• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Sara1991
    Madicken skrev 2013-06-02 15:40:16 följande:
    Hej igen! Undrar lite om solrosor. Vill ha det som dekorationsblomma, men när är det säsong för dom? Det är väl sensommar? Obestämd
    Stämmer utmärkt :) de skymtar fram under hela sommaren men har säsong främst under sensommar juli-augusti ung :) och sen ett litet tag fram :)
  • Sara1991
    Sara1991 skrev 2013-06-02 15:43:22 följande:
    Stämmer utmärkt :) de skymtar fram under hela sommaren men har säsong främst under sensommar juli-augusti ung :) och sen ett litet tag fram :)
    När ska du gifta dig ? :)
  • Madicken

    Augusti -14 eller -15 Tungan ute
    Jag vill odla lite blommor själv, älskar blommor i trädgården, och tänkte sätta solrosor.
    Är det svårt? Hur lång tid tar dom på sig att bli stora fina solrosor?

    Älskar även liljor, har du tips på fina och lättodlade (hihi) liljor?
    Vad är detta för blomma??

    Tack för att du finns här sara!



     
  • Madicken

    Skulle även tacksamt ta emot tips på rosor som ser ut som pioner! Som man kan odla fram själv

  • Sara1991
    Madicken skrev 2013-06-02 15:49:50 följande:
    Augusti -14 eller -15 Tungan ute
    Jag vill odla lite blommor själv, älskar blommor i trädgården, och tänkte sätta solrosor.
    Är det svårt? Hur lång tid tar dom på sig att bli stora fina solrosor?

    Älskar även liljor, har du tips på fina och lättodlade (hihi) liljor?
    Vad är detta för blomma??

    Tack för att du finns här sara!


    Då ska de inte vara någon fara med solrosor, då bör de finnas massor :)
    Jag är som sagt utbildad florist och inte trädgårdsmästare och drar mig därför lite från att svara på frågor kring odling av fröer osv då de inte ligger i min expertis . Men jag kan försöka :) Solrosor ska sås maj -juni och blommar då vanligtvis juli-sep. Solrosor brukar vara en ganska lätt växt att så :)
    Liljor  verkar vara desto svårare att så och gror mkt saktare än solrosorna . Enligt vad jag hittat så vill dem sån jan - maj och blommar då jul-aug :)

    Blomman på bilden är en orientalisk lilja :)

    Tack :) Är bara kul att få hjälpa er alla :) kramar
  • Madicken

    Tack! Jag förstår, ska kolla med min underbara blivande svärmor med gröna fingrar  
    Karln har bestämt solrosor, så det är ju skitkul om man kan odla dom själv! Har också hört att dom är ganska lätta.

    Åh men tack, orientalisk lilja! Den är sjukt snygg, vet du nåt om dom?

    Och gärna tips på rosor som ser ut som bulliga pioner!
    Tusen frågor Tungan ute 
    TACK TACKSolig 

  • passionsblomman

    Det är ju dessutom så, att det inte finns en färg som heter "champange", utan det är, precis som "aprikos/lax/lime/barbierosa/babyblått/korall/citron" etc etc bara olika sätt att beskriva upplevelsen av en färg. Och då hamnar man i tolkning och tyckande. Jag påstår exempelvis att champange är en variant av ljust aprikos, med ganska mycket gult i, men en kund kan ju likagärna tycka att det jag mer upplever som gräddvitt eller vaniljgult är vad hon tycker är "Champange" eller varför inte "ivory" eller vad det nu är för olika populära uttryck som ligger i tiden.
    Därför är det vrålviktigt att man har pratat ihop sig ordentligt, så att florist, kund och sedan då grossist faktiskt är överens om vad det är för färg man ska ha hem.
    Kom också ihåg att bilder på nätet kanske inte ser ut likadant när man väl står med blommorna! Är det väldigt petigt med en exakt ton, ska man nog se till att få se just den sorten irl innan man bokar sin bukett färdigt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara1991

    Orientaliskt lilja är en av de vanligaste liljorna och just den färger du visade är väldigt vanligt förekommande i butik :) och dem går att få tag på året om :)

    När de gäller trädgårdsrosor så tycker jag de bästa vore om du åker till en handelsträdgård och pratar med dem om vilka sorter du gillar , vilka som passar din trädgård osv , de är saker som de är bättre att ta med en trädgårdsmästare och inte en florist .

    OM du nu har tänkt att odla alla dekorationsblommor själv så bör du ha en plan B också . Hur stora blommorna blir , hur fort de växer , när de blommar osv bestäms ju helt av vädret . Beroende på hur mkt det regnar och hur mkt sol de blir så kan en växt se helt olika ut . Och vädret är de ju omöjligt att veta i förväg. Så ifall att blommorna inte skulle se ut som ni vill eller att de inte blommat eller kanske blommat över när bröllopet är så planera in en plan B ifall att :)

  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-06-02 15:08:10 följande:
    Så nu är jag hemma igen :) Här kommer några förslag :)


    Cool water. Är lite varmare i tonen och är den mörkaste av dessa. Detta är min favorit :) tycker den har en väldigt härligt lila färg .


    Faith . Är lite ljusare lila och nästan ljust rosa. Men väldigt fin oc har en väldig vintagekänsla.

     


    Men Sara1991.... 
    Nu var det ju det här med varmt och kallt igen Flört
    Den översta rosen är kall. Den skiftar mot blått.
    Den understa börjar gå mot en varmare nyans men om man parar ihop den med andra blommor i kalla färger så kommer den nog att uppfattas som kall, då den mest är mot gult nere vid basen (varm) och mot blått (kall) längst ut på kronbladen...

    Jag känner mig nästan lite elak när jag tillrättavisar dig om färger. Men jag tycker att det är viktigt att du ger rätt information om du ska ge information om färg...
  • passionsblomman
    Madicken skrev 2013-06-02 15:52:20 följande:
    Skulle även tacksamt ta emot tips på rosor som ser ut som pioner! Som man kan odla fram själv
    Då ska du ha några år på dig, så att de buskar du planterar hinner bli stora nog att sätta många blommor. Det är buskrosor av typen dit bla Austinrosor hör, som vi pratar om här och jag tror du ska slå det ur hågen om du inte är både rejält trädgårdsintresserad och dessutom har råd att betala såmycket mer för blommorna som det kommer att kosta att köpa de buskarna. det blir garanterat billigare att beställa hem roros av "gammeldags" typ ,som tex Austinrosor, från floristen.

    Liljor är heller inget du drar upp många av utan vidare, och precis som Sara säger, så är det högst osäkert hur många klockor du verkligen får fram.
    jag skulle råda dig att satsa på solrosorna för degen odling och köpa resten av din florist. Lägg beställningen på hela buntar som du tar hand om varuvården på själv, så bör du få ett bättre pris ä om du ska ha enstaka stjälkar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)