• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Sara1991

    Himla : väldigt väldigt osäkert med pioner i juli. det är i sista laget på säsongen. Jag skulle avråda ifrån det pga stigande pris och mkt sämre kvalitet när man beställer ur säsong . Men hör med din lokala florist om hur deras säsonger ser ut :)

  • Himla
    Sara1991 skrev 2014-03-08 21:10:28 följande:
    Himla : väldigt väldigt osäkert med pioner i juli. det är i sista laget på säsongen. Jag skulle avråda ifrån det pga stigande pris och mkt sämre kvalitet när man beställer ur säsong . Men hör med din lokala florist om hur deras säsonger ser ut :)
     Tack Sara! Okej det är bara att acceptera. Ska ju inte gifta mig på hemmaplan men får kolla upp det när vi ska ned och reka. Jag har varit helt säker på stil och blommor och pioner är det som gälle rmen jag förstår nu att det kan bli svårt. Då får det bli orkideer i så fall, eller liljor. JAAAAA Liljor får det bli ju..då vi träffades jag och mannen skrattade vi mycket ihop åt diverse humorprogram. Vårt första gemensamma garv skedde ju till Hassans " Blomsternisse" Sök den på youtube...Det lutar väl åt liljor va ;)
  • Rebeqqa
    Hej! 1.
    Vad heter den stora rosa blomman i mitten? Finns den även som vit? Är det en dyr blomma och svår att få tag på i Juni?

    2. Brudslöja i stora mängder är det dyrt i månaden Juni? Jag vet att det är svart att säga, brudslöja brukar vanligtvis bara vara utfyllnad men jag vill ha den mer än till utfyllnad på mitt bröllop. Längs altargången och på matborden tillsammans med vita rosor, som bukett till mina tärnor. Är det dyrt när man ska ha så mycket?
    Borde väl gå att köpa riktigt stora mängder och ordna och knyta ihop lite själv, lite beroende på hur bra de håller om man gör det någon dag eller två innan då de har tillgång till vatten?

    1.

    2.







  • daniiel
    Sara1991 skrev 2014-03-01 13:02:14 följande:
    Hej :) Finns massor med fina lila blommor . Några förslag är : prärieklocka, veronica, nejlika, germini, gerbera, ros. Min favorit är prärieklocka, det är en gran med flerablommor på så den fyller ganskabra.:)
    Tack för svar :) Har du förslag på specifika rosor som är lila? Eller förslag på fler lila blommor som går att få tag på i slutet av augusti? :)
  • Rebeqqa
    Catelicat skrev 2014-03-08 18:15:17 följande:

    Jag är sugen på något sånthär till mig:


     


    Och syrén eller lavendel-buketter till mina två tärnor:

     


     

     


    Tyvärr har jag noll koll på om det ens går att få tag på syrén och lavendel i början på juni? Pioner är också knepigt, men det borde gå att få tag på i början på juni...
    Vad tror ni?
     
    Åh herregud, den första bilden.. som en dröm! Jag älskar den.. vet du vilka blommor det är?
  • Sara1991
    Rebeqqa skrev 2014-03-15 10:14:00 följande:
    Hej! 1.
    Vad heter den stora rosa blomman i mitten? Finns den även som vit? Är det en dyr blomma och svår att få tag på i Juni?

    2. Brudslöja i stora mängder är det dyrt i månaden Juni? Jag vet att det är svart att säga, brudslöja brukar vanligtvis bara vara utfyllnad men jag vill ha den mer än till utfyllnad på mitt bröllop. Längs altargången och på matborden tillsammans med vita rosor, som bukett till mina tärnor. Är det dyrt när man ska ha så mycket?
    Borde väl gå att köpa riktigt stora mängder och ordna och knyta ihop lite själv, lite beroende på hur bra de håller om man gör det någon dag eller två innan då de har tillgång till vatten?

    1.

    2.
    Hej!

    Skulle gissa på att det är en nejlika, ser lite ut som en trädgårdsros men inte helt. Såjag skulle sätta mina pengar på att det är en nejlika. Nejlikor finns i alla möjliga färger och självklart också i vitt. Dem är dessutom billiga och brukar ligga kring ca 20:-

    Brudslöja är en året runt blomma som inte har någon speciell säsong utan finns att få tag på året om till samma priser, dem brukar ligga på ca 25-35:- lite beroende på storlek. Hur dyrt det blir beror ju helt på hur tät du vill ha brudslöjan . Den är ju väldigt kvistig så detgår att få en väldigt stor bukett av bara ettpar kvistar men då är det ju en väldigt skir bukett som man ser igenom. Vill man istället ha en tät boll så går det istället åt ganska många kvistar och då blir det såklart lite dyrare . men i allmänhet så är brudslöjan en ganska billig blomma för sin storlek.

    Om du kan få det billigare om du köper mycket kan bara din lokala florist besvara. Om du kan tänka dig att köpa buntar från floristen där blommorna inte är rensade eller snittade och alltså göra detta själv så borde du kunna få ett bättre pris, det brukar vi erbjuda i min butik.

    Brudslöjan är hållbar och står minst en vecka :)
  • Sara1991
    daniiel skrev 2014-03-15 10:18:51 följande:
    Tack för svar :) Har du förslag på specifika rosor som är lila? Eller förslag på fler lila blommor som går att få tag på i slutet av augusti? :)




    Hej :) de var så lite så. Här är dem två vanligaste lila rosorna , coolwater och ocean song. Förutom dom förslag som jag gav i mitt förra inlägg så har du mer typiska sommarblommor så som :dahlia , stjärnflocka och lejongap :)


  • Sara1991
    Catelicat skrev 2014-03-08 18:15:17 följande:

    Jag är sugen på något sånthär till mig:


     


    Och syrén eller lavendel-buketter till mina två tärnor:

     


     

     


    Tyvärr har jag noll koll på om det ens går att få tag på syrén och lavendel i början på juni? Pioner är också knepigt, men det borde gå att få tag på i början på juni...
    Vad tror ni?
     
    Hej :) Pionerär i juni är absolut inga problem , dem är i sin absoluta högsäsong då så finns absolut :) Syren är ju alltid lite knepigt när de gällerhållbarheten , det är inga problem att få tag på men kan tyvärr ganska lätt sloka . Så mycket viktigt att se till att man köper dem från en riktigt bra grossist så att man får blommor av toppkvalitet( vilket såklart också drar upp priset något) annars skulle jag undvika syren. Aldrig tidigare sätt lavendel på snitt , men i kruka är de inga problem att få tag på i juni :)
  • Sara1991
    Salt skrev 2014-03-05 23:06:46 följande:

    Haha! ja, det gick lite fort när jag skrev det där! Ursäkta att det blev snurrigt.
    Det handlar om augusti månad och då finns det ju inte pioner va?
    Vill gärna få tips om alternativ som liknar pioner! 


    Nej tyvärr så är det slut på pionsäsongen i juli. De blommor som har en liknande känsla som pioner är trädgårdsrosor, najlikor och hortensia :)
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)