så är det TM som planerar talen. Tar emot anmälningar av de som vill tala och är den som presenterar talaren // säger till när det är dags att sjunga sånger // håller koll så talen inte blir för låååånga och tråkiga. Jag funderar på att fråga min fantastiska gudfar om han vill vara Toastmaster. Han är fantastisk. Tycker inte man behöver båda, man kan klara sig på bara en! :) 
    Så fint dukat! Solig
  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-09-13 17:40:24 följande:
    och så har jag ju då även kommit på en "dikt" för att vi önskar oss pengar istället för grejer

    "vi samlat har sen vi var små
    skåpen är fulla när vi blev en från två
    prylar och saker, allt vi behöver
    vi letar och letar men ingen plats över
    därför vi en annan önskan har
    att resa och se världen tillsammans som ett par
    Lagerlöf, Lind, Vasa, Karl XI och Linné
    Alla på vår resa välkomnas mé!"

    Detta ska stå på baksidan av konvolutet tillsammans med spårinformationen och en annan önskan om att lämna barnen hemma, typ "barnen är guds gåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova"
    nej vad frän dikt! tog mig lite tid innan jag förstod vad namnen betydde (men och så är jag ju lite trög emellanåt hehe) och inbjudningen, var det en version på den du skickade till mig? bra gjort! 

    själv har jag lånat två bröllopsböcker från biblioteket.  så nu har man fått mer tips :P och fått veta saker man inte visste - som att vigselringen egentligen ska sitta längst in, och förlovningsringen ska som "låsa fast" den. och sånna här big NONO's som är bra att kunna. :) 

    annars känner jag att det är alldeles för långt till dagen B. mycket vi ska göra själv känns som att det komemr gå väldigt fort att göra.. och mycket kan vi inte göra förrän någon vecka innan dagen (t.ex mossaplockning och andra dekorationer från naturen) känns helt plötsligt som vi gör det så enkelt.. så simpelt och billigt. förstår ni? kan jag lyxa till inbjudningarna mer? men jag har väl den uppfattningen från uppväxten att ju mer pengar ju lyxigare... =/ 
  • frkmaria
    filibustern skrev 2013-09-13 18:23:45 följande:
    nej vad frän dikt! tog mig lite tid innan jag förstod vad namnen betydde (men och så är jag ju lite trög emellanåt hehe) och inbjudningen, var det en version på den du skickade till mig? bra gjort! 

    själv har jag lånat två bröllopsböcker från biblioteket.  så nu har man fått mer tips :P och fått veta saker man inte visste - som att vigselringen egentligen ska sitta längst in, och förlovningsringen ska som "låsa fast" den. och sånna här big NONO's som är bra att kunna. :) 

    annars känner jag att det är alldeles för långt till dagen B. mycket vi ska göra själv känns som att det komemr gå väldigt fort att göra.. och mycket kan vi inte göra förrän någon vecka innan dagen (t.ex mossaplockning och andra dekorationer från naturen) känns helt plötsligt som vi gör det så enkelt.. så simpelt och billigt. förstår ni? kan jag lyxa till inbjudningarna mer? men jag har väl den uppfattningen från uppväxten att ju mer pengar ju lyxigare... =/ 
    Haha. Jag snodde det sista från en kompis dikt som hade lite samma tema på sin dikt. Tyckte det var en bra grej att ha med! :) 

    Det var någon i tråden (trodde det var du filibustern, men kanske var Tessa eller nån annan?!) som la upp ett inbjudningskort i form av en snurrande "stock" från pinterest som jag letade upp och "kopierade" av men som sagt med lp-tema istället. Åh. Vad kul att läsa lite bröllopsböcker! Min m2b förvånade mig faktiskt idag. Han hade pratat bröllop med en gammal kollega och sagt att "ja, vi ska kolla bygdegårdar i helgen". Så kul att han börjar lossna. Jag säger det till honom också. Hellre att vi gör allt lite lugnt nu (jag har ett stressigt jobb och att sätta mig och pyssla och fokusera på något annat när jag kommer hem är något jag behöver! Idag var en helvetesdag rent ut sagt så jag tror han kopplade att jag faktiskt gör det för att stay calm and positive och inte dra mig ner av jobbet) och får klart allt i tid utan stress än att vi planerar i ett halvår, stressar ihjäl och blir ovänner om allt för att vi inte har ordentlig tid att diskutera igenom det (och han håller med!).  

    På tal om mossa...  I somras köpte jag en sån liten myntakruka ni vet som man köper i mataffärer? Vi har för vana att direkt plantera om alla kryddor i lite större krukor så håller de och man behöver inte köpa lika ofta! Dessutom är det väldigt mysigt och gemytligt att ha färska kryddor på balkong/ i kök! :) I af.. Denna mynta har nu växt till förbannelse som ogräs och jag rear ut den på facebook till vänner för att jag behöver dela och dela och dela och dela. Fick en idé om att man faktiskt kan sätta den i billiga ikea-glas eller dyl som bordsväxt! Räcker ju att man några veckor innan börjar klippa av kvistar så den får rötter, det blir bara mer och mer. Hur mysigt är det inte med bordsdekoration som doftar gott? :)  Tror det kan bli trevligt! 
  • 20140222
    20140222 skrev 2013-09-13 18:15:55 följande:
    Så fint dukat! Solig
    Förlåt, skrev fel. Tack! menar jagGlad
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!