• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • passionsblomman

    Så här kan en Austinros se ut, som ett exempel.



    Purple Symphony, en kvistros i lila med lite av den "gammeldags" känslan.

    Deep Water är en nyhet som kommit efter Cool Water, och har mer lila ton än Cool Waters. Sidan låter mig inte lägga upp den bilden, verkar det, men den ser ut som Cool Water, bara mer lila.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara1991
    Chicita skrev 2013-06-02 17:13:45 följande:
    Men Sara1991.... 
    Nu var det ju det här med varmt och kallt igen Flört
    Den översta rosen är kall. Den skiftar mot blått.
    Den understa börjar gå mot en varmare nyans men om man parar ihop den med andra blommor i kalla färger så kommer den nog att uppfattas som kall, då den mest är mot gult nere vid basen (varm) och mot blått (kall) längst ut på kronbladen...

    Jag känner mig nästan lite elak när jag tillrättavisar dig om färger. Men jag tycker att det är viktigt att du ger rätt information om du ska ge information om färg...
    Jag sa inte att den översta rosen var varm, sa att den var varmare i tonen än de sista bilderna jag visade , de är så jag uppfattar den . Jag håller inte en lektion i färglära utan försöker att med enkla ord förklara hur färgen ser ut i verkligheten eftersom det inte alltid ser lika ut som bild. Jag försökte bara att hjälpa till med de som efterfrågades.
  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-06-02 18:19:01 följande:
    Jag sa inte att den översta rosen var varm, sa att den var varmare i tonen än de sista bilderna jag visade , de är så jag uppfattar den . Jag håller inte en lektion i färglära utan försöker att med enkla ord förklara hur färgen ser ut i verkligheten eftersom det inte alltid ser lika ut som bild. Jag försökte bara att hjälpa till med de som efterfrågades.
    Men den är ju inte speciellt mycket "varmare" i tonen eftersom den fortfarande är kall. 
    Den är inte lika blålila som dom andra, men den är ju inte heller gul-lila.
    Vinröda rosor kan exempelvi vara både varma och kalla beroende på hur mycket gult eller blått dom har i tonen. Så där är det ju motiverat att prata om "varmare och kallare" grader
    Men rosa-lila, blå-lila osv är alltid kalla. Så det är väl kanske mer motiverat att säga "den här är lite mer rosa"

    Poängen är att om någon frågar efter blommor som är kalla i tonen och du säger att "tja den här är lite varmare" så uppfattar man ju den som varm om man inte vet bättre själv. Och då blir det fel om du ändå presenterar den som kall.
    Jag vet att du inte håller på med färglära här, men det kan bli väldigt förvirrande för den som litar rakt av på dig och sen går och beställer blommorna i en annan butik när den floristen inte håller med.

    Att beskriva en färg är väldigt individuellt, passionsblomman förklarade det bra angående champagne-färgen. Men som jag sa tidigare. Det där med kall och varm är egentligen väldigt enkelt. Varma färger innehåller gult och kalla färger innehåller blått.
    På blommor kan det ju bli förvirrande eftersom blombladen kan tona från varmt till kallt. Men då får man ju gå efter den dominerande färgen. Det som kommer synas mest av i en bunden bukett.

    Jag försöker inte vara dum mot dig. Utan bara hjälpa dig att vara mer tydlig (och korrekt) och hitta andra sätt att beskriva färgerna kanske Glad  
  • Sara1991

    Anser inte du att den första bilden upplevs varmare än den sista ? Kanske bara är min uppfattning :) Jag pratar alltid utifrån eget tycke och smak och om Hur Jag uppfattar saker och ting och försöker vara noga med att pointera de. Att de Jag säger är bara min personliga åsikt. Jag drar mig från att använda ren fakta om Jag inte är helt säker på att Jag har rätt , eftersom Jag inte Vill förvirra osv. Personliga åsikter och uppfattningar kan aldrig vara fel utan handlar enbart om tycke och smak och använder mig därför mest av de :). Men förstår Vad du menade.

  • Madicken
    Sara1991 skrev 2013-06-02 16:37:51 följande:
    Orientaliskt lilja är en av de vanligaste liljorna och just den färger du visade är väldigt vanligt förekommande i butik :) och dem går att få tag på året om :)

    När de gäller trädgårdsrosor så tycker jag de bästa vore om du åker till en handelsträdgård och pratar med dem om vilka sorter du gillar , vilka som passar din trädgård osv , de är saker som de är bättre att ta med en trädgårdsmästare och inte en florist .

    OM du nu har tänkt att odla alla dekorationsblommor själv så bör du ha en plan B också . Hur stora blommorna blir , hur fort de växer , när de blommar osv bestäms ju helt av vädret . Beroende på hur mkt det regnar och hur mkt sol de blir så kan en växt se helt olika ut . Och vädret är de ju omöjligt att veta i förväg. Så ifall att blommorna inte skulle se ut som ni vill eller att de inte blommat eller kanske blommat över när bröllopet är så planera in en plan B ifall att :)
    tack! ursäkta om jag var otydlig, tänkte mest om du hade tips på ros-sorter som liknar pioner! Namnen bara. Resten får blivande svärmor reda ut
  • Madicken
    passionsblomman skrev 2013-06-02 17:53:30 följande:
    Då ska du ha några år på dig, så att de buskar du planterar hinner bli stora nog att sätta många blommor. Det är buskrosor av typen dit bla Austinrosor hör, som vi pratar om här och jag tror du ska slå det ur hågen om du inte är både rejält trädgårdsintresserad och dessutom har råd att betala såmycket mer för blommorna som det kommer att kosta att köpa de buskarna. det blir garanterat billigare att beställa hem roros av "gammeldags" typ ,som tex Austinrosor, från floristen.

    Liljor är heller inget du drar upp många av utan vidare, och precis som Sara säger, så är det högst osäkert hur många klockor du verkligen får fram.
    jag skulle råda dig att satsa på solrosorna för degen odling och köpa resten av din florist. Lägg beställningen på hela buntar som du tar hand om varuvården på själv, så bör du få ett bättre pris ä om du ska ha enstaka stjälkar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, jag lägger nog ner det. Ska odla lite blommor ändå för skojs skull
  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-06-02 19:05:28 följande:
    Anser inte du att den första bilden upplevs varmare än den sista ? Kanske bara är min uppfattning :) Jag pratar alltid utifrån eget tycke och smak och om Hur Jag uppfattar saker och ting och försöker vara noga med att pointera de. Att de Jag säger är bara min personliga åsikt. Jag drar mig från att använda ren fakta om Jag inte är helt säker på att Jag har rätt , eftersom Jag inte Vill förvirra osv. Personliga åsikter och uppfattningar kan aldrig vara fel utan handlar enbart om tycke och smak och använder mig därför mest av de :). Men förstår Vad du menade.
    Nej jag tycker inte att den är varmare. Jag tycker att den är mer rosa (alltså mer röd-vit kombination, men inte särskilt varm Flört)

    Men ja, det är ju som vi konstaterade tidigare väldigt svårt med att beskriva färger eftersom man tolkar det så individuellt.
    Kallare och varmare kan du nog bara använda när du jämför typ två vinröda eller två rosa osv 
    Att jämföra en rosa med en lila genom att säga att en är kallare än den andra blir liksom lite fel.
    Dom kan vara "lika kalla" men olika starka i färgen.

    Det är bra att du är medveten om att det upplevs individuellt. Men ett tips är att vara övertydlig.
    "Jag tycker att den här känns lite... Men andra skulle kanske tycka..."
    Glad 
  • Chariot

    Tack för hjälpen! såå underbart vackra!!
    vilka blommor kan man kombinera dessa rosor med?


    Mamma till Alexander
  • Sara1991
    Madicken skrev 2013-06-02 19:15:08 följande:
    tack! ursäkta om jag var otydlig, tänkte mest om du hade tips på ros-sorter som liknar pioner! Namnen bara. Resten får blivande svärmor reda ut
    Nejdå du var inte otydlig :) Men eftersom jag jobbar mest med snittblommor och krukväxter och inte i samma utsträckning  trädgårdsväxter så har jag inte lika stor koll på olika sorter osv. Snittrosor har jag koll på men inte trädgårdsrosor tyvärr :( Så tycker de känns bättre att du pratar med någon som har stenkoll på ämnet än att jag ska gissa mig till ett halvdant svar :)

    Låter som en bra plan att odla för skojsskull istället :) Om de skulle växa på bra och bli fina blommor så är de ju ett stort plus , så kanske ni kan använda lite till dekoration. Men se till att ha en annan plan också :) De är ju superroligt och rogivande att hålla på med odling och påta runt i jorden osv . Håller just nu på i familjens trädgård, ogräset har totalt ätit upp rabatten ;) Så nu blir de till att ligga på knä i några dagar och leka detektiv och leta upp om de finns nåt under :P hihi
  • Sara1991
    Chariot skrev 2013-06-02 19:47:10 följande:
    Tack för hjälpen! såå underbart vackra!!
    vilka blommor kan man kombinera dessa rosor med?
    Mamma till Alexander
    Var de någon av bilderna som du gillade ?:) Försökte leta upp bilder där de var rosor blandat med nåt annat för att du skulle se lite olika alternativ :)
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)