• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Sudditjuven
    filibustern skrev 2013-08-06 18:45:25 följande:
    äntligen fått svar från fotografen från grannkommunen. tidigare par hon fotat har fotats i ca 3 timmar, och de har valt ca 40 bilder. för det har hon tagit 4000-5 000. inte det dyraste tycker jag, men inte det billigaste heller. vad tycker ni?
    Har hon någon portfolio? 
  • filibustern
    Sudditjuven skrev 2013-08-06 18:58:45 följande:
    Tack! Det är mycket enklare att se om det är prisvärt om man får se fotografens bilder. Skrattande Och tycker absolut att det var ett helt okej pris! Bilderna var jättefina.
    ja jag älskar dem som sagt. ljusa och färgglada bilder. och visar verkligen skärpa och känslor! fast känslorna beror kanske mest på objekten ;) och det är lite billigare än vad jag satt som maxpris i budget (7k). ja mena på 3 timmar hinner man nog mycket..
  • filibustern
    SaRoVi skrev 2013-08-06 14:58:23 följande:
    Hr långt har alla kommit med sina planeringar?
    de e ganska lugnt på vår front... vi tar det lugnt.. och nu är jag på praktik i umeå så.. dessutom väntar jag fortfarande på att göbben ska välja datum.. :P
  • Artemiss

    Ojojoj! Här händer det såååååå mycket! Men tur är väl det för mig som varit bridezilla-isolerad i två veckor! ;) 
    Ja var ska man börja? Efter en liten sydlig tur har jag nu mött upp fästmannen hos mina föräldrar aka bröllopsplatsen! Så idag var vi och tittade på lokalen vi tänkt oss, det verkade faktiskt himla bra. Ska fundera lite till men sen tror jag vi bokar. Eller preliminärbokar iaf, han snubben som hade hand om det var lite road för han hade aldrig varit med om att folk bokar två år i förväg, men det är ju många andra här som redan har gjort det så jag börjar känna mig lite stressad. ;)

    Vi kommer i så fall att hyra i två dygn. Det är en stor festlokal så jag tror att vi kan sitta 80-90pers och sedan ha yta över till dansgolv utan att behöva plocka undan borden. Köket är litet men det finns en stor kyl och en stor frys och utanför köksdörren in mot lokalen finns en ganska stor bar med tre kylar till. Så drickan blir sval iaf. :) Alla bord och stolar och allt porslin utom vinglas ingår, ordentligt ljudsystem också. Samt parken utanför. Vi kommer att betala 5000 för det för två dygn, sedan tar vi städning för 2500 (inklusive diskning, finns ingen diskmaskin så det var ju en lättnad). Tillsist så finns det även 25bäddar (+flera platser till om folk vill spara lite på att sova på madrass på golven) och för det får vi lägga till 11000 för de två dygnen så det tänkte vi ta och sen hyra ut till våra gäster då det blir väldigt prisvärt boende för området sett.

    Sedan gick vi vidare och kanske 150-200m bort ligger ett B&B så vi knata in där och fick titta runt en del och det var väldigt mysigt, lite sekelskiftestil så där tänker vi att vi kan inkvartera resten av gästerna samt eventuellt ha bröllopsnatten. :)

    Sorry att det blir långt, men ja, jag har bara lite abstinens så skit i att läsa om ni blir trötta. ;)

    Sen gick vi vidare ner i centrum och gick in i en bröllopsbutik och m2b var alldeles intresserad och provade till och med grejer!! Tidigare har han ju varit inne på smoking men nu blev vi ganska förtjusta i en frockcoat, så vi får väl se. Dock så uppskattades hela paketet för honom där gå på ca 9000, liiiiiiite overbudget så vi får väl se lite var vi kommer att handla så småningom.

    Så om det inte var nog med allt det så fortsatte vi sedan till ett konditori som är potentiell bröllopstårteleverantör. Bagaren  var inte där just då så kunde inte fråga någonting direkt men åt en sjukt god american cheesecake och fick idén att kanske kunna ha något liknande till bröllopstårtan. Jag har tidigare varit helt inne på moussefyllning vilket m2b är helt emot och han har varit inne på gräddtårta vilket jag är helt emot så det kändes bra att komma in på ett helt nytt spår! :)

    Måste också säga att det krävdes en liten sväng förbi skåne för att få tag på lavendel - men nu har jag bakat lavendel biscotti och de blev så sjuuuukt goda. Rekommenderas!
    (Grämer mig dock lite att jag inte tänkte på att ta en sväng förbi snogeloge och spana runt lite för skojs skull när jag ändå var i Eslöv. :/ jaja, nästa gång kanske. :) ) 

  • Sudditjuven

    Men äntligen får vi ett livstecken från dig, Artemiss! Hoppas att du har haft det toppen de här två veckorna!! 

    Och grattis till lokalen, givetvis! Skrattande Nu är vi ett par som har bokat, himla kul. Känns som att ni dessutom tog det ett steg längre och kollade på kläder och tårtleverantör.. Det är inte längre jag som har försprånget här känner jag. Flört 


  • Modigh
    Modigh skrev 2013-08-05 18:23:04 följande:
    Oj vilka priser! Å ja kände attt 5000:- va mycke för lokal möbler å porslin å så.. :P haha :)
    Tror itne ditt inölägg hann komma upp innan ja skicka mitt ;) Ditt va kanonbilligt för den lokalen!!! AVIS!!! ;D

    Sen måste ja bara säga, att när de gäller tårtfyllningar kan ni ha i princip vaad som helst! Ta eran favoritgodis smak tex, de går att ha som fyllning :) även kallat fluff ;) ja gjorde min svägerskas bröllopstårta å i den hade vi centerfluff med skivade centerbitar på understa lagret å sen glasscreme (sån i prinsesstårta) på andra lagret. såå sjuuuukt gott!! Å m åste ju va ärlig å säga de att ALLA älskade den! :D

    Sen har ja en fråga, något ja tänkt mycke på. Barn. På festen. Hur ska ni göra? Jag vill ha med barn på vigsel å under maten, men hur gör man sen? Kommer va barn i åldrarna 1,5- ca7,8 kanske. Har funderat på om man skulle göra som en filmhörna till dom, eller nåt?
  • Sudditjuven
    Modigh skrev 2013-08-07 20:13:18 följande:
    Sen har ja en fråga, något ja tänkt mycke på. Barn. På festen. Hur ska ni göra? Jag vill ha med barn på vigsel å under maten, men hur gör man sen? Kommer va barn i åldrarna 1,5- ca7,8 kanske. Har funderat på om man skulle göra som en filmhörna till dom, eller nåt?
    Barn blir no-no för vår (min) del. Min sambo har två syskonbarn så tror att det kommer att bli lite kinkigt när det väl kommer upp.. Jag vill att de vuxna på festen ska få vara just vuxna, inte ansvarsfulla föräldrar som antagligen kommer ha ett osynligt öga i nacken vad gäller sina barn. Utan de ska få dricka om de vill, dansa om de vill och få vara barnlediga. Glad Ammande barn ska dock få komma, även barn som av någon anledning måste vara med någon förälder (tänker pga någon sjukdom etc).
  • Modigh

    ja men precis. Problemet för min del är att ja kommer bjuda släkt från blekinge å dom har i dagsläget barn från 4 mån-5år. Tror inte dom kommer vilja komma hit isf å lämna barnen "hemma" eller så.. å vill så gärna att dom kommer. även barnen. men de e just kvällen som blir jobbig.. :/

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!