• Aleelibär

    Bröllop på en fredag?

    Hej! Jag och min sambo planerar vårt bröllop och satsar på att gifta oss 2014. Vi tänker ha ett borgerligt bröllop, ganska enkelt och med en stor fest efter ceremonin. Min fundering är hur det är att ha bröllopet på en fredag? Eftersom det inte ska vara i en kyrka så behöver vi ju inte passa några tider så då kan man ha det lite senare på eftermiddagen. Men jag tänker på gästerna, blir det fel att de ska behöva ta ledigt eller stressa efter jobbet? Någon som haft sitt bröllop på en fredag eller kanske varit på ett bröllop som varit på en fredag? :) Vi förlovade oss den 14/2-2010 så därför vill vi gärna gifta oss den 14/2, vi vill inte vänta ett år till heller.. Tacksam för lite tips och råd :)

  • Svar på tråden Bröllop på en fredag?
  • Aleelibär

    Om vi skulle välja fredagen så kanske man kan skriva på inbjudan att det blir en vigselceremoni och mat kl 18 och för dem som inte kan komma då ändå är välkommen på festen kl 20, vad tror ni om det? :)

  • MH2014
    Aleelibär skrev 2013-05-21 20:48:12 följande:
    Om vi skulle välja fredagen så kanske man kan skriva på inbjudan att det blir en vigselceremoni och mat kl 18 och för dem som inte kan komma då ändå är välkommen på festen kl 20, vad tror ni om det? :)
    Absolut,,men tror du verkligen ceremonin och middagen är klar till kl 20??
  • Aleelibär

    Haha jag vet inte, tänkte att ceremonin bara blir några minuter och sen har man isf 1,5 timme på sig att äta :) Men annars kan man ju bara välja en senare tid för festen om det känns stressigt!

  • kitkät

    Vi ska gifta oss på en fredag. Först var jag också jätte orolig över hur gästerna skulle ta det och att många kanske skulle tacka nej till att närvara pga. arbete etc. Vi funderade mycket fram och tillbaka på om vi skulle köra på fredagen eller inte. Men vi hörde med våra familjer och ingen var negativt inställd till det. 
    Och det är ingen som hittills har klagat på att vi ska hålla bröllopet på en fredag. Alla gäster som arbetar den dagen har sagt att dom inte ser det som ett problem att ta ledigt från jobbet för vår skull, trots att hälften av våra gäster bor 20 mil bort. 
    Så nej, jag tror inte att det är något större problem att hålla ett bröllop på en fredag. Om det är viktigt för er att gifta er just det datumet så tycker jag absolut att ni ska göra det!  

  • Papillon

    Hej! Skriver från mobilen = inga styckeindelningsmöjlighetet så jag skall försöka fatta mig kort. En fredag borde funka fint för de flesta men någon gäst kommer kanske behöva tacka nej på grund av jobb/skola. Jag vet att jag själv mycket möjligt skulle behöva göra det om någon bjöd in till bröllop en fredag. De flesta terminsupprop inleds numera med "hela terminen gäller obligatorisk närvaro måndag - fredag, 8 - 17. Räkna med några jourpass kvällar och helger också. Bli inte sjuka, inga restmoment ges och full närvaro krävs för att få skriva tentan." Ledighet verkar bara beviljas i undantagsfall, för begravningar av nära släktingar är de enda jag hört talas om som beviljats... Självklart ser långtifrån alla utbildningar ut så här (får man hoppas), men det kan vara värt att tänka på att alla kanske inte kan få ledigt ens om det är en nära släktings bröllop. (Begravningar verkar gå bättre än bröllop att få ledigt till för oss...) När jag läste den här trådrubriken fick jag lite panik, om typ min bror skulle välja att gifta sig på en fredag... Jag måste ju vara där!!!

  • Lavelii

    Jag tycker att man får göra som man vill! Det finns inget rätt och fel. Man gifter sig den dagen då man vill. Man kanske dock kan förbereda i god tid, så att folk får bra med tid på sig att planera om.

    Min kusin gifter sig t ex nu på fredag. I ärlighetens namn blev jag sjukt irriterad. Dels för att "våra" bröllop aldrig hålls en fredag, dels för att jag egentligen bara går av ren plikt och av kärlek till min mamma (hennes brorson som gifter sig) och för att jag har ett arbete med möten inbokade från 8.00-17.00 den dagen som jag INTE kan boka om när man får inbjudan 1 månad i förväg och INTE fått någon "save-the-date" kort eller så. Jag bor dessutom inte i samma stad som där bröllopet kommer hållas och majoritet av gästerna bor betydligt längre bort än vad jag gör. Jag kan iaf åka fram och tillbaka på samma dag.
    Deras bröllop har dock planerats väldigt snabbt av olika skäl så de hade aldrig hunnit med att förvarna i god tid ändå.

    Jag har inga problem att ändra om mitt schema för ett bröllop på en fredag eller vilken annan dag i veckan som helst, nemas problemas. Speciellt inte om det är någon jag håller väldigt kär! Men då får det ju meddelas i tid och inte bli besvikna miner och kommentarer om folk faktiskt INTE kan ta ledigt eller kanske kommer sent till bröllopet (när man då inte heller förvarnat).
    Jag missar vigseln i kyrkan, likaså gör majoriteten av fastrar/farbröder med respektive familjer...

  • SoonToBeBride2013

    Vi gifter oss fredagen den 30e augusti och det har inte varit några problem med det.

    Innan vi bestämde datum var vi dock noga med att kolla med alla våra närmsta släktingar och närmsta vänner om det skulle bli svårt för dem med ledighet etc, men det fungerade för alla (kanske för att de blev förvarnade tidigt?). Vi kommer trots allt att ha ett stort bröllop med över 100 gäster. Så att vara negativt inställd till fredagar rent generellt tycker jag är fel, det kan fungera och är ofta lättare att organisera eftersom lördagar blir uppbokade direkt (lokal, kyrka, fotograf..) Vi har dessutom fått rabatter eftersom det är så få som gifter sig en fredag och prestatörerna vill uppmuntra folk att även gifta sig andra dagar :)

    Om jag var du skulle jag alltså kolla med mina närmsta om de kommer kunna ta ledigt. En annan fördel med bröllop på en fredag är att man får sig en långhelg... ;)

  • Aleelibär

    Åter igen, tack för alla svar! Känns så bra att få höra lite olika åsikter :) Känner mig mer och mer säker nu på att Fredag 14/2-2014 är vårat datum! Och som ni säger så är det förmodligen bra att skicka ut inbjudan eller iaf ett "save the date" kort i god tid så gästerna har chans att ändra sitt schema eller ta ledigt om det skulle behövas.

  • Tilda93

    Vi gifter oss i en kyrka på en fredag.. på vår 4 årsdag 7/6 2013. Och bi anser att dem som vill komma kommer på bröllopet. . Eller iallafall ser till att försöka att komma. . Gift er då om ni känner att det är/blir rätt för er!!


  • Chicita

    Vi ville gifta oss den 9/3 men vi skulle fått vänta till 2012 då för att det skulle inträffat på en lördag (och det var 2009 när vi började prata om giftemål) så vi började fundera på om man kunde vända på siffrorna. Och den 3/9 hamnade på en lördag 2011 Glad

    I dagsläget finns det så många som jobbar även helger, kvällar osv så att det skulle vara en lördag var helt enkelt för att de som skulle hjälpa oss (cateringfirmor mm mm) hade lättare att komma ifrån då. Det hade inte så mycket med gästerna att göra.
    Det var många som ändå inte kunde komma, så  vilken dag i veckan det blev var nog inte det som avgjorde.
    För oss var det mer att det krockade med älgjakten som avgjorde {#emotions_dlg.djavulsk} 

    Varför inte kolla läget lite?
    Skulle det gå att skicka ut ett liknande "save the date" men snarare "What date?"
    Och be folk svara på om dom föredrog den 14:e eller den 15:e (även om dom går miste om själva bröllopet om dom väljer den 15:e) eller om båda dagarna skulle funka oavsett vilken ni väljer.
    Alltså dom binder sig inte till att komma en viss dag, men bara så att ni kan få en fingervisning om vilken dag ni ska satsa på för att kunna få flest gäster (eller "rätt" gäster) 

  • fayefaye

    Vi ska gifta oss på en fredag, har varit nåt klagomål men annars ingen som tycker det är konstigt. Som sagts innan så är det ju många (mig inräknad) som ändå jobbar vilka dagar som helst och då spelar det ju ingen roll om det är på en helg eller inte. Tar man det lite senare (vi ska ha vigseln kl 15) så kan ju folk jobba en halvdag också om de vill det.


Svar på tråden Bröllop på en fredag?